Mark Webber: ‘911 GT2 RS vliegt over de Nordschleife’

Auteur: , 28 Reacties

Testrijder Mark Webber spreekt mooie woorden over de nieuwe GT2 RS.

Autofabrikanten die een record hebben gereden op de Nordschleife vrezen voor de nieuwe GT2 RS. Eerder communiceerde Porsche dat het monster in minder dan zeven minuten een rondje zou doen op de ruim 20 km lange baan en Mark Webber voegt nog wat sappige details toe.

In gesprek met Driving.ca zegt Webber dat de GT2 RS een snelheid van 336 km/u wist te bereiken op Döttinger Höhe, het lange rechte stuk. Mocht deze claim worden hardgemaakt dan heeft Porsche nog een record gebroken. Het huidige gemeten snelheidsrecord is in handen van de Lamborghini Huracán Performante. De Lambo, die een tijd van 6:52,01 (video) wist neer te zetten op de Nordschleife, reed met 304 km/u over het lange rechte stuk.

Dit belooft wat voor de ‘Ringtijd van de GT2 RS. In Sant’Agata Bolognese zullen ze zich nu al peentjes zweten. Het merk kondigde immers met veel bombarie aan dat de Huracán Performante in minder dan zeven minuten de Nordschleife zou klaren. Het is afwachten op de officiële berichtgevingen van Porsche, hopelijk in combi met een puike video.



28 reacties

Leuk ding om nu mee door zombie apocalypse Hamburg te scheuren ..

Ook nog zo een spoiler op de voorkant svp ..
Een 911 GT2 RS die snel is… Wow
Dan maar wat minder snel over de Ring… Wat een lelijk bespoilerd hok hebben ze er van gemaakt.
Record is marketing lulkoek lijkt me. Hoe kan een 700pk sterke sportwagen sneller zijn op een lang recht stuk dan eentje met 860, 906 of meer dan 1000pk? De P1Lm van Lanzante kan last hebben van teveel downforce maar de gewone P1 of de 918 moeten sneller kunnen.
@w0o0dy: Ik meen me te herinneren dat Koenigsegg toch wel heel wat harder reed dan deze Porsche.
@w0o0dy: Simpel: vermogen is niet alles. De McLaren heeft nogal last om zijn vermogen kwijt te kunnen en de 918 Spyder is erg zwaar. McLaren heeft met een P1 GTR op straatbanden een tijd van 6:45 (of iets in die richting) neergezet.

En hoe snel een Koenigsegg ook is op het rechte stuk, dat surplus aan vermogen is niet zaligmakend. Het is de combinatie van stabiliteit, wegligging, vermogen, remmen en gewicht. Bij de Huracan Performante en 991 GT2 RS is die blend het meest geslaagd. Het totaalplaatje voor een toptijd op de Ring is belangrijker dan getallen qua vermogen.
@willeme: Maar het gaat hier alleen even om topsnelheid, niet om de rondetijden.
@berlinetta: Tenminste, ik heb het enkel over de vermeende topsnelheid record dat Porsche zou hebben verbroken. Dat kan niet kloppen. Die rondetijd geloof ik wel.
@berlinetta: een p1 of een 918 houdt er bij 340-350 ook wel mee op. ik zal het herhalen, het gaat om het totaal plaatje. leuk dat je 1000pk hebt in een bugatti veyron, maar de bocht wil ie echt niet nemen met 300+.
@willeme: Ik weet niet hoor Willem, de Koenigsegg One:1 bv, lijkt mij zeer stabiel te zijn. In volgend filmpje ( wat je ongetwijfelt gezien hebt ), accelereert hij vol naar de 340 km per uur, praktisch zonder handen aan het stuur, en dan gaat hij vol op de rem, ook maar met enkele vingers aan het stuur: https://youtu.be/02K1CaUpAJA?t=130

