Max Verstappen staat helemaal laatste in de Formule 1

Auteur: , 36 Reacties

Huh?

MV33

Jawel! Na de euforie van de zeges in Maleisië en Mexico zouden we het haast vergeten, maar het begin van het jaar liep niet echt lekker voor onze landgenoot. Max staat daardoor nog altijd op de allerlaatste plaats waar het gaat om het aantal afgelegde rondjes in races dit jaar. Tenminste, voor wat betreft de coureurs die alle races reden aangaat.

Vlak voor MV33 in dit klassement staat de veelgeplaagde Fernando Alonso, die inmiddels een anafylactische shock krijgt als hij het logo van Honda aanraakt. Desalniettemin heeft Max dit seizoen door pech en ongevallen tot op heden dus nóg minder rondjes gereden dan de tweevoudig wereldkampioen, namelijk 763 stuks versus 779 stuks.

Mits Max Emilian, die tot op heden stiekem toch in 25 procent van ál zijn F1 races is uitgevallen, van de laatste plaats af wil komen, dan moet Alonso zijn laatste race met Honda-power in stijl afsluiten met een uitvalbeurt. Vóór Max en Alonso staat namelijk Carlos Sainz in dit klassement, doch met liefst 854 afgelegde rondjes is deze al buiten bereik van de twee pechvogels. Op het vrij lange circuit van Abu Dhabi worden immers slechts 55 rondjes gereden.

Maar wie legde er dan de meeste ronden af dit jaar? Wel, Lewis Hamilton uiteraard. De kampioen bleef grotendeels verschoond van pechgevallen en eigen fouten. Ook hij haalt de score van honderd procent echter nét niet: in Mexico haalde uitgerekend winnaar Max hem een ronde in, waardoor hij een rondje minder reed dan de volledige raceafstand.

Het volledige overzicht van de beste/gelukkigste heelhouders in de F1 check je hieronder. Een ding is duidelijk: Renault mag blij zijn dat zoveel aandacht uitgaat naar het falen van Honda, want als je de harde cijfers bekijkt staan er toch wel erg veel coureurs die met Renault-power rijden in de onderste regionen. Staan er verder nog opvallende namen op plaatsen waar je ze niet verwacht had?

Coureur
Aantal afgelegde rondes (max 1.141)
Motor
Hamilton1.140Mercedes
Perez1.121Mercedes
Bottas1.116Mercedes
Ocon1.063Mercedes
Vettel1.034Ferrari
Stroll997Mercedes
Grosjean987Ferrari
Ericsson983Ferrari
Massa967Mercedes
Raikkonen956Ferrari
Magnussen951Ferrari
Hulkenberg919Renault
Vandoorne905Honda
Wehrlein899Ferrari
Ricciardo884Renault
Sainz854Renault
Alonso*779Honda
Verstappen763Renault

*miste Grand Prix van Monaco vanwege deelname aan Indy 500.



36 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Als je weet dat de motor voor Abu Dhabi van Max een bij elkaar geraapt zooitje van gerepareerde oude onderdelen is dan gaat hij die plek niet meer verliezen…. En worthet vrijwel zeker een dnf.
@w0o0dy: weten we nou al of er 100% met dat ding geracet kan worden? Of zelfs dat niet?
@gregorius: nee, feit is dat er (bijna) geen nieuwe onderdelen beschikbaar zijn dus alles wat stuk gaat zal betekenen dat repareren of niet rijden de enige opties zijn. Evt kunnen ze Toro Rosso aan de kant houden om die van Max te laten rijden of zo…
@w0o0dy: Grappig dat echt iedereen kijkt naar die motor. Geweldige afleidingsmanoeuvre, daar niet van. En het zal ongetwijfeld allemaal knudde zijn. Maar je kan niet enkele races (Maleisie, USA, Mexico) iedereen het snot voor de ogen rijden om vervolgens zo hopeloos alleen te rijden in Brazilië. Dat kan niet alleen aan de motor liggen. De topsnelheid van de Renault viel ook tegen op Sepang, COTA en Taco-corners op de Burritobaan.

