Verstappen: “Overstap naar Amerika is voor losers mensen die niet kunnen winnen”

Auteur: , 56 Reacties

Shots fired!

MV33

Het F1-verhaal van de week is het aanstormende vertrek van Fernando Alonso uit de sport. Algemeen wordt aangenomen dat de Spanjaard op weg is naar de IndyCar-serie. Deze ‘Muricaanse monoposto-serie beleefde haar voorlopige hoogtepunt in de jaren ’80 en ’90 van de vorige eeuw, toen het kampioenschap nog de CART Indy Car World Series heette. Er was behoorlijk wat kruisbestuiving tussen de F1 en de CART ICWS op het gebied van de coureurs. Nigel Mansell bijvoorbeeld vertrok na zijn F1 titel van 1992 naar ‘Murica en Old Nige sleepte daar direct de titel binnen. Verschillende CART-toppers kwamen ook deze kant op, hoewel we daarbij moeten aantekenen dat de meesten van hen weinig succes kenden in de F1.

Verschillende motorfabrikanten van naam (Toyota, Honda, Mercedes, Ford, Chevrolet en kortstondig ook Porsche) leverden krachtbronnen aan de teams. Zelfs Ferrari bouwde ooit een IndyCar, maar helaas zag de door Gustav Brunner ontworpen 637 nooit de start van een race.

Vervolgens raakte de serie in verval, onder andere door toedoen van Tony George. De eigenaar van de befaamde oval in Indianapolis was niet blij met de manier waarop het kampioenschap geleid werd. Je zou ook kunnen zeggen dat hij simpelweg meer invloed en geld wilde hebben, wetende dat hij kon schermen met de ‘jewel in the crown’, namelijk de Indy 500. Lang verhaal kort: het kampioenschap viel uiteen in twee klasses die allebei niet geheel konden overtuigen. Sinds 2008 heeft er echter een ‘hereniging’ plaatsgevonden en sindsdien ziet het kampioenschap weer in de lift. Zo zeer zelfs dat enkele hoogvliegers in de serie menen dat er misschien maar weer eens iemand uit de serie een kans moet krijgen in de F1.

Desalniettemin is de algemene gedachte nog steeds dat het niveau in de IndyCar toch wat lager ligt dan in de F1 en misschien ook wel dan in de F2. Max Verstappen ziet een oversteek naar de andere kant van de plas dan ook niet zitten. In het licht van Fernando’s move laat hij bij Goodwood het volgende optekenen:

I think it mainly happens with drivers who are not winning: they want to win again. That gives you the motivation to keep going and Fernando hasn’t been in a position to win lately.

Opvallend genoeg voegt Max er aan toe dat zijn vader ook ooit in die situatie terechtkwam in de F1. Zoals we allen weten begon Verstappen zijn carrière bij Benetton, waarna hij eigenlijk alleen maar in treurigere en nog treurigere auto’s terechtkwam (oké, die Arrowsen gingen dan nog een beetje):

My dad had exactly the same: he was in F1, not winning and at one point your motivation just disappears. You can do it for a few years, but it’s just killing you on the inside.

Saillant detail: Een dikke tien jaar geleden was er ooit serieus sprake van dat Jos in de ChampCar-serie (een van de twee CART-afsplitsingen) uit zou komen. Hij testte zelfs in een auto op Sebring. Helaas ging dat verhaal uiteindelijk niet door. Of nou ja, daardoor had Joske waarschijnlijk wel meer tijd om zich toe te leggen op de carrière van Max. Op zich is dat ook geen verspilde moeite geweest…



56 reacties

Hij zegt niks geks en dit geldt overigens voor alle situaties omtrent werk. Als je een tijdje niet lekker gaat, kan je in zeldzame gevallen er weer boven op komen en de draad oppakken, maar meestal is het gewoon tijd dat je andere opties overweegt en om je heen gaat kijken naar dingen waar je wel energie van krijgt.
Clickbait titel
Ik was aan het zoeken in het interview waar hij gezegd heeft dat Amerika voor losers is. Niet geheel verrassend heb ik het niet kunnen vinden.
@viezefreddyw: hoe noem jij iemand die ‘niet kan winnen’?
@jaapiyo: gewoon, iemand die niet kan winnen. Zo’n wetenschappelijk vraagstuk is dat toch niet?
@rhellema: zo dan.
@jaapiyo: 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

BRILJANT!!!!
@jaapiyo: alleen moet je dan losers nog even weg halen…nu is het helemaal een vreemde titel😂😂😂
@jaapiyo: 😂 🤣 geweldige titel
@jaapiyo: ..en schrijven voor autoblog is voor mensen die niet kunnen schrijven voor een gerenommeerd autotijdschrift die 30 jaar bestaat dan? Of hoe moet dan gezien worden? Beetje dezelfde scheve conclusie als je het mij vraagt. Voor alle duidelijkheid, ik vind het hier wel aangenaam vertoeven maar jk heb de indruk dat het het kaatste jaar a twee jaar een stuk commerciëler is geworden. Wat ik ergens wel begrijp. Enkel de zon gaat voor niets op.
@jackyspriet: Ik moet je helaas gelijk geven. In de loop der jaren steeds meer populaire taal, kinderachtig gedoe en clickbait (onder)titels , waar Jaapiyo de koning in is (opzich een compliment voor je werk, want neem aan dat dat de opdracht is).

