
Na afloop laten we de antwoorden aan de ontwerpers van de grote merken lezen!
Retro scoort. Dat kunnen we met grote zekerheid zeggen. Niet alleen in de autowereld, maar ook op tv, in de muziek en qua inrichting van onze huizen. Gooi er een sausje van de jaren 80 over en iedereen koopt het.
We zien het natuurlijk aan de MINI. In 2001 kwam de nieuwe interpretatie daarvan naar Nederland en tot de dag van vandaag is dat een enorm succes. Dat geldt ook voor de Fiat 500. Die werd door zijn guitige retrolook bij vrijwel iedereen een geliefd model.
En anno nu hebben we de Renault 5 en de Twingo die hoge ogen gooien als het op retromobielen aankomt. De 5 scoort als een malle en van de aangekondigde Twingo wordt zo mogelijk nog meer succes verwacht. Maar daarom zijn we hier benieuwd, welk icoon zouden ze nog meer in een nieuw jasje moeten steken?
Welk icoon zouden ze nog meer in een nieuw jasje moeten steken?
Op de redactie zijn we ook losgegaan qua ideeën. Welk icoon verdient een tweede leven met de looks van 2025? Daar kwamen wel wat leuke voorbeelden uit. Wat dacht je bijvoorbeeld van de Porsche 944, ook te zien bovenaan dit artikel? Zoals hij hier zo staat mag hij van ons direct in productie.

Of deze, mijn persoonlijke favoriet. De Golf I cabriolet, inclusief aardbeienmandje en de spierwitte lederen bekleding. Over iconen gesproken.

Of misschien de Renault 16? Die werd in de comments onder deze post meer dan eens genoemd. Onze vriend Chat GPT probeerde ook van deze suggestie een moderne interpretatie te maken, oordeel zelf over het resultaat.

Nog een icoon is natuurlijk de Mercedes-Benz W123. De kilometervreter uit de seventies en eighties. Niet kapot te krijgen en daarom dus uitermate geschikt voor een eerbetoon in de vorm van een nieuw leven. In een ander jasje dus.

Maar wat zou je zelf willen aandragen? Welke oude auto moeten ze wat jou betreft vernieuwd uitbrengen? De Saab 900 misschien? De Volkswagen Kever… Oh wacht.
Goed, laat het weten, vinden we keileuk! En misschien komt jouw suggestie ooit wel in de showrooms, @wouter kent natuurlijk alle hoge piefen uit de autowereld en geeft alles graag aan ze door!