Ik denk dat het hier aan ligt:
https://www.autoblog.nl/nieuws/red-bull-racing-verdacht-van-nieuwe-chassis-truc-103925

Ze hebben dat snel teruggedraaid en zijn nu exact even hopeloos als de eerste seizoenshelft. Gelukkig werkt die Renault motor ook niet mee waardoor iedereen naar Renault wijst.
@willeme: of hebben ze het vermogen in Brazilië omlaag geschroefd, om deze te sparen vanwege het tekort aan onderdelen i.c.m. de staat van de onderdelen?
@notsobig: Nee joh, dat vermogen was al veel lager. Op de rechte stukken scheelde het toen ik al 20 km/u. Dat met die onderdelen geloof ik helemaal niets van. Er zal ongetwijfeld wat aan de hand zijn, maar de reden dat Max ineens HEEL erg snel was en nu ineens totaal niet meer kot niet door die motor. No way. Max was niet eens zoveel sneller door 50 pk extra ouzo, die nu weer wegvalt. Hier wordt iets gecamoufleerd. Met een alu-hoedje waarschijnlijk.
@willeme: vergeet niet dat Brazilië behoorlijk ‘power sensitive’ is t.o.v Singapore of Mexico.
Op snelle banen scheelt dat 0.25s per 10 pk. Renault zit nog 20 a 30 pk onder die van Mercedes. Nog los van hoe de motoren van Renault zijn terug geschroefd omwille van betrouwbaarheid.
@notsobig: dat was wat Max erover zei…
@willeme: Het zou mij ook niks verbazen als dat de daadwerkelijke dip van Red Bull verklaart. Toch doet dat niks af aan het feit men een onderdelentekort kent. Die problemen spelen namelijk niet alleen bij Red Bull, maar ook bij Toro Rosso en Renault zet. Cyril Abiteboul van Renault heeft dat ook ruimschoots toegeven en gaf tevens te kennen dat men de motoren in Brazilië met 3% kneep om de levensduur te verlengen.
@willeme: wat ik schreef gaat niet over de snelheid (al schijnt Renault de motoren op standje heelhouden te hebben gezet voor Max) maar over het schrijnende tekort aan onderdelen door alle issues de laatste tijd. Daardoor heeft Renault eigenlijk geen voorraad in kapotte onderdelen te vervangen. Dat kan wel eens gaan betekenen dat één of meerdere auto’s met Renault motoren de race niet zullen uitrijden of zelfs niet eens kunnen starten (als ze in de vraag of q1 t/m 3 stuk gaan.
@willeme: Heb je de sectortijden bekeken de laatste race? Met name opkomen start finish en het rechte stuk erna verloren ze tijd. Oftewel de stukken waar vermogen nodig is.
@marco79: Ja. Bekeken. Ook in de andere races. De Red Bulls zijn nooit erg snel op de rechte stukken, wel in de bochten. Het verschil is gewoon te groot om het te wijden aan een motor die iets minder presteert. Het is niet een geval van ‘net wel’ in Mexico en nu ‘net niet’. Eerst heb je de beste race pace, een race later kom je niet eens in de buurt.
@w0o0dy: misschien wel een DNS 😔
Die Mercedes-motor is toch wel echt een puik ding hoor. Ijzersterk, oerbetrouwbaar en je kan het halve veld ermee zoek rijden als je een beetje een goede auto hebt. Die gasten van Force India hebben, als je kijkt naar deze cijfers, een uitstekend seizoen gereden. Vooral die Ocon. Van hem ben ik echt gecharmeerd. Aardige gozer, rijdt heel sterk. Veelbelovende coureur.
@viezefreddyw: Ik las net nog een interessant artikel op AD over Force India. Het feit dat zij het met erg weinig financiële middelen zo goed doen, heeft ook een keerzijde voor het team. Voor elk behaald WK-punt dient namelijk te worden betaald. Dit heb ik nooit geweten.

https://www.ad.nl/formule-1/succes-force-india-is-een-duur-grapje-elk-punt-kost-ons-geld~ad3bc839/

AB: misschien iets voor een artikel?
@berlinetta: Best vreemd inderdaad. Maar als het goed is ontvang je ook wat centen als je punten scoort. Dat dacht ik tenminste…
@viezefreddyw: Dat dacht ik dus ook. Vooral teams als Sauber staan vaak te juichen als ze eens sporadisch een puntje halen, omdat ze dan mogen vangen. Daarom ben ik wel benieuwd hoe het nu echt zit.
@berlinetta: het is allebei. Je krijgt monnie als je hoger eindigt in het constructeurskampioenschap (van de FOM), maar de FIA laat je betalen voor elk gehaald punt. Is een soort communistisch systeem, de best scorende teams betalen het meest. Onder leiding van Jean Todt zijn de bedragen die afgedragen moeten worden per punt aanzienlijk gestegen.
@jaapiyo: Een vreemde, maar ergens ook wel een logische constructie. Ik had er echter nog nooit van gehoord.
@viezefreddyw: Ze krijgen toch een vergoeding op basis van constructeurspunten dacht ik? En de plek in het kampioenschap is als ik me niet vergis ook goed voor een grotere slice van de TV rechten etc.
@berlinetta: Dat geldt niet alleen voor de teams, maar ook voor de superlicenties van de coureur. Voor de portemonnee zouden coureurs die hun plek in het kampioenschap hebben veiliggesteld dan ook beter thuis kunnen blijven.
@Edge: Haha inderdaad. Moet je ook nog betalen om te komen werken.
@viezefreddyw: geinig dat iedereen dat blijft zeggen over Ocon. Onder de streep heeft Checo ‘m gewoon in de tas namelijk. 94 punten versus 83, kwalificatieduel 12-7, beide in voordeel van de Mexicaan. Ik vind dat Ocon wat overschat wordt en/of Perez onderschat.
@jaapiyo: Statistieken waar ik niet veel om geef. In dat geval kan Verstappen er ook geen hol van. Maar dit is nu het tweede seizoen van Ocon en heeft mooie prestaties geleverd en volgens mij maar eenmalig uitgevallen dit seizoen. Ik vind die gozer gewoon sterk rijden. Het is ook niet voor niets dat er voor hem wel een plek was bij Force India en niet voor een Wehrlein. Zowel dit jaar als volgend jaar.
@viezefreddyw: jawel hoor Max staat dik voor in het kwali-duel tegen Ric.

