Uitslag Formule 1: Grand Prix van Engeland 2019

Auteur: , 112 Reacties

Gaat Max Verstappen back to back?

zingen-baasje

We zijn weer terug waar het allemaal begon. In 1950 werd de allereerste Formule 1 Grand Prix ooit verreden op het circuit van Silverstone. Giuseppe Farina won en zou dat jaar ook aan de haal gaan met de titel. Of dat ook geldt voor de winnaar van vandaag weten we in het beste geval pas over een kleine zes maanden. Hoewel, cynici zullen zeggen dat het simpelweg afhangt van de vraag of Lewis Hamilton vandaag wint…

Toch loopt het nog niet helemaal geweldig voor de kampioenschapsleider dit weekend. Op de donderdag werd hij al geconfronteerd met de uitspraak van Christian Horner, die geroepen heeft dat Verstappen in dezelfde auto nu iedereen zou verslaan. Hamilton reageerde zoals we dat van hem kennen ietwat zoutig, door te claimen dat ‘iemand aandacht nodig heeft’. De Brit beschouwt zichzelf natuurlijk als de beste coureur uit het veld en wil dat ook heel graag weten. De zucht naar liefde en erkenning speelt sowieso voor HAM dit weekend, want her en der wordt er gefluisterd dat de populariteit van de Brit in eigen land tanende is, zelfs in zijn eigen geboorteplaats Stevenage.

Vervolgens ging het gisteren ook nog eens ‘mis’ in de kwalificatie. Voor het eerst sinds 2014 staat HAM niet op pole position voor zijn thuisrace. Bottas was zes duizendsten van een seconde sneller. Belangrijker is wellicht dat Ferrari en Red Bull in de buurt zaten, tenminste met Leclerc respectievelijk Verstappen achter het stuur.

Leclerc start vanaf plek drie en was minder dan een tiende van een seconde langzamer dan Bottas. Verstappen bleef binnen twee tienden en staat naast de Monegask op de grid. De startrij daarachter is ook interessant, want Gasly lijkt dit weekend ietsje beter in de buurt van Verstappen te kunnen blijven. Hij start vanaf plek vijf, naast de teleurstellende Vettel die gisteren met wat probleempjes kampte en vandaag moet starten met de zachte banden. Wordt het toch weer een saaie Mercedes 1-2, of vormt de race op deze geboortegrond van de F1 de start van een hele spannende tweede seizoenshelft?

Start
Eerder dit jaar verknalde Bottas nog een aantal keer zijn pole positions, maar dit keer verzilvert hij in eerste instantie de beste startplaats. Het duurt lang voordat de laatste lichten doven en het scheelt weinig, maar de Fin duikt als eerste de bocht in. Leclerc en Verstappen houden ook positie, maar Vettel gaat, misschien geholpen door net iets meer initiële grip van zijn softs, voorbij aan Gasly.

Achter de top-6 vechten Norris en Ricciardo een mooi robbertje uit voor de zevende plaats. Norris trekt uiteindelijk aan het langste eind nadat beiden zij-aan-zij de slingerende sectie van Maggots en Becketts instormen. Hulkenberg schuift ondertussen op naar de negende plaats ten koste van Albon. Dit wordt waarschijnlijk een race lange knokpartij tussen de drie mannen met Renault-krachtbronnen om de titel best of the rest. Verder achterin het veld zet de tumultueuze week van Haas F1 naast de baan zich voort op de baan: Grosjean en Magnussen raken elkaar en hebben beiden schade. We vragen ons af wat William Storey daarvan vindt.

Normaal gesproken zien we vervolgens de Mercedes in leidende positie een voorsprong nemen op die in tweede positie. Dit keer is dat echter een tikje anders. Hamilton heeft er geen trek in om Bottas het makkelijk te maken en te wachten op de welbekende ‘aanval aan het einde van de race’ die meestal nooit komt. De wereldkampioen gaat direct het gevecht aan. Even gaat hij zelfs voorbij aan Bottas, maar VB77 2.0 countert en kan de leiding weer overnemen richting Copse corner.

Mid Race
Aanvankelijk bleven Leclerc, Verstappen en Vettel dicht in de buurt van de Mercs, wellicht mede door het onderlinge gevecht van de zilverpijlen. Maar na een ronde of tien begint Leclerc duidelijk tijd toe te geven. Zoals wel vaker houdt de long run pace van de Fezza’s niet over. Verstappen heeft meer snelheid, maar moet op een of andere manier voorbij zien te komen aan Leclerc. Die laatste heeft er na de gebeurtenissen in Oostenrijk echter op het oog niet zoveel zin in om dat te laten gebeuren en verdedigt zich met hand en tand.

