
We nemen nieuwe auto’s onder de loep die maximaal vijf keer over de toonbank gingen.
Er zijn in Nederland vorig jaar weer ietsje meer auto’s verkocht dan in (rampjaar) 2017, maar niet alle modellen profiteren daarvan mee. Er zijn nou eenmaal auto’s die de dealers met geen duvels geweld de showroom uitkrijgen. Te duur (qua belasting *kuch 370Z*), te lelijk, te onbekend, domweg te slecht of afkomstig van Infiniti; wat de redenen ook mogen zijn krijgen deze auto’s nul-komma-nul liefde van de Nederlandse autokoper. In het Duits hebben ze daar, zoals voor veel dingen, een mooie term voor: Ladenhüter.
We hebben van VWE weer een prettig lijstje gekregen met alle cijfers en voor de verandering schotelen we je gewoon álle modellen voor waarvan er minimaal één en maximaal vijf exemplaren verkocht werden. Sommige modellen vertroebelen het lijstje een beetje omdat de fabriek ze al niet meer bouwde in 2018, maar ze alsnog voor het eerst op kenteken gezet zijn in 2018. We vertrouwen erop dat onze trouwe lezers het kaf wel van het koren kunnen scheiden. Komt ‘ie dan, hè.
Auto’s als de Chevrolet Camaro en Cadillac Escalade die je voorheen nog weleens teruggevonden had in dit soort lijstjes staan er dit jaar helemaal niet meer in omdat ze middels CO2-tax de facto verboden zijn door de overheid. Samenvattend kunnen we wel zeggen dat FCA vorig jaar in plaats van zeven 4C spiders slechts drie 4C spiders verkocht, maar tegelijkertijd wel drie Doblò’s in plaats van één unit wist te slijten in Nederland. Woeeeeeei!
Image-Credit: Nissan 370Z van @nopetrolnofun via autojunk
Hè, slechts 1 porsche boxter. Of is dat alleen maar omdat ze dat ding tegenwoordig de 718 noemen?
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: yeeeeeep. 1 slimme jongen (m/v?) die nog net een zespitter heeft gescoord ipv die dreunende vierpits boxer.
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: en zo is de V70 opgevolgd door de V90 en de Hyundai i40 door de i30…
@robertvh: De i30 stond toch altijd onder de i40 ? Wij hebben ze beide op de zaak maar is toch wel een verschilletje hoor…
@johnhert: oh zou goed kunnen dat ik het mis heb. Zag zo snel op de website van Hyundai dat de i40 niet meer wordt aangeboden en de i30 (nog) wel
Als ik “Alpina” en “merk” samen zie staan moet ik toch altijd een beetje gniffelen.
@michaelb: ik ook eigenlijk. Weet niet waarom
@michaelb:
‘Dombo! Alpina is een échte autofabrikant hoor!’ zei de échte autoliefhebber.
‘Audi, pfffff! Dat zijn Volkswagens met een andere badge!’ zei dezelfde échte autoliefhebber.
En ondertussen rollen Alpinas gewoon bij BMW van de productieband. Altijd lachen met de Alpine fanbois.
@Rob: alpine en alpina door elkaar halen, pfff kan echt niet anno 2019 hoor!
@weetikveel:
2 van de 3 goed, dat is nog altijd een ruime voldoende in de zesjescultuur.
@rob: Enkel het chassis rolt bij Bmw van de band, voor de rest doet ALpina het werk.
@herbert: chassis, carrosserie, etc, etc. En dat ook alleen van sommige in Zuid Duitsland gebouwde modellen. Andere worden zelfs volledig bij BMW in de fabriek gebouwd.
@herbert: Tuurlijk. Je pakt een willekeurige BMW en plakt daar steeds dezelfde bumperkits, velgen en stickers op. Het is misschien wel een ‘fabrikant’, maar wel die meest luie die ik ken.
