• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lotus Emeya: vierdeurs GT met 905 pk

Auteur: RubenPriest, gepost 8 september 2023 om 00:01 – 14 Reacties

Lotus Emeya: vierdeurs GT met 905 pk

Een nieuw vlaggenschip van Lotus met de naam Emeya.

Onder de vlag van Geely is Lotus bezig met een flinke opmars. De nieuwe generatie begon met de Emira, later de Eletre en nu is het de beurt aan de Emeya. Eerlijk is eerlijk, ik moest even zoeken hoe het nu zit met die namen. Drie modelnamen die beginnen met een E maakt het er niet overzichtelijker op. Los van het feit dat ze natuurlijk altijd met een E beginnen bij Lotus, maar jullie begrijpen wat ik bedoel.

Als je kijkt naar de nieuwe Lotus Emeya is het eerst wat in je opkomt: een lage Eletre. Net als dat de Model Y een hoge Model 3 is en een BYD Seal U een hoge Seal. Dat effect. De Emeya is een vierdeurs hyper-GT en werd door het merk onthuld tijdens een evenement in de Amerikaanse stad New York.

Specs

De specificaties voor het topmodel liegen er niet om. De Emeya is een volledig elektrische auto. De Lotus is uitgerust met een dual-motor en beschikt daarmee over vierwielaandrijving. Het maximale vermogen bedraagt 905 pk en 985 Nm koppel. Daarmee sprint de GT in 2,8 seconden naar de honderd. De topsnelheid bedraagt 256 km/u. Valt toch een beetje tegen voor 900 pk hè.

Accu en range

Hij is voorzien van een102 kWh groot accupakket. Uitspraken over de actieradius doet Lotus (nog) niet. Wel zegt het merk dat de range verwant zal zijn aan dat van de Eletre. De Eletre R heeft een opgegeven rijbereik van 490 km, dus laten we zeggen 500 kilometer voor de Emeya omdat het een meer gestroomlijnde auto is. Lotus moet in elk geval officiële cijfers nog communiceren.

Er is wel info bekendgemaakt met betrekking tot het laden. Hangende aan een razendsnelle 350 kW snellader kan de Emeya in slechts 18 minuten de batterij van 10 tot 80 procent laden. In zo’n vijf minuten laden kun je weer 150 kilometer rijden.

Aero

Er zitten allerlei bijzondere actieve aerodynamische trucjes op deze GT, wat het best een bijzondere auto maakt. Zo is er een actieve grille die kan openen of sluiten. In open toestand worden de remmen en batterijen gekoeld. In een gesloten situatie is er sprake van minder drag. Aan de achterzijde zit een actieve diffuser en een uitklapbare spoiler. De achterspoiler genereert 215 kg aan downforce en is meer dan 100 mm breder in vergelijking met de Eletre. De Emeya is uitgerust met een elektronisch aangestuurde vorm van luchtvering.

Interieur

Het interieur doet sterk denken aan dat van de Eletre. Lotus maakt gebruik van mooie materialen om de boel aan te kleden. Onder andere PVD aluminium, Alcantara en Nappa leder zijn toegepast in het interieur. Er is een groot centraal display en een apart scherm voor de passagier. De bestuurder beschikt over een 55 inch head-up display met augmented reality.

Lotus Emeya
Lotus Emeya
Lotus Emeya
Lotus Emeya

Marktlancering

De productie van de nieuwe Lotus Emeya start in 2024. Meer informatie over uitvoeringen en concrete specificaties met betrekking tot het rijbereik volgen in een later stadium. De Emeya zal onderdeel uitmaken van de toekomstige line-up van het merk: in 2028 wil Lotus een wereldwijd performance merk zijn met een gamma van bijpassende modellen.

Ook interessant!

  • Video: Lotus Eletre op Nederlands kenteken
  • Lotus gaat Porsche achterna met dealernetwerk in Nederland
  • Lotus verliest geld, ontslagronde is aanstaande
    Lotus verliest geld, ontslagronde is aanstaande
  • Lotus Eletre: 603 pk en 600 km range voor minder dan een ton

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

emeya, Lotus, Video

Vorig bericht: « Met deze stationwagon heb je geen crossover meer nodig
Volgend bericht: Welke gekke kleurtjes voor je BMW M3 Touring kies jij? »

Lees Interacties

Reacties

  1. cdlop01 zegt

    8 september 2023 om 05:39

    Nietszeggend model, zwaar accupakket en matige wltp voor zo’n groot pakket. Interieur totaal niet vernieuwend en saai.

    Login om te reageren
    • ghini zegt

      8 september 2023 om 07:58

      Elk accupakket van dat formaat is momenteel nog zwaar. Wat is de wltp trouwens? Die staat hier niet..

      Login om te reageren
      • RubenPriest zegt

        8 september 2023 om 09:58

        In de tekst staat geschreven dat Lotus nog geen (WLTP) actieradius heeft bekendgemaakt

        Login om te reageren
  2. Timmeh94 zegt

    8 september 2023 om 06:55

    Lotus is goed bezig, gaaf design! Gezien het relatief lage gewicht, het mooie, volwaardige interieur, de goede range en de bovengemiddeld goede recenties voor de Eletre denk ik dat deze Emeya best een grote concurrent voor de gevestigde orde zoals een Model S, Panamera of E-tron kan gaan woren.

    Login om te reageren
  3. ghini zegt

    8 september 2023 om 08:00

    Ik vind het contrast qua vormgeving tussen de voor en achterkant nogal groot. De achterkant vind ik erg mooi, clean en veel rond. Maar de voorkant heeft veel harde lijnen en strepen als koplampen, dat past niet bij de achterkant.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      8 september 2023 om 09:50

      De voorkant zou zo bij een MG4 of Cupra Born vandaan kunnen komen. En dat is geen compliment.

      Login om te reageren
  4. mashell zegt

    8 september 2023 om 08:19

    Eindelijk een Taycan concurrent. Ben alleen benieuwd of dit model wel bestaansrecht heeft naast de Eletre.

    Login om te reageren
  5. PunicaOase zegt

    8 september 2023 om 08:32

    Mooi design. Stukke beter dan die EV van Lamborghini.. Range zou wel wat laag zijn voor zo’n groot accupakket, maar staat nog niet vast..

    Login om te reageren
    • banderas zegt

      8 september 2023 om 12:15

      Tot 600km bij de Eletre, dus hier ws wel wat meer. 450-500 km is makkelijk te halen met de Eletre dus top

      Login om te reageren
  6. harrie zegt

    8 september 2023 om 08:57

    Wel aardig, maar niet bijzonder genoeg om een vuist te kunnen maken tegen de grote spelers.

    Login om te reageren
    • banderas zegt

      8 september 2023 om 12:16

      De grote speler Model S rijdt totaal anders en van binnen, stilte etc anders. Taycan rijdt goed, maar qua specs minder en interieur ook.

      Login om te reageren
  7. str8six zegt

    8 september 2023 om 09:39

    Net als die SUV vind ik de voorkant heel raar ogen – een verbetering maar nog steeds raar.

    Login om te reageren
  8. Wolflow zegt

    8 september 2023 om 09:50

    Zit er iemand te wachten op de zoveelste electrische Chinees?!

    Login om te reageren
  9. niels247 zegt

    8 september 2023 om 09:56

    Toch wel benieuwd hoe het zicht zal zijn met een 55 inch head-up display voorin.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North