Marko: “hebben straks door Gasly geen onderdelen meer over”

Auteur: , 41 Reacties

♫ Alles ligt aan Gasly. ♫

Pierre Gasly mag dan bovengemiddeld hebben gepresteerd in zijn jeugd, in de Formule 1 komt hij vooralsnog niet goed tot zijn recht. Pas in de Grand Prix van Groot-Brittannië wist de Fransman bij Red Bull enigszins zijn draai te vinden. Gasly kwam als vierde over de meet en, nog belangrijker, vóór stalgenoot Verstappen.

Geen beter moment voor de 23-jarige om voort te borduren op dit momentum en ook in Duitsland de sterren van de hemel te rijden – wat in zijn geval betekent foutloos rijden en dicht in de buurt van Verstappen blijven. Helaas viel deze droom al in de tweede vrije training in duigen, daar hij vlak voor het einde van de sessie de controle over zijn bolide verloor en hard contact maakte met de muur.

Red Bull-adviseur en talentenjager Helmut Marko, niet de persoon om een blad voor de mond te nemen, heeft na afloop van de sessie van zich laten horen. In een kort gesprek met Speedweek vertelt de Le Mans-winnaar van 1971 dat Gasly simpelweg een foutje maakte. Vervelend, maar kan gebeuren. Hoewel Marko zegt te hopen dat Gasly zijn zelfvertrouwen hiermee niet is kwijtgeraakt, vallen er in diezelfde adem nog enkele woorden uit zijn mond die dit weekend ongetwijfeld rond zullen spoken in het hoofd van Pierre.

Zo zegt Marko: “Momenteel leggen we de focus op de vraag of we de auto kunnen repareren. Dit heeft niets te maken met een gebrek aan vaardigheden, de reserve-onderdelen beginnen simpelweg op te raken.

Alsof de druk bij Pierre nog niet groot genoeg was, besloot Marko dit maar eens met de wereld te delen. Wel moet hierbij worden vermeld dat het waarschijnlijk gaat om de nieuwe onderdelen die Red Bull dit weekend heeft meegebracht. Het team brengt ook ditmaal weer een update, maar omdat deze bijzonder vers is, zijn er slechts een beperkt aantal reserve-onderdelen van beschikbaar. Zuinig zijn, dus.



41 reacties

Beperkt aantal onderdelen. Prutsers.
@peterv: was het maar zo simpel dat je naar de Brezan kon voor een setje spare parts. Recent was er een herhaling van het jeugd/jongerenprogramma Jules Unlimited uit 2017, waarin ze een kijkje namen in de Red Bull facility; daar lieten ze dus o.a. zien hoe ze werkelijk alles in eigen huis ontwikkelen én produceren.

Terugkijklink:
https://www.npo3.nl/jules-unlimited-2017-afl-7-maurice-redbull-racing/03-05-2017/WO_VARA_8645141
@RRRobert: wist niet dat Jules Unlimited nog steeds bestond.
@emping: het is een reboot van het programma uit de jaren negentig. Maar ik vraag me wel af of dit nog wordt voortgezet; ik heb zelf twee kinderen in de puberleeftijd en die interesseren zich vooral in YouTube kanalen en Netflix.
@peterv: ah, jij bent vast al F1 fan vanaf het moment dat Max naar RedBull Racing ging!
@awesome: Omdat het ook prutsers zijn.
Ze kunnen gewoon onderdelen laten invliegen, dan zijn ze er ruim op tijd om morgen vroeg weer genoeg onderdelen te hebben.

Als dit 20 jaar geleden mogelijk was dan is dat nu ook gewoon mogelijk.
Als ze met deze update echt bizar weinig onderdelen hebben dan is dat hun fout.
@dees: verdiep je dan maar eens in hoeveel tijd het kost om carbon onderdelen te produceren (matten op maat snijden, perfect rondom de mallen aanbrengen, lang laten bakken onder hoge druk, bijwerken, spuiten en bestickeren. En dan inderdaad nog even overvliegen. Dat is niet even een 3d-printertje laten ratelen ofzo.
@dees: als ik jou was zou ik per direct gaan solliciteren bij Red Bull Racing. Het team snakt naar transport en logistiek experts zoals jij.

(Lees: de tandjes, wat een onzin kunnen mensen toch uitbraken op het moment als ze totaal geen weet hebben van Carbon productie processen)
@peterv: geen idee van wat ontwikkelen van onderdelen is. het spul wordt niet met 3D printers gemaakt. nog niet…
@peterv: ze zullen vast wel passende onderdelen hebbeniggen, maar misschien niet de laatste update…
Beetje flauw om nu deze opmerking aan hem te linken. Denk eerder dat de laatste mogelijkheid de reden is en dat het expres sarcastisch een sneertje was richting Gasly
Pierre Crashly
@donvincenzo: Romain Crashjean is nog altijd nr.1
@zwepp: toch bekt Crashly beter.
@forza: pastor carshdonado al vergeten.
@rrobert
Dank voor de link. Ik snap het wel. Maar toch. Een topteam, met te weinig onderdelen? Produceer meer. Wacht tot je voldoende onderdelen hebt. Of ja, crash minder.
@peterv: lieve Max, we zijn klaar met het testen van je nieuwe voorspoiler die je 0,1 sec per rondje gaat schelen en hebben er eentje af. Omdat we ook 3 reserve exemplaren willen gaan maken krijg je m daarom nog niet dit weekend maar pas na de zomerstop.

