Vergelijking: de nieuwe Porsche 911 met de oude

Auteur: , 70 Reacties
Porsche 911 Carrera 4S Coupé (991 - 992) '19

Alle Porsche lijken op elkaar. Wat zijn nu eigenlijk de verschillen?

Het is weer tijd voor een nieuwe Porsche 911. Dat betekent automatisch dat zich er drie groepen vormen. De eerste is de Porsche liefhebber. Die vindt dat het ‘geen echte 911’ meer is en daardoor zijn Golf blijft leasen. De tweede is de anti-liefhebber en vindt alle Porsches, dus ook deze 911, op elkaar lijken. Dan is er de algemene liefhebber die er graag meer van wilt weten. Voor hen heeft Autoblog een vergelijking gemaakt met de uitgaande 911 en de nieuwe 911.

Fabriekscode
De interne fabriekscode voor de nieuwe Porsche 911 is 992. De vorige was de 991. Deze codes worden veelal gebezigd om aan te geven welke 911 er bedoeld wordt. De ‘.2’ benaming is overigens geen officieel fabriekscode. Zo wordt de gefacelifte 991 veelal 991.2 genoemd, dat wordt echter niet door Porsche zelf gehanteerd.

Porsche 911 Carrera 4S Coupé (992) '18

Tussen tafellaken en servet
Over de 991 gesproken, de 992 is niet volkomen nieuw. De 992 staat op hetzelfde platform als de 991. Ook het chassis is grotendeels gelijk. Maar het koetswerk en het interieur zijn bijvoorbeeld wel anders. Porsche doet dit vaker. Zo zijn de 996 en 997 ook aan elkaar gelieerd. Ferrari doet het bijvoorbeeld met de 360/430 en 458/488. De verschillen zijn te groot om te zeggen dat het een facelift is, maar het is niet een compleet nieuw model. Nu komt het bij Porsche bijna nooit voor dat een model compleet nieuw is. Alleen de 964, 996 en 991 zijn echt compleet nieuwe iteraties geweest, de andere modellen zijn voornamelijk doorontwikkelingen geweest. Is het met de 992 ook zo’n gevalletje ‘tussen tafellaken en servet’? Dat gaan wij met dit vergelijk uitzoeken.

Porsche 911 model range

Introductie
Opvallend is dat Porsche ditmaal gekozen heeft om de 911 Carrera S en 911 Carrera 4S te introduceren. Dat is om twee redenen. Ten eerste omdat de basis-911 pas later komt. Voorheen was deze als eerste beschikbaar. Ten tweede omdat de varianten met vierwielaandrijving voorheen later geïntroduceerd werden. De 911 is er nu alleen nog als Coupé. Een Cabriolet en Targa zullen later volgen. Ook kun je er op rekenen dat de GTS, GT3 en Turbo modellen op den duur geïntroduceerd worden. Ook een Carrera T is reeds bevestigd.

Porsche 991.2 modellen

Omdat er enorm veel smaakjes zijn van de 911, kiezen we twee gelijke uitvoeringen: de Carrera 4S. Dat komt meteen goed uit, want dat is een zeer populaire versie van de 911.

Voor de goede orde:
Boven = de OUDE Porsche 911 (991)
Onder = de NIEUWE Porsche 911 (992)

Voorzijde
Hier kunnen we zien dat beide 911’s enorm veel op elkaar lijken. Sterker nog, ze lijken identiek te zijn. Als je goed kijkt zijn er echter wel degelijk verschillen. Zo is de voorbumper anders. De spijlen bij het kenteken lopen schuin af bij de 991, bij de 992 is dat gewoon verticaal. De bumper loopt nu minder ver door, voorheen begon het plastic al halverwege de koplamp, nu is dat veel lager. De koplamp is nu ‘omringd’ door blik. Ook zijn de hoeken van de voorklep wat hoekiger. Het geeft de auto een nog klassiekere look.

