• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Marktplaats-find: Citroën M35, prototype met wankelmotor

Auteur: Dizono, gepost 15 november 2015 om 21:30 – 37 Reacties

Afbeelding Marktplaats-find: Citroën M35, prototype met wankelmotorAfbeelding Marktplaats-find: Citroën M35, prototype met wankelmotorAfbeelding Marktplaats-find: Citroën M35, prototype met wankelmotorAfbeelding Marktplaats-find: Citroën M35, prototype met wankelmotorAfbeelding Marktplaats-find: Citroën M35, prototype met wankelmotorAfbeelding Marktplaats-find: Citroën M35, prototype met wankelmotorAfbeelding Marktplaats-find: Citroën M35, prototype met wankelmotorAfbeelding Marktplaats-find: Citroën M35, prototype met wankelmotor

Citroën M35
Vergeet de RO80, vergeet de Mazda Cosmo, dit is de meest exclusieve auto met wankelmotor.

Hoewel NSU en Mazda vaak direct genoemd worden als het over wankelmotoren gaat, is er nog een derde merk dat flink geïnvesteerd heeft in de technologie: Citroën. De eerste poging van de Fransen was de M35, een auto die nog het beste te omschrijven valt als een coupé op basis van de Citroën Ami. Toch zou je de auto daarmee te kort doen, behalve de wankelmotor is de M35 namelijk ook voorzien van Citroëns hydropneumatische vering, iets wat je niet kon krijgen op een Ami 8.

De enkelschijfs wankelmotor met een inhoud van net geen liter was goed voor 50 pk. Het blok werd gebouwd door Comotor, een bedrijf dat ontstaan was uit een samenwerking tussen NSU en Citroën. Heuliez tekent voor de productie van de carrosserieën, terwijl de M35 bij Citroën in zeer kleine oplage met de hand in elkaar wordt gezet.

Citroën bouwt 267 exemplaren van dit experimentele voertuig. Alleen trouwe klanten, die beloven jaarlijks zo’n 30.000 kilometers met de auto te rijden, komen in aanmerking om een M35 te kopen. Hun op- en aanmerkingen werden weer gebruikt om Citroën een stapje dichterbij het bouwen van een productiemodel met wankelmotor te krijgen.

De M35 wordt tussen 1969 en 1971 gebouwd en krijgt in 1973 een opvolger in de vorm van de GS Birotor. Deze heeft een wankelmotor die feitelijk bestaat uit twee M35-motoren, goed voor 107 pk. Deze auto was echter veel te duur en te onzuinig en kwam precies op het moment dat de oliecrisis uitbrak. Slechts 847 exemplaren worden verkocht, waarvan Citroën de meeste exemplaren heeft proberen terug te kopen. Om te slopen, welteverstaan. Ze wilden niet graag herinnerd worden aan deze blamage.

Terug naar de M35, of beter gezegd, de hier afgebeelde M35. Deze werd gebouwd in 1970 en is, zoals af te lezen op het voorscherm, nummer 112 van de 267. Na een kort werkzaam leven kwam de M35 op een Franse sloop terecht, waar hij midden jaren ’80 werd gevonden. De auto kwam in een onder Citroën-liefhebbers bekende Nederlandse collectie van 25 M35’s, maar mag nu naar een nieuwe baasje. Wie niet bang is voor vieze handen, kan HIER een gokje wagen.

Ook interessant!

  • Allerleukste Citroën van Marktplaats
    Hier heb je de allerleukste Citroën van Marktplaats
  • duurste Citroen C5
    Duurste Citroen C5 op Marktplaats heeft 450 Nm
  • Puntgave Mazda RX-7 op Marktplaats is heerlijk retro
  • BREEK: Mazda gaat JOUW favoriete hybride maken!

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

Citroen, concept, m35, marktplaats, occasion, roest, wankelmotor

Vorig bericht: « Uitslag Formule 1: Grand Prix van Brazilië 2015 [updated]
Volgend bericht: Files aan Franse grens door verscherpte controles »

Lees Interacties

Reacties

  1. autofreaker zegt

    15 november 2015 om 21:37

    Zou ik best willen hebben

    Login om te reageren
  2. centric zegt

    15 november 2015 om 21:37

    Citroën wilde ze niet voor niets terugkopen om te vernietigen. Ik snap heel goed waarom.