Klinkt toch gek hè?
@peterv: sommige van die nieuwe onderdelen zijn doorontwikkelingen van updates die in Engeland (twee weken geleden) voor het eerst op de auto zaten. Dat wil zeggen aanpassingen bedenken, tekenen (Newey maakt nog schetsen) testen in de windtunnel (en simulator) en dan produceren. En dat allemaal in 1,5 week. Lijkt me niet zo raar dat ze niet beschikken over een overdaad aan reserveonderdelen. Dat is bij Ferrari of Mercedes echt niet anders.
@mpgc: precies, zo zit het en niet anders. Zo snel mogelijk updates uitbrengen betekent simpelweg in de 1e fase dat de onderdelen beperkt beschikbaar zijn. Is altijd al zo geweest en volkomen logisch. Soms hebben ze zelfs maar één exemplaar mee naar het raceweekend. Mark Webber weet daar nog wel een leuk verhaaltje over te vertellen :-)
@mpgc: ze ontwikkelen telkens nieuwe aangepaste onderdelen. Maar dan hebben ze toch juist hele kasten vol met passende reserve onderdelen? Dan zeg je gewoon “Sorry Pierre na je crash moet je het even doen met de vorige versie voorvleugel”.
@mashell: dat staat toch ook precies in de laatste alinea…
Hebben jullie een tekort aan lezers in deze komkommerperiode?

Helmut zegt helemaal niet “dat ze door Gasly geen onderdelen meer hebben”. Hij zegt “dat de reserve-onderdelen langzaam beginnen op te raken”.

Of je leest een heel ander stuk dat je zelf quote, maar ik vind dit wel een beetje triest zo :)
@eMiz0r: lul niet zo dom met je komkommerperiode. Je zit op een blog waar mensen artikelen schrijven die jij gratis mag lezen, je betaalt nergens voor en niemand verplicht het je verder. Als je dan feedback wilt geven, wees dan voortaan wat genuanceerder, kritiek is immers niet gelijk aan feedback, maar komt wel beter over.
@ghost: als ik ongenuanceerd zou zijn had ik gezegd dat het hele artikel klinklare onzin is en de titel weinig anders als doel heeft om mensen te laten klikken zodat er tenminste IEMAND nog leest. Dat er verzonnen feiten in een “blog” worden weergegeven en dat daarmee de geloofwaardigheid van autoblog zijn andere redacteurs wat in het geding komt. Maar dat zeg ik niet, ik hou het nog wat “netjes”. Oh wacht…
@ghost: hij heeft toch gewoon gelijk?
@poes: zie ik eruit als een scheidsrechter? Ik vind het gewoon niks bijdragen. Nu zeg ik het tegen hem maar zie meer mensen afgeven op de redactie. En dan denk ik; ga zelf maar eens artikelen schrijven de hele dag, ongetwijfeld niet voor het grote geld..kijken hoe leuk je het dan vindt als mensen zo reageren.
@ghost: daddy, chill
@ghost: wat nou gratis? Waarom krijg ik dan reclame voor mijn kiezen? Ik betaal met mijn privacy.


-Edit: maak je maar geen zorgen, zo veel is je privacy niet waard ;-) –
@ghost: Er zit ook helemaal geen verdienmodel achter….
@ablogjunk: nee precies, want de tweeling van @CasperH leeft van de wind, De kids van @Wouter kosten ook niks, wat denk je nou? Tuurlijk is er een verdienmodel, alsof de hele redactie dit allemaal pro-deo doet…
@ghost: Je hapt zo lekker… ;)
@ablogjunk: ik was niet al ter serieus slimmerd..
@eMiz0r: elke uitspraak in de pers van Helmut Marko haalt Autoblog. Dat is al een tijdje zo. Nu is het ook al een tijdje zo dat Marko ze niet allemaal meer op een rijtje heeft (hij had al lang met pensioen gemoeten) en daarom kunnen die rare uitspraken vaak tot spectaculaire artikelen omgebouwd worden.
Conclusie: Marco heeft niet gezegd wat in de titel staat. Mooi stukje journalistiek.
Zolang ze de onderdelen maar niet van de bolide van Max halen is het goed toch?
@dutchdriftking: hoezo? Sharing is Caring?
Laat Hulkenberg gewoon komen zeg! Veel leukere teamgenoten i.p.v. die Franse prulaap!
@venividivici: en laat Horner en Dokter Marko dan ook even Nederlands leren en voortaan standaard bitterballen als borrelsnack in het RB-clubhuis.
JA, alles ligt aan Gasly.
Als hij niet zo vaak gecrasht was tijdens de Pre-season testing, hadden ze met een betere auto het seizoen in gegaan.
Want door zijn incompetentie heeft het team veel dingen niet kunnen testen tijdens Pre-Season.
En ook de crashes tijdens de F1 weekenden kosten het team heel veel bruikbare data en onderdelen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).