Porsche 911 Carrera 4S (991) '18

Porsche 911 Carrera 4S (992) '19

Achterzijde
Hier zijn de verschillen duidelijker. De kentekenplaat is verhuisd van boven de uitlaten en zit nu tussen de uitlaten. De 991 Carrera 4S had standaard twee dubbele pijpen, de sportuitlaat had twee dikke pijpen in het midden. Deze gele 991 heeft dus de standaard uitlaten. De 992 op de afbeelding heeft twee grote ovalen uitlaten in het midden. Dat is onderdeel van het optionele uitlaatsysteem. Ook deze heeft standaard vier ronde pijpen, echter zijn deze meer gecentreerd dan voorheen. Hierdoor lijken de billen van de 911 nog dikker te worden dan ze al zijn. De rode lichtstrip is al sinds de 996 onderdeel van de Carrera 4S. De 992 Carrera 4S heeft ook zo’n strip, maar het is niet meer exclusief voor uitvoeringen met vierwielaandrijving. Alle 992’s hebben deze achterlichten. Het laatste detail waarmee je de twee kan onderscheiden is het luchtrooster. Die is bij de 992 visueel gezien onderdeel van de achterruit.

Porsche 911 Carrera 4S (991) '18

Porsche 911 Carrera 4S (992) '19

Zijkant
Wederom is het erg lastig om te zien wat de verschillen zijn. Het koetswerk is grotendeels gelijk, alleen de bumpers en skirts zijn anders. De zijknipperlichtjes zijn afwijkend! Bij de 991 zitten ze ‘in de bumper’ verwerkt, bij de 992 juist in het koetswerk, bovenop de bumper. Op het moment dat je dat soort details moet benoemen, kun je concluderen dat er niet veel verschillen zijn. Alle Carrera 4S modellen stonden op 20″ bij de 991-generatie. De 992 staat standaard voor op 20″, de achterwielen meten 21″. Laatste grote verschil: de handgrepen zijn compleet nieuw.

Porsche 911 Carrera 4S Coupé (991) '18

Porsche 911 Carrera 4S (992) '18

Interieur
In het interieur zien we dan eindelijk echt grote verschillen. Gek genoeg ziet de 992 er klassieker vormgegeven uit, in vergelijking met de 991. Het dashboard ademt sferen van de de 964 Porsche en ouder. Dat heeft een heel moderne reden, namelijk het instrumentarium. Had de 991 nog een relatief klein scherm, de 992 heeft een enorm infotainment scherm. Ook heeft de 992 niet meer de vijf kenmerkende klokken. Er is nu één fysieke klok, de rest is allemaal ‘scherm’. Uiteraard kun je wel vier extra meters opvragen, voor de klassieke 911 look. Nog iets wat opvalt is dat het interieur veel cleaner is dan voorheen. Waar Porsche tot voorheen knopjes gebruikte, wordt er nu gebruikt van het scherm met haptische feedback, wat het gevoel van een fysieke knop moet simuleren. Wel jammer: de pook van de PDK ziet er niet uit. Dat kleine ding is prima in een Panamera, maar in een 911 moet het een pook zien.

Porsche 911 Carrera 4S Coupé (991) '18

Porsche 911 Carrera 4S Coiupé (992) '19

Techniek
We hebben tabel gemaakt met daarin de informatie over de auto. Zoals te verwachte viel, zijn de verschillen op technisch gebied erg klein. De 992 maakt gebruikt van de zelfde 3.0 biturbo boxermotor die de 991 na de facelift ook had. Het lijkt erop dat de 992 veel milieu-onvriendelijker is geworden. Dat is niet het geval. Bij de 991 baseerde Porsche de cijfers op basis van NEDC-metingen, bij de 992 moet men gebruik maken van de WLTP meetmethode. De zescilinder motor is identiek, alleen levert deze nu 450 pk in plaats van 420 stuks. Je kon in sommige landen deze pokerkit bestellen op de 991. Deze zat standaard op de 991 GTS modellen.