@michaelb: motorisch en qua onderstel zijn er grote verschillen, maar goed ben het wel gedeeltelijk met je eens.
@herbert: Klopt. Maar het blijft een (aangepast) BMW onderstel en een (aangepast) BMW blok.
Zelfs VAG is vindingrijker.
@michaelb: ware het niet dat Alpina toch echt zelfstandig is en losstaat van Bmw.
@herbert:
Ja, ja, zo los van elkaar zelfs dat als morgen BMW failliet gaat, Alpina zich geen zorgen hoeft te maken, toch?
Dus, even voor de duidelijkheid…
BMW, Mercedes-Benz, Audi, Porsche = autofabrikanten of autobouwers
Alpina, AMG, Brabus, RuF, G-Power, Manhart, ABT, Nismo, enz…. = autotuners
Zo moeilijk is ’t toch niet?
@michaelb: https://www.autoblog.nl/nieuws/special-hoe-worden-alpinas-eigenlijk-gebouwd-87219
@herbert: Ze noemen zich zelf een automerk. Zo staan ze ook geregistreerd maar het blijft in mijn ogen gewoon een auto tunner. Waarom is brabus die in principe het zelfde doet dan geen autofabrikant maar een tunner.
@raym: Brabus is ook een fabrikant. Als je een maximaal uitgeruste brabus koopt zal er geen Mercedes meer op staan (ook niet op de papieren).
@herbert:
Enkel het chassis?
Dat lijkt mij voor zowel BMW als Alpina ook een volstrekt onhandige situatie. Want BMW moet blijkbaar ergens halverwege het productieproces een paar half-afgebouwde autos van de band halen en naar Alpina verschepen. Gewoon eventjes tussendoor, in de haast volledig geautomatiseerde productielijn..
En vervolgens gaan onze vrolijke vrienden van Alpina de auto afbouwen, terwijl dat tig x efficiënter had gekund in de BMW fabriek?
Nee, ik wil best geloven dat Alpina de laatste finishing touches doet en met de motoren aan de slag gaat. Ik wil ook nog wel geloven dat Alpina onderdelen of zelfs motoren aanlevert bij de BMW fabrieken, maar ik weiger te geloven dat Alpina kale chassis krijgt opgestuurd….
@rob: zou best kunnen idd, maar er zijn wel degelijk verschillen motorisch/onderstel etc etc
@herbert:
Mijn Frans is nogal roestig, maar de fotos en “Une ALPINA n’est plus fabriquée à Buchloe mais sur les chaînes de montage BMW” is voor mij vrij duidelijk:
https://www.tontongreg.fr/visite-du-siege-d-alpina/
@rob: grotendeels gelijk maar Alpina doet toch echt bepaalde zaken zelf.
https://www.autoblog.nl/nieuws/special-hoe-worden-alpinas-eigenlijk-gebouwd-87219
@herbert: Zeker! Zelf maken ze continu dezelfde bumperkitjes van dezelfde mallen uit 1980.
@rob: Gewoon stoppen met werken aan die auto op de band. Rolt er aan het eind een kaal ding van de band ipv een bmw. Er hoeft natuurlijk niks stil gezet te worden…
Mooi is dat,
Tegen mij zij Marissa vorig jaar dat ze het hartstikke druk had op de zaak en absoluut geen tijd had om met mij een keer te gaan stappen en zo.
Blijkt dat ze het hele jaar door nog geen handvol Aston Martins en Rolls Royces hebben verkocht…
@moveyourmind: die moest nog studeren voor de cito-toets.
@Dizono: Zo flauw dat hij zo leuk is!
@Dizono: voor de cito-toets hoef je niet te leren, deze test je opgedane kennis en ook kennis boven hetgeen dat behandeld is. Excuus. Deze leraar kon zich niet inhouden tijdens de vakantie.
Een Toyota Corolla?!
Haha de Toyota Corolla, de best verkochte auto allertijden, aantal verkocht:
Maar goed dit was natuurlijk omdat hij pas net met Corolla badge verkocht ipv Auris?
