• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dít is de mooiste 306 die Peugeot heeft gemaakt

Auteur: willeme, gepost 29 september 2017 om 22:02 – 33 Reacties

Peugeot 306 HDI


Je voelt hem al aankomen: Peugeot heeft er ook veel te weinig van gemaakt.

Als er één carosserievariant bijzonder is, is het de Shooting Brake wel. Mercedes heeft er twee in het gamma op het moment (alhoewel het bekend is dat de CLS-versie geen opvolger gaat krijgen), maar dat zijn natuurlijk gewoon stations met een lage daklijn. Precies zoals Audi met de 100 Avant al deed in de late jaren ’80. Maar ja, de CLA en CLS ‘coupe’s’ zijn natuurlijk gewoon sedans. Marketing, mooie woorden, hoge meerprijzen: kan niet mis gaan. Maar de échte shooting brake komt niet zoveel voor. De Ferrari GTC4Lusso is eigenlijk de enige die je op dit moment in de prijslijsten kunt vinden. De BMW Z3 Coupe en M Coupe zijn natuurlijk de beste voorbeelden: een coupe met een soort van stationwagon daklijn erop.

Toen de Z3 Coupe geïntroduceerd werd, was niet iedereen erover te spreken. De M Coupé versie was zeker bruut, maar de instap 2.8i was, ehh, nogal wennen. Had misschien ook een beetje te maken met de Audi TT die ook net op de markt was en qua ontwerp (terecht) insloeg als een bom. Volgens BMW was de Z3 Coupe een geval ‘vorm volgt functie’ en dat de praktische eigenschappen zich lastig met het esthetische lieten combineren.

Peugeot 306

Daar dacht Peugeot kennelijk anders over. In 1999, op de Salon van Genève, lanceert Peugeot de 306 HDI ‘Break de Chasse’. In het Frans klinkt Shooting Brake gewoon nóg beter. Het was een waanzinnig strak ontwerp, de wielbasis was weliswaar iets groter, maar de auto toont geenzins uit proportie. De 306 Break de Chasse was er om de laatste facelift van de 306 aan te kondigen. De 306 was al een paar jaartjes oud en de dagen begonnen een beetje te tellen. Daarbij was het een showcase voor de nieuwe dieselmotor van Peugeot: de 2 liter grote HDI motor.

Peugeot 306 HDI

In de jaren ’90 waren de diesels nog niet op het niveau van hoe ze nu zijn. De TDI’s van Volkswagen waren een stap in de goede richting, maar nogal rauw en rumoerig. Alfa was in 1997-98 pionier met de JTD ‘Common Rail’-turbodiesels. Deze waren sterker, maar bovenal soepeler en stiller. Terug naar deze Peugeot, de eerste 2.0 HDI motor werd dus in deze concept gelepeld. Qua prestaties is het wellicht wat achterhaald: 90 pk en 205 Nm. Dat resulteerde in een topsnelheid van 180 km/u en 0-100 km/u sprint in 12 seconden. En dit alles bij een verbruik van ongeveer 1 op 20. Geen strepentrekker, maar een fijne metgezel voor elke dag.

Peugeot Promothee

De reden dat deze auto er nooit is gekomen, is eenvoudig. De 306 stond op het punt om vervangen te worden. Het was werkelijk een fantastisch idee, maar enkele jaren te laat bedacht. Anderhalf jaar later staat op de Salon van Parijs de Peugeot Promothee, een concept die aangeeft welke kant het met de 307 opgaat, ook een beetje Shooting Break achtig, maar niet zo fraai als de 306 Break de Chasse. In vergelijking met dat de Promothee is de 306 Break de Chasse een stuk mooier oud geworden.

Ook interessant!

  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Peugeot 208 PSE
    Peugeot 208 PSE wordt eerste leuke Hot Hatch EV?
  • Peugeot 308 SW is even wennen
    Peugeot 308 SW is even wennen
  • Gespot - Deze Peugeot kende je nog niet

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

306, concept, Diesel, Peugeot, shooting-brake, vergeten-concept

Vorig bericht: « 10 playmates en hun auto (SFW)
Volgend bericht: Lotus is nu officieel een broertje van Volvo »

Lees Interacties

Reacties

  1. shibby zegt

    29 september 2017 om 22:09

    Van achteren lijkt ie best wel op de Alfa 147

    Login om te reageren
    • granlusso zegt

      29 september 2017 om 22:12

      @shibby: Eerder op de 607! Duidelijk dat Peugeot deze designelementen al langer op de schappen had liggen.

