Marko: “Na Verstappen is het moelijker voor talent”

Auteur: , 40 Reacties

Harde uitspraken van de harde Oostenrijker.

Helmut-Max

Een oude wijsheid in de sport luidt dat iemand pas écht heel goed is, als de regels van de sport veranderd ‘moeten’ worden vanwege de prestaties van de desbetreffende persoon. De meeste bekende sporten zijn al stokoud, dus kennen we de meeste namen van de atleten die deze accolade op hun naam hebben staan niet meer. In het ietwat recentere verleden gaat het bijvoorbeeld om mannen als Shaquille O’Neal en Tiger Woods. Doch sinds de FIA in al haar wijsheid besloot om de voorwaarden om een superlicentie te bemachtigen aan te scherpen, mag ook Max Verstappen zich in dit illustere rijtje namen scharen.

Onze landgenoot is voorlopig de laatste van een trits jonge coureurs die door Red Bull tot F1-coureur gebombardeerd werden via ‘tweede team’ Toro Rosso. Één dag voor zijn 17de verjaardag ontving hij van de FIA zijn superlicentie, waardoor hij in 2014 als kersverse 17-jarige mee mocht doen aan de vrije training in Japan. Bij de start van het seizoen 2015 stond Max vervolgens voor het eerst op de grid.

Hoewel de Nederlander al snel liet zien ook in de F1 prima uit de voeten te kunnen, was dit een doorn in het oog van oude lullen critici. Verstappen werd niet alleen de jongste F1 coureur ooit, maar deed dat met stip. Hij pakte het ‘record’ af van Jaime Alguersuari, die met zijn 19 jaar en 125 dagen op zijn minst nog volwassen was bij zijn F1-debuut. Ook in het verleden waren er wel eens coureurs met een dergelijke leeftijd geweest, zoals bijvoorbeeld Mike Thackwell. Echter de verjongingstrend was met Max toch echt doorgeschoten, zo bleek.

De verwijten gingen verschillende kanten op. Sommigen vonden het onverantwoord om een 17-jarige met een hooguit jong belegen brein achter het stuur van een F1-auto te plaatsen vanwege de risicofactor, zowel voor hemzelf als voor de andere coureurs op de grid. Anderen waren eerder bang voor het imago van de sport. Als bleek dat zelfs een 17-jarige ook overweg kan met zo’n F1-auto, was de magie wel een beetje verdwenen volgens de puristen. En inderdaad, vroegah waren coureurs (enkele uitzonderingen daargelaten zoals hierboven reeds is aangestipt) doorgaans ‘al’ halverwege de twintig als ze hun debuut maakten. Louterende jaren van skills slijpen in lagere categorieën op grauwe steenklompen getooid met kille campertjes waren dan al achter de rug.

Dat Max desalniettemin gewoon zijn debuut kon maken, lag aan de oude regels voor de superlicentie. Onder andere het afleggen van 300 kilometer (een raceafstand) in een F1-auto was voldoende om het papiertje te bemachtigen. Maar nadat MV33 de sport was ‘binnengedrongen’, besloot de FIA deze vereisten aan te passen. Nu moet je sowieso:

  • De minimumleeftijd van 18 jaar hebben
  • Al een internationale racelicentie hebben
  • Een volledig en geldig rijbewijs hebben voor wegvoertuigen voor het land dat wordt vermeld als de nationaliteit van de coureur, die niet is geschorst, ingetrokken of anderszins belet dat de houder een auto op de openbare weg bestuurt
  • Een FIA-theorie-test halen op kennis van de F1-sportcodes en -voorschriften
  • Ten minste 80 procent voltooid hebben van elk van twee volledige seizoenen in een van de kampioenschappen gerapporteerd in supplement 1 van het reglement
  • Ten minste 40 punten verzameld hebben over de voorgaande drie seizoenen in elke combinatie van de kampioenschappen gerapporteerd in supplement 1 van het reglement

Vervolgens is er een epische lijst van allerlei verschillende kampioenschappen opgesteld met daarbij vermeld het aantal punten dat je scoort voor de behaalde plaats in die respectievelijke kampioenschappen. Het voert te ver om deze allemaal te noemen, maar alleen voor het winnen van de F2 of IndyCar-titel krijg je bijvoorbeeld direct de benodigde 40 punten. Als je uitkomt in een ander kampioenschap of geen kampioen wordt, zal je dus sowieso voor een combo moeten gaan.

