Het is toch niet waar hè?
Tot voor kort had misschien bijna niemand van ze gehoord, maar de plannen van het automerk Rivian zijn eigenlijk hartstikke realistisch. Daarmee is de nieuwkomer een klaarblijkelijke frisse wind in een wereld die tegenwoordig verzadigd is van loze beloften en omvallende dominostenen. Rivian heeft, zo lijkt het nu, een concreet plan en een stel auto’s waarvan onze lendenen beginnen te bibberen. Nu komt daar nog een derde bolide bij, en deze wordt nog extremer dan de eerste twee auto’s van het merk.
Althans, dit blijkt uit een gesprek van het Britse Autocar met de CEO van Rivian, R.J. Scaringe. Volgens de Amerikaan komt Rivian na zijn eerste en tweede auto, de R1T pick-up en de R1S SUV, met een rallyauto die “bananas” is in de manier waarop hij zijn prestaties levert. Dat is dus in vergelijking met de pick-up en SUV, die stuk voor stuk al zeer bizarre prestaties leveren. In beide gevallen levert de krachtigste variant, die met het 180 kWh-accupakket, namelijk ruim 750 pk en 1.120 Nm. De prestatiecijfers betekenen dat de pick-up in 3,2 seconden naar de 96 km/u snellen, terwijl de SUV er nog eens 0,2 seconden vanaf snoept. Hoeveel sneller de rallyauto wordt, is vooralsnog niet bekend, maar Rivian weet momenteel in ieder geval zeker dat het de derde auto in het modellengamma moet worden. Daarbij heeft de CEO kunnen delen dat de rallyauto een kleinere wielbasis krijgt dan de SUV en de rijhoogte groter is dan bij de andere modellen. Meer als een volwaardig rallykanon, dus.
Naast het feit dat er een rallyauto aan zit te komen, heeft Scaringe kunnen mededelen dat Rivian niet van plan is om te eindigen met een gigantisch uitgebreid modellengamma. In plaats daarvan wil het merk juist zijn platform beschikbaar stellen aan andere autofabrikanten, zolang de auto’s die ze daarop willen maken geen directe concurrenten zijn van de auto’s van Rivian. Op het zogenaamde “electric modular skateboard chassis” hoeven overigens niet alleen potente pick-ups of SUV gebouwd te worden. Nee, volgens Rivian is het platform kneedbaar genoeg om ook bestelbussen of shuttle bussen op te produceren. Rivian heeft bijvoorbeeld voor ogen dat online retailers hun eigen bestelauto’s zullen bouwen op zijn platform.
Rivian zelf zal zijn bolides bouwen in een oude Mitsubishi-fabriek die momenteel wordt omgebouwd naar de eisen van de toekomstig automaker.
reactief zegt
Dit ding ziet er wel waanzinnig vet uit. Lees overal dat dit overkomt als een serieuze partij, maar ben toch wel benieuwd.
Zou leuk zijn, een nieuwe speler is altijd goed!
reactief zegt
@reactief: ik had het uiteraard over de SUV versie hierboven.
De rally versie moet nog blijken, al kan ik me met dit design al een soort Bowler-achtig ding inbeelden :) en dat zou vet zijn!
dees zegt
knorr knorr
moveyourmind zegt
Kon nog wel eens net zoals Tesla een game- changer in de automobiel geschiedenis worden. Op zich een briljant idee dat skateboardplatform waar talloze creaties mee te maken zijn.
Net zoals aan het begin van de auto-industrie veel fabrikanten een rollend chassis produceerden waarop koetsbouwers een carrosserie maakten.
Esprit_de_Flandre zegt
@moveyourmind: Dat briljant idee is al kweenieoe oud. OSVehicle (tegenwoordig Open Motors) biedt het al een paar jaar aan. Jammer genoeg is er nog niet echt iets concreet revolutionair uit voortgekomen.
Maar daarvoor was er die GM concept – waarvan de naam me ontglipt – die een drive-by-wire platform was in skateboardvorm was gemaakt waar ook van alles op kon gebouwd worden. Nu ik dat zo zeg, het was de GM Hy-Wire…
gove zegt
het idee is goed, en is al vaker geprobeert, waarom zouden fabrikanten een compleet platform inkopen, dit is toch altijd duurderder dan het zelf produceren?
gove zegt
@gove: p.s. heb op hun site gekeken en die lui hebben goeie ideen, opslag van buiten berijkbaar onder de achterbank, een stopcontact achter in de bak, fokking geniaal, alleen je moet 1k aanbetalen voor een bestelling stelletje aasgieren
w0o0dy zegt
Groot verschil met de meeste (vaporware) elektro-fabrikanten is dat Rivian een redelijk moderne productie faciliteit heeft gekocht met (een deel van) de productie lijn van Mitsubishi er nog in..Ze hebben bijvoorbeeld een Stamping facility ter waarde van 100 miljoen gekregen bij de koop terwijl ze maar 16 miljoen hebben betaald. Die Mitsubishi fabriek ombouwen naar een productie lijn voor een andere auto zal veel goedkoper zijn (ze denken slechts 10% van de normale kosten van een productie faciliteit van deze grootte en kan sneller gerealiseerd worden dan als ze iets nieuws uit de grond moeten stampen.
Er zitten ex Magna Steyr en ex Ford Electric mensen in het bedrijf..
We gaan het zien, maar tot nu toe denk ik dat deze lui echt niet op hun achterhoofd zijn gevallen.
mpgc zegt
Ik vind de pick up en de suv er mooi uit zien. Lijkten mij ook goede producten. Bij het rally auto plan heb ik wel mijn vraagtekens. Een super groot vermogen lijkt heel mooi maar bij een rallyauto is het gewicht veel belangrijker. Als men een rallyraid achtige auto wil ontwikkelen zal de axiradius een probleem worden…. misschien dat men denkt aan Pikes Peak, maar dat is geen rally.
weijs zegt
Uiteindelijk gaat het allemaal om schaalvergroting. Dat blijkt het moeilijkste te zijn, dus we gaan het zien.
Ik zie het graag lukken bij deze jongens!
tjongejongen zegt
Veel succes Rivian!
Dutchdriftking zegt
Tja, in de huidige energie transitie kunnen nieuwe spelers wellicht in eens wél een kans maken. Dat was de afgelopen 50 jaar met de conventionele verbrandingsmotor wel anders. Vele merken kwamen, en verdwenen ook zo goed als allemaal…
Gulli zegt
Ik had meer een rallyauto in mijn hoofd als de i20 WRC maar het gaat bij hen meer om een Baja-achtige truck denk ik. Stiekem wel jammer.