Aan het eind van ronde dertien komen de twee kemphanen diffuser-aan-voorvleugel de pits inrijden. Het is nu aan de teams om hun coureurs te helpen. We weten dat Red Bull Racing snelle pitstops kan maken en ook nu blijkt dat weer. Verstappen komt met een halve neus voorsprong de pits weer uit. Of het allemaal ‘legaal’ is op deze manier durven we niet te zeggen, maar misschien maakt het niet uit. Verstappen vergaloppeert zich namelijk een klein beetje en Leclerc profiteert. De race schotelt ons op deze manier al een paar mooie gevechten voor.

Neemt niet weg dat de Mercs stiekem toch uit zicht verdwijnen, vooral nu Verstappen weer klem zit achter Leclerc. Bottas komt na ronde 17 als leider in de wedstrijd naar binnen. Lewis kan nu het laatste van zijn banden vragen om de Fin in de pits te verslaan. Hij zet meteen de snelste ronde neer. We zien dat het verschil tussen HAM en BOT virtueel bijna nihil is.

Doch de spannende pitexit wordt ons ontnomen. Giovinazzi spint zijn Alfa in het grint. De wedstrijdleiding, die normaal zeer terughoudend is met safetycars en vrijwel altijd een virtual safetycar inzet, opteert er nu wel voor Bernd Maylander het circuit op te sturen. Hamilton kan daardoor een ‘gratis’ pitstop maken. Hetzelfde geldt overigens voor Vettel. De twee veelvoudig kampioenen kunnen ook nog eens direct wisselen naar de harde compound, waarmee ze in principe het eind van de race moeten kunnen halen. HAM gaat makkelijk naar de leiding, VET schuift op naar plek drie.

Red Bull maakt limonade van citroenen door Verstappen snel binnen te halen voor een extra stop en harde banden. De Nederlander mag daardoor net als Hamilton, Vettel en Gasly naar het einde van de race rijden. Bottas rijdt echter op mediums en datzelfde geldt ook voor Leclerc. Mercedes en Ferrari missen de mogelijkheid dus om deze coureurs tijdens de safetycar ook hard rubber te geven. Ferrari maakt dat met Leclerc een ronde later nog wel goed, maar de Monegask verliest daardoor wel track position aan VER.

Dat laatste leidt tot nóg een keihard gevecht tussen de twee. Op de baan, naast de baan, dit is wat we willen zien. We zien ook niks boven in beeld over onderzoekjes van de wedstrijdleiding, dus misschien hebben de mannen (m/v) achter de groene tafel eindelijk hun les geleerd. In ieder geval voor even. Verstappen én Leclerc rijden op dit moment met zijn tweeën overigens nog achter Gasly, die zich kranig weert. Totdat het team hem vertelt dat hij Verstappen voorbij moet laten, tenminste. Maar ook daarna blijft Pierre redelijk in de buurt van MV33. Het verschil met hoe dat in Oostenrijk was is ronduit bizar te noemen. Leclerc zit klem achter de teammaat van Verstappen, waardoor onze landgenoot eindelijk kan ontsnappen aan de vandaag zo scherpe klauwen van de Monegask.

fight

Uiteindelijk moet Gasly zich toch gewonnen geven in het gevecht met Leclerc. Maar we maken ons geen zorgen, want Verstappen heeft al vijf seconden voorsprong gepakt op CL16. Bovendien zien we niet veel later Verstappen zelfs voorbij gaan aan Vettel. Zo gaat hij potentieel op weg naar de tweede plaats, want Bottas zal nog een keer moeten stoppen. Echter…KABLAMMMM!!1!

Torpedo

Vettel ziet weer rode mist en torpedeert Verstappen de baan af. Man man man, daarom moeten sommige oudjes dus van de weg gehaald worden. Soms gaat de perceptie van diepte een beetje verloren. Verstappen en Vettel lijken allebei door te kunnen, maar verliezen natuurlijk wel heel veel tijd. Voor Verstappen lijkt het nog mee te vallen, hij valt terug tot een kleine tien seconden achter Gasly. Vettels auto heeft kennelijk meer schade. De Duitser krijgt een straf van tien seconden en gaat als allerlaatste in de rondte.