Snelle rekenaars hadden al meteen een lijstje paraat met recente coureurs die de F1 niet gehaald hadden als deze regels al eerder van kracht zouden zijn geweest. Onder hen behoorden onder andere Daniel Ricciardo, Giedo van der Garde en Jean-Éric Vergne. Saillant detail: ook niemand minder dan Michael Schumacher had strict genomen niet terug mogen keren in de F1 volgens de huidige regels. Voor herintreders geldt namelijk dat ze minimaal vijf F1 races in het jaar voorafgaand aan nieuwe deelname of vijftien races in de drie jaar voorafgaand aan nieuwe deelname verreden moeten hebben. Schuey reed precies drie seizoenen geen F1-races, dus dat zou hem zijn oorwassing door Rosberg bespaard hebben.

Hoe dan ook is het vrij duidelijk dat de regels bullshit zijn. En Red Bull voorman Helmut Marko is nooit te beroerd om dat soort dingen te benoemen. Bij ServusTV laat hij optekenen:

Het verkrijgen van een superlicentie is dankzij Max Verstappen helaas erg lastig geworden.

Marko hekelt de ‘Verstappen-regel’ omdat deze zeer effectief is gebleken in het afstoppen van Red Bulls modus operandi. In plaats van piepjonge rookies zien we tegenwoordig mannen als Hartley, Kvyat en Albon achter het stuur kruipen bij Toro Rosso. Stuk voor stuk coureurs die eigenlijk al (al dan niet meermaals) afgeschreven waren door de energieblik-gigant. Red Bulls protegé Dan Ticktum krijgt ondertussen geen kans, daar hij simpelweg te weinig punten vergaard heeft voor een superlicentie.

Het sputterende opleidingprogramma is hierdoor kennelijk zelfs zo van slag dat het nu de stokoude Lucas Auer onder haar hoede heeft genomen. Auer, vooral bekend vanwege zijn glibberige pitstop (video), is al 24 en de neef van Gerhard Berger, die op zijn beurt ooit de allereerste Red Bull-atleet was. Probleem is alleen: hij zal uitkomen in de Japanse Super Formula en als je daar de titel wint krijg je twintig punten. Tel dat op bij de vijf punten die Auer nog heeft staan uit het DTM en je komt op 25 punten. Zouden ze bij Red Bull weten dat ook 25 minder is dan 40?



40 reacties

Ach, regels zijn er om weer gewijzigd te worden. Als na een paar jaar blijkt dat de sport “vergrijst” passen ze het weer aan en is herr Dr. Helmut weer blij.
“Onder hen behoorden onder andere Giedo van der Garde”.

Wacht even. Dat was toch de chauffeur van de bezemwagen die, nadat iedereen al naar huis was, even het circuit mochten boenderen? Net als dat irritante, kotsmisselijke omhooggevallen mannetje met de tankslang nog in de vulopening, Christijan Albers? Foi wat was dat een karikaturaal persiflage.
@kapiteinknalgordel: Lucht op he? Goed weekend! 🙃
@gertjano: Nee want heb nog vééél meer opgekropte woede en frustratie. De GGZ doet hun best.
Maar jij ook een oprecht fijn weekend toegewenst. En een zalige Kerstmis!
@kapiteinknalgordel: Haha cheers to that! 🍺
@gertjano: Proost! Na internet hebben we nu ook weer alcohol hier in de kliniek!
@kapiteinknalgordel: niet helemaal eerlijk vergelijkingsmateriaal. Die mannen hebben ook nooit een competitieve F1 auto onder de kont gehad. Bijvoorbeeld Christijan Albers, die heeft in de DTM laten zien dat -ie met een goede auto óók wedstrijden kan winnen. Jammer alleen dat hij op die ene tankstop-blunder telkens weer volledig wordt afgerekend.

