Verstappen betaalt een recordbedrag om in 2023 weer aan de start te staan. Max heeft het duurste rijbewijs ter wereld, eigenlijk.
Formule 1 rijden is niet goedkoop, dat mag duidelijk zijn. Een compleet circus, honderden werknemers, vrachtwagens, fabriek, acteerlessen voor Hamilton en natuurlijk de catering: het moet allemaal ergens van betaald worden. Maar ook de F1 zelf is een geldgenerator. Zo krijgen teams geld uitgekeerd als ze punten halen. Hoe meer punten je haalt, hoe meer geld je genereert.
Maar tegelijkertijd moet je ook betalen naar het aantal punten. In dit geval gaat het om het de verlenging van de superlicentie voor coureurs en inschrijfgeld voor de teams. Per punt betaal je dan een bepaald bedra om je ‘abonnement’ te verlengen als het ware. Als je nauwelijks punten hebt gescoord, is het een klein bedrag. Heb je zoals Verstappen heel erg veel punten gehaald, kost het een hoop om je licentie te verlengen.
Max heeft duurste rijbewijs
Volgens RacingNews365 is er een basisbedrag van 10.400 euro, toevallig het zakgeld dat Lance Stroll krijgt. Vervolgens moet je 2.100 euro per behaald punt betalen.
Dat is een beetje pijnlijk voor Verstappen, want hij heeft namelijk 454 punten verzameld. Dat betekent dat hij bijna een miljoen (963.400 euro) moet betalen voor zijn superlicentie! Dat is een absoluut record. Daarmee heeft Verstappen het duurste rijbewijs ter wereld. Dat was overigens ook in 2022 het geval.
Ook teams betalen flink
Dit geldt overigens niet alleen voor coureurs, maar ook voor teams. Alle teams moeten sowieso elk seizoen inschrijfgeld van dik een half miljoen euro (584.505 euro om exact te zijn) betalen. Vervolgens betalen de teams ook per punt dat ze gescoord hebben.
Red Bull betaalt natuurlijk het meest, namelijk 7.023 euro per punt. Dat is omdat ze kampioen zijn geworden. Ferrari betaalt bijvoorbeeld 5.851 euro per punt. Dit houdt in dat Red Bull 5.915.834 euro betaalt om in 2023 aan de start te mogen verschijnen. Overigens zijn de prijzengelden vele malen hoger. Dus Verstappen en Red Bull maken er sowieso winst op.
Via: Racingnews365.
Meer lezen? Dit verdienden de Formule 1-coureurs in 2022!
mashell zegt
Wat is dit voor rare succesbelasting? Dat past toch helemaal niet bij sport en de wil om te winnen?
rollingstoned zegt
Wellicht brengt dit de FIFA nog op het idee om Ronaldo en Messi nog wat naheffingen te sturen voor alle goals e.d. die ze hebben gemaakt…
https://www.messivsronaldo.app/
jeroenm83 zegt
…voetbal?
anthwan zegt
👍🏻
rollingstoned zegt
Nee, succesbelasting 😜
MrSkyline zegt
coureurs krijgen ook een bonus per behaald punt en die is een stuk hoger dan deze kosten dus het zal de wil om te winnen niet beïnvloeden.
Alfarobert zegt
Lijkt wel onze belastingdienst,geschuif met geld. Max verdiend 41000 per punt en dan moet hij daar dus weer van gaan betalen.
snuif zegt
Leuke inkomstenbron voor de FIA. Maar vallen de uitgaven ook onder het budgetplafond?
Richmond zegt
Nee deze vallen daar buiten
flyerbunch zegt
Ik was vooruitziend blijkbaar want had dit hele item over de race licentie betalingsregeling in de comments bij jullie artikel op 5/11 (Verstappen kan deel salaris aan Red Bull geven) al vermeld! 😉
brammetjedeb zegt
Off topic, al gaat het wel over Verstappen: Gisteren in gran turismo 7 volledig de tyfus gebeukt door een Engelsman. Uit het niets. Na de race gevraagd waar dat goed voor was, hij haat Red Bull en ik moest Verstappen maar als schuldige zien. Het is een spelleke, ik weet het, maar volgens mij zit het daar toch dieper dan dat ik dacht…
rollingstoned zegt
Helaas is de wereld vergeven van dit soort kinderachtige droeftoeters…