Het kabinet zit in de knel met de Raad van State omtrent een uitspraak van mei dit jaar. We noemen het maar even de ‘stikstof-gate’. Heel kort samengevat betekent het dat projecten van de overheid vertraging oplopen als besluiten ervoor kunnen zorgen dat de uitstoot van stikstof in een gebied toeneemt.
Niet alleen bouwprojecten hebben daardoor te maken met vertragingen, maar ook besluiten omtrent de maximumsnelheid op de Nederlandse snelwegen. Het kabinet mag niet sleutelen aan de maximumsnelheden omtrent de A1, A2, A28 en A50 als de uitstoot toeneemt. In eerste instantie was het de bedoeling dat de snelheid op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht overdag omhoog zou gaan. Dat feest gaat niet door. Verder krijgen de A28 tussen Strand Nulde en knooppunt Hattemerbroek, de A1 tussen Barneveld en knooppunt Beekbergen en de A50 tussen Beekbergen en Epe een snelheidsverlaging. Op deze stukken mag nu 130 km/u worden gereden, dat gaat bijgesteld worden naar 120 km/u.
De maatregelen gaan uiterlijk 1 oktober van kracht. Dat liet minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur gisteren weten. Het enige lichtpuntje is dat je na 19:00 tot 06:00 nog wel 130 mag rijden op de vijfbaans A2.
58 reacties
CO2 is koolstofdioxide. Daar gaat deze maatregel niet over.
Er zou een partij van de logica moeten komen
Amsterdam is al 40 jaar een land op zich. We zijn samen met 6 miljard anderen op deze planeet en de welvaart zou niet alleen ons gegund moeten zijn. Gedeelde smart is halve smart, gedeelde lol is dubbel lol.
Ik zeg nergens dat iedereen gelijk moet zijn. Dat maak jij ervan. Maar een wat gelijkere verdeling van de wereldwelvaart zou niet verkeerd zijn. Dan is er nog steeds ruimte voor vermogenden en minder vermogenden.
Geen enkel land op de wereld heeft zoveel gelijk inkomen als Nederland
Ik zei: wereldwelvaart… Dus een beetje minder in wat wij het westen noemen. En een beetje meer in landen waar ze nog geen potscherf om hun reet mee te krabben hebben.
Jij begint hier mee of was je al begonnen?
Nee he jij stemt groenlinks of sp en wil graag dat anderen sociaal zijn en consuminderen zolang jij het niet hoeft
Dat is mijn ontdekking van de laatste jaren betreft gl en sp ers
Case in point: wat maakt het in de praktijk nou uit of je 120 of 130 km/h mag rijden? Sterker nog, sinds de invoering van de 130km/h-limiet is het allemaal niet verbeterd op de snelweg, en dan vooral omdat op heel veel stukken nog steeds een limiet van 120 km/h geldt. Voor de invoering van ‘130’ was het een stuk helderder: je mocht 100 of 120, en veel meer smaakjes waren er niet. Nu kan het dus 100, 120 of 130 zijn, maar op sommige stukken mag je dan alleen maar 130 tussen 19h00 en 06h00 en buiten dat tijdvenster 120, dan ben je weer op een stuk waar je altijd 130 mag, dan weer ergens waar je altijd alleen maar 120 mag behalve als je er 100 mag, nou ja, het is een puinzooi. En omdat het voor veel mensen oprecht niet helder is, doen ze maar wat. Resultaat: om geen boetes te pakken rommelen veel mensen maar wat aan met ongeveer 115 km/h, onafhankelijk van wat nou de echte maximumsnelheid is. Nee, dat schiet lekker op.
Heb je zelf nou echt niet in de gaten wat voor domme dingen je hier allemaal zegt?
De grootste vervuiler is elke extra mens op de wereld en vooral in de westerse wereld. Overbevolking en extra veel mensen in westerse samenleving toelaten en halen is het grote gevaar voor het milieu.
Waarom hoor je nooit een bleek milieu-hippie over deze werkelijke oorzaak en de oplossingen er tegen: immigratiestop en geboortebeperking (met name in China en India met samen 2.500.000.000 inwoners die allemaal een autootje willen rijden en dagelijks moeten poepen en afval weggooien).
Daarnaast is het van de gekke dat door subsidie en Postcodeloterij gesteunde milieu-hippies zoveel mensen in Nederland in de problemen brengen door allerlei projecten via de rechter stil te kunnen leggen.
Maar dan. Hoe dit aan te pakken? Het is makkelijk om te wijzen op China en India, vast te stellen dat zij met 2.5 miljard zijn die allemaal autootje willen rijden en poepen. Ja, dat haalt je de koekoek. Dat willen jij en ik ook, en dat doen we dan ook. Het is nogal arrogant om te stellen dat jij en ik daar meer recht op hebben dan zij omdat, omdat wat eigenlijk? Omdat ‘wij’ Nederlanders maar met 17 miljoen zijn? Geeft ons dat meer rechten? Of omdat wij al enige tijd gewend zijn aan dit niveau van luxe, geeft ons dat een soort geboorterecht? Moeilijk verhaal hoor. Nu heb ik de wijsheid niet in pacht en ook zeker de oplossing niet, maar feit is dat al die mensen er al zijn en dat ze allemaal, zonder uitzondering, het soort luxe willen dat wij al hebben en dus per capita steeds meer gaan uitstoten. En of we nu wel of niet een handjevol of twee handjes vol van die mensen ons land binnenlaten, maakt in die zin ook helemaal niets uit. Ja, reductio ad absurdum kun je zeggen dat zo lang die mensen hier niet zijn, ze hier niet uitstoten, maar op de plek waar ze anders zouden zijn, stoten ze vast niet minder uit.
Expansie naar een ander bolletje is een theoretische optie, maar technisch gezien moeilijk realiseerbaar. We zijn vooralsnog niet verder geraakt dan het dichtstbijzinde bolletje, waar niks te halen en niet zomaar te leven valt (straling…), en dan nog slechts met enkele mensen en niet met enkele miljarden. Onmogelijk is weinig, maar het lijkt me een aardige uitdaging om op dit bolletje (binnen afzienbare tijd ook nog eens) voldoende grondstoffen bij elkaar te rapen bovenop onze al bestaande behoefte om een significant deel van onze bevolking te exporteren naar een volgend bolletje dat we dan eerst ook nog eventjes moeten terraformen.
Komt bij dat heel veel mensen niet zullen staan te springen om op een ander bolletje te gaan wonen, maar dat is een detail.
Vossestein Exclusive is leuker om naar te kijken dan Louwman. Kan je ook veel beter zien.
Dit klinkt als niks anders dan wat greenwashing om te voorkomen dat ze door wat lokale boomknuffelaars worden aangeklaagd, in plaats van dat er echt problemen worden opgelost met maatregelen die wél moeite kosten (en stemmen bij de volgende verkiezingen).
Als ik zie hoeveel mensen daar nog niet eens 120 rijden geloof ik niet dat ze met deze maatregel de doelstellingen gaan halen. Maar ik zou graag wat cijfers willen zien die m’n ongelijk aantonen.