
En met levensgevaarlijk bedoelen we dat je er dus echt aan kunt doodgaan.
In Frankrijk is iets gebeurd waar zelfs de meest doorgewinterde nieuwslezer stil van wordt. Een vrouw van 65 kwam om het leven doordat haar eigen autoruit plotseling dichtging. Geen botsing, geen fout van een ander, gewoon een raam dat deed wat het niet moest doen. Of juist wel, het is maar net hoe je het bekijkt.
Luxe wagens van vroeger hadden ze al, elektrische ramen. Tegenwoordig hebben vrijwel alle auto’s ramen die je niet handmatig hoeft te openen. Niet meer heel luxe, maar het gevoel daarvan overheerst. In elk geval bij ondergetekende, voordat er weer opmerkingen komen dat die maar iets uit zijn duim zuigt voor de clicks enzo.
Luxe auto’s zijn levensgevaarlijk
Maar goed, levensgevaarlijk dus. Waar ging het ook alweer over? Ja, die dode mevrouw in Frankrijk, dat was het. Deze vrouw was net haar geparkeerde auto in het dorp Bissy-sur-Fley uitgestapt en keek tevreden om zich heen. Nog niks geks, maar toen kwam het.
Volgens haar familie was ze vergeten de handrem van haar Fiat 500 op te trekken. Toen de auto vervolgens achteruit begon te rollen, probeerde ze via het raam de auto te stoppen. Daarbij drukte ze per ongeluk op het knopje waarmee de elektrische ruit sluit. Vervolgens kwam ze met haar nek klem te zitten tussen het raam en het dak en stikte ze.
Het klinkt als iets wat niet kán gebeuren, maar het gebeurde wel. In moderne auto’s zitten allerlei sensoren om juist dit soort ongelukken te voorkomen. Toch ging het hier op de een of andere manier fout. Niemand snapt hoe een elektrisch aangedreven product, bedoeld om het leven makkelijker te maken, zo meedogenloos kon worden. Of het moet Huub Stapel zijn.
Elektrisch raam doodt vrouw
Buurtbewoners ontdekten de auto pas uren later. Ze dachten eerst dat de vrouw onwel was geworden, tot ze zagen wat er echt aan de hand was. De politie noemt het een tragisch ongeval. Dat is het minste wat je kunt zeggen.
Het wtf-gehalte van dit verhaal is behoorlijk intens. Je leest het, kijkt naar je eigen auto en denkt: dat knopje waar ik net nog gedachteloos op drukte, dat lieflijk bewegende raam kan dus echt levensgevaarlijk zijn. Een kleine routinehandeling, een knopje naast je portier, en het kan misgaan.
Dus, wat hebben we geleerd? Pas op met elektrische ramen, die kunnen je dag behoorlijk vergallen…





Zat er vroeger geen weerstand sensor op die er voor zorgde dat als de weerstand te hoog werd (bv hand tussen het raam) het raam weer open ging.
Ik kan de hoeveelheid keren dat ik bijna gecrasht ben tijdens het dichtzwengelen van een hand crank niet op twee handen tellen, dus denk dat elektrisch toch de te prefereren optie is.
Dat en cruise control zijn dan ook de enige 2 opties die ik eigenlijk wel op een auto kan waarderen, voor de rest mag hij helemaal kaal zijn.
Cruise control is de beste uitvinding sinds de ontdekking van het gaspedaal. Maar ook dat kan (al dan niet in adaptieve vorm) levensgevaarlijk zijn bij verkeerd gebruik.
Kan het me voorstellen als je veel op de snelweg rijdt.
Maar zelf gebruik ik het nooit.
Vroeger op tv wel eens een test hiervoor gezien waarbij een banaan werd gebruikt.
Hé Luitjes , dit verhaal is toch niet echt ? En wanneer echt, dan moet de familie goed nadenken over de verregaande stompzinnigheid bij hún naasten.
Mag het eigenlijk niet zeggen…maar het was een vrouw van Afrikaanse origine volgens HLN. Als ik zie hoe het gesteld is met hun mannelijke streekgenoten en dan vooral de rijkunsten (of het ontbreken hiervan) dan verbaas ik er mij echt niet over…
@chrisvis Klasse reactie op een overlijden. Hulde! Maar, eerlijk is eerlijk, zelf ben ik ook niet vies van een vooroordeeltje – ik houd immers ook altijd extra afstand tot auto’s met Belgische kentekenplaten.
Niet te verwonderen dat je afstand houdt. Vaak vlammen jullie als halve mongolen over onze ‘rotte wegen’, want de boetes zijn in niets te vergelijken met die bij jullie, en creëren jullie dus zelf die extra afstand.
Het verhaal is écht waar… Ik heb het niet verzonnen…
Zeker een bizar ongeval. Bij een benzine Fiat 500 zitten de raamknoppen in het midden van de auto onderaan het dashboard en niet in de deur. De handrem tussen de stoelen. Om bij de handrem te komen en de knoppen moet je half met je lichaam door de deur hangen.
Bij de elektrische 500 zitten de knoppen wel in de deur, maar is de handrem elektrisch. Om bij deze handrem te komen, moet je ook half in de auto hangen, want de knop zit tussen de voorstoelen.
Beide typen auto’s toevallig in bezit.
Dus de auto was gestart/stond aan, raam stond open, auto rolt en je hangt met je lichaam half door de deur heen. Dan zit je ongeveer rond je buik op het gedeelte waar het raam zit. Dan moet je echt in een fractie van een seconde terug vallen om op dat moment precies met je nek ertussen te komen. Heel bizar.
Leefde in de stellige overtuiging, dat de elektrische ramen van ELKE oto voorzien zijn van klembeveiliging, dwz dat een ruit weer naar beneden gaat zodra-ie bij het omhoog gaan ook maar iéts teveel weerstand ondervindt. Zelfs de ruiten bij mijn ouwe Brit doen dat. Dus begrijp er geen bips van waarom dat bij die Fiatsco niet gebeurd zou zijn 🤔
Zit er ook op, dan zou een defecte sensor een mogelijkheid zijn, maar dan nog.
Mg4 heeft het alleen op de luxe versie. De kale versie heeft geen weerstandbeveiliging. Althans bij introductie van het model. Wellicht bij facelift aangepast
Als de auto niet op contact staat doen de ramen het toch helemaal niet?
Blijkbaar wel dus.
Nee dat doen de ramen niet, zowel bij benzine als elektrisch. Ergo, de auto stond dus nog aan. Dan nog is het een unicum dat je dit voor elkaar krijgt.
Iemand met een beetje overlevingsdrang had dat raam toch wel kapot gekregen.