Jeep Grand Cherokee Trackhawk: 717 pk aan SUV-gekheid

Auteur: , 46 Reacties

Is het nodig? Nee, het is absoluut niet nodig. Het is wel heel erg leuk.

Anno 2017 zijn er gelukkig nog steeds autofabrikanten die knotsgekke apparaten bouwen. Mercedes, met bijvoorbeeld de G63 6×6 en de G650 Landaulet, maar ook Jeep met Grand Cherokee’s die al het verstand te boven gaan.

De dikste variant tot nu toe was de Grand Cherokee SRT-8. In onze rijtest met deze auto werden er veel dingen besproken. Wat er niet werd genoemd is dat de auto misschien nóg meer vermogen zou moeten hebben. De SRT-8 heeft een atmosferische 6,4 liter V8 onder de kap die goed is voor 468 pk en 624 Nm aan koppel. Alles behalve kinderachtig. Het moest nog gekker, aldus Jeep.

Maak kennis met de Jeep Grand Cherokee Trackhawk. Een Dodge Challenger Hellcat in SUV-verpakking. Met een idiote 717 pk uit een supercharged 6,2 V8 en maar liefst 875 Nm aan koppel. Het rode beest doet een sprint naar 96 km/u in slechts 3,5 tellen en de pret is pas over bij 289 km/u.

Op motorisch gebied zeer indrukwekkend. Helaas stopt hier het positieve nieuws. Voor het uiterlijk van de Trackhawk heeft Jeep niet de creatieve handschoen opgepakt. Het is goed mogelijk dat als je de Grand Cherokee SRT-8 ziet rijden, je deze aanziet voor de Trackhawk en vice versa. Aan de andere kant is dit een probleem die we niet vaak zullen tegenkomen. De SRT-8 is met nét geen 150 mille al niet de voordeligste en deze Trackhawk zal daar nog eens dik overheen gaan. Het grootste verschil zit ‘m in het aantal trompetten. De SRT-8 heeft twee uitlaten, de Trackhawk heeft er vier stuks gekregen.

Over prijzen gesproken. Jeep heeft nog niet gecommuniceerd wat de heetste Grand Cherokee ooit moet gaan kosten. In Amerika gokt men op een prijs van zo’n 80.000 dollar voor de 700+ sterke SUV. De auto beleeft zijn debuut op de autoshow van New York.



46 reacties

Facking hell. 717 PK in een SUV. Het gaat maar gekker en gekker. Maar wel heel erg gaaf! Ik vind hem nog mooi ook!
@viezefreddyw: En dan die prijs: 80.000 dollar voor 717pk… Dat krijg je zelfs bij Tesla niet in Nederland (voor zover je die kan vergelijken met een auto als deze, maar goed).
@granlusso: deze auto krijg je dan ook niet mee voor 80’000 dollar in Nederland…
@Onehp: Eerder 80.000 dollar aan belastingen…
@Onehp: Meen je niet.
@granlusso: begrijp je je eigen vergelijk dan wel?
@Onehp: Haha, ik hoopte dat je mijn sarcasme herkende in bovenstaande reactie ;)
Ik begrijp uiteraard dat auto’s in Nederland door het belastingklimaat vaak stukken duurder zijn ;)
Ik las trekhaak i.p.v. trackhawk…
@goodolddays: ik dacht meer aan trekvogel
@goodolddays: haha ik ook
Ik vraag me af hoe de mensen zullen opkijken als je met zo’n ding een Audi S6 of alle petjes auto’s eruit blaast bij het verkeerslicht…
@jamesbond007: dat mag dan wel als je 10x meer betaald hebt dan voor die net niet nieuwe petjesauto, 3 maal meer betaalt aan de tankstation om vervolgens toch niet mee te kunnen in de bochten met cirkus 2600kg…
trackhawk whahaha
hijs wel heel gaaf dat wel
Wel uit een heel dik blok natuurlijk.Alfa perst 510Pk uit een 2,9. Snel genoeg en minder dan de helft van deze Amerikaan.
@Alfarobert: maar heb de de koppelkromme van dit monster ook meegenomen?
@dutchdriftking: tja, 875Nm op 6,2l is relatief gezien niet veel vergeleken met 600Nm op 2,9l van de Alfa. En eenmaal op kenteken weegt dit ding ook een kleine 1000kg meer dan de Alfa dus dat absolute overschot aan koppel is dan ook nodig indien men het noodzakelijk vind deze appels en pompoenen te vergelijken.
@Onehp: Ik denk dat de koppelkromme van dit monster wel een stukje vlakker is. Maar het is waar dat de Alfa op ieder slingerpaadje en Circuit deze auto helemaal zoek rijd. En ook is de Alfa veel mooier.
@dutchdriftking: ik ben helemaal voor een vlakke curve. De Alfa is met 600Nm tussen 2500 en 5500 toeren ook goed voor dat specifieke koppel.
@alfarobert:
Volkswagen perst 300pk uit een 2,0. Snel genoeg en minder dan een derde van deze Amerikaan.
Wat wil je nu precies zeggen?
Nice! Totaal zinloos maar wel heel leuk.
Dan kan je een beste sleurhut aan de trackhawk koppelen.
Wow wat een gaaf ding. Zeker in dit rood.
Zul je wel een aardig trailertje mee kunnen slepen. Gelukkig heeft hij al een Trackhawk!
@tenaci: briljant :) !!
De Jeep is ooit bedacht om met een auto onbegaanbare paden te kunnen nemen. Als we heel snel wilden rijden met een auto dan namen we een sportauto.