Verder is de auto op details fijn geslepen. Zo is het PASM (Porsche Active Suspension Management) systeem verbeterd. De veerkracht schokdempers wordt beter gekozen waardoor er minder carrosseriebewegingen zijn. Dit moet de 992 zowel comfortabeler als sportiever maken. Het het PDCC (Porsche Dynamic Chassis Control) systeem is eveneens verbeterd en zorgt ervoor dat de auto minder overhelt en op slecht wegdek stabieler is. Als laatste een geinig weetje om aan te geven hoe nauwkeurig Porsche is met details: de Carrera S heeft een brandstoftank van 64 liter, die van de Carrera 4S meet 67 liter. Zo is de actieradius gelijk, ondanks het iets hogere verbruik van de Carrera 4S.

Hieronder een overzicht met de belangrijkste verschillen:

Porsche 911 Carrera 4S
991
992
Lengte4.499 mm4.519 mm
Breedte1.852 mm1.852 mm
Hoogte1.298 mm1.298 mm
Aangedreven wielenVierwielaandrijvingVierwielaandrijving
TransmissieAutomaat met dubbele koppeling (PDK), 7 versnellingenAutomaat met dubbele koppeling (PDK), 8 versnellingen
Motor:Boxer, 6 cilinders, biturboBoxer, 6 cilinders, biturbo
Slagvolume:2.981 cc2.981 cc
Vermogen:420 pk bij 6.500 tpm450 pk bij 6.500 tpm
Koppel:500 Nm bij 1.700 tpm530 Nm bij 2.300 - 5.000 tpm
Gewicht:1.510 kg1.565 kg
0-100 km/u:4.0 sec.3.6 sec.
Topsnelheid:303 km/u306 km/u
CO2 uitstoot:180 gr/km (NEDC)206 gr/km (WLTP)
Verbruik:1 op 12,71 op 11,1
Prijs:€ 144.325 € 165.100

Conclusie
De nieuwe Porsche 911 is nog steeds heel erg een nieuwe 911. Het grootste punt van vernieuwing is het interieur. Dat is compleet anders, zowel qua vormgeving als voorzieningen. Hierdoor kan de auto er weer een tijdje tegenaan. Qua uiterlijk en techniek zijn de verschillen veel minder groot. Tussen de 996 en 997 waren de verschillen véél groter. Eigenlijk is dit geen gevalletje tafellaken of servet. De 992 is een flinke facelift uitvoering van de 991. Daar is niets mis mee, want 911-liefhebbers willen dat er zo weinig mogelijk veranderd, maar dat de auto wel met zijn tijd meegaat. Dat kunstje heeft Porsche uitstekend geflikt. Nu is het alleen uitvechten wie de rijtest mag doen.



70 reacties

Het grootste nadeel is dat ie 55kg aangekomen is. Je mag dan wel iets meer paarden hebben, het gewicht is eigenlijk het belangrijkste van een sportwagen.
@cossiekiller: ja dat is inderdaad balen. Komt (kennelijk) vooral door nieuwe rommel die erop zit om de lucht schoon te houden, de zwaardere nieuwe PDK (klaar voor elektrogoodies) en de grotere achterwielen.
De achterkant vind ik minder! In mijn ogen zijn de 964, 993 en de 997 de mooiste Porsches
Ik vind het een prachtige wagen, exterieur is moderner en aantrekkelijker dan de 991 IMO. Toppuntje is trouwens die uitlaten, ziet er zo vet uit!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Hij is over het algemeen gezien minder bol en heeft meer horizontale belijningen.

Ik vind het kofferdeksel aan de voorzijde wel een coole toevoeging, die verdieping erin zoals bij oude 911-jes.
Ik vind de nieuwe beter. Komt iets rustiger over. Ik vind de uitlaten ook beter zo
Het vooraanzicht vind ik er wel op vooruit gegaan, net iets stoerder en minder lief dan de vorige. Maar de achterkant is bij de vorige generatie toch net even iets beter in balans en de traditioneel ogende dubbele uitlaatpijpen vind ik een mooi detail. Kunnen de stortkokers van de nieuwe niet tegenop.