Finish
Zo krijgt Hamilton vandaag de race in zijn schoot geworpen en Mercedes de 1-2. Bottas heeft namelijk genoeg voorsprong op Leclerc, die nu de derde plaats inneemt, om zijn nog in te lossen pitstop te maken voor een andere compound banden. Het team doet weer even een Hollywoodje voor de nepspanning, door net te doen alsof Hamilton ook nog naar binnen moet. Maar dat is natuurlijk niet zo.

Het is nog wel even spannend of Red Bull de posities van Gasly en Verstappen gaat omdraaien. Gelooft Red Bull nog in de klein lijkende titelkansen van VER, of gunnen ze GAS een opstekertje? Het laatste blijkt het geval te zijn, wat een einde maakt aan Verstappens onwaarschijnlijke reeks om telkens voor zijn teammaten te eindigen.

Achter de top-5 trekt Carlos Sainz na een lastige kwalificatie toch weer een knappe zesde plaats naar zich toe, mede dankzij wat mazzel met de safetycar. Sainz moet in de slotfase nog wel even afrekenen met Ricciardo, die zevende wordt. Raikkonen pakt eindelijk weer eens puntjes met plek acht op deze baan die hij natuurlijk uitermate goed kent. Kvyat sprokkelt ook twee puntjes voor Toro Rosso en Hulkenberg pikt de laatste snipper op, door vlak voor het eind Kvyats teammaat Albon nog te verschalken.

In de allerlaatste ronde pakt Hamilton nog even de snelste ronde af van Bottas, ondanks het feit dat Bottas op softs onderweg is en Hamilton op hards. Een echt gevecht om de overwinning is ons vandaag ontnomen, maar desalniettemin was er weer voldoende te beleven. Voor de spanning in het kampioenschap is het echter wel jammer dat het resultaat onder de streep weer oh zo bekend in de oren klinkt. Volgende stop: Duitsland.

UPDATE 1: De FIA heeft Vettel twee strafpuntjes gegeven op zijn licentie. Vettel zelf heeft inmiddels ook zijn visie op het incident gegeven.

UPDATE 2: De clash tussen Vettel en Verstappen leek enigszins op die van Ricciardo en Verstappen vorig jaar in Bakoe. Een vergelijk.

De volledige uitslag
1. Hamilton – Mercedes
2. Bottas – Mercedes
3. Leclerc – Ferrari
4. Gasly – Red Bull
5. VERSTAPPEN – Red Bull
6. Sainz – McLaren
7. Ricciardo – Renault
8. Raikkonen – Alfa Romeo
9. Kvyat – Toro Rosso
10. Hulkenberg – Renault
11. Norris – McLaren
12. Albon – Toro Rosso
13. Stroll – Racing Point
14. Russel – Williams
15. Vettel – Ferrari
16. Kubica – Williams
17. Perez – Racing Point

DNF
Grosjean – Haas F1
Magnussen – Haas F1
Giovinazzi – Alfa Romeo


Image-Credit: Lewis Hamilton via Instagram



112 reacties

Vergeleken met deze saaie race was Paul Ricard wel een pareltje
@gertjan2012: Meen je dit nou?
@viezefreddyw: wat denk je zelf ? 😉
@gertjan2012: Online sarcasme proeven is soms best lastig.
@viezefreddyw: mega race ! Gevechten , drama, alles zat er in. Jammer dat Max P2 verloor.
@gertjan2012: volgens mij lag hij op P3, niet op P2.
@sirprize: Ware het niet dat hij Bottas waarschijnlijk nog wel voorbij was gegaan met die pitstop.
@sirprize: hij was bottas zowieso voorbij gegaan, dusja P2
@gertjan2012: Saaie race? Er was toch veel te beleven. Leclere vs Verstappen, Verstappen vs Vettel, etc. Ik heb genoten van deze race!
Een oerdomme fout van Vettel, maar dit is racen…..
Het maakte het iig spannend!
Tuurlijk is het doodzonde dat Verstappen eraf gebeukt werd door Vettel maar Jezus wat heb ik genoten van deze race. Ik heb naar geweldige gevechten gekeken op de baan. Zeker Verstappen en Leclerc was genieten. Mooie gevechten met onwijs veel respect voor elkaar. Af en toe een touché maar dat is racen, dat is wat we willen zien toch? Ik vond het echt geweldig. Goed om te zien ook dat Gasly zich heeft laten zien, maar toch wel duidelijk dat hij minder goed is ten opzichte van Verstappen, Leclerc etc.