En eerlijk is eerlijk, met de huidige krachtsverschillen tussen de teams in de Formule 1 zal denk ik zeker driekwart van alle coureurs in deze raceklasse nooit z’n ware potentieel ook maar kunnen laten zien…
@rrrobert: Goed punt. Je hebt mijn plusje.
@kapiteinknalgordel: Voor Kerst wordt je genezen verklaard vermoed ik. 😉
@weijs: Dank. Maar ik vrees het ergste…
@rrrobert: Dat laatste is natuurlijk niet helemaal waar. Een echt goede coureur zal met elke auto een prestatie van formaat neerzetten, die altijd stukken beter is, dan het vermoedelijk resultaat, of potentieel van de auto waarmee hij rijdt. Verstappen deed dat, Gasly heeft het laten zien en Leclerc zeker. Daarmee is duidelijk dat er altijd meer mogelijk is, dan de verwachtingen, wat uiteindelijk motiverend werkt op mede-coureurs en demotiverend werkt, voor hen die te zwak zijn voor de sport.
@loutervanplezier: Ga ik even advocaat van de duivel spelen. Hebben Gasly en Leclerc dat laten zien? Dat beide goede coureurs zijn staat absoluut niet ter discussie, maar in hoeverre hebben zijn zij het potentieel van hun auto ontstegen en in hoeverre lijken ze beter dan ze zijn doordat Hartley en Ericsson nog geen deuk in een pakje boter rijden? 2019 wordt wat dat betreft ook een geweldig jaar, want zowel Gasly als Leclerc mag het laten zien in goed materiaal en tegen teamgenoten waarvan we weten hoe goed ze zijn.
@loutervanplezier: Alonzo kan op zich best wel aardig sturen maar reed gewoon behoorlijk achteraan in de mclaren
@rrrobert: nouwwhh volgens mij heeft hij letterlijk vaker in de grindbak gestaan dan Verstappen sr. die daar nog altijd de naam van had….dus tjah zo bleeft dat soort zaken je altijd achtervolgen zolang je niets beters presteert…als Albers DTM kampioen was geworden dan zou het tankverhaal bv ook niet zo vaak meer voorbij komen, inmiddels hoor je dat grindbak bij Jos ook bijna niet meer want ja hij heeft toch een verdraaid goede job gedaan met Max…..
@kapiteinknalgordel: beter kunnen is uploaden
@henk_he: ik pretendeer het niet beter te kunnen. Daarom blijf ik ook ver van elk circuit vandaan. En als de dames Doornbos/Albers dat inzicht nou ook hadden gehad was onze vlag niet zo bescheten en hoefde Max iets minder te presteren om dit verziekte land op de kaart te zetten.
@kapiteinknalgordel: Max heeft onze eer al lang en breed gered.
@kapiteinknalgordel: ghehe, wat een onzin. Deze heren mogen wat mij betreft, net als iedere sporter die voor z’n land uitkomt, worden geëerd. Beter dan vanuit je luie stoel je internet-mening ventileren. Wat maakt jou zo bijzonder dan, als je die NL vlag zo belangrijk vindt? Wat let jou om NL niet op de kaart te zetten? En als je ’t doet, wel goed dan hè. Big drdre1 is watching you. 😉
@drdre1: Er wordt veel opgehangen aan onze driekleur. VOC enz. Begin jaren 90 was nog 37% van de transportmarkt in Nederlandse handen. Toen stonden wij nog op de kaart.
Ik heb, zoals gezegd, niet de intentie om voor ons land uit te moeten komen. Veel meer dan bier drinken en ‘kut’ roepen doe ik ook niet. Daar heb ik nooit een geheim van gemaakt. Maar bovengenoemde ‘helden’ F1 denken toch dat ze alles zijn. Zonder enige sympathie of prestatie. Daar wringt de schoen, of beter gezegd: de klomp.
@kapiteinknalgordel: geen idee of ze dat denken. Maar kan me voorstellen dat je je kan ergeren aan die gasten. Ze liften mee op ’t succes van F1/Max, tja… Dat gebeurt bij iedere sport. (darten, voetbal,…) Ik vind die Doornbos en v/d Garde prima gasten. 🤔 Prima gasten die onze VLAG HEBBEN BESMEURD! BESMOEZELD! Met hun F1 carrière.. Mhua! Laat me niet lachen! Rijden nog geen deuk in ’n pakje boter! Ik heb ’t licht gezien kapiteinknalgordel! 👍🏻
@drdre1: Goed zo.
@kapiteinknalgordel: volgens mij heb je Doornbos zijn avontuur in de Champcar gemist.. reed in zijn rookie jaar iedereen meermaals t licht uit de ogen. Daar had hij wel een competitieve wagen. Dat dan weet wel