En binnenin weet de oude me ook meer te bekoren met het dashboard dat nog redelijk analoog oogt en nog mooie klokken heeft. Stukken mooier dan de nieuwe, waarbij het op de foto’s lijkt alsof het hart van het stuurwiel niet in het midden zit. Waarschijnlijk gedaan om zicht te krijgen op het display, maar het oogt gewoon lelijk. Net als de bekerhouder waarbij het lijkt of er een gat zit omdat de versnellingspook gejat is.
@moveyourmind: standaard heeft de nieuwe (992) 4S ook vier uitlaatpijpen, de grijze op de foto heeft een sportuitlaat….
@launchcontrol: Dank je. Lijkt me een stuk mooier. Ben heel benieuwd hoe het totaalplaatje in het echt over komt.
Welke is de nieuwe?
@viezefreddyw: Beter lezen ;)
Maar de duiding of de nieuwe boven of onder staat was nog nooit zo belangrijk…
@reactief: Weet ik wel, even een geintje zo tussendoor.
@viezefreddyw: meh, you know what’s up.
@viezefreddyw: die ene die niet op de hoek van de straat staat, dat is de oude
@viezefreddyw: voor het artikel te lezen en alleen op basis van de topic foto zag ik dat echt niet. Pas bij de detail foto’s was dat duidelijk. En dan zie je het ook wel. Maar schuin van voren van een afstandje zie je echt geen verschil.
Ik vind de neus van de nieuwe mooier, kan me wat dat betreft wel vinden in de woorden van die designert die zegt dat de nieuwe in dit opzicht meer op het G-model lijkt (de mooiste ooit). Subtiel gedaan en toch geslaagd. De achterkant vind ik echter een heel ander verhaal. Eigenlijk in alle opzichten die ze veranderd hebben (plaatsing kenteken, luchtrooster, derde remlicht, vorm van de lampunits, uitlaten én het feit dat ‘ie alleen nog met dikke bipsbverkrijgbaar is) is het IMO alleen maar minder geworden. Het interieur moet ik nog wat op me in laten werken. In eerste instantie graaf ik het niet dat de vijf fysieke klokken weg zijn en vind ik dat schakelhendeltje ook niet geweldig voor een sportauto. Maar het oude dash had ook zo zijn mindere puntjes.
@jaapiyo:
Je moet gewoon wat meer graven vlafloppie!!!
Sorry hoor maar dit is niet meer dan een facelift. Je kan het net zo goed 991.3 noemen.
Lekker dan! Net de wc niet gehaald; pepernotenkots all over de gang.

Nieuw, oud, het blijft een lelijk ding dat matig rijdt als je weet wat er nog meer te koop is…
@piedlourd:
Wat vind je allemaal beter rijden?
@piedlourd: we hebben een kenner mensen
@porscheboy: En een fanboy 😉
@cossiekiller: 100%, wel fanboy van de 991.1 als het over nieuwe 911’s gaat
@piedlourd: vertel vertel, welke auto’s heb je samen met deze nieuwe 911 gereden om tot die conclusie te komen?
@rhellema: Komt ie dan hè:

Porsche 993, 997, 991, Cayman, Panama

Ferrari 328, 355, 456, 599, 612, 458

Lamborghini Miura, Uracco, Gallardo, Aventador, Huracan

Lotus Esprit, Elise, Enorm

Jaguar XJ, XJS, XK, S-type, F-type, F-pace, I-pace

Renault Alpine A110, A310, lagune
Alpine A110

BMW 1, 3, 5, 7, Z1, Z3, Z4

Aston Martin DB9, Vantage V8, V12, Vanquish

Dacia Duster, Seat Arona, VW golf, VW polo, VW phaeton, VW passat en nog veel andere meuk.

