• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Liberty Media knaagt aan de beurzen van de F1-teams

Auteur: jaapiyo, gepost 2 februari 2018 om 15:37 – 8 Reacties

geld


Nou moeten ze echt gaan oppassen.

Het is voor de Formule 1 niet te hopen dat Liberty Media dit jaar last krijgt van een sophomore slump. The Independent bericht namelijk dat onder het eerste volle jaar van Liberty Media’s bezielende leiding de omzet van de sport gedaald is met ongeveer 13 miljoen Pond. Dit blijkt uit een email die Liberty Media aan aandeelhouders gestuurd heeft, om hen vast voor te bereiden op een daling van de omzet met één procent. De exacte getallen worden op of vóór 1 maart de wereld ingeslingerd.

Nou hoor ik je denken ‘één procent, dat is toch een foutmarge?’. Inderdaad klinkt het niet direct als iets om de alarmbellen voor te laten rinkelen. Toch is de daling pijnlijk, omdat dit de grootste daling van de omzet is in tien jaar. Sterker nog, in het laatste decennium daalde de F1 omzet in slecht één ander jaar, namelijk in 2015. Toen bedroeg de daling echter maar 3,3 miljoen Pond. Als reden voor het verlies aan inkomsten draagt Liberty Media onder andere het niet doorgaan van de Duitse Grand Prix aan, alsmede het afhaken van sponsors Allianz en UBS.

Geen lekker begin dus, maar wat maakt het eigenlijk uit? Wel, als de inkomsten van de sport teruglopen raakt dat ook de teams. Zij delen mee in de winst van de sport op basis van hun prestaties en onderhandelingsskills middels de bekende controversiële verdeelsleutel. Voor het afgelopen seizoen kregen de teams samen 460 miljoen Pond, wat 5,9 procent minder was dan voor seizoen 2016. Dat vindt niemand leuk, maar zeker de grote topteams niet.

Chase, Shawn en Ross zullen zodoende moeten hopen dat ze met hun snode plannen voor de sport niet teveel sponsors en fans tegen zich in het harnas jagen, anders zijn Toto en Sergio na 2020 wellicht pleite.

Ook interessant!

  • Red Bull Racing werkbij deelt zijn pijn op social media
  • Dutch GP
    Video: F1-teams komen aan op Circuit Zandvoort
  • Social Media-berichten
    Social media berichten in auto niet de moeite waard
  • Liberty Walk Jimny is een goedkope G 63 AMG

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, geld, liberty-media, Racing

Vorig bericht: « Dit is de 665 pk sterke Fisker die je nog niet kende
Volgend bericht: Ricciardo vindt Max veel beter dan Seb »

Lees Interacties

Reacties

  1. toniominestrone zegt

    2 februari 2018 om 16:15

    En wij altijd maar zeuren op die ouwe Bernie, hij wist als geen ander hoe dit wereldje in elkaar stak.

    Login om te reageren
    • meneer zegt

      2 februari 2018 om 16:18

      @toniominestrone: Je kunt moeilijk ontkennen dat veel dingen beter zijn geworden sinds hij weg is.

      Login om te reageren
      • gwnbmw zegt

        2 februari 2018 om 17:02

        @meneer: maar veel ook niet. vorig jaar is er eigenlijk geen reet gebeurd, en alles wat ze tot nu toe hebben gedaan voor het aankomende seizoen slaat als een lul op een drumstel.

        Login om te reageren
  2. Edge zegt

    2 februari 2018 om 16:17

    Ik vind dat je Liberty niet echt veel kunt verwijten. Ze hebben in 2017 weinig zaken anders gedaan dan onder het Ecclestone-bewind van de jaren daarvoor. Men is wat losser geworden in de communicatie (o.a. door beter gebruik van social media) en heeft F1 Live georganiseerd, maar buiten dat heeft Liberty weinig wijzigingen doorgevoerd. De grootste wijzigingen lijken we juist dit jaar mee te gaan maken, met de lancering van de nieuwe huisstijl, het aanpassen van de starttijden en de streamingservice waar we eind van de maand meer info over krijgen. Daarbuiten zijn het vooral zaken die op de lange termijn goed voor de sport moeten zijn, zoals het verkennen van mogelijke nieuwe GP-locaties, het herinrichten van de betaalstructuur in de Concorde Agreement zit ingebakken, en het aan het werk zetten van Ross Brawn en de FIA wat betreft de technische regelementen.

    Login om te reageren
  3. baasbas zegt

    2 februari 2018 om 17:05

    Eh.. ja dat is ook een manier om het uit te leggen…

    Je zou natuurlijk ook iets realistischer naar het verhaal kunnen kijken. Dan zou je zien dat B.E. lucratieve contracten heeft afgesloten m.b.t. uitzendrechten. Daarmee zie je F1 achter pay walls verdwijnen. En rarara wat zou er daarna gebeuren? Oh nee toch, de kijkcijfers dalen…. echt nooit verwacht. B.E. heeft het maximale aan geld uit F1 willen halen en heeft daarbij geen oog voor de toekomst gehad. Logisch, als je 138 bent, maar nu zit F1 nog jaren met de gebakken peren. Het lijkt me niet meer dan logisch dat er nog wel een paar jaartjes overheen moeten gaan voordat het tij gekeerd kan worden

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      3 februari 2018 om 02:22

      @baasbas: leuke theorie, behalve dan dat onder Liberty Media’s bezielende leiding de F1 alleen maar verder achter paywalls verdwijnt. In Italië bijvoorbeeld, toch een van Europa’s grootste TV-markten.

      Login om te reageren
  4. spykerboy zegt

    3 februari 2018 om 17:49

    en dus gaan ze een HALO invoeren en gridgirls afschaffen… dat zal niet helpen om meer omzet te maken… denk eerder een flinke daling

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      4 februari 2018 om 09:30

      @spykerboy: psst. Dat maakt helemaal niet uit. De halo is een veiligheidsmaatregel en tja, dat je meisjes wilt kijken zijn er betere plekken om dat te doen. Bij voetbal hebben ze gruwelijke kapsels, harige benen, kleine kinderen in plaats van grid girls en het is ondanks dat nog beter bekeken dan F1.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North