    Login om te reageren
    • stephane8200 zegt

      15 november 2015 om 21:43

      @centric: dat ging om de Birotor. Ik vind dit alleen al om de poging een leuke auto.

      Login om te reageren
      • centric zegt

        15 november 2015 om 21:58

        @stephane8200: Nee niet om de birotor, maar omdat het dus geen succes was (voornamelijk door de crisis). Lezen! ;-)

        Login om te reageren
        • stephane8200 zegt

          15 november 2015 om 22:16

          @centric: “Slechts 847 exemplaren worden verkocht, waarvan Citroën de meeste exemplaren heeft proberen terug te kopen. Om te slopen, welteverstaan. Ze wilden niet graag herinnerd worden aan deze blamage.” Van de Birotor dus. 847 stuks die ze terug haalden. Of de verwijzing ‘deze’ refereert aan 2 paragrafen daarvoor. Lezen dus ;)

          Login om te reageren
      • trustmeiamanengineer zegt

        15 november 2015 om 22:03

        @stephane8200: volgens mij wilde ze een M35’s ook terughebben. Maar veel klanten hebben daar geen gehoor aan gegeven destijds. Daarom zijn er dus nog behoorlijk wat nu.

        Login om te reageren
        • stephane8200 zegt

          15 november 2015 om 22:17

          @trustmeiamanengineer: ja, dat klopt. Dat verhaal ken ik ook inderdaad.

          Login om te reageren
    • arkenbout zegt

      15 november 2015 om 21:45

      @centric: lezen…

      Login om te reageren
      • centric zegt

        15 november 2015 om 22:01

        @arkenbout: Zie reactie boven jouw reactie. Ciao.

        Login om te reageren
        • stephane8200 zegt

          15 november 2015 om 22:28

          @centric: het feit dat ze de auto in productie namen als Birotor, die te onzuinig bleek net op het moment dat de crisis aanbrak, zegt niets over de M35. Het feit dat ze test-exemplaren terug namen heeft een andere reden: test-exemplaar. Tenzij jij een andere uitleg geeft die beter kloppend is.

          Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      15 november 2015 om 21:52

      @centric: hebben ze ook met de BX 4TC gedaan. Stonden toen op een sloperij in Polen. Gelukkig zijn er wel een aantal bewaard gebleven. Een 200+ pk auto in 1985!

      Login om te reageren
    • audicoupe84 zegt

      15 november 2015 om 22:27

      Toen deze auto nieuw was, en hij zou naast een emmer kots staan, zou ik voor de emmer kiezen!

      Login om te reageren
      • norge zegt

        15 november 2015 om 22:29

        @audicoupe84: Ziet er naar uit dat je dat ook gedaan hebt…

        Login om te reageren
      • baardmijt zegt

        15 november 2015 om 23:24

        @audicoupe84: Een echte autoliefhebber!
        Misschien is glazenwassersblog iets voor je? Of kijk eens op werkenindezorg.nl als het je meer om de inhoud gaat.

        Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      16 november 2015 om 09:25

      @centric:
      Waarom zo onaardig doen ?

      Login om te reageren
  3. norge zegt

    15 november 2015 om 21:40

    Prachtige auto uit een tijd waarin fabrikanten nog durfden anders te denken…

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      15 november 2015 om 22:17

      @norge: Zeker prachtige wagen, zou ‘m best willen kopen maar vrees dat het teveel kost (geld/tijd/moeite) om ‘m weer rijwaardig te krijgen in originele staat.

      Login om te reageren
    • 123bat zegt

      15 november 2015 om 22:35

      @norge: Net als Chrysler met de Turbine. Prachtige wagen.. Helaas ook veelvuldig door het merk de vernieling in geholpen.

      Login om te reageren
      • E550 zegt

        16 november 2015 om 02:26

        @123bat: of de EV1

        Login om te reageren
  4. guusboum zegt

    15 november 2015 om 21:48

    Gaafgaafgaaf! Heb op Autojunk foto’s erop gezet van eentje die ik in Zandvoort zag. Zo ontieglijk zeldzaam en uniek! Ook leuk gevormd, al blijft de techniek nog wel het meest bijzonder! Ze zien eruit als echte prototypes, die toevallig ook op de weg rijden. Jummie.

