Het hing al een tijdje in de lucht, maar de deal is officieel.
Het Chinese Geely heeft officieel een meerderheidsbelang in Lotus verworven. De Chinezen zijn ook al eigenaar van Volvo en Lynk & Co. We zijn benieuwd of de auto’s van beide merken nu nóg strakker gaan sturen, want da’s toch waar Lotus om bekendstaat.
De aandelenshuffle heeft overigens wel gevolgen voor het Britse sportwagenmerk. Zo zullen drie van de vijf directieleden door Geely worden aangewezen. De andere twee worden naar voren geschoven door het Maleisische Etika Automotive, dat de overige 49% van de aandelen in bezit houdt.
Lange tijd ging het niet echt denderend met de auto-tak van Lotus. In H1 van 2017 werd echter winst geboekt nadat de verkopen stevig toenamen. Bovendien verlegt het merk de focus steeds meer van lichtgewicht speeltjes met (relatief) geringe vermogens naar lichtgewicht speeltjes met veel vermogen.
Voor liefhebbers van het merk is de gedeeltelijke overname ongetwijfeld goed nieuws. Geely heeft immers de centen om Lotus op te laten bloeien en da’s precies de bedoeling. De Chinezen willen van het Britse merk een absolute leider maken in het sportwagensegment. Gelukkig wordt niet geopperd over elektro-spul en andere zaken waar we nog even niet aan willen denken.
Foto: Exige op Zandvoort door @bartsmid, via Autojunk
Arnoud zegt
Jammer dat de 5-cilinders ondertussen uitgerangeerd zijn…
willeme zegt
@Original_Arnoud: een echte Lotus heeft inderdaad vijf potten onder de kap. Anders klopt het gevoelsmatig niet.
Arnoud zegt
@willeme:
Mee eens dat het historisch niet echt zou kloppen. En ze zouden ook veel te zwaar zijn. Maar ze klonken zo lekker.
willeme zegt
@original_arnoud: net als vele anderen hier heb ik veel te veel Blik op de Weg gekeken. Die vijfcilinder roffel werkte net zo rustgevend als de zalvende stem van Leo de Haas.
kennone zegt
@Original_Arnoud: nieuw in krat zijn ze nog wel tekoop. Gewoon een nieuwe V90 aanschaffen en daar een mooie T-5 5pitter in lepellen. Snap niet dat nog niemand dit gedaan heeft haha
vonklausenburg zegt
Ik zie een Volvo cabrio voor me die de strijd aangaat met de Duitse Drie, wegligging door Lotus, comfort door Volvo, centen door Geely.
Senne zegt
@vonklausenburg: Of een Evora T8
vonklausenburg zegt
@senne: Polestar Evora XC R-Design by Geely
trustmeiamanengineer zegt
Hmm, natuurlijk weer jammer dat “de Chinezen” weer een Europees bedrijf overnemen. Maar goed, met Volvo hebben ze laten zien zaken als merkwaarde en dergelijke te respecteren en er tegelijkertijd wel voldoende geld in te pompen om het voortbestaan te garanderen. Dus het zal vast goed komen. Naast de Lotus auto’s krijgen ze nu natuurlijk ook Lotus Engineering in handen, dat is een zeer interessante technische ontwikkelaar. Maar andere fabrikanten zullen misschien wel huiverig zijn om ze nog in te huren, nu ze bij een grote Chinese concurrent horen….
coffeecup zegt
@trustmeiamanengineer: als je ziet wat sommige Europese merken onderling hebben gedaan qua overnames, denk ik niet dat het eerlijk is om de regio van de koper erop aan te kijken.
hollandbest zegt
@trustmeiamanengineer: achja ze waren al Maleisisch
amersfoorter zegt
Lotus; de opper prostituee der auto industrie.
BaRa zegt
@amersfoorter: ’t is niet omdat Lotus van de ene pooier naar de andere gaat, dat de anderen in de straat geen hoeren zijn.
Rick-dos zegt
Mooi. Krijgen we eindelijk weer een Esprit. Leuk zo’n Exige en Elise maar eigenlijk wil ik gewoon weer een opvolger van de Esprit zien.
kobus1967 zegt
Een elektro spul Lotus zou ik nog niet zo erg vinden, de volgende generatie weet straks niet beter dan dat je elektrisch rijd.
jorden zegt
@kobus1967: juist dit soort speelgoe-voor-volwassenen is in de toekomst extra leuk als het niet zoeft, maar ronkt.
lincoln zegt
Lotus .. uit te spreken als Rotus ..
JvT zegt
@lincoln:
That waisis! ?
Esprit_de_Flandre zegt
@MauritsH: “Gelukkig wordt niet geopperd over elektro-spul en andere zaken waar we nog even niet aan willen denken.”
Hmmm, tja…
https://carnewschina.com/2017/10/26/leaked-patent-drawings-new-lotus-suv/
Ik zet het snel even hier omdat ik geen zin heb om mijn mailbox te openen en naar ’tips’ te sturen. Maar het ziet er dus naar uit – zoals te verwachten – dat de eerstvolgende nieuwe Lotus een
modderstadsploeteraartje wordt…