Van alle renders ga ik absoluut voor de 944. I’m biased, I know. Er staat er hier eentje voor de deur. Rij je ermee rond dan zie je overal duimpjes en jochies heel snel hun telefoon trekken om een foto te maken. Met nog 485 exemplaren in Nederland zijn ze aardig zeldzaam geworden.
Echte kenners hebben er wel een. Het leukste is in het wild een dergelijke letgenoot per toeval tegenkomen. Zo heb ik een tijdje geleden nog de guards red 944 pal naast een andere gezet in de parkeergarage. Moet toch even een mindfuck zijn geweest voor de beste man (m/v/i).
Zo’n mindfuck heb ik ooit gehad met een 13-in-een-dozijn VW Passat. Stond ik zelf aan de deurklink van een wildvreemde te rukken terwijl mijn eigen auto (dezelfde kleur, wielen, en een bijna gelijk kenteken) ietsje verder stond.
On topic: de Ford Escort mk.1 vanwege zijn iconische dog bone grille. Er zwerven al wat veelbelovende renders over het internet, zoals bijvoorbeeld deze of deze al gebiedt de eerlijkheid wel te zeggen dat dit feitelijk restomods zijn à la Alfaholics. En speaking of: een nieuwe versie (dus geen restomod) van de Alfa GTV mag wat mij betreft ook zo komen.
De grootste mindfuck was met een handvol 944s (en een 968) te gaan tanken bij een Duits tankstation terwijl we een weekend weg waren. Zo zagen ze ze nooit, zo stonden er 8 ofzo. Met diezelfde set gingen we ook uit eten. We hadden heel snel een Duitser aan tafel staan die het machtig mooi vond. Even later werden we in zijn mancave uitgenodigd om zijn Porsches te bekijken. Een dag later kwamen we hem weer tegen bij de Nordschleife.
Moderne mindfuck : je donkerblauwe Giulia naast een andere donkerblauwe Giulia zetten in de parkeergarage. Eigenaren stomverbaasd.
Er was in het verleden een witte 944 met Audi 5 cilinder 20V motor erin, die was wel gaaf.
Ja die motor schijnt vrij makkelijk aan te sluiten te zijn op de krukas is mij verteld. Het zal niet helemaal plug and play zijn maar het kèn.
Krukas = cardanas, neem ik aan 🤔
Rdw data geeft aan dat er nog 1392 geregistreerd zijn in Nederland. Zo zeldzaam is dat niet.
En nu “WAM verzekerd” erbij. Ik keek overigens in opendata van RDW, niet bij RDWdata.
Absoluut de 944! Hier staat er ook eentje voor de deur, guards red met (na lang zoeken) de originele teledials. Die hadden in deze render meegenomen moeten worden. En inderdaad veel duimpjes en foto’s van kinderen. Het is dan natuurlijk ook de meest exclusieve (en goedkoopste ;)) Porsche van ’t Gooi.
Subaru xt
Renault Estafette
Simca 1000
NSU Prinz
Innocenti A112
Messerschmidt kr200
Tatra 603
Studebaker Commander
Chevrolet Corvair
Zomaar wat modellen die in mij opkomen.
Volvo 850 (inclusief 5-Potter).
Inclusief de roffel! Je pikt ze er meteen uit! Uit de tijd dat je nog met je ogen dicht veel auto’s kon herkennen
Er rijdt sinds kort een jongeman in onze wijk met een S80 T5, de auto ziet er smetteloos uit en die roffel die eruit komt is heerlijk. Helaas rijdt hij er wel mee door de wijk alsof het een A45s is, daar is die auto niet voor bedoeld. Ik vermoed ook dat er een uitlaat onder zit die de roffel versterkt, dus ik ben in tweestrijd over wat ik ervan vind.
Subaru Impreza GT Turbo “Stars 25”.
Qua naam stel ik voor, om maar een dwarsstraat te noemen, de “Stars 50”.
Panhard Dyna z
Citroën Ami berline, BX
Simca Aronde, 1100, Rancho
Delahaye 135, 165
Volvo P144
Maar de Käfer – New Beatle – was geen succes, dus iets ouds in een actueel jasje, hoeft niet per definitie een succes te zijn.
Dat was vooral omdat het een Golf was met (veel) minder binnenruimte en enkele andere onpraktische eigenschappen, tegen een flinke meerprijs. Als occasion zijn ze nog een tijdje aardig gezocht -en dus prijzig- geweest.
NSX, S2000, Clio Williams, Alfa spider/gtv, Corvette C2, 2CV.
Van de 2CV heeft er ooit, in een grijs verleden, een render van een moderne herinterpretatie gestaan in de Auto, Motor und Sport. Grotendeels van kunststof, als ik me goed herinner. Die had wat mij betreft zó in productie genomen mogen worden.
Internet staat er vol mee.
Die was ik op zoek naar een plaatje van de 2CV reïncarnatie, die ik bedoel, inderdaad ook al tegengekomen. Maar daar zit het bewuste plaatje eilaas eilaas niet tussen.
Lancia Delta integrale HF
Toyota MR2
Datsun 200sx
BMW 2002
2002 touring in kanariegeel graag!
Peugeot 406 coupe zou ik wel willen zien. Tijdloze elegantie!
Citroen Mehari – probeer dat maar eens een Euro Ncap sterretje te laten halen.
Cadillac Eldorado Biarritz cabriolet 1959 – succes om een moderne versie enigszins op het origineel te laten lijken.
De e-mehari is al bijna 10 jaar een ding. Haalde toen iets van 3 ncap sterren. Volgens mij vooral lager gescoord door het ontbreken van veiligheidssystemen die luxere auto’s wel hebben.
Urquattro / Sportquattto