Dus met de stabiliteit lijkt het me wel goed te zitten. Maar als ik mij goed herinner, heeft Koenigsegg nog niks officieel rond deze wagen uitgebracht, qua prestaties op de Nurburgring dacht ik?
@SimonMc: Neen want zowel de eerste poging met Agera R als de tweede met een one:1 leidden tot een crash.
Wel deden ze met de rode Agera R van een klant >400 op het rechte stuk. Heb er wel nooit telemetrie data van gezien.
@w0o0dy: Inderdaad downforce. Maar het kan ook nog dat die twee hybride hypercars op topsnelheid alleen nog hun brandstofmotor hebben, elektromotoren presteren niks meer bij die snelheden. En dus hebben ze dan allebei ook rond de 700pk. Bovendien heeft de GT2 een soort Ram-air, dus het zal me niks verbazen als ‘ie bij die snelheden (ruim) meer dan de opgegeven 700pk levert.
@trustmeiamanengineer: jepp inderdaad
@w0o0dy: Klinkt inderdaad als mooie marketing-praat, maar goed, Porsche is al jaren koning in performance per pk (m.a.w. daadwerkelijke handling & snelheid bij een gegeven aantal PKs), dus ben benieuwd naar de weggelaten nuances :)
@w0o0dy: koenigsegg haalde 402 op de DH met een Agera R
De Agera R zal makkelijk de 350 voorbij gaan op dat stuk. Om het maar niet over de Reggera of de Chiron te hebben.
@w0o0dy: een dragracer ook. Echter gaat het erom dat dit een auto is die de eerste bocht na dat rechte stuk ook redelijk snel weet te ronden, evenals de tientallen bochten daarna. Dat maakt de combinatie met een hoge topsnelheid bijzonder.
Eerste en laatste keer dat we hem op de Ring zullen zien want ze zullen nooit meer zonlicht aanschouwen, gezellig in een garage bij de andere collecter items, wachten op waardeverdubbeling. Ik hoop eigenlijk dat die bubbel snel knalt en wij deze, mc12 Corsa, F1 LM, etc voor een prikkie kunnen kopen
@kenner: Wat noem je een bubbel? Dat een Ferrari Enzo nog maar 1 miljoen euro inplaats van 1,3 oplevert? De aanschaf was toch echt “maar” 8,5 ton.
Er blijft echt wel een categorie exoten bestaan die niet afschrijven.
Het snelle geld willen verdienen met handel in nieuwe auto’s zal wellicht wel gaan afnemen.
Natuurlijk dat webber zegt dat de porsche over de ring vliegt, hij is hun verdomde testrijder. Ook al was hij niet vooruit te branden dan zou hij volgens webber nog over de ring vliegen. Je maakt geen slechte reclame voor u baas….
Eerst zien dan geloven en zelfs dan weten we niet wat VW/Porsche allemaal heeft aangepast, zoals bij alle andere statements van producenten over hun prestaties op de NBR.
Een hoop marketing is het, meer niet.
Ja hij is dik, nee ik heb echt liever de Huracan Performante.
Best wel raar eigenlijk. Een 911 die sneller is dan de hypercar van hetzelfde merk.
@banaan7: kun je zien hoe hard de technologie evolueert of hoe hard je als consument word genaaid?
@bmwfreak038: Ja en ja.
@bmwfreak038: of hoe het circuit is aangepast en die nieuwe asfalt in bepaalde bochten veel doet
@banaan7: Mja, zoals Willeme al terecht aangeeft, die 918 is best wel zwaar ( tussen de 1640 en 1700 kg ).
Ook heeft de GT2 RS te allen tijde de 700 pk. De 918 heeft een gecombineerd vermogen, waarvan 608 uit de verbrandingsmotor, en 286 pk uit de elektromotoren. Vanaf 265 km/u, valt 1 elektromotor van 129 pk weg, waardoor er dus nog 765 pk overschiet.

Dan krijg je een verhouding van 466 pk per ton voor de 918, tegenover 486 pk per ton voor de GT2 RS, vanaf 265 km/h weliswaar. ( Voor beide wagens de laagste gewichten genomen, vloeistoffen inclusief ). Lijkt me dus dat de GT2 RS vanaf 265 km/h in het voordeel is.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).