@gjvp: Tjonge, had hij toen nog wel tijd om z’n wenkbrauwen te epileren?
@kapiteinknalgordel: grappig dat je Christiaan Albers kent!
@roef: Ja joh. Al vanaf de kleuterschool. Maar hij wou telkens voorop fietsen. En viel er dan af. En dan grote mond. Dus we lieten hem beetje ‘in z’n sop gaar koken’.
@kapiteinknalgordel: jajaja blablabla waar het mij om gaat is: wat is een knalgordel (naar uw mening, in deze context)?
@piedlourd: Geen idee. Spin of the mind.
Ik vind Verstappen helemaal niet zo moe lijken…
@grrrrommmmm: doe niet zo moelijk!
@grrrrommmmm: Lijkt inderdaad of hij zich per ongeluk een infuus Red Bull heeft geprikt.
Maar elke puber ziet er normaal moe uit. Door alle meningen en verwachtingen aan te moeten horen van mensen die zelf hun leven hebben vergooid en langs de zijlijn staan te commenten op de volgende generatie.
@kapiteinknalgordel: inderdaad. Max verwoordde het laatst in een interview heel treffend: “ik luister niet naar mensen in de pers of op social media die kritiek hebben of het beter weten. Als ze verstand zouden hebben van de sport, zouden ze wel een baan in de Formule 1 hebben” En zo is ’t Max. Trek je niks aan van al die stuurlui aan de wal.
@henk_he: heeft de typische arrogantie van een Nederlander (niets mis mee voor de rest) maar gaat helaas nog even duren alvorens hij WK wordt. Iedereen zegt dat hij zo volwassen reeds is en leert van zijn fouten maar helaas, de akkefietjes met ocon bewijzen het tegendeel. Zodra hij een vettel, Hamilton en denk zelfs leclerc wilt voorbij gaan komend seizoen dan komen er zeker brokken van.
@kapiteinknalgordel: of op de vorige? (wijst naar je bovenstaande reacties) en nou uit die stoel!
@drdre1: Nogmaals: nee ik ga het niet nog een keer uitleggen. Ik zit hier prima, na een week ploeteren.
@kapiteinknalgordel: okay. Ik accepteer ‘t.
@grrrrommmmm: Je kunt Helmut het toch niet echt kwalijk nemen dat hij de Nederlandse taal niet tot in de puntjes beheerst?
Nou Ticktum heeft het vooral aan zichzelf te danken dat ie die superlicentie nog niet heeft.
@harrie: dat klopt dan ook wel weer. Maar alsnog zijn de regels vernaggeld.
Jaap, waar heb je dat stukje over herintreders vandaan? Dat een herintreder het voorgaande jaar 5 races of voorgaande drie jaar 15 F1 races gereden moet hebben, heb ik nog nooit gehoord. Voor herintreders geldt het volgende: Heb je de afgelopen drie jaar een superlicentie op zak gehad? Gefeliciteerd, dan kun je automatisch een nieuwe aanvragen. Heb je vier jaar of langer geleden voor het laatste een superlicentie op zak gehad, dan moet je minimaal 300 kilometer op racesnelheid rijden in een relevante F1 wagen en moet je jouw ‘outstanding ability’ getoond hebben. Even uit mijn hoofd staat dat in hoofdstuk 5 van Appendix L van de FIA International Sporting Code.

In principe is dat dus niet anders dan de aanvraagprocedure pre-Verstappen. Schumacher zou daarmee gewoon een nieuwe superlicentie hebben gekregen als deze regels van kracht waren in 2009/2010, want met zeven wereldtitels op zak heb je die outstanding ability toch wel getoond. Overigens: Volgens de regels zoals jij ze schetst, had Kubica nooit in aanmerking kunnen komen voor een Superlicentie en had hij dus ook niet op de grid kunnen staan volgend jaar.
@edge: hiero https://www.racefans.net/2015/01/06/new-superlicence-rules-barred-ten-drivers-last-five-years/. Shuey en Kubica hadden mits deze info klopt idd geen automatisch recht op een nieuwe superlicense. De FIA heeft naast het vaste puntensysteem zichzelf echter ook de discretie gegeven toch een superlicense aan bepaalde coureurs te geven die hier niet automatisch voor kwalificeren. Er wordt dan een stemming georganiseerd en hierbij moet unaniem ingestemd worden met de afgifte van de licentie. Voor mannen als shuey en kubica idd wss een formaliteit, maar desalniettemin.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).