Max Verstappen wil tien jaar dominant zijn in de F1

Auteur: , 35 Reacties

Kijk, dat is nog eens een bericht dat we kunnen liken.

MV33

Max Emilian maakt een veelbewogen jaar mee in de Formule 1. De snelheid die zit er wel in, de resultaten blijven echter uit. Over een paar dagen wordt Max twintig, want ook jonge honden worden uiteindelijk oud. Auto-Motor-und-Sport vond het wellicht daarom eens tijd om met MV33 te praten over dit jaar en zijn hopes and dreams voor de toekomst. Ze schroomden niet om een paar harde(re) vragen te stellen. We lichten de opvallendste zaken voor je uit.

Max, voor het seizoen dichtte iedereen Red Bull Racing goede kansen toe om mee te doen om de titel, mede door de kwaliteiten van Adrian Newey. Hoe was het om uit te vinden dat jullie niet vooraan mee konden doen en geen kans hadden op de titel?

Ik denk dat we de concurrentie wat onderschat hebben. Daarbij hadden we een probleem met de windtunnel. De data die we daaruit haalden correleerde niet goed met de prestaties op de circuits. Nu moeten we proberen om onze achterstand zo goed mogelijk in te halen, zodat we volgend jaar vanaf het begin van het seizoen wel meedoen om de prijzen.

Je teamgenoot rijgt de podiumplaatsen aan elkaar terwijl jij steeds uitvalt. Hoe ga je daar mee om?

Tsja, wat kan ik er aan doen. Ik zou het wel graag anders willen zien, maar zo gaan die dingen soms in het leven. Ik probeer positief te blijven en naar de goede dingen te kijken. In de kwalificaties ben ik dit jaar bijvoorbeeld iedere keer snel en in de races lig ik doorgaans op een goede positie als ik uitval. Dat is in principe goed, maar helaas reflecteren de resultaten mijn eigen goede prestaties niet.

Verander je door de vele pechgevallen je aanpak?
Nee, mijn aanpak is puik. Ik ben altijd snel. Ik heb alleen veel pech gehad.

Nou ja, je zou misschien aan jezelf kunnen gaan twijfelen. Als de pech steeds toeslaat bij jou en niet bij je teamgenoot, kan het dan niet aan jou liggen?
Nee, we kunnen via de telemetrie precies bekijken wat er fout gaat en dat ik niks wezenlijk anders doe dan Daniel. Dat telkens mijn auto kapot gaat op zondagen is een bizar toeval.

Je had het net over de kwalificatie. Je staat momenteel 10-4 voor op Ricciardo.
Daniel stond altijd bekend als een kwalificatiebeest, hij is heel snel over een ronde. Maar ik ben dit jaar gemiddeld nog drie à vier tienden sneller dan hij. Dat is behoorlijk wat tijd.

Wie kan het beste inhalen, jij of Ricciardo?
Dat oordeel laat ik over aan experts.

Als je dit jaar in een Ferrari of Mercedes zou zitten, zou je dan meedoen om de titel?

Daar ben ik 100 procent van overtuigd.

Geloof je eigenlijk wel in Renault als motorenpartner van Red Bull?
Ze werken er altijd hard aan om de problemen op te lossen en meer power te leveren. Maar ik ben in die ontwikkelingen niet betrokken. Ik ga wel regelmatig naar de fabriek in Viry-Châtillon, maar goed, dan ben ik er één dag. Ik kan er simpelweg niet elke dag zijn om controle te houden over de ontwikkeling van de motor. Maar ik ben eerlijk en lieg niet. Het enige wat ik wil is een auto die kan winnen.

Wat vind je van de geruchten dat Red Bull voor het seizoen van 2019 in zee gaat met Honda?
Bij dat gebeuren ben ik niet direct betrokken, dus kan ik er weinig over zeggen. Ik weet in ieder geval wel dat we geen motor van Mercedes of Ferrari krijgen.

Je krijgt relatief veel kritiek. Hoe ga je daar mee om? Interesseert het je überhaupt wat anderen over je te zeggen hebben?

Ik ben eerlijk en lieg niet. Het enige wat ik wil is een auto die kan winnen. Dat is geen rare eis, ik ben gewoon overtuigd van mezelf. Als ik dat niet was geweest had ik waarschijnlijk nog steeds in de karts gereden.

Hoe ga je met druk om?
Mijn pa heeft me als kind wat goede adviezen gegeven. Je moet gewoon hard werken en hard rijden. Ik heb eigenlijk nog nooit echt druk gevoeld. Als je in een situatie terecht zou komen dat je teamgenoot telkens sneller is, dan bouwt de druk zich waarschijnlijk op. Maar dat is me tot op heden niet overkomen.

Hoe lang gaan we je nog in de Formule 1 zien? Wil je graag records pakken?

Records zeggen me niet zoveel, ik wil alleen maar races winnen. Vervolgens kijken we aan het eind van mijn carrière wel wat er in de boeken staat. Om records te verbreken moet je ook een beetje mazzel hebben. Om bijvoorbeeld zeven titels te pakken zoals Michael Schumacher, moet je op het juiste moment op de juiste plaats zijn.

Wat hoop je dat de toekomst brengt in de F1?
Ik hoop op tien dominante jaren voor mij. De rest is niet zo belangrijk.