Alfa Romeo Giulia, 75, 164, 155, 156, 159, Giulia

Mercedes C, E, Clk, slk, sl

Rover 75, 600
MGB
Bitter
Bizarrini
Opel GT
Citroen DS, BX, Cactus
Peugeot 504 coupé, 406 coupé, Rcz

Zestien van de genoemde auto’s waren van mijn eigenste zelf.

Niet alles was even goed, niet alles vergelijkbaar met een 911 en dat doet er ook helemaal niet toe.

Naar mijn subjectieve mening is er veel beter spul dan een 911 te krijgen, en dat vind ik
@piedlourd: hm de autocorrect maakt er soms heel wat anders van.

Ik vergat nog mini en MINI, Hyundai en Kia alsmede Corvette en Mustang.

Manmanmanmanmanmanman wat een vernieuwende auto is die nieuwe 911 toch. Met heel andere knipperlichten! Awesome.
@piedlourd: toch knap dat je dit allemaal gereden hebt om tot de conclusie te komen dat deze allemaal beter rijden dan de nieuwe 911. Jouw subjectieve mening zegt dus eigenlijk helemaal niets. Dat je hem niet mooi vind is een compleet ander verhaal en dat boeit meook helemaal niets eerlijk gezegd.
@piedlourd: “niet alles is vergelijkbaar met de 911 en dat doet er ook niet toe.”

Nou, ja, eigenlijk wel. Je probeert een punt te maken door te zeggen dat je zo almachtig veel auto’s hebt gereden en dat dat representatief is voor je 911-vergelijk. Dan zou je kunnen stellen dat onder het kopje Dacia Duster óók een beter sturende auto dan de 911 staat.

Anders slaat je lijstje als een lul op een drumstel en had je hem, om tijd te besparen, beter niet kunnen maken.

Maar dat is mijn subjectieve invalshoek en dat vind ik, want dat is mijn mening.

