Wees eerlijk, je kent hem niet, of wel?
De meeste mensen zijn het er wel over eens dat Fisker in haar korte levensloop slechts één enkel voertuig produceerde: de Fisker Karma. De auto was naast de Vantage V8 en de BMW Z8 slechts een van de vele hoogstandjes die Henrik uit zijn pen wist te trekken. De Karma heeft echter een obscure voorganger, die door iedereen wordt overzien.
De Fisker Latigo werd in 2006 uitgebracht. Een geheel nieuwe auto was het niet; de Latigo is niets meer dan een fraai design op de poten van een BMW M6 uit hetzelfde jaar. Fisker nam invloeden van straaljagers als de F22 over om de Beierse trekken van de auto volledig te doen vergeten. Het interieur is precies zoals je dat van Fisker zou verwachten: over de top, net als de Karma later ook zou hebben.
De aandrijving bleef hetzelfde. Alhoewel, de 5-liter V10 werd door RD Sport opgepompt totdat deze 665 pk zou produceren. De krachtbron ging hand in hand met een sequentiële zevenbak. Allemaal leuk en aardig, maar bij lange na niet zo interessant als het belangrijkste feitje van de Latigo.
Het exemplaar dat we hier voor ons hebben is namelijk de eerste en laatste Latigo die ooit is gebouwd. Afgezien van het prototype werden er naast productienummer #01 geen andere Latigo’s meer in elkaar werd geschroefd. En dat terwijl Fisker er 150 op de planning had staan.
Het duurt nog drie dagen voordat de veiling sluit. Op het moment van schrijven staat het huidige bod op 37.750 dollar. Extreem weinig, gezien de auto waarom het gaat. Niet alleen is het letterlijk de enige in zijn soort, hij heeft ook niet meer dan 37.000 kilometer achter de rug. Daarbij kostte de auto nieuw ruim 216.000 dollar.
kapiteinaudi zegt
Alsof de E63 6-Serie nog niet lelijk genoeg is!
b00m3rang zegt
@kapiteinaudi: Die achterkant kan mij wel bekoren hoor. Die achterlichten staan m best ok, vooral van recht achter. Die voorkant daarintegen… KOTS!!!
Justawheelchairguy zegt
Ik kende m wel! Ze hebben nig zo’n model…een cabrio..tramonto of iets dergelijks?
autoblogger zegt
@kp92: yep, zie ook de link in het artikel:
https://www.autoblog.nl/archive/2005/09/11/fisker_tramonto_en_fisker_lati
Silverarrow zegt
De andere “die je niet kent” is de tramon-nog-wat op basis van de Mercedes SL. Beide niet mijn smaak, wel uniek.
Silverarrow zegt
@silverarrow: Zu spät.
porschepdk zegt
Ik wil hem wel, toch gaaf!
gregorius zegt
Die kofferklep sluit wel lekker aan.
En 1 deukje en je bent de lul.
Nee, doe dan maar een echte M6 uit die tijd: die vind je ook voor 35k met minder dan 80kkm.
porschepdk zegt
@gregorius: wel 160pk minder.
gregorius zegt
@porschepdk: ik pas.
Klinkt als een dure grap als er ook maar iets even niet lekker loopt:
“Customers could choose to upgrade the BMW’s already potent engine with Fisker’s “Performance Plus” package, which took the M6 engine from 500 peak HP to over 650 HP. The engine upgrade selected for Fisker Latigo #001 was the top possibility – advertised by Fisker as a 665HP upgrade, it was a $55,000 upgrade whereby the engine was rebuilt and tuned by RD Sport (aka Racing Dynamics) as what they refer to as their 648HP “RS58″ Motor. Described on their website: The V-10 RS58 uses much of the same technology found in the latest F1 motors: billet crankshaft, billet rods, and a set of forged pistons that are amongst the lightest to ever find their way into a production-based motor. The ported cylinder heads boast 17% more efficiency than the stock ones, and this is mainly obtained through the use of larger valves and modified cam profiles. The RS58 Package comes complete with a full exhaust system, including Race Exhaust Manifolds, Metal Matrix Sport Catalytic Converters, Sport X-Flow Midpipe and Competition Rear Silencers with Quad Tips.”
wpgt zegt
@porschepdk: Langsbrengen bij G-power https://www.youtube.com/watch?v=78wGVsiuE2k
vhs83 zegt
@wpgt: een van de beste motorgeluiden allertijden!
viezefreddyw zegt
Wauw, de kofferklep. Je kan gerust je vingers er tussen krijgen wanneer je de kofferklep wilt sluiten. Pijn aan je vingers kan je niet krijgen zo te zien.
Maar qua design vind ik hem nog niet eens zo heel erg lelijk. De neus is wat te veel van het goede maar de kont is fraai ontworpen.
Corrado16v zegt
Investering waardig?
jaso013 zegt
Fisker accord 6 serie…. super mooi…
hollandbest zegt
Goede investering is over 5 jaar geheid meer waard
snellehenkie zegt
Mooi ding, zeker schuin van achter gezien
allesmetturbo zegt
Die is aardig opgeknapt zo!
bassx zegt
Koffer van de 6-serie is zo perfect, nu is het net een Honda.
2wheeler zegt
Ik vind ‘m fraai! Net als de originele Bangle 6, overigens.
wjeurs zegt
Het lijkt alsof de achterlichtunits in de kofferklep niet aansluiten op het stukkie ernaast en de koplampen zien eruit alsof er gewoon wat plaatwerk overheen gemoffeld is. Doe mij de M6 maar.
skinnybmw zegt
Ik kende hem ook maar vind de orignele E63 ook mooier. Deze kont heeft verrekt veel weg van Alfa.
JanJansen zegt
Dit lijkt me een mooie investering. Bijna een concept car voor de prijs van een productiemodel.
E34M5Touring zegt
Ik vind het een tof ding! Kende hem wel, dacht echter dat er meer van gemaakt waren. Ik vind het geen geld voor zoiets. Ff een handbak uit de E60 M5 erachter en dan is ie voor mij wel af!
autoriteit zegt
Die ken ik wel hoor :)
sameshitdifferentday zegt
Misschien moet Dhr Fisker eerst het loodje leggen voordat zijn auto’s echt geld waard worden…
amersfoorter zegt
Fisker, my god. In de shredder
potjak zegt
Yep ken hem, was er ook niet eentje op een Mercedes SL basis?