• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Maserati wil een nieuwe sportwagen’

Auteur: carmiggelt, gepost 16 april 2014 om 15:56 – 28 Reacties

Wordt dit de nieuwe Maserati?


De orders stromen binnen, de Masers zijn niet aan te slepen. De Italianen verwachten dit jaar een verdriedubbeling van de afzet. Wat doe je dan? Dan maak je méér. Maar is meer beter?

Per maand ontvangt Maserati zo’n 3500 orders voor gloedjenieuwe Ghibli’s, Quattroporte’s, GranCabrio’s en GranTurismo’s. Volgens Harald Wester, opperhoofd bij Maserati, moet de totale afzet dit jaar pieken op 42.000 auto’s. Vorig jaar lag dat cijfer nog op 15.400.

Hoog tijd voor nieuwe aanwas. Vierde in de modellijn is uiteraard de Levante, die vanaf eind dit jaar gebouwd gaat worden. Maar er moet volgens insiders ook een nieuwe sportwagen komen. Gebaseerd op de Alfieri, met de underpinnings van de Levante, gebouwd in de fabriek in Mirafiori. Het grootste nieuws wordt verwacht in mei, als Fiat-hoofd Sergio Marchionne zijn strategie voor de komende jaren uit de doeken doet.

Het past in de weg die de Fiat-baas is ingeslagen. Minder voor de massa, meer luxere auto’s voor het midden en hoge segment. Uiteraard in navolging van de successen van Audi, BMW en Mercedes. Het lijkt te werken, want dankzij de verkoopboost van Maserati kunnen Fiat’s verliezen in Europa waarschijnlijk opgevangen worden.

Een nieuwe sportieve Maser is best een reden om blij te zijn, maar het roept wat vragen op. Waar moet het ding in godsnaam gepositioneerd worden? Onder of boven de GranTurismo, die zelf ook wel weer aan een update toe is? Wat denken jullie?

De Alfieri is trouwens niet de enige gedroomde nieuwe Maserati-telg. Wat te denken van de plannen voor een LaMaserati? Of een nieuwe variant op de Bora? (Via Bloomberg)

Ook interessant!

  • Maserati Levante als Hybride: de nieuwe instapper is hier
  • Gespot - De nieuwe Maserati MC20 in het Nederlandse straatbeeld
  • Kleurrijke Maserati Levante laat zien hoe het ook kan
  • nieuwe Maserati Levante
    Maserati Levante krijgt Alfa Romeo DNA

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

alfieri, Fiat, Maserati, Sergio-Marchionne

Vorig bericht: « ‘Maybach S-Klasse komt nog dit jaar’
Volgend bericht: Keert de actieve ophanging terug naar Formule 1? »

Lees Interacties

Reacties

  1. jaguarjunk zegt

    16 april 2014 om 16:04

    Maserati, maak toch alsjeblieft die Bora! Mooiste auto sinds tijden….

    Login om te reageren
  2. lemster zegt

    16 april 2014 om 16:04

    Boven de GranTurismo zou mooi de MC12 opvolger passen, maar er is al aangekondigd dat die er niet komen gaat, helaas.

    Login om te reageren
    • sydney zegt

      16 april 2014 om 18:14

      @lemster: Tussen de GranTurismo en de MC12 zit wel een heeeel groot gat hoor.Er zou best een F12 achtig type Maserati in passen.En nu noem ook meteen de auto waarom juist dat niet gaat gebeuren.

      Login om te reageren
  3. maseratizzzzzzzz zegt

    16 april 2014 om 16:06

    Van mij mag de Granturismo nog heel lang mee, de opvolger zal waarschijnlijk toch een biturbomotor krijgen :-(

    Login om te reageren
    • kwaliteituitturijn zegt

      16 april 2014 om 17:57

      @maseratizzzzzzzz: Laten we hopen op biturbo motoren!

      Login om te reageren
      • mout zegt

        16 april 2014 om 19:48

        @kwaliteituitturijn: Nja, mmm, nou nee…
        Als daarmee de tijden van de BiTurbo in al zijn varianten terugkeren, maar dan bij deze verkoopcijfers, zijn straks alle automonteurs aan Maserati’s aan het sleutelen. Leuk voor ze, maar dan komen ze niet aan het onderhoud van alle overige merken toe.

        Login om te reageren
      • maseratizzzzzzzz zegt

        16 april 2014 om 20:14

        @kwaliteituitturijn: De atmosferische 4.7 v8 van Maserati maakt een fantastisch geluid! Biturbomotoren klinken gewoon niet goed, een voorbeeld; huidige generatie QP in vergelijking met de vorige, die vorige klonk vele malen mooier!

        Login om te reageren
  4. Jochempie zegt

    16 april 2014 om 16:08

    Iets eenvoudigs: een Maserati body op de 4C-shell? Ze bouwen de 4C toch al…

    Login om te reageren
    • thomcarspotter zegt

      16 april 2014 om 16:15

      @Jochempie: precies, gewoon een drietand erop plakken en verkopen die hap!

      Login om te reageren
  5. norge zegt

    16 april 2014 om 16:19

    Ja, Fiat kom op..