Ik ben zelf van mening dat ‘de jongste’ nogal vaak overschat wordt. Bij Ocon geldt dat ook. Wehrlein was in het onderlinge duel vorig jaar gewoon beter. Maar hij is wat ouder en had net wat meer ervaring dus dat was zogenaamd ‘normaal’. Er ontstaat dan een situatie dat de ‘veteraan’ niks meer te winnen heeft in de publieke opinie, terwijl het jonkie alleen maar in de buurt hoeft te komen van de veteraan om iedereen te laten jubelen. Ricciardo heeft er nu ook enigszins last van met Max naast hem.

Kennelijk gaat iedereen er van uit dat als iemand op jonge leeftijd al iets goed kan hij/zij alleen maar beter en beter gaat worden. Ik onderschrijf die wetmatigheid niet. Het kan ook dat zo’n talentje gewoon eerder zijn/haar maximale niveau bereikt en daar vervolgens blijft hangen.

Als teameigenaar heb je er IMO geen zak aan dat je rijder misschien ooit races gaat winnen voor Mercedes. Je mot gewoon een rijder hebben die NU de meeste punten voor je scoort, of die nu 20 is of 40. Perez is dan toch nog steeds die guy voor FI.
@jaapiyo: In quali wel inderdaad. Maar helaas worden dan de punten niet verdeeld.
Het zou heel goed kunnen natuurlijk dat een talent sneller aan zijn plafond zit. Daar zijn genoeg voorbeelden van, ook in andere sporten. Maar toch ben ik er van overtuigd dat Ocon nog veel kan en gaat groeien en nog beter kan worden. En de 11 puntjes verschil tussen Ocon en Perez vind ik redelijk minimaal. Mocht Ocon een goede race rijden in Abu Dhabi en Perez pech hebben of wat dan ook, kan dat zomaar gelijk worden getrokken.

In deze verschillen wij een beetje van mening denk ik.
En dan toch zesde staan in het klassement! Hoezee..
naam ronden punten punten per ronden
Hamilton1.140 345 0,30
Vettel 1.034 302 0,29
Bottas 1.116 280 0,25
Ricciardo 884 200 0,23
Verstappen 763 158 0,21
Raikkonen 956 193 0,20
Perez 1.121 94 0,08
Ocon 1.063 83 0,08
Sainz 854 54 0,06
Massa 967 42 0,04
Stroll 997 40 0,04
Hulkenberg 919 35 0,04
Grosjean 987 28 0,03
Magnussen 951 19 0,02
Alonso 779 15 0,02
Vandoorne 905 13 0,01
Wehrlein 899 5 0,01
Ericsson 983 0 0,00
@pvo: kijk, dat zijn nuttige lijstjes! Is ie toch nog een plekje opgeschoven!
Laat Renault die motoren maar lekker open schroeven de laatste race dan maar kapot en vuurwerk
Ik hoop dat RIC em wint en effe full Aussie gaat. Burnouts tot alles aan gort is.
@jaapiyo: zou je, puur voor entertainment purposes only, de motorleverancier ook in je tabelletje erbij kunnen zetten? Dan is je zin “Een ding is duidelijk: Renault mag blij zijn dat zoveel aandacht uitgaat naar het falen van Honda, […] ” voor de kijkers thuis ook te duiden ;-) Dank alvast!
@jaapiyo Voor de volledigheid: Alonso staat boven Max met 1 wedstrijd minder gereden dan MV33. Fernando liet namelijk de GP van Monaco schieten voor de Indy 500.
@ahs1979: goed punt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).