@fanboy: De Corolla is in 2019 de grootste verkoophit met een groei van wel 600%!!!
Ook hele snelle jongens zoals de nieuwe Tarraco of Corolla, vermoed ik. Maar waar blijven toch de opvolgers van de i40 en Avensis?
Evoque Coupe?!?!?!?
Een Aston Martin Vanquish Zagato Volante, dat is pas een coupe!
Straks gaan ze de Evoque cabrio nog “roadster” noemen…
@gandini: de Aston is een cabrio.
@dedas: Ja precies! Zie je nu wat die marketingmannetjes voor elkaar krijgen? Iedereen raakt in de war! En dat allemaal om een tank op wielen een “sportief” imago te geven. Ik vind het niet kunnen.
Maar 1 r8? De sl doet het zelfs beter!
@tortuga: Viel mij ook al op. Nederland is natuurlijk géén echte graadmeter, maar bij een dergelijk sentiment snap ik wel dat Audi overweegt met de R8 te gaan stoppen na de huidige generatie.
Potjandikkie! Uiteraard staat Lexus wéér niet in een lijstje!
@frank2b: jammer! Dit is hét lijstje waar ik naar zou kijken als ik weer in de markt ben… Stuk leuker om een meer unieke auto te hebben.
En wederom nog niet een Hellcat of Demon.
Hoe vaak zou de 720S over de toonbank zijn gegaan?
Wat doen de verkopers bij z’n dik merk bedrijf de hele dag als ze bijna niets verkopen.
Makkelijk loon verdienen zo.
@chefke1969: wat je makkelijk noemt… Je verveelt jezelf te pletter, dat zijn de moeilijkste werkdagen.
Ja dan duurt een dag hééééél erg lang , is voor een keer wel eens leuk . Maar als je tabel ziet en dat er maar 1 auto verkocht wordt dan heb je wel heel vaak van die lange dagen.
Ik zei toch dat civics niet meer verkocht werden, na ja nagenoeg niet he!
@porsche911s: Zonde, zijn verdomd goede auto’s!
@herbert: totdat je uitstapt, en de buitenkant weer ziet.
Dat er zo weinig Gt86’s verkocht worden….
@dracae: dat wist je niet? Zie jij ze ooit rijden?
@rolov: Bijna iedere dag. Mijn collega is trotse eigenaar.
@rolov: Ik ken mijn beperkingen, één daarvan is dat ik de meeste tijd maar in een klein stukje van Nederland doorbreng.
@mashell: https://www.autoblog.nl/nieuws/special-hoe-worden-alpinas-eigenlijk-gebouwd-87219
Die Fiat Doblo verkoper had het 200% drukker dan vorig jaar.
How de f*** verkoopt Morgan twee AeroMax’en??? Pet af voor die heren, nooit verwacht.
1 Volvo V70?!?
De 5 Mustangs die verkocht zijn waren allemaal ecoboost modellen? Of is 4 en 8 pitjes samen?
@schnor: Er zijn in 2018 in totaal 17 splinternieuwe Mustangs op NL kenteken gezet. 7 daarvan zijn GT’s met V8 en 10 stuks EcoBoost met 4 cylinder. Onder die 17 stuks zitten ook auto’s van Amerikaanse militairen (die geen BPM betalen) en diverse dealer- en importeurdemo’s, dus ze zijn niet allemaal voor de volle mep verkocht of überhaupt verkocht. Naast de 17 nieuwe zijn er in 2018 ook 83 gebruikte exemplaren uit het buitenland geïmporteerd en op kenteken gezet.
1 lotus elise ? zonde
Wtf is een Nissan Evalia?
@cossiekiller: Ah, een busje a la Berlingo x 120%
Toch jammer dat deze generatie R8 het niet zo goed doet. Ik vind deze persoonlijk erg geslaagd!