En Honda is gewoon competitief! Hoe mooi is dat?! De Red Bull is bijna gelijk aan de Ferrari als je kijkt naar het totale pakket. Het gaat nog een leuk seizoen worden tussen die twee teams.
@viezefreddyw: ik deel je mening! Stomme fout van Vettel, maar wat was dit genieten!
Ouderwets F1!
@viezefreddyw: bijna gelijk aan Ferrari? In de race is RB inmiddels gewoon sneller, zelfs op een compound harder.
@viezefreddyw: zonde dat Max Leclerc niet gelijk voorbij kon gaan. Ik denk dat hij zelfs voor de overwinning had kunnen gaan, of in ieder geval in de buurt had kunnen.

Hoewel een prachtig gevecht was met Leclerc, vond ik het jammer dat het veel te lang duurde
Mercedes weer 20 sec voor de rest. Zelfs met een safety car. Business as usual.
Mercedes speelt met de concurrentie. In Oostenrijk waarschijnlijk ook.
RvB van das Haus bepaalt. Ook bij het F1 team van MB.
Omzet en winst vergroten, dat is het doel.
@kempenaer: Ja, maar er waren lichtpuntjes. Verstappen kon als hij ook vrij baan had, net als de Mercedesen, hun tempo bijbenen.

Er zit op zich progressie in.
@dracae:
Zeker. De honda motor lijkt sterker te worden. Het was ook een mooi gevecht tussen Red Bull en Ferrari.
@dracae: vergeet even niet dat HAM de tweede stint op hard reed en maar 1x wisselde en VER 2x wisselde en telkens op een versere én zachtere band reed. En HAM zette ook nog eens op redelijk versleten harde banden de snelste ronde neer. Ze zijn er dus nog zeker niet.
@kempenaer: precies, er is werkelijk geen klap aan die hele F1, die taxis winnen toch.

Gelukkig zijn er nog circuits als Silverstone, moet je nagaan wat een vreselijke optocht dit gaat worden op Zandvoort!
Kudos voor Leclerc, ik denk dat ik nog geen enkele coureur heb gezien die zo goed verdedigd tegen Verstappen. Beide mega talenten.
Trouwens Ferrari, ik zou stilaan toch Leclerc de voorkeur geven ipv Vettel, wat een pannenkoek was dat.
Man van de race is Sainz. P13 – P6
@FB_100001036415374: Of Kvyat.. Van P17 naar P9.
@viezefreddyw: Ja kvyat was idd ook heel goed. Kan eigenlijk niet kiezen tussen Sainz, Leclerc of Kvyat haha
@brent_decat: dat wilde ik zeggen! Misschien wel d beste race tot nu toe van Leclerc. Fantastisch geraced. Ik durf het wel aan: vandaag was hij beter dan Verstappen!
Heb ik er over heen gekeken of was Vettel niet eens under investigation??
@ben_winter: 10 seconden penalty, dus jazeker wel
@gulli: Dat was hetzelfde als een blinde voor straf met een blinddoek laten lopen..
@Melvinkorrels: maar tegelijkertijd wel een duidelijk signaal dat je echt een grove fout hebt gemaakt. 10 seconden krijg je zelfs in de F1 niet zo maar…
@ben_winter: hij heeft een 10 seconden penalty gekregen ;)
@ben_winter: ik heb daar ook niks van gezien of gehoord. Maar inderdaad wel vreemd, want dit was toch duidelijk een drivers error.

Doodzonde, want Max had een derde plek in handen en Bottas misschien nog wel kunnen pakken ook.
@rrrobert: Absoluut, want Bottas moest nog een pitstop doen.
@ben_winter: hij heeft inmiddels schuld bekend en zijn excuses aangeboden aan Max
@sirprize: heb je een linkje naar het interview? Heel erg benieuwd wat hij te zeggen heeft.
@katoenboer: nee, was net op Ziggo. Hij stond in ’t vierkantje bij #ontslajackplooij
@sirprize: en na de race stond hij al met Max handjes te schudden voordat die uit de auto kon klimmen. Op de baan is het vaak een Pfannküche maar daarnaast is het best een goeie peer volgens mij.
Dat was nog eens een race. Zwaar kwalitatief Uitermate Teleurstellend voor ons als Max fans natuurlijk maar hier hebben we een hele tijd op zitten wachten. Prachtige strijd tussen Max en Leclerc jammer dat Giovinazzi daar roet in gooide. Vettel was gewoon een l.., maar goed het is wat het is.