    Login om te reageren
  6. nvhuijkelom zegt

    16 april 2014 om 16:25

    De Bora en de Alfieri alle twee meteen op de markt

    Login om te reageren
  7. Hupke zegt

    16 april 2014 om 16:30

    Een nieuwe bora of merak zou wel leuk zijn.
    Een leuke coupe ook wel.
    Maar hierbij denk ik dan meer aan de 90’s ghibli of de 3200gt dan aan de meer recentere olietankers die voor sportwagen doorgaan.

    Login om te reageren
  8. mashell zegt

    16 april 2014 om 16:54

    Als je Lancia en Alfa afschrijft voor D en groter segment auto’s liggen er zeker kansen voor Maserati om naar beneden toe uit te breiden. Een sportwagen die tegen de Cayman kan concurreren is welkom maar ook een sedan die de duurdere 3 series een lesje leert mogen ze best eens proberen.

    Login om te reageren
  9. desjonnies zegt

    16 april 2014 om 16:59

    Tuurlijk Marchionne

    Plan nummer 21098267

    Pinokkio is ook een Italiaan !

    Login om te reageren
    • Carreza zegt

      16 april 2014 om 17:47

      @desjonnies: kijk naar de verkopen van Maserati dit jaar en het wordt moeilijk om Marchionne nog iets te verwijten. En dan moet de Levante nog gelanceerd worden…

      Login om te reageren
      • mout zegt

        16 april 2014 om 19:46

        @Carreza: Kijk naar de lineup van Alfa, Fiat of Lancia, en het wordt moeilijk het beleid van Marchionne goed te praten.
        Vrijwel geen enkel type heeft in de laatste 15 jaar een opvolger gekregen. Dat is de meest beproefde methode om klanten bij de concurrent te laten shoppen.

        Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        17 april 2014 om 07:51

        @Carreza:
        Ik zou zeggen : @mout begrijpt helemaal wat ik bedoel, het is relatief gemakkelijk om met Maserati te scoren, want je KUNT alleen maar scoren met Maserati nu er ook een Diesel is bijgekomen, echter goede opvolgers bouwen voor je huidige modellen lijn, zoals een opvolger voor bv de 159, dat is een heel ander verhaal.

        Want de volume markten zijn stuk voor stuk slangenkuilen waarin je je moet bewijzen.

        Ik was blij -met een dode mus- toen ik vernam dat de nieuwe Alfa Spyder gedeeld zou worden met de nieuwe MX 5 .
        En wat blijkt?
        Een dode mus, er wordt over de merknaam FIAT gesproken ipv Alfa.

        Lancia is dood, er wordt met Alfa om de brei heen gedraaid, dan zie liever het hele Italiaanse zootje kapot gaan.

        Ik krijg het bijna niet uit mijn bek, maar Kia, Hyundai, die hebben strategie en visie en komen van ver, heel erg ver want hun top product 20 jaar geleden was een staaf mixer – bij wijze van spreken-

        Login om te reageren
  10. franktank zegt

    16 april 2014 om 17:11

    Shamal? 4c rebadge met v8 !

    Login om te reageren
    • 230kompr zegt

      16 april 2014 om 17:39

      @franktank: v8 in een 895 kilo wegende auto?

      Login om te reageren
      • EJS zegt

        16 april 2014 om 17:43

        @230kompr:

        Dat is vrij simpel toch, daarna weegt hij geen 895kg meer..

        Misschien dat de v6 er wel in past overigens, dat zou best vet zijn!

        Login om te reageren
  11. AudiQuatro zegt

    16 april 2014 om 18:03

    Heel graag de Bora! LaFerrari techniek er in, wat een fantastische auto krijg je dan!

    Login om te reageren
  12. styns zegt

    16 april 2014 om 18:11

    Schande schande schande 3 maal schande die achterlijke vieze Levante doe toch normaal. Heel het straatbeeld is al om zeep geholpen door gedrochten als bijv. de Cayenne. Bleegh

    Login om te reageren
  13. kapiteinaudi zegt

    16 april 2014 om 19:41

    De Bora op basis van de 458 en de Alfieri op basis van de F12.

    Login om te reageren
  14. mout zegt

    16 april 2014 om 19:49

    ‘Maserati wil een nieuwe sportwagen’.
    Ik wil ook een nieuwe sportwagen. Maar ja. We willen allemaal wel eens wat, nietwaar?

    Login om te reageren
  15. HZW zegt

    16 april 2014 om 20:21

    Een V6 uit de Ghibli moet wel onder te brengen zijn in een 4C body.
    Een ± 1000 Kg wegende 4C met V6 motor en wat aanpassingen zal het best lekker doen met een Maserati badge.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      16 april 2014 om 21:31

      @HZW:
      Ik ben voor, wel een biturbo V6 graag. Van mij mogen ze hem Merak SS noemen.

      Login om te reageren
  16. Lucb zegt

    16 april 2014 om 20:23

    Ik denk dat ze gewoon een model boven de GranTurismo en een eronder moeten maken.

    Login om te reageren
  17. topless zegt

    16 april 2014 om 20:42

    Een sportcoupe/spider voor ca 150000, als concurrent voor de 911, F-type V8, Aston V8 etc.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North