
Gaat Maserati weer liefde krijgen met een handgeschakelde supercar?
Het is geen geheim dat het niet superlekker gaat met Maserati. Wat heeft de Italiaanse autofabrikant nodig om weer de harten van oud-klanten en nieuwe kopers aan te trekken? Misschien een stukje heritage op de juiste wijze toepassen?
Een volledig elektrische toekomst lijkt niet het antwoord, in elk geval voor nu. Misschien is het een supercar met de Nettuno V6, gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak. Waar Maserati in het geheim aan werkt komt ten sprake tijdens een interview tussen Maserati en Autocar.
Terug naar de roots in Modena
Tijdens het Goodwood Festival of Speed liet topman Santo Ficili doorschemeren dat Maserati werkt aan een gelimiteerd topmodel. Deze zou gebaseerd zijn op de huidige GranTurismo, maar zich onderscheiden met een belangrijke wijziging in de aandrijflijn. Waar de Nettuno V6 in de GranTurismo en MC20 altijd gekoppeld is aan een automaat, zou deze supercar een handbak krijgen.
Alfa Romeo
Er is een link met Alfa Romeo en dat is natuurlijk geen toeval. Ficili is ook de CEO bij Alfa Romeo en in het verleden hebben er al samenwerkingen plaatsgevonden.
Zo is de Alfa Romeo 33 Stradale gebaseerd is op de Maserati MC20. Gaan we verder terug in het verleden dan is er de Alfa 8C Competizione en de vorige GranTurismo die familie van elkaar zijn. Als het aan Ficili ligt, wordt dat kunstje gewoon herhaald: een exclusieve Maserati én een Alfa-variant, elk met hun eigen karakter.
Onthulling
Een concrete onthullingsdatum is er nog niet, maar volgend jaar viert Maserati het 100-jarig jubileum van zijn eerste raceauto, de Tipo 26. Dat is natuurlijk een uitgelezen moment om een nieuwe halo-car te presenteren.
Een Maserati supercar met V6, handbak, geen elektrificatie en een gelimiteerde oplage? Kom maar door. Dat is toch wel iets waar je het als autoliefhebber warm van krijgt.





Dan is er ook de kans dat dit betrekkelijk ligt van gewicht blijft.
Een handbak is lichter dan een automaat.
Ook het ontbreken van elektrificatie met EV motor en Batterijen bespaard gewicht.
De ± 1600 Kg gewicht is denkbaar.
De nog steeds niet werkende edit functie blijft ook waardeloos.
Gewoon de site gebruiken
Een betaalbare sportwagen in de categorie Z4 zou beter zijn. En voor Alfa een spider op hetzelfde chassis.
Ik denk dat het Maserati niet gaat lukken zolang ze eigendom blijft van Stellantis. Het merk zal immers altijd qua prestaties en styling net iets onder Ferrari gepositioneerd worden. En dat gaat niet werken. In deze tijd willen potetiele kopers immers alleen maar het beste, snelste, meest bekende enz. Als Stellantis wil dat Maserati overleeft kunnen ze het merk het beste verkopen aan een andere partij die voldoende middelen heeft om van Maserati een echter Ferrari concurrent te maken a la Lamborghini. Maar goed, dat zal men niet laten gebeuren. Men laat het nog liever doodbloeden.
Ferrari heeft niets met Stellantis te maken.
Er is vraag zat naar sportwagens tussen de 2 en 4 ton, dus net onder Ferrari–> 911.
Maserati zou een sportwagen moeten maken op het Giorgio platform, met de Alfa V6, zowel handgeschakeld als ZF8.
In de markt zetten net onder de 911. In no time rijden die dan rond in Laren, Oisterwijk etc.
Dit is volgens mij het hele ding; de prijs klopt niet bij Maserati. De producten zijn prima (behalve de ev lijnen). Ze vragen Ferrari/Lamborghini geld, terwijl ze Porsche geld moeten vragen, en dan niet de GT2RS maar Carrera S prijzen.
De SUV’s deden het best leuk, omdat de prijzen daar klopten. Zelfde me de Ghible. Slechte auto, maar werd alsnog goed verkocht.
Ze hebben het te hoog in de bol.
Ik snap de focus van Italianen in slechte tijden niet op kleine series. Een hybride MCPura, met opnieuw een facelift. Beter en goedkoper onderhoud, betere service dichterbij, snellere levering onderdelen. Deels saai ja, maar hard nodig als Maserati haar toekomst wil voortzetten na haar 100e verjaardag. Stop met dromen, de spielerei, en ga eerst geld verdienen.
Lamborghini maakt bakken met winst op die kleine series. Misschien is dat de reden.
Geef maar aan Fikkie, handbak is voor mij totaal niet boeiend tegenwoordig, en die V6 klinkt als een stofzuiger.
Als ze weer een auto bouwen zoals de vorige generatie granturismo met V8 waarvan de doden nog opstaan om nog een laatste keer van te genieten. Denk ik dat het pas weer zal gaan lopen