Het is echt wel duidelijk dat de RBR mee kan doen voor overwinningen. Ben benieuwd wat er gebeurd zou zijn als Verstappen de Ferrari van LeClerc eerder voorbij was gegaan.
@rick-dos: Tweede plaats zou mogelijk zijn.
@mrshifra: Zou mij niks verbazen. Denk dat Verstappen veel sneller was dan de Ferrari’s en dat hij het gat kleiner had kunnen houden dan de Ferrari.
@rick-dos:

Max kreeg Charles ondanks 50x DRS niet te pakken, pas met een pitstop, waarbij Charles binnen 3 bochten terugpakte na een fout van LeClerc. Daarna verkeerde call van Ferrari tijdens SC.

We zullen het helaas niet weten door die SC, maar toch. Volgende keer zullen we zien!
@hamerhaai: *fout van Max op koude bandjes.
@hamerhaai: Ik denk dat meer komt door de iets betere motor van de Ferrari. Ik had het willen zien als Max er echt voorbij was gegaan en schone lucht voor zich had hoe dan de verhoudingen hadden gelegen.
@rick-dos: punt is een beetje dat je het nooit echt zal weten, omdat erachter rijden altijd artificieel kansen geboden krijgen is vanwege DRS.

Dat LeClerc niet langs Gasly kwam viel me op. Max had er ook meer moeite mee dan gedacht.
@Rick-dos: Sorry Rick, weer niet met je eens…vond de Mercedessen weer erg snel en heb niet het idee gehad dat Max om de overwinning heeft kunnen strijden. P2/3 was het hoogst haalbare, denk ik. Ondanks dezelfde pace als Lewis op sommige momenten heb ik ze geen enkel moment bedreigd zien worden door wie dan ook. Alleen onderling in het begin. Max moet sneller zijn om hier te winnen. Er moet echt nog meer snelheid in de RB wil Max consequent om de overwinning kunnen strijden. Dichterbij zijn ze wel gekomen, dat wel.
@skinny058: Max had misschien niet vandaag voor de overwinning kunnen gaan maar het was ook duidelijk dat de snelheden van de auto’s elkaar niet veel ontlopen. Mijn opmerking was ook niet voor vandaag maar voor dit seizoen in z’n algemeen.
@skinny058: feit is wel dat de Ferrari’s en RB’s in constante strijd met elkaar waren. Dat komt niet ten goede hun rondetijden, ofwel: komen daardoor niet aan de tijden van Mercedes. Geen idee of ze het anders wel gelukt was, maar dit was zeker van invloed.
Op het puntje van de bank gezeten. Geweldige race! Jammer van Verstappen, maar hij mag van geluk spreken dat het niet veel zuurder is afgelopen. Het zag er een beetje uit alsof Vettel door zijn manoeuvre achter Verstappen minder downforce op de voorvleugel had, waardoor hij snel blokkeerde. Dat zou iemand met zijn ervaring eigenlijk niet mogen overkomen, maar het past helaas wel in het beeld dat steeds meer van hem ontstaat. Over 2 weken Duitsland, waar hij eigenlijk vorig jaar de dalende lijn heeft ingezet. Dat zal een moeilijke race voor hem worden in mentaal opzicht, denk ik.

Maar, @jaapiyo: KABLAM, en niet KLABABBER? Gaat het wel goed met je?
@vaakbenjetebang: exact hetzelfde als RIC bij VER in Baku idd. Geen luchtstroom meer over de voorvleugel en dus blokkerende wielen. Ik vraag me echt af wat hij daar van plan was want als hij er rechts voorbij wilde was hij echt veel te laat! Rookie mistake idd want VER deed niets vreemds daar anders dan de binnenkant verdedigen.
@gulli: Inderdaad, Verstappen had hem daar volledig in de knip en Vettel kon op die positie helemaal niks uitrichten. Dat weet hij zelf natuurlijk ook wel, maar het lijkt er op dat hij zich iets te veel liet meeslepen door het moment. Zonde, maar een geluk bij een ongeluk dat ze niet allebei een DNF achter de naam hebben gekregen en dat Vettel kansloos buiten de punten is geëindigd, los van de straf die hij gekregen heeft.
Dat was gewoon een bewuste actie van Vettel.
@baklava: klopt! Hij had er al reden toe, waarom zal je voor een podium rijden als je ook Max kan kwallen.
Tuurlijk niet! Hij maakt een fout, maar doet dit natuurljk niet met opzet.
Fijn dat Hamilton 243245 minuten neemt om iedereen te bedanken en te zeggen dat ‘ie trots is. Het publiek is geweldig. Het team is geweldig. Hun kinderen zijn briljant. Hun families zijn top. En ik maar de hele tijd kijken naar de race op de baan. Niet meer doen dus.
@willeme: Hamilton staat feest te vieren alsof hij kampioen is maar ondertussen reed Bottas hem er een groot deel van de eerste helft van de race uit en heeft hij alleen gewonnen omdat Gio klababber ging. Onverdiend en dit aanstellerige gedoe kan ik dan nog minder hebben.