    Login om te reageren
  5. lekbak zegt

    15 november 2015 om 21:51

    Zo hoort een oud prototype er uit te zien. Motor weer gangbaar maken en verder niks aan doen.

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      15 november 2015 om 21:53

      @lekbak: mwah, ik zou de roestduivel wel uit proberen te roeien

      Login om te reageren
    • Robert zegt

      15 november 2015 om 23:22

      @lekbak: ik snap wat je bedoelt, maar als ik op sommige foto’s zie hoe krokant het plaatwerk hier en daar is, vrees ik dat dit geen optie meer is. Maar de ‘white wash finish’ (patina lijkt me hier niet het juiste woord) heeft absoluut wel wat.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        15 november 2015 om 23:29

        @RRRobert: het is dan ook niet de bedoeling om er in te gaan rijden. Zoiets hoort ver weg gestopt te worden in een stoffige loods. Of achter een rood lint in een museum.

        Login om te reageren
  6. Citrofiel zegt

    15 november 2015 om 22:02

    Inderdaad een bekende. De collectie is enkele jaren geleden volledig opgekocht door een bekend 2cv-handelaar, de M35 ’s komen sindsdien één voor één te koop om de markt niet te verzadigen.

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      15 november 2015 om 22:11

      @Citrofiel: Sander A?

      Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        20 november 2015 om 15:55

        @rufctr01: Ja, die.

        Login om te reageren
  7. willempjuh zegt

    15 november 2015 om 22:11

    Prachtige auto!

    Login om te reageren
  8. henkhekje zegt

    15 november 2015 om 22:51

    Zal vast minder schadelijke stoffen uitstoten dan een nieuwe Volkswagen ondanks zijn hoge verbruik

    Login om te reageren
  9. clarkson zegt

    15 november 2015 om 23:21

    En hoe kom je aan de onderdelen om hem te restaureren? Dat lijkt me vrijwel of eigenlijk volledig onmogelijk. Oud ijzer dus. Of iemand wil dit in een museum hebben? Lijkt me niet aangezien hij spuuglelijk en verroest is.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      15 november 2015 om 23:24

      @clarkson: misschien dat (delen van) het plaatwerk van een Ami 8 hier nog als donor kunnen dienen. Die achterschermen en achterklep zijn inderdaad wel heel erg ver heen. Maar ook dát plaatwerk zal schaars zijn.

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      15 november 2015 om 23:25

      @clarkson: juist verroeste dingen horen in een museum, aan glimmertjes zit geen verhaal. Succes zie je op straat, innovatie mislukkingen in een museum.

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      16 november 2015 om 09:30

      @clarkson:

      Dat is het gekke van de mensheid, dat lukt gewoon om één of andere reden

      Op autojunk staan een paar foto’s van een blauwe Subaru Impreza WRC carrosserie.
      Het heeft drie jaar geduurd, we hebben overal de onderdelen vandaan geschraapt, duizenden kilometers gereden en menig avontuur beleefd en menige personality ontmoet.

      Maar hij rijdt !
      In period correct WRC trim en het is een originele WRC geworden !

      Waar een wil is !

      Login om te reageren
      • clarkson zegt

        16 november 2015 om 10:42

        @desjonnies: Ja maar motorisch zal er ook veel vervangen moeten worden. Je kan de onderdelen natuurlijk op maat laten maken. Maar het zal een duur grapje worden om deze wagen weer als nieuw te krijgen.

        En als je hem zo wil houden. Kan ook. In een museum bijvoorbeeld? Maar ik weet niet of veel mensen hem interressant vinden dan.

        Login om te reageren
  10. w0o0dy zegt

    16 november 2015 om 07:11

    Hoe kan Nr 112 een prototype zijn? Wie bouwt er aan het eind van de productiejaren nog een prototype?

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      16 november 2015 om 09:14

      @w0o0dy: oké het zijn een soort pre-productie modellen maar prototype klinkt natuurlijk nog iets specialer.

      Login om te reageren
  11. vonklausenburg zegt

    16 november 2015 om 14:11

    -edit: dank u #nohomo, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North