• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Max Verstappen: start op zachtere band de beste keus

Auteur: jaapiyo, gepost 28 augustus 2016 om 11:02 – 20 Reacties

Facepalm


Max haalde gisteren de beste startplaats ooit binnen voor een Nederlander en werd en passant de jongste coureur ooit die vanaf de eerste rij mag te starten. De ervaren rotten om hem heen starten echter op hardere banden. Max maakt zich geen zorgen.

Mede omdat het dit weekend tot op heden zo heet is geweest in Spa, zijn de banden een hot topic. Eerder dit weekend gaven Grosjean en Massa al aan dat zij de bandenspanningen die Pirelli voorschrijft absurd vinden. Nadat Sebastian Vettel vorig jaar in de eindfase van de race een podium verloor door een klapband op het rechte stuk na Eau Rouge, eist de Italiaanse bandenboer dat de teams flink wat barretjes druk in hun banden pompen. Geen goed nieuws voor teams als Williams en Haas die alle extra grip kunnen gebruiken die ze kunnen krijgen.

Een ander punt is dat de supersoft-band naar verwachting binnen luttele ronden aan gort is. Mercedes heeft er daarom zelf maar een minimaal aantal van meegenomen, waardoor Rosberg feitelijk geen andere keus had dan de supersofts alleen tijdens Q3 te gebruiken. Ook de twee Ferrari’s en Max’ teamgenoot Ricciardo kozen er echter voor om Q2 op de iets hardere band te doen, zodat ze daar ook de race op mogen starten. Maar Max zelf zette zijn snelste ronde in Q2 neer met de supersofts. Daardoor moet hij de race op de banden met rode letters starten.

Q2 rijden met de minder zachte band neemt natuurlijk het risico met zich mee dat enkele coureurs in slechtere auto’s je uit de top-10 kegelen op zachtere banden. Echter gezien het feit dat Hamilton er al uit lag, had Red Bull dit ‘risico’ misschien wel moeten nemen met beide coureurs in plaats van alleen met Max. Ricciardo eindigde in Q2 weliswaar als negende en dus op de rand van de top-10, maar de nummer 11 Grosjean kwam alsnog een straatlengte tekort op de Ozzie. Max had dus in retrospect ook Q3 kunnen halen met de hardere band.

Doch Max geeft nu zelf aan dat het zijn keuze was om met de supersofts van kiet te gaan. Het team heeft gisterenochtend voor de kwalificatie de rijders de keuze gegeven.

“Ik heb gekozen voor de superzachte band omdat denk ik de beste band is voor het eerste deel van de race. De band gaat niet zo lang mee, maar het zou tijdens de race koeler moeten zijn wat weer in mijn voordeel kan zijn. We zien het wel na een paar rondjes wie gelijk heeft.”

En inderdaad, waar de lucht gisteren in Spa nog strakblauw was en het kwik steeg tot 31 graden, is de verwachting voor vanmiddag een graadje of 24 met bewolking. De superieure grip van de makkelijker warm wordende supersoft zou de eerste rondjes daardoor wel eens extra benadrukt kunnen worden. Max in de eerste ronde buitenom door Eau Rouge naar P1?

Ook interessant!

  • Blijft Max Verstappen de rest van zijn carrière bij Red Bull?
  • Salaris Max Verstappen stijgt niet mee met inflatie
  • Red Bull: "Hamilton moet een raceban krijgen"
  • Jos Verstappen praat over toekomst van Max Verstappen

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

banden, circuit, daniel-ricciardo, Formule 1, Max Verstappen, Racing, Red Bull Racing, spa-francorchamps

Vorig bericht: « Nieuwe rage? Alweer drie miljoen aangetroffen in auto
Volgend bericht: Zagato en MV Agusta bouwen monsterlijke motor »

Lees Interacties

Reacties

  1. rob5nismo zegt

    28 augustus 2016 om 11:10

    Ik hoop dat de laatste zin waarheid wordt

    Login om te reageren
    • baap zegt

      28 augustus 2016 om 12:25

      @rob5nismo: Zolang Rosberg geen ‘full lock’ schreeuwt en tettert en ECHT instuurt zie ik dat wel gebeuren.

      Login om te reageren
  2. martinus zegt

    28 augustus 2016 om 11:10

    Hij weet het beter dan ik.
    En als hij het ook beter weet dan zijn team-engineers.. dan is het helemaal een held natuurlijk.