Ps, naast mijn epische lijst van Audi A3, Peugeot 308 SW, Seat Mii, Peugeot 107 en Hyundai i20 zou het mijn absolute droom zijn om eens te rijden in een Porsche 911. Het is wat mij betreft de enige serieuze sportwagen die je ook nog eens kan gebruiken. Je zogenaamd beter sturende Ferrari is een compleet onding in de meeste situaties. Dat is de kracht van de 911. Maar goed, jij hebt veel meer auto’s gereden, daar weet jij meer van dan ik.
@piedlourd: Als we dit niet geloven,dan maak je ons wel wat anders wijs
@piedlourd: Ik vind het heerlijke stuurmans auto’s heb danwel niet in recentere modellen gereden dan de 997
@jarropieters: ik gun iedereen zijn 911 en slecht is het niet, maar er zijn gewoon betere opties, naar mijn bescheiden mening
@piedlourd: een haventje dat niet rrrrrr doet? 🙄
@100octane: Forza Portofino! Mooi ding is dat
@100octane: het lukt de brave borst al niet om een 456 aan te schaffen, dus dat haventje gaat nog ‘even’ duren.
Het wordt wat saai, maar ook ik vind de nieuwe beter, mooier.
Strakkere lijnen, simpeler, cleaner. Het derde remlicht is wat mij betreft een uitzondering, teveel een soort gadget.
Het is niet allemaal hosanna, want jammer genoeg is de auto a weer een beetje zwaarder geworden.
De meeste meningen die ik hier lees, liggen wat in lijn met die van mij. Voorzijde: prachtig gedaan. Achteraan: veel minder positief. Het oogt niet zo sportief! En het lichtrooster 1 maken met achterruit lijkt bijzonder goedkoop. Wat ik hier niet lees: het infotainment is veel te GROOT! Het verstoort de balans van de symmetrie. De mens heeft symmetrie nodig om rust te hebben (wetenschappelijk bewezen). Het doet me denken aan de E36. Niemand vond die een mooi dash hebben. Deze 992 heefr dat bij mij ook.
@cedio911: Ik erger me ook aan dat interieur. Het ronde scherm achter het stuur vloekt met het hoekige scherm en dat is dan ook nog niet eens in het midden geplaatst. Ziet er vreemd uit.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Geef mij die ouwe blauwe maar.
Hmm lastig, ik vind de huidige 911 erg mooi gevormd, deze komt iets te strak over. Klinkt gek maar vergelijk het met de Audi’s van tegenwoordig die te strakke, rechte lijnen hebben. Rondingen hebben ze niet
Graag de voorzijde en het interieur van de nieuwe. Voor de rest de 991 graag onder de boom met kerst
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
+1 voor de eerste alinea!
De 991.1 CS alstublieft
Ik deel overigens de mening van velen. Het nieuwe front vind ik mooier, de nieuwe kont is dan weer wat minder. En ik zie liever 5 analoge klokken. Oftewel, doe mij maar de 991 met het front van de 992. 😊
Ja hoor, geen 5 klokken meer!? What’s next, motor voorin? Vier deuren? Vierkante koplampen?
Op de foto lijkt de tankklep niet bij beide Porsches rechts te zitten. Is hij echt naar links verplaatst of is er sprake van een spiegelbeeld?
@dare2think: zijaanzicht is spiegelbeeld, kijk maar op de foto bovenaan het artikel. ;)
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Hij is er niet mooier op geworden
Nog een fout in de tekst: staat op hetzelfde platform als de 992.
Ik kan maar niet wennen aan de achterzijde van de 992… Waar de oude (991.2) zeer fraai is door de doorlopende achterlichten die een ronding hebben, is bij de nieuwe alles met de lineaal gedaan. Daardoor komt de achterzijde heel zwaar over en ben je elke vorm kwijt. Is mijn mening en niemand snapt mij, maargoed.
@arnoldh: ik wel, onsamenhangend geheel de achterkant.
Hoe meer ik hem zie hoe mooier hij wordt
991
Knap hoe Porsche het weet te presteren de 991 gedateerd te laten lijken. Chapeau. Porsche is gewoon echt het neusje van de zalm voor petrolheads die begrijpen waar het over gaat.
Hoe zit het met het verbruik? Hoe kan dit slechter geworden zijn??
@basbasbas: nieuwe testmethode genaamd wltp, staat tussen de haakjes bij verbruik ;)
@trust: sorry, staat bij co2 uitstoot niet verbruik
Verschil aan de zijkant bij de 992 zie je geen tankdop aan de voorkant en bij de 991 duidelijk aanwezig
-edit: nutteloze bijdrage-
Ik vind de oude mooier, wat subtieler vormgegeven
@barkingiron: same here. Alles is nu te rechttoe rechtaan. Oude had nog wat mooie rondingen vooral in de voorbumper en het achterlicht
Ik vind het eigenlijk op geen enkel vlak een vooruitgang. Hij is wat sneller in rechte lijn geworden ja.
Wat een stomme auto, al 100 jaar hetzelfde model. Zoek de verschillen…
@Willeme , kan het zijn dat je een belangrijk detail gemist hebt? Of heb je ergens een foto shopje toegepast? In het zijaanzicht mis ik namelijk de tankklep van de 992. Op andere persplaten zit deze wel gewoon in het voorscherm aan de bijrijderskant. Foto gespiegeld?
@dutchdriftking: Voor het vergelijk wilde ik foto’s hebben die zoveel mogelijk op elkaar leken. Dan is het het beste vergelijken voor de lezers. Helaas waren er geen identieke zij-aanzichten, of ik moest een andere uitvoering kiezen. Daarom even de foto gespiegeld inderdaad ;-)
@willeme: Aha, duidelijk. Zie je overigens wel vaker. Met name wanneer er een rechts gestuurde auto is getest en men wil voor het beeld een links gestuurde wagen. Dan staat de radio in eens in spiegelbeeld. Ik dacht even dat de bekende tankklep op de motorkap verdwenen was…..
De kleur, thats it. Nee flauw maar het blijft een prachtige auto. Wellicht moet Porsche een keer wat anders doen, of juist niet. Deze lijnen doen het al jaren goed…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).