Kan ook omdat ik een beetje salty ben omdat Vettel voor ons en tig miljoen anderen de spanning uit de race heeft gehaald. Max kon gelukkig nog verder maar daarna kon hij niets meer. Zonde zonde.
@gulli: Inderdaad, Hamilton had superveel geluk. Bottas had botte pech. Maar Bottas doet het erg goed dit seizoen.

Die move van Vettel vond ik niet zo erg, eigenlijk. Ja: stom, maar dat kan gebeuren als je aan het racen bent. Hoort er een beetje bij. Sebastian kon Verstappen laten gaan, maar hij probeerde hem nog een keer terug te pakken. kan ik wel waarderen. Manier waarop was ongelukkig, daar heeft ie ook ‘straf’ voor gekregen.
@gulli: oneens, Lewis pakt op 30 oude witte bandjes nog ff de snelste ronde tegenover 6 ronde oude gele bandjes van Bottas.

Gezeur altijd op Lewis.. Lewis was de man deze race en dat mag hij vieren ook!
@hamerhaai: jammer dat ik maar één keer kan plussen (+100)!
@erik2907: Haha, ik heb ‘m gemind, dus … ow wacht :(
@willeme: Ook fijn dat jij hem wederom inkopt om daar over te zeiken. Makkelijk punten scoren toch!
@willeme: Ohja, echt raar dat hij dit doet bij zijn thuis GP waar 140000 man komen kijken. Hoop niet dat Max hetzelfde gaat doen in Nederland. Zou tof zijn als Max gewoon lekker naar binnen rijdt met zijn handje uit de cockpit en na de race gelijk het vliegtuig pakt…
@87sandyd: Precies. Hamilton snapt eerst en vooral heel goed hoe het werkt en wie uiteindelijk zijn zitje en salaris betalen. Hij zou wel gek zijn als hij die race-gekke Britten niet alle aandacht gaf. En ondanks dat zijn maniertjes me ook nogal eens storen, krijg ik toch de indruk dat hij soms oprecht geëmotioneerd is. Dat hij dat dan wat theatraal uit, tja, hij weet ook donders goed dat hij in beeld is, dus hij houdt zich niet in. Hoe je het ook wendt of keert, de man is een absolute grootheid. En nee, ik ben geen fan.
@vaakbenjetebang: Lewis is geen kwoaie rapper ofzo, maar een heel degelijk mannetje die zich volgens mij de laatste jaren is gaan beseffen dat hij als publiek figuur een voorbeeldrol inneemt, waar hij nog een beetje zoekende in is. Velen vinden het irritant, maar ik vind het wel wat hebben tegelijkertijd. Hoewel het niet altijd even oprecht overkomt.

Hij is ook oprecht vereerd dat hij Frank Williams mag rondrijden bijvoorbeeld. Het respect krijgen van die man emotioneert hem, want F1 en race algemeen is zijn leven/opvoeding/roots.
Giovinazzi; “Get in there Lewis!”
Zeer fijne race zeg! Heb erg genoten! Maar jemig, die Vettel… wat een actie zeg
Ferrari is gewoon zuur dat RedBull zover is gekomen met Honda, lijkt het.
Vettel moeten ze direct van de baan halen man man man wat een sukkel
Fantastische race om te zien maar balen van de aanrijding van Vettel op Max. Ben nu vooral benieuwd wat Max er over te zeggen heeft, zal wel weer een nuchtere Hollander opmerking zijn waar ik wel van hou
@rike:

Vermoedelijk iets van: “Vettel gaat een kopstoot krijgen”. Het is wel een kamper, hé…
Tegenwoordig heb ik liever Stroll in mijn team dan Vettel. Wat is die mand slecht geworden zeg
Zeg Hamilton als je nog ff wat meer tijd voor jezelf claimt. Je staat de bekerceremonie op te houden met je privefeestje. Ongelofelijk wat is die kerel vol van zichzelf.
@gulli: en al doet hij dat. Is gewoon gegund in een thuisrace.. :)

Wie of wat houdt hij op? Zijn eigen podium hoogstens. Of jouw kostbare tijd zeker. Lol.
@hamerhaai: de mensen die met de beker klaarstaan om zijn race engineer oid te feliciteren bijvoorbeeld?

