Na alles wat er gebeurd is ziet Lightyear-CEO Lex Hoefsloot het nog altijd zonnig in.
Als je een automerk uit de grond wil stampen heb je een flinke dosis optimisme nodig. Vaak blijkt dat uiteindelijk misplaatst, maar ja, zonder optimisme gebeurt er niks in de wereld. Lightyear-oprichter Lex Hoefsloot ziet de toekomst nog steeds rooskleurig in, ondanks het feit dat de hele toko over de kop ging.
Zoals jullie ongetwijfeld hebben meegekregen heeft Lightyear toch weer een doorstart gemaakt. Ze gaan zich nu focussen op de Lightyear 2, wat een betaalbare zonneauto zou moet worden. Dat is nóg moeilijker dan een dure zonneauto op de markt zetten, maar dat houdt Lightyear niet tegen.
Met de doorstart is Lightyear wel flink gekrompen. Van de 650 man die ze in dienst hadden staan er nu 550 op straat. Lightyear gaat dus door met een clubje van 100 man. Dat is nog een aardig aantal voor een Nederlands bedrijf, maar natuurlijk niet voor een autofabrikant.
Een flink deel van de inboedel is ook weg, want die werd geveild. Inclusief Ligthyear One-prototypes. Lightyear heeft de drie beste auto’s echter zelf weer gekocht. Het gaat daarbij om auto’s die “bijna RDW-goedgekeurd” zijn. Ze hebben dus nog wel iets, maar het bedrijf is flink uitgekleed.
Toch heeft Lex Hoefsloot er geen moment aan gedacht om de handdoek in de ring te gooien, zo zegt hij in de podcast Doorzetters. “Ik heb er nooit echt over getwijfeld om te stoppen, maar er zijn wel momenten dat je denkt van: potverdorie, hoe gaan we hieruit komen?”
Toch gelooft Hoefsloot nog altijd 100% in zijn product. “Het is zo logisch. Uiteindelijk lossen we de grootste problemen op die elektrische auto’s nu hebben: range, laadpalen en kosten,” aldus de Lightyear-CEO. Volgens hem is het een kwestie van tijd voordat de zonneauto aanslaat en ook de rest van de industrie daarin meegaat. We gaan het zien…
utregcity zegt
Tja. Opboksen tegen groten als Stellantis, VAG of Geely is gedoemd te mislukken. Probeer je kennis te slijten aan één van die groten en ga lekker rentenieren.
Estate_of_mind zegt
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
marh zegt
“D”of “T” de mensen begrijpen het toch wel en volgens mij zijn taalnazi’s niet zo populair.
rulefollower zegt
Zonneauto wekt de indruk dat deze op zonlicht rijdt.
raoufff zegt
Het spul wat Hoefsloot rookt wil ik ook!
kniesoor zegt
Laat me graag door feitelijk bewijs overtuigen. Eens kijken of en wanneer dat bewijs er komt.
Edge zegt
Aan de ene kant denk ik: Ja, het is ook zo logisch. Lightyear claimde bij de 1 dat de zonnepanelen op een zonnige dag een goede 40km aan range per uur kunnen bijladen. Al zou je daar maar de helft van overhouden omdat de auto niet zo aerodynamisch als de Lightyear, dan nog is dat een aardige winst.
Maar aan de andere kant…als het zo logisch is, dan hadden de grote, kapitaalkrachtige concerns hier toch allang op ingezet?
TheMaster zegt
Het klopt simpelweg niet, dat is het probleem. Ga maar na hoeveel 1 paneel bij jou thuis oplevert (onder een perfecte hoek op het zuiden, geen schaduw, etc). Daar kan je nooit 20-40km mee gaan rijden.
https://www.youtube.com/watch?v=7L1_zvqg73Q&ab_channel=EngineeringExplained
CYBRTRK zegt
Die 40 km per uur klopt ook niet. De Lightyear 0 had 10% van het jaar in zuid Spanje maximaal 70 km aan range per dag van de zonnepanelen.
Jasp3r zegt
De Toyota Prius heeft al sinds 2019 een dak met zonnepanelen. Zonnepanelen zijn een accessoire, en geen unique selling point voor een auto
potver7 zegt
De Fisker Karma had dat in 2012 al.
Hubert zegt
Daar kun je een ventilatortje op laten draaien zodat de ergste hitte tijdens parkeren uit de aufo afgevoerd wordt.
Auto had dat in begin ook op de A8. Schuifdakpaneel werd voorzien van wat solarcellen. Was reteduur en leverde nauwelijks iets op. Pure marketingbullshit dus
duitslaagvliegen zegt
#Edge: de grote auto fabrikanten willen alleen maar doen wat ze al die jaren hiervoor ook hebben gedaan. Zoveel mogelijk auto’s tegen een zo laag mogelijke kostprijs produceren. Dat betekent bestaande technologie als diesel en benzine zoveel mogelijk uitmelken.
Alleen disruptors als Elon Musk die de autoindustrie uitdagen met nieuwe ideeën èn zoiets als een dieselfraude zorgen ervoor dat er daadwerkelijk nieuwe technieken worden overwogen.
Wat Lightyear betreft: NL is gewoon te klein. Partijen als de BOM, INVEST NL en SHV zijn kruideniers die menen binnen enkele jaren rendement te moeten draaien op nieuwe technologie terwijl er een merk uit de grond moet worden gestampt.
De Lightyear 1 die men dacht met een beetje rendement te kunnen verkopen? Lachwekkend….. Tesla heeft record bedragen verlies gemaakt op de eerste series Model S.
Dus pak de spullen en verhuis naar de US! Daar begrijpt men economies of scale.
cloverleaf zegt
Helemaal met je eens. InvestNL is leuk, maar een InvestEU zou veel beter zijn. Waar de knapste koppen en de beste start-ups samen komen. Het is toch van de gekken dan Siemens en Alstrom niet mogen fusereb terwijl de Chinezen met bakken subsidie nieuwe trein giganten omhoog duwen. Rant over
harrie zegt
Alsof private investeerders zich laten tegen houden door landsgrenzen…
Leuk dan zonnepaneeltje maar het totaal is gewoon geen baanbrekend concept. De investeringsmarkt zag dat ook.
Met het einde van gratis geld en daarom terughoudendheid onder investeerders zie ik het dan ook somber in voor Lightyear.
basman147 zegt
Persoonlijk vind ik het concept van een EV die is gericht op een zo laag mogelijk verbruik fantastisch, want het is een stuk duurzamer dan domweg 200kwh aan acccu’s in een tuinhuisje proppen zoals diverse US pickups proberen. Ik hoop dan ook dat het ze lukt om iets van een serieproductie op te zetten.
Ben echter wel sceptisch, want zelfs als ze vanaf nu alle design, engineering en productie uitbesteden aan externe partijen dan zie ik niet hoe je met slechts 100 mensen binnen 2 a 3 jaar tot een serie-product kan komen waarvan er 10.000en per jaar van kunnen worden gebouwd. Ben dus bang dat dit slechts uitstel van executie is.
spidermann zegt
Luchtfietser
Marf zegt
De ontwikkeling rond zonne energie staat natuurlijk niet stil.
Dat zo een paneel of wellicht een ander soort techniek genoeg energie kan opwekken vanuit de zon om een auto in korte tijd van veel energie te voorzien geloof ik wel. Niet nu maar wel in de toekomst.