• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lotus zegt dat de Esprit nu echt dood is

Auteur: ricardo, gepost 27 september 2014 om 09:11 – 23 Reacties

Lotus zegt dat de Esprit nu echt dood is
Vier jaar geleden blies Lotus de iconische Esprit nieuw leven in, maar dit model zal er nooit komen. De Esprit is vergane glorie nog voordat er een meter mee is gereden.

Er waait een nieuwe wind bij de Britten. Sinds de Luxemburger Jean-Marc Gales aan het hoofd staat bij Lotus zijn er al een aantal rigoureuze besluiten genomen bij het sportwagenmerkje in handen van Proton. In een poging het bedrijf weer naar winstgevendheid te brengen werd een kwart van het personeel, zo’n 325 werknemers, op straat gezet. De volgende stap: het opruimen van de troep die voormalig roerganger Dany Bahar achterliet.

Bahar paradeerde vier jaar geleden op de Autosalon van Parijs met een hand vol conceptcars: de Lotus Elite, Lotus Elan, Lotus Eterne, Lotus Elise en een fonkelnieuwe Lotus Esprit. De presentatie van deze modellen werd opgefluft met uitspraken over hoe vooral de Esprit puurder moest worden dan Ferrari’s 458, en meer van dat soort Bahariaanse quatsch.

In een openhartig interview met AutoExpress – pr-technisch slim als je net een kwart van je personeel hebt ontslagen – geeft Gales in duidelijke bewoording aan dat de legacy van Bahar niet wordt voortgezet:

If you’re asking whether we’re going to pick them up and launch these cars, the answer is no. I don’t want to focus on the past, but there are some technologies and supplier relationships that we can take forward from the projects.

Duidelijke taal. Maar het roept vooral de vraag op wat Lotus in de toekomst wél gaat doen, qua nieuwe modellen. Ten eerste zullen de Elise, Exige en Evora doorontwikkeld blijven worden. Meer vermogen, minder kilo’s, betere rijeigenschappen. Een haalbaar doel volgens Gales. Ten tweede komen er wel degelijk nieuwe modellen, maar op zijn vroegst pas na 2017. Gales geeft nog geen harde garanties over wat voor modellijnen ze voor ogen hebben, maar meent wel dat een SUV/crossover en een sedan goede opties zijn. Mits ze het gewicht laag kunnen houden – om Colin Chapmans ideologie nog enigszins in stand te houden.

“Nothing has been decided, but saloons and crossovers are certainly two segments that come to mind, I would say SUV/crossover definitely. If Lotus does an SUV or a four-door saloon it will be light, performance-led and it will have outstanding looks.

Ook gooit Gales de plannen over een eigen motor uit het raam. Ze blijven hun torretjes gewoon bij Toyota inkopen, want kleine automerken die zelf motoren bouwen gaan doorgaans failliet, dixit Gales.

Ook interessant!

  • Marktplaats Lotus
    Deze oude Lotus op Marktplaats heeft bijna geen kilometers
  • Lotus Emira
    Nederland loopt warm voor Lotus Emira
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Video: Lotus neemt creatieve route op A16
    Video: Lotus neemt creatieve route op A13

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

esprit, jean-marc-gales, Lotus

Vorig bericht: « Vrouw crasht Range Rover na ruzie met haar slippers
Volgend bericht: Lincoln Continental Concept met V12 te koop »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    27 september 2014 om 09:29

    Lotus SUV….Rillingen…

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      27 september 2014 om 11:52

      @norge:
      Yep, ik krijg daar nachtmerries van.
      Trouwens logisch dat de Esprit het niet gehaald heeft, als mensen moeten kiezen tussen een Lotus of een Ferrari dan gaan ze blind voor het paard. Hoe briljant die Esprit ook geweest zou zijn.
      Als Lotus aantallen wil maken dan doen ze er goed aan een opvolger van de Elan sprint te maken.

      Nu doet Mazda dat en dat heeft ze geen windeieren gelegd.

      Login om te reageren
  2. str8six zegt

    27 september 2014 om 09:43

    Eeuwig zund..

    Login om te reageren
  3. henkhupelschoten zegt

    27 september 2014 om 09:52

    Kut…. Had gedacht dat dit de redding van lotus zou kunnen zijn geweest…..

    Login om te reageren
  4. Alfarobert zegt

    27 september 2014 om 09:52

    De mooiste halen ze uit het programma,zonde.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      27 september 2014 om 11:55

      @Alfarobert:
      Pssst, deze Esprit is nooit meer geweest dan een lege huls ontsproten uit het brein van een megalomane gek die Lotus alleen maar geld gekost heeft.