Maar het is jammer, ik weet nog goed hoe het begon, veel nieuws, supersnel online en niet te serieus geschreven. In vergelijking met de andere autotijdschriften mijlenver beter!
Maar waar Autoweek en Autovisie (als voorbeeld) steeds sterker worden online, wordt Autoblog minder.
Hopelijk zet die lijn niet door, want gelukkig geniet ik voor het grootste deel van de content die gratis geboden wordt door nog steeds mijn favoriete autonieuws bron, Autoblog!!!!1!! ;)
@reactief: dat is (ook) een beetje de zomer-vakantie-liefde herinnering, denk ik. ‘Vroeger was alles beter’. Bij het plaatsen van de linkjes zie ik vaak de oude artikelen voorbij komen. Sommigen hilarisch, andere waanzinnig leuk. Maar ook voldoende ‘vulling’.

We proberen AutoBlog zo goed mogelijk te voorzien van diverse artikelen als F1, specials, occasion aankoopadviezen, rijtesten, specials, leaseartikelen, achtergrondverhalen, opmerkelijke gebeurtenissen, zijdelings gerelateerd nieuws en natuurlijk autoverhalen en autonieuws.

Daarvoor is een een behoorlijke redactie in de weer. We beginnen vaak om 07:00 en doen pas het licht uit rond 23:00. AutoBlog is volledig zelfstandig en objectief: er is bij ons geen enkele link met een grote uitgever of ander bedrijf.

Bijna elk uur wordt er een artikel gepubliceerd. Dus na een paar uurtjes werken staan er altijd een paar verse artikelen voor je klaar op AutoBlog!

Dit alles wordt gratis aangeboden. Het is de bedoeling dat íedereen de artikelen kan lezen zonder te hoeven betalen, wat dus ook kan.

Dus dat er dan een titel wat smeuïg wordt opgemaakt, kan ik waarde @Jaapiyo niet kwalijk nemen. In de F1 praten de meeste mensen toch met een PR-filter op hun snufferd, dus waarschijnlijk komt het dichter bij de waarheid ook ;-).

@willeme: Zo’n reactie kan ik waarderen! De vulling van artikelen vind ik ook prima, meerendeel is gewoon nog steeds goed/leuk/inhoudelijk sterk. Maar de laatste tijd is het aantal misleidende titels wel enorm toegenomen, en ook het gebruik van kinderachtige opmerkingen ( !!!!1!! / KoOp dan!!! / etc etc ) neemt toe. Persoonlijk vind ik dat erg jammer en volgens mij ben ik niet de enige. Met die kritiek kunnen jullie vervolgens iets doen, of niet.
Zoals gezegd, tot nu toe zijn en blijven jullie voorlopig nog wel even mijn favoriete auto tijdverdrijf op internet! Mede dankzij jouw sterke artikelen, maar ook van anderen.
@reactief: we nemen het zeker even mee naar de redactievergadering!

Vergeet niet dat de ‘tone of voice’ van AutoBlog ook een USP is. Als je saaie opsommingen, overgenomen persberichten of semi-poëtische proza wil lezen zijn er voldoende alternatieven.

Naast een informatieve functie heEft AutoBlog ook een vermakende rol te vervullen. Voordat ik voor AutoBlog mocht schrijven, vond ik de artikelen erg leuk om te lezen, juist omdat het iets minder zwaarmoedig en saai was.

Uiteraard is het zaak hier een goed midden in te vinden. Er moet natuurlijk wel een informatieve factor zitten tussen al die kolder.

Het is helaas ook een beetje de tijd van het jaar. Er is zomerreces in de F1, in de Tweede Kamer gebeurd weinig én er worden nauwelijks nieuwe modellen/uitvoeringen geïntroduceerd. Toch publiceren we elk uur een artikel. Dus soms zal het iets minder zijn dan de andere keren ;-).
@willeme: Ik vind het sowieso super dat jij de moeite neemt inhoudelijk te reageren op gezeur vanuit mij.
@willeme: wat mij betreft kan het premium account dan wat meer onder de aandacht worden gebracht. Gratis, maar bovenal kwalitatief goed nieuws bestaat immers niet.
@drdre1: dat nemen we zeker even mee naar de AB redactievergadering/ hoofdredactie!
@jaapiyo: een AB-blogger?
@drdre1: wacht jij maar tot je de video van de Suzuki Swift redactierace ziet…Ik kan nog niks verklappen, maar we hebben ‘m gewonnen.
@jaapiyo: ghehe… ik houd direct m’n mond. 😉
@drdre1: @jaapiyo….. Shots fired!
@ablogjunk: drdre1: AB-bloggers zijn losers! (geschreven door Jaapiyo), hahaha… Sorry…
@jaapiyo: Geen loser. En Verstappen ook niet zo valt te lezen in het interview.