560 SEC
1e generatie A8
1e generatie Range Rover
Die Urquattro/Sportquattro bestaat al, al is het helaas wel een ‘one-off’ gebleken:
https://nieuws.audi.nl/dit-is-ken-blocks-audi-s1-hoonitron/
De Kever herinterpretatie; .
Dan maar zo, de hernieuwde interpretatie van de Volkswagen Kever: https://www.bing.com/images/create/aqaurel-met-de-toekomstige-volkswagen-kever-in-hed/1-6703c8112e594c62adc2a55d3432bb25?id=IjBbJKkvDEOcCV0pJ0tdfg%3D%3D&view=detailv2&idpp=genimg&thId=OIG1._58U9c5iZ2didXtmo7f_&skey=UqzSaTQtvE_WhgL1mEu556LSKUriju0LR0XoFVZ_TB0&FORM=GCRIDP&ar=Wide.
Lamborghini LM002
Saab 900 Turbo S
Peugeot 205 GT/GTI/T16
Alfa Romeo SZ
BMW M1
BMW i3
Lancia Delta Integrale Evo
Mercedes W126 / C126
Citroën SM
YOLO: Lamborghini Bravo
Volvo 200 serie en zeker de 262C….. . Verder de 560 sec en 635i…..en uiteraard een Cadillac Fleetwood brougham…
Deze Chat GPT ontwerpen zijn behoorlijk karakterloos…
Gemini doet dat veel beter naar mijn eigen bescheiden mening. Jammer dat ik hier geen foto kan plaatsen van de Alfa Sud
Gewoon de render lokaal opslaan, en dan bijvoorbeeld hier uploaden: https://postimages.org/
@mashell Was de azijn weer in de bonus vanmorgen?
Maar hij heeft toch wel gewoon een punt?
Vinger over het logo van die R16 en er staat een Skoda Fabia achtig ding. Ik zie daar echt met de beste wil van de wereld geen R16 in.
Die W123 herken ik ook niet. Daar een vingertje voor de gril en het had ook een herinterpretatie van een Nissan Laurel kunnen zijn.
De Golf is natuurlijk wel heel herkenbaar als moderne mk1 cabriolet.
Nee,ik ben nog nuchter. En dat zouden meer mensen moeten zijn, zeker als het om AI gaat. AI maakt geen nieuwe dingen, het mengt bestaande combinaties. Dat kan in sommige contexten heel zinvol zijn maar als het om het creatieve gaat ook compleet zinloos. Dat zie je juist aan deze ontwerpen. Ze hebben niet het gevoel wat een origineel ontwerp heeft. Een Honda E gemengd met een Golf 1 cabrio geeft geen moderne interpretatie van een Golf 1. Als je een 924 mengt met een Mazda RX7 en RX8 krijg je geen moderne 924. Kijk naar de nieuwe Renault 5 en 4 en Fiat 500, zelfde idee, zelfde stijl elementen maar wel doorontwikkeld, wel fris. Dat laatste lukt een AI niet. En ik denk inmiddels dat een AI dat ook nooit zal kunnen.
Ik moet wat afvallen.
Maar een gebakje bij de koffie voor elke keer dat ik het met Mashell eens ben moet absoluut kunnen.
Proost!
300 sl gullwing
Ik vond de Mercedes-Benz SLS AMG (C197/R197 – ook al weer 16 jaar geleden) anders al behoorlijk dichtbij komen…
Saab 900 of 9000, ben geen fan van de 9-5 ng
Mijn eerste auto, een rode Alfa Romeo 33 in imola trim.
Welke ai gebruiken jullie hiervoor. Zou wel een s een interpretatie van mn bmw e85 willen maken. Wellicht een paar leuke ideeen eraan overhouden.
ChatGPT komt een heel eind, maar geeft je maar 4 plaatjes in een gratis account. Gemini kan het ook en die laat je er een stuk meer maken (stuk of 30 dacht ik) maar die snapt vaak weer minder van wat je precies wil.
F40 (of is dat heiligschennis?)
Ford model T
Chevy Van
Jaguar E-type
Opel GT
Heiligschennis of niet, ik vind deze beter gelukt dan de Testarossa die ze laatst hebben gepresenteerd;
Grmbl afbeelding lukt niet, zo dan maar; https://i.postimg.cc/RWmcPsPz/IMG-8642.jpg
Grappig. Ik heb via hetzelfde medium ooit een nieuwe prelude laten afbeelden (die echt fraaier was dan wat er nu is gepresenteerd door Honda zelf), een Volvo 850R, een nieuwe Citroën DS (was ook veel gaver dan de slappe aftreksels die PSA/Stellantis heeft laten fabriceren) en een Kia Sorento Coupé. Die laatste was erg lelijk maar leek verrekte veel op veel hedendaagse suv-coupes. Misschien gebruiken fabrikanten voor hun suv-coupé-ontwerpen wel standaard chatGPT…
Een icoon moet je mooi een icoon laten.
Vindt het maar erg lui van ontwerpers om terug te grijpen naar het verleden.
Trouwens, die Golf, volgens mij is dat gewoon een Honda e cabrio. Ook weer erg lui dus.
Trabant P601
Goeie suggestie. Iemand bij ons op de club heeft een Universal (de stationcar-versie van de P601). Vind ‘t een enorm charmant wagentje. De reïncarnatie zou wat mij betreft een EV mogen zijn, zo’n Trabant is sowieso niet bedoeld voor lange afstanden tenslotte.
Als ie maar van het kastje naar de muur komt inderdaad.
Testarossa, Maserati Merak, Lamborghini Silhouette, Ford Cortina en Capri.
De Cadillac coupe Deville, hun Ciel concept van jaren terug was een mooie stap in die richting.
De jaren 80camaro iRoc, zou ook perfect te vertalen vallen naar een retro model zo als ze in 2010 deden met de jaren 60 Camaro.
Die laatste mercedes ís toch gewoon de huidige e-klasse?
E30 325i 2-deurs M-technik
E30 325i touring
E28 M535i met dog leg versnellingsbak
E31 730i
E38 740i
E36 Z3 coupé