    Login om te reageren
  3. willeme zegt

    28 augustus 2016 om 11:23

    Gewoon bij de start meteen pakken, denk ik. Nico start links, Max rechts. Eerste bocht is meteen een zeer scherpe naar rechts.

    Tenzij Nico er achter komt dat hij een uitstekend coureur is en gewoon van begin tot het eind vooraan rijdt.

    Login om te reageren
  4. rubbertino zegt

    28 augustus 2016 om 11:29

    Heeft iemand een link voor de F1. Zit in turkije en wil natuurlijk wel kijken..

    Login om te reageren
    • snolvos70 zegt

      28 augustus 2016 om 12:22

      @rubbertino: http://www.hesgoals.sc of http://www.hesgoals.me , daar staan over het algemeen goeie streams van ziggosport etc.
      Goodluck en veel plezier in Turkije! Haha

      Login om te reageren
      • peug206 zegt

        28 augustus 2016 om 13:30

        @snolvos70: thxalottie

        Login om te reageren
    • raceface zegt

      28 augustus 2016 om 12:29

      @rubbertino: totalsportek.com

      Login om te reageren
  5. HZW zegt

    28 augustus 2016 om 11:29

    Het zou mooi zijn als Max in de eerste stint zijn voordeel kan pakken met zijn SuperSoft’s.
    Als hij ze dan ook nog zo lang fris kan houden tot het moment dat iedereen zijn eerste banden wissel gaat doen, dan zou hij met zijn eerste stint de basis kunnen leggen voor de overwinning.

    Login om te reageren
  6. viezefreddyw zegt

    28 augustus 2016 om 11:29

    Dit is zo’n type race waar ik echt naar uitkijk. Bij mij komt hetzelfde gevoel weer boven zoals in Spanje. Spanning, niet kunnen slapen zowat, met de gordijnen dicht de race kijken en niet gestoord willen worden. Het gaat spannend worden en Max heeft goede papieren om de race te kunnen winnen. Ik ga er voor zitten en laten we hopen dat zijn strategie gaat werken.

    Login om te reageren
  7. audibentley zegt

    28 augustus 2016 om 11:32

    Hopen op bewolkt, kouder weer dan he?

    Login om te reageren
  8. Rick-dos zegt

    28 augustus 2016 om 11:40

    Met een Max temperatuur van 24 graden gaat Max het Max uit z’n supersoft banden halen om zo een Max resultaat te behalen. Als het goed is zal Maxima hem bij de finish opwachten…

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      28 augustus 2016 om 11:51

      @Rick-dos: Ik denk dat je Maximaal gelijk hebt, maar er hadden i.p.v. Pirelli toch beter Maxxis banden op gemoeten…

      Login om te reageren
  9. vtechlover zegt

    28 augustus 2016 om 11:44

    “flink wat barretjes druk” net 1,50 bar zit er in. Gasten moeten niet zeiken maar gewoon is gaan rijden, stelletje kinderen. Het is dat Max er in zit anders kwam er geen f1 meer op mijn tv.

    Login om te reageren
  10. VeniVidiVici zegt

    28 augustus 2016 om 11:47

    Heb het gevoel (hoop het niet) dat Max bij de eerste bocht in het gedrang komt met Rosberg en dat ongeduldige Raikkonen achter hem de auto van Max beschadigd en dat Max dus helemaal terug valt.

    Login om te reageren
    • rob5nismo zegt

      28 augustus 2016 om 19:15

      @venividivici: je had gelijk helaas

      Login om te reageren
  11. pinut187 zegt

    28 augustus 2016 om 11:47

    Ik heb er zin in lekker zo naar de sportsbar, een lekkere koude goudgele rakker in mijn rechterhand een peuk in mijn linker met Engels commentaar op een groot scherm. Helemaal top.

    Login om te reageren
  12. ronaldddvos zegt

    28 augustus 2016 om 12:06

    Hoelaat begint het? Half 2 ofzo?

    Login om te reageren
    • martijn11 zegt

      28 augustus 2016 om 12:46

      @ronaldddvos: 2 uur

      Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    28 augustus 2016 om 13:16

    We gaan het beleven. Achteraf is t makkelijker praten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North