      Login om te reageren
  5. deladude zegt

    27 september 2014 om 09:53

    … Een Lotus crossover… Ik kan maar niet wennen aan dat idee. Colin Chapman draait zich nog maar eens om.

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      27 september 2014 om 11:27

      @deladude: Colin heeft zich al zo vaak omgedraaid in zijn graf de laatste jaren dat hij waarschijnlijk een gat naar de andere kant van de aarde heeft gegraven. Nog even en hij komt in Nieuw Zeeland weer naar buiten…

      Login om te reageren
  6. bastiaangt zegt

    27 september 2014 om 10:11

    Je ziet op deze foto echt goed hoeveel de Huracan hierop lijkt.

    Zou Lotus het ontwerp verkocht hebben aan Lamborghini? Dat zou wel een verstandige zet zijn zodra je besluit om toch niet verder te gaan met het project. Als ze al flink op weg waren, heeft Lotus weer wat geld in het laatje en scheelt het Lamborghini productiekosten.

    Geen idee of het echt zo is hoor, misschien heb ik gewoon weer veel te veel fantasie.

    Login om te reageren
    • bastiaangt zegt

      27 september 2014 om 15:46

      @bastiaangt: Mijn fantasie is nog niet op vandaag: Als er nu eens een tuner inspringt die de voorbumper en de achterbumper van de Huracan iets aanpast met inspiratie van een niet nader te noemen concept…

      Login om te reageren
  7. 888natan zegt

    27 september 2014 om 10:20

    Net de huracán voorkant of andersom!

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      27 september 2014 om 11:56

      @888natan:
      Andersom, maar VAG heb ik nog nooit op originaliteit kunnen betrappen, als ik niet beter wist zou ik zweren dat het Chinees was..

      Login om te reageren
  8. racerx zegt

    27 september 2014 om 10:28

    De Esprit afschieten en met een SUV Crossover komen, voor de overleving van het merk Lotus ongetwijfeld een lverstandige beslissing maar vreemd is het wel. Ik vraag me echter af hoeveel mensen die in de markt zijn voor een crossover uüberhaupt bij Lotus aan gaan kloppen…

    Login om te reageren
  9. Jochempie zegt

    27 september 2014 om 10:28

    Ik snap wel dat ie niet doorgaat… hij is inmiddels door Lamborghini in productie genomen…

    Login om te reageren
  10. knipperlichtje zegt

    27 september 2014 om 10:53

    Maak dan in ieder geval de eterné als je dan toch ‘saloons’ wil maken.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      27 september 2014 om 12:02

      @knipperlichtje:
      Mooi ding hoor die Eterne, jammer dat geen hond hem ooit zou kopen.
      Die Eterne zou ergens in de buurt van de Panamera, de Maserati QP en de AM Rapide gepositioneerd moeten worden. Als je de markt een beetje kent laten de proleten van deze wereld de laatste 2 al links liggen. De kans dat ze wel voor de Eterne i.p.v die walvis zouden kiezen schat ik erg laag in.
      Logisch dus dat die niet komt, dat zou een bodemloze put zijn en dat kan Lotus al helemaal niet gebruiken.

      Login om te reageren
  11. rotarypowah zegt

    27 september 2014 om 11:08

    Ze zouden een Caterham / Donkervoort concurrent moeten gaan maken..

    Login om te reageren
  12. cthijs zegt

    27 september 2014 om 13:14

    Gemiste kans voor Lotus want ik vind deze er toch wel top uitzien

    Login om te reageren
  13. SimonMc zegt

    27 september 2014 om 13:20

    WAT?!?!

    Login om te reageren
  14. Sracerr zegt

    27 september 2014 om 16:22

    Hopelijk houden ze eens op met het als maar door ontwikkelen van die plastic badkuipen. De Evora vind ik wel mooi, alleen iets te tam. Jammer v/d Esprit.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      27 september 2014 om 16:35

      @Sracerr:
      Pssst, die “badkuipen” zijn van aluminium, de body’s zijn zoals bij alle auto’s die Lotus ooit gebouwd heeft van kunststof.
      Ik zou er echter niet rouwig om zijn als ze die “badkuipen” van CFRP zouden maken, dat compenseert dan weer het gewicht dat ze door allerlei eisen van angsthazen in grijze pakken hebben moeten toevoegen.

      Login om te reageren
  15. tweekoplampen zegt

    28 september 2014 om 13:19

    Kan me er niets bij voorstellen, maar een SUV kan wel de redding zijn voor Lotus. Kijk maar naar Porsche.

    Login om te reageren
  16. Esprit_de_Flandre zegt

    29 september 2014 om 12:44

    Noooooo…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North