Hij doet het altijd, totaal geen respect tegenover anderen. Tijdens de interviews na de race rent hij altijd als een koe die voor het eerst de wei in mag in het rond terwijl nrs 2 en 3 worden geïnterviewd. F*ck them, Hamilton is belangrijker. Zij staan toch ook netjes te wachten tot hij is geweest? Dit is niet de eerste keer he. Hij moet zich altijd zo aanstellen en alle aandacht opeisen, dat soort lui heb ik altijd al een hekel aan gehad.
@gulli: dat valt echt allemaal zo ontzettend mee. 1,5 uur alles gegeven, een thuisrace, ja prima hoor vier het maar niks mooiers. Wel oppassen voor Gulli als je buiten het protocol gaat.
@gulli: over koe gesproken, ik hoop niet voor je partner dat jij zo’n koele KIKKER bent die nergens van geniet….
@erik2907: in tegendeel, we hebben net samen intens zitten genieten van de Wimbledon finale bij de heren. Supergoeie wedstrijd ondanks dat ik de eerste helft maar met 1 oog heb kunnen zien 😊
@gulli: zeker mooi. Direct na de F1 door naar deze pot. Genieten.
Verstappen op weg naar 2e plek, niet meer en niet minder. Zonder sc waren de mercedessen wel uit het zicht verdwenen. Komt red Bull of Ferrari ervoor in de quali dan moet ik het nog zien. Wel geweldige race zeg!!!
En idd, dat overdreven gedoe van Hamilton…
@brammetjedeb: Om nog maar te zwijgen van dat overdreven gedoe over Verslappen.
@johnwaters: ja….
@johnwaters: wat dan?
@brammetjedeb: net wat ik bedoel, jullie reacties.
Zonder oranje bril was deze nog mooier dan Spielberg
Verstappen had nooit nr 2 kunnen worden vandaag. Voor en na de sc werden ze zoek gereden. Helaas, maar waar.
Waarom ging ver gelijk met lec de pits in in ronde 13? Ver was veel sneller en een (paar) ronde(n) later zou hij er ruim voorzitten.
@fiscaal: aparte strategie keuze idd. (Waarom mee de pits in als je nog zeker 10 rondjes verder zou moeten kunnen en feitelijk op Mercedes strategie gestart bent, dus pas pit als Ham/Bot gaan?!)
Voordeel voor ons was dat het heerlijke gevecht tussen Lec en Ver nog even doorging.
:)
Wie is eigenlijk dat verwaande kind op de foto boven dit artikel.
@sirprize: oh, wacht, dat is Lewis, ik zie ’t al.
@sirprize: Toch goed te zien dat z’n muzieksmaak erop vooruit gaat met de jaren !
@dawwg: not sure if sarcasm… Slechter dan Billie Eilish gaat het toch niet worden?
Trouwens….zie je dat toen Verstappen naar links keek na zijn pitstop en naast LeClerc bleef rijden dat er niks van een “unsafe release” penalty werd gegeven? Had ie ook in Monaco moeten doen…
@Rick-dos: het was ook niet unsafe. Ze hebben elkaar niet geraakt en er was ruimte zat. In Monaco was die ruimte er niet.
De gevechten waren mooi voor een plek op het podium, na de crash was dat wel voorbij. Zonde, wilde wel weer een race zien waarbij er tot de laatste ronde gevochten wordt.

Interviews na de race kijk ik niet eens meer als hamilton weer eens aan het woord komt, ongeloofwaardig figuur. Zouden ze eens strafpunten voor moeten geven..

Ja Vettel heeft een fout gemaakt, heeft zijn sorry gezegd en heeft uiteindelijk zelf het grootste verlies geleden, Get over it. Kan me ook wel een paar keer herinneren dat Verstappen (dezelfde) fouten heeft begaan. Niemand is perfect.. de mannen staan weer quite..