Dat waren nog eens mooie simpele tijden…
@rick-dos: je snapt toch wel dat deze er alleen maar is om de Porsche Cayenne hybride S-carrera–twin turbo weet ik veel met 680pk de pas af te snijden? “Mine is bigger!” Je weet toch?
@w0o0dy: Natuurlijk maar ook die auto vind ik onzinnig. Ik vind dit soort SUV’s überhaupt onzin.

Kijk als het allemaal nou een toegevoegde waarde zou hebben aan z’n off road capaciteiten dan kan ik het begrijpen.
@rick-dos: onzinnig compleet eens. Maar wel lachen dat Porsche nu weer de titel “most powerful SUV” al kwijt is voor het model op de markt is. #gewoonomdattkan
@w0o0dy: Een beetje als Sharon Dijksma die de titel “meest corpulente politicus” van Erica Terpstra overneemt.

Klinkt leuk maar of je er nou trots op moet zijn… ;)
@rick-dos: ja alleen kun je bij zo’n apparaat nog vrij exact aangeven wat de prestaties zijn…
@w0o0dy: Als je een weegschaal hebt kun je dat bij die twee ook…
@rick-dos: dat lijken me meer resultaten dan prestaties toch?
@w0o0dy: Het is een prestatie dat je dat soort gewichten kunt halen.
@Rick-dos: nu heb je aan één auto genoeg voor beide verlangens
Zoiets kun je toch niet fatsoenlijk rijden? Al is het idee leuk.
Hier trek je je caravan mee over de helft!! Wil hem hebben!!
Voor het verplaatsen van caravans zonder wielen
3,5 sec naar de 100. Kolere, daar versla je Ferrari’s en Lambo’s zelfs mee.
Jaa Porsche en Bentley.. nu jullie weer.
Teringjezus wat dik!
Even de loterij winnen, dan naar de grijze importeur voor dit ding
Het verbruik zal wel enorm tegenvallen, wel echt een prachtbak
Wel lullig als HellCat eigenaar. Die krijgt geen AWD mee. Ben benieuwd wat zo’n Jeep doet op de dragstrip. Helemaal met een setje dragradials.
En nu graag een rondje Nordschleife met deze Trackhawk
Ze hebben de Hellcat motor ook in een Wrangler gehangen. Voor SEMA geloof ik. Handgeschakeld en Viper-groen. Die was pas gaaf!
Hie gaat dat ding de bocht om. Daar ben ik benieuwd naar. De 4wd zal hem wel goed van pas komen
kan je niet beter carbon remschijven monteren om alles af te kunnen remmen met 290 km/h is wel zo veilig.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).