      Login om te reageren
    • danmar zegt

      29 september 2017 om 22:39

      @shibby: ik zie er juist wat van de 145 in, door de vorm van achterruit en achterklep.

      Login om te reageren
    • allesmetturbo zegt

      29 september 2017 om 22:41

      @shibby: dat is ook het eerste wat ik dacht! Toch is de 147 wel mooier en beter in verhouding maar deze kont had zo in productie gemogen :)

      Login om te reageren
    • kennone zegt

      30 september 2017 om 10:39

      @shibby: met een bumper van de Alfa 145

      Login om te reageren
  2. oemplus zegt

    29 september 2017 om 22:11

    Gelukkig nooit in productie gegaan.

    Login om te reageren
  3. PeugeotGTI zegt

    29 september 2017 om 22:36

    sorry @willeme, maar daar ben ik het toch echt mee oneens. Ik heb de 306 altijd een mooie auto gevonden in hatchback vorm. Juist die mooie brede en ronde kont met die laag doorlopende achterruit en de prachtige c-stijlen maken het zo’n mooie auto. Er zit bijv aan beide kanten een tankklep, waarvan er maar één werkt (zie foto’s). De standaard achterlichten vind ik trouwens ook mooier. Na 100k met een 306 S16 van voor de facelift heeft deze echt een plekje in m’n lijst van all-time-greats veroverd en dat komt mede door de styling. De stoere brede neus, de mooi gevulde wielkasten, de slanke dorpellijn, de ronde kont, de achterruit, de ouderwetse Hella mistlampen, allemaal even mooi. Deze break de chasse (awesome naam) vind ik wel een geslaagde concept car, alleen niet de mooiste 306.

    Mijn 306:
    https://www.autojunk.nl/2011/12/peugeot-306-s16

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      29 september 2017 om 22:40

      @PeugeotGTI: Helemaal gelijk, designtechnischgewijs maakt de 306 gehakt van de Golfjes,Astra’s en ZXjes van die tijd.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        30 september 2017 om 10:59

        @pallas: en helaas ook van de 307 en 308en die er na kwamen.

        Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      30 september 2017 om 02:42

      @PeugeotGTI: Als cabrio nog steeds een fraaie auto vind ik. Vooral in het blauw met cognac interieur.

      Login om te reageren
      • coffeecup zegt

        30 september 2017 om 23:17

        @e34m5touring: ik heb een donkergroene 1.8 met zwart leer gehad. Wat een heerlijk lichtvoetig dingetje was dat zeg…

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          1 oktober 2017 om 01:34

          @coffeecup: Ja ook mooi, dat donkergroen? Lijkt me een toffe bak voor de zomer. Zoveel kosten ze niet meer en je vind ze soms nog met lage km standen.

          Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      30 september 2017 om 09:07

      @peugeotgti:
      Auw je beschrijft een auto die bij mij altijd eerder meer functioneel en als gebruiksvoorwerp te boek stond.
      Maar je hebt gelijk.
      Best een bevallige verschijning zo.

      Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      30 september 2017 om 10:05

      @peugeotgti:
      Ik vind vooral de 3-deurs XSI erg mooi.
      En dan zeker in dat hele lichte blauw.

      Login om te reageren
    • thomassnelweg zegt

      30 september 2017 om 13:41

      @PeugeotGTI: Idd ik heb recentelijk een 306gti gehad als 2e auto. Toen ik m net gekocht had heb ik nog behoorlijk lopen vloeken toen die tankdop maar niet open wilde !

      Login om te reageren
    • Homer55 zegt

      30 september 2017 om 21:15

      @PeugeotGTI: De x06 modellen van Peugeot vind ik allemaal stuk voor stuk mooie auto’s met als topper de 406 Break. Hele fijne HDi diesels en ze hebben allemaal een boos kijkende voorkant wat ze toch wel een stoere uiterlijk geven. De generaties daarna vind ik toch stukken minder.