Wat ik mij wel afvraag. Is Red Bull nou beter geworden, of Ferrari slechter? Of heeft Mercedes de grootste voorsprong opgebouwd??
Vandaag het gevecht tussen toekomstig kampioenen Verstappen en Leclerc gezien. Dat Hamilton wint, ach. Heb uitgeschakeld na de finish. De gunfactor is weg. Vettel faalt weer opzichtig.
Ik snap alle zure anti Hamilton reacties niet zo. Hij declasseert hier het hele veld door in een halve race iedereen op 20 seconden te rijden. Ook laat hij Bottas effe zien dat hij echt wel sneller is door op oude harde banden een snellere ronde neer te zetten dan bottas op zijn zachte banden. Ja hij had mazzel met de SC. Maar hij was er uiteindelijk ook wel voorbij gekomen. Op de man staat momenteel geen maat en dat zien we terug in alles.
Daarna bedankt hij zijn thuispubliek en doet hij aan PR. Precies wat van hem verwacht en gevraagd wordt. Je kan ook als Bottas als zure aap naast je auto gaan staan en twee zinnen commentaar geven. Is dat dan wat we willen?
@airc: hij is zo nep. Geweldige coureur in een geweldige auto, maar wederom eerste startrij. Staat ie daar niet moet ik het nog zien. Die SC heeft hem wel geholpen hé! Bottas bleef hem gewoon voor, als hij zoveel beter is moet je daar toch langs kunnen.
@airc: heb je hem wel eens gezien tijdens alle mooie praatjes?!
@airc: Ik ben zeker niet anti-hamilton maar ik wil het wel even nuanceren.
1 – Hij rijdt met de beste wagen, dus dat die wegrijdt van het hele veld in propere lucht vind ik niet zo bijzonder. Ik denk dat bijna elke coureur op de grid dat kan in die wagen, op die positie.
2 – Hij kon Bottas niet voorbij met DRS. Dus “hij zou er wel voorbij gegaan zijn” dat weet je niet.
3 – Hij had heel veel geluk met die safety car waardoor hij zonder moeite P1 overnam van Bottas
Ja, hij heeft gewonnen en ja, hij heeft de snelste ronde gereden, maar ik vond zijn prestatie vandaag zeker niet de indrukwekkendste. Bottas had inderdaad een beetje een zuur gezicht, maar hey, die heeft Hamilton nog nooit gehad he, ofwel?
@FB_100001036415374:

Ad 1-1. Ook Hamilton rijdt in vuile lucht na ongeveer 5 ronden als het dubbelen begint, dan is er geen verschil meer.
Ad 1-2. Hij heeft tot aan de safetycar in de vuile lucht gereden van Bottas.
Ad 2. Kwestie van afwachten, permanent Bottas onder druk gezet dat de banden van Bottas slijten.
Ad 3. Mens eigen.
Eigenlijk interesseert het mij geen zak dat Hamilton won. De race was spannend door Max, LeClerc en Vettel. Ook was ik blij weer een keer de chaos te zien van een normale safety car.
Is die foto van een bezoek aan een drugs kliniek?
Gelukkig kon lil lewie weer iedereen weer lekker bedanken.
@emping: laat ons er van uitgaan dat Verslappen op Zandvoort zou winnen, louter hypothetisch voor de duidelijkheid, dan hoeft hij die 100.000 hollanders die naar het circuit gekomen zijn niet te bedanken en fietst iedereen, inclusief Verslappen, na afloop rustig naar huis alsof er niets gebeurd is.
@johnwaters: Daarom ben ik voor Michel Breuer in de Formule 1.
Als max vrije lucht had gekregen na inhalen vettel had hij bottas ingehaald omdat die nog de pits in moest, ben ik heilig van overtuigd. Volgende race er goed bijzitten in de kwalificatie en zorgen dat je voor de ferraris staat, dan gaat ie meedoen om p1.
@brammetjedeb: er was nog wel een gat tussen Ferrari en Mercedes om te dichten.
@airc: dat was toen nog geen 30 seconde.
Mooie race. Leclerq super gereden. Gaf Max koekje van eigen deeg door perfect te verdedigen. Max begon zelfs te piepen over de radio dat Leclerq teveel bewoog. Dan weet je dat je goed bezig bent als Leclerq zijnde. Goed om te zien dat Leclerq steeds beter word in die Ferrari.
De pitstops van RB waren lekker snel deze race, 1.90 (nieuw record) voor Gasly en 1.96 voor verstappen!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).