De titel had eigenlijk moeten zijn; Jaapiyo:”Overstap naar Amerika is voor losers.”

Want jij schrijft het. Alleen schrijft het zo alsof Verstappen het zegt wat dus niet zo is.
@jaapiyo: Rick dos
@jaapiyo: Iemand die niet wint… hmmm… de rest?
@jaapiyo: verliezer…..
@jaapiyo: dat is een Zoetemelkje toch?
@viezefreddyw: typisch jaapiyo
Overstappen naar Amerika is voor losers? Dat heeft Verstappen helemaal niet bedoeld of gezegd. Lees het artikel maar. Evenmin heeft MV gezegd ‘dat criticasters geen bal van de F1 snappen’ (kop van gisteren). Deze sensatiezoekerige koppen met onjuiste weergave van Verstappens woorden passen AB niet!
@kunstomdathetmoet: Overstappen naar Amerika is voor losers heeft hij wel degelijk gezegd. Wat hij namelijk zegt is dat als je niet wint ga je andere manieren zoeken om toch te winnen, als in een overstap naar bijvb Indy.
Dus als je vanuit de F1 die overstap maakt ben je iemand die niet aan het winnen is (=loser).

Desalniettemin is de titel natuurlijk wel wat te suggestief en prikkelend (clickbait).
@evdw: gezien het feit dat we hier in Nederland leven hebben we het dan altijd nog over verliezers. Losers is gewoon een trendwoordje voor meelopertjes.
@kunstomdathetmoet: juist wel, zo krijgen ze bij AB de hits en de reacties.
Wat is dit voor flutartikeltje? Er valt vast wel beter te berichten mbt dit stukje proza. Jammer dat er niets in staat wat echte nieuwswaarde heeft. Verder boeit het ook niet echt een klein beetje.
Hoop gebral weer met een titel waar de Telegraaf jaloers op zou zijn.
Dit artikel is duidelijk niet geschikt voor mensen die alleen de titel lezen.
Bij onze vrienden aan de andere zijde van de Atlantic noemen ze dit; Creating The Narrative. Normaliter wordt het non-onderwerp binnen 4 uren trending en genereerd het waarschijnlijk zo’n 4 miljoen reacties die de nieuws cyclus in een loop plaatst. Ik mag hopen dat de publicist van Fernando Alonso dit op tijd in de gaten heeft. Kudos Autoblog Boulevard
De titels boven F1 gerelateerde berichten zijn tegenwoordig van bedroevend niveau.
-edit: nutteloze bijdrage-
Arie Luyendyk en Arie Luyendyk Jr. zullen dit graag horen.
@johnwaters: zouden die het goed doen in een F1 auto? De Indy is wel wat anders natuurlijk.. Zoals in ’t artikel al gesuggereerd; er hebben meer F1 piloten de Indy gewonnen dan andersom.
@enjoypunani: doet jochie Verstappen het dan zo goed in een F1? Als MiniMaxie in het het nieuws komt is dat meestal omwille van crashes of grofgebekte onzinnige uitspraken.
AutoGeenStijl?
En aanhalingstekens die suggereren dat het om een directe quote gaat. Je verspreid fake news meneer Jaapiyo.
@nameless: Dit. Meneer Trump.
@nameless: mee eens.
Belachelijke titel
Oke…. dit valt gewoon onder het kopje misleiding… slecht dit Autoblog! Gaat weer helemaal nergens over, triest…
Binnenkort Max in de DTM..?
Wacht maar tot die redbull weer niet gaat volgend jaar
Alonso: 2 x F1 wereld kampioen
Verstappen: 0
@yodaddy: precies dat
Hahaha Max moet je eens goed luisteren flapdrol, je bent (nog) geen wereldkampioen, en Ook al ben je dat dan nog mag je dromen van alles wat Fernando bij elkaar heeft gereden.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Verwarrende titel
Kansloze titel en waardeloos geschreven. Je moet eens gaan solliciteren bij de Story of Privé, daar is men dol op dergelijke riool journalistiek en stemmingmakerij. En het mes snijdt ook nog eens aan twee kanten: jouw salaris zal aanmerkelijk toenemen en de geschreven content op Autoblog worden weer relevant…
Wat een Trump-style titel. De schrijver mag bij de Spaanse krant gaan werken die graag F1 bullshit de wereld in helpt

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).