      Login om te reageren
  4. LaLancia zegt

    29 september 2017 om 22:37

    De achterlichten lijken inderdaad bijna een-op-een overgenomen te zijn op de 607.
    Ik vind het overigens een leuke kar, maar vind de boel niet helemaal bij elkaar passen.

    Login om te reageren
    • sulobb zegt

      30 september 2017 om 10:40

      @lalancia: het geheel past idd. niet bij mekaar en het blijft een raar idee om een auto samen te stellen waarvan de helft het productiemodel is de helft het/een concept. Oogt heel raar als je het in 3d ziet…maar misschien is dat ook een beetje het experiment.

      Login om te reageren
  5. moondustfocus zegt

    29 september 2017 om 22:41

    Schietende rem, rare naam voor een carrosserie

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      29 september 2017 om 23:46

      @moondustfocus: De herkomst van het woord brake (break) is zelfs Nederlands! Een brek (brik) is soort compact rijtuig voornamelijk gebruikt tijdens de jacht.

      Login om te reageren
      • bitd zegt

        30 september 2017 om 02:25

        @pallas: cool; vandaar ook het interieur.

        Login om te reageren
  6. kasvanblarenbosch zegt

    29 september 2017 om 22:43

    Volgens mij hebben ze van de 407 ooit ook een shooting break concept gebracht, imo ook best geslaagd!
    https://nl.pinterest.com/pin/573294227549197032/
    https://nl.pinterest.com/pin/194710383869260745/

    Login om te reageren
  7. cpp1 zegt

    29 september 2017 om 22:57

    Achterkant is veel te strak en gladjes in verhouding tot de strontsaaie standaard voorkant.

    Login om te reageren
  8. Jaymz zegt

    29 september 2017 om 23:07

    306 cabrio voor mij. Schitterend apparaat

    Login om te reageren
    • maferick74 zegt

      30 september 2017 om 00:59

      @jaymz: of de 2.0 xsi in het baby blue maar ja de cabrio is nog steeds erg mooi

      Login om te reageren
  9. sracert zegt

    30 september 2017 om 00:06

    Mooi zeer mooi. De 306 vind ik nog steeds een mooie auto.

    Login om te reageren
  10. blo3to3t zegt

    30 september 2017 om 06:32

    Wat een lelijk gedrocht, gelukkig nooit in productie geweest .

    Login om te reageren
  11. tenaci zegt

    30 september 2017 om 08:27

    Sorry hoor @willeme maar Mercedes heeft echt niet twee shooting brakes in de showroom. Het feit dat ze die naam erop plakken wil nog niet zeggen dat ze het zijn. Voor echte shooting brakes hebben ze twee portieren teveel. Dit zijn gewoon wat sportievers gelijnde stationwagons. Voor de rest is het marketinggelul.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      30 september 2017 om 08:59

      @tenaci: wat jij zegt staat letterlijk in de tekst. Eerste alinea. Zelfs het marketinggeneuzel :-).

      Login om te reageren
      • tenaci zegt

        30 september 2017 om 09:08

        @willeme: oh kak, nu heb ik me er ook schuldig aan gemaakt…. Sorry chef, we zitten gelukkig op één lijn.

        Login om te reageren
  12. mmot05 zegt

    30 september 2017 om 12:45

    Elke keer als het over shooting breaks gaat moet ik aan de 88er Accoord Aerodeck van mn oude buurman denken. Mannn wat een geile auto’s waren dat zeg, vooral in de schemer als de mooie grote achterlichten aan waren.

    Login om te reageren
  13. bmwfreak038 zegt

    30 september 2017 om 15:16

    Knap…

    Lelijk

    Login om te reageren
  14. marinepower zegt

    1 oktober 2017 om 01:35

    Volgens sommigen is een driedeurs station wél een echte shooting brake. Maar hoe zit het hiermee dan?

    http://www.opelkadettc.net/media/6191/caravan-c2-groen_250x134.jpg

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North