35 reacties

Het is te hopen voor Max dat hij op het juiste moment op de juiste plaats is, anders krijgt hij net zo’n carrière als Alonso. Niet dat er iets mis mee is dat hij maar 2x wereldkampioen is geworden, maar er had volgens mij veel meer in gezeten.
@berlinetta:
Denk dat we op dit moment nog best ervoor zouden tekenen dat Max twee keer wereldkampioen zal worden, zo vanzelfsprekend is dat niet.

Daarenboven vind ik het ook incorrect van Max om te stellen dat Schumi de juiste man op de juiste plaats was. Zijn overstap naar Ferrari was anno ’95 geen evidente move, dat merk je wel uit het feit dat ze tot 2000 hebben moeten knokken voor de eerste wereldtitel in meer dan 20 jaar. Zonder een fan te zijn, vind ik dat je wel kan stellen dat Schumi die 7 titels heeft afgedwongen…
@StijnB: ja het was een risky move van schumacher om naar Ferrari te gaan. Maar uiteindelijk zat hij als juiste coureur op het juiste moment in de juiste auto
@ko4n:
Maar ze hebben er wel met hun ‘dream team’ jarenlang moeten voor werken…
@ko4n: ros brawn was ook top teambaas. Schumacher was ook nou betrokken bij ontwikkelingen. Dit was een gouden combinatie.
@ko4n: hij heeft er oa zelf voor gezorgd dat het de juiste auto was.
“Heeft Max aids ??” ..

Had een betere titel geweest ..
@lincoln: driving aids?
Max wil vooral heel veel….eerst presteren…niet lullen maar poetsen!
@maarten020: Hij presteert toch ook? 10-4 op Ricciardo voor in de kwalificaties is best een knappe score.
@willeme: niemand kijkt over een paar jaar naar de kwalificatie statistieken, enkel zijn fans hameren daar steeds op. Coureurs worden afgerekend op wk punten en daarin staat Verstappen heel laag.
@rice09: Juist andersom. De ‘fans’ en het grote publiek willen een feestje kunnen voeren. Zelfde reden waarom half Nederland ineens ‘fan’ was van het vrouwenvoetbal.

De enige die Max daadwerkelijk kan afrekenen is zijn werkgever. Tot dusver zijn die uitermate tevreden over hem.

Hij kwalificeert zich uitstekend, als hij uitvalt is dat op een goede positie. Veel meer kun je niet doen bij een mechanische sport. Pech hoort er nu eenmaal bij. Geluk ook trouwens. Wat had jij dan anders gedaan?
@Rice09: dat is hetzelfde als het domme gelul wat je hier steeds leest over Hamilton “als zijn motor niet was geploft dan was hij wereldkampioen geweest”, zijn motor is wel geploft en hij werd geen wereldkampioen want dat werd Rosberg die er ook hard voor heeft moeten knokken.
@rhellema: Eens! Of: als Rosberg en Hamilton elkaar in Spanje 2016 niet van de baan hadden gekegeld, had Max nog steeds geen Grand Prix gewonnen.
@willeme: de knikkers worden op zondag verdeeld
De hype rondom Max is iets te groot aan het worden op autoblog.
@miata93: heb je hype over Tesla hier wel eens gesignaleerd, die is nog vele malen hoger en dan hebben we het ook maar over een concept wat gekopieerd wordt van auto’s die begin 1900 al gebouwd werden.
@rhellema: dat zelfde geldt natuurlijk ook voor de auto’s met verbrandingsmotoren, die zijn er ook al zo lang dat ze eigenlijk ouderwets zijn.
Ik denk overigens dat de hype rond Tesla hier veel kleiner is. Juist omdat hier nog wel van die zogenaamde petrolheads rondhangen, die in het motorgeluid, de vibraties van hun 4 cilinder atmosferische motor een soort beleving denken te vinden. En tja, als de Max hype over is dan is er wel een andere coureur. Of kijken we allemaal Formule 1 omdat we na de Tesla hype allemaal electrisch zijn gaan rijden…
Vreemd antwoord op de vraag hoe hij met kritiek omgaat. Maar goed, de bottom-line is dat hij overtuigd is van zichzelf. Ik denk idd dat als hij dat niet zou zijn hij ook niet in de F1 had gezeten. Ik denk dat Kvyat ook overtuigd is van zichzelf.
Dus de redactie van Autoblog wil 10 jaar lang een saai seizoen. Nee, jullie zijn echte fans van de sport…
@Rice09: de redactie print gewoon het antwoord van Max toch? Heeft daar voor de rest niets aan te willen…
Ik hoop dat ik binnen 10 jaar de jackpot win.
Interview van stichting Open deur?
10 jaar dominantie? Liever niet. Leuke gevechten op de baan en een spannend kampioenschap aub.
@pomoek: precies! Max mag van mij best 10x wereld kampioen worden of 1x of zelfs helemaal niet. Maar als hij wereldkampioen wordt dan graag wel na een gevecht met een tegenstander en twee waarbij het elke race spannend is. En niet op de doodsaaie dominante manier, met een superieure auto, waarmee elke race de pole haalt en dan simpel naar de finish rijdt, dat is toch wat minder eervol.
Eh beetje mazzel hebben zoals Michael Schumacher, ik sla zijn lot over als je het niet erg vind Max
Hij is in ieder geval eerlijk en hij liegt niet.
-edit: nutteloze bijdrage-
“Ik ga wel regelmatig naar de fabriek in Viry-Châtillon, maar goed, dan ben ik er één dag. Ik kan er simpelweg niet elke dag zijn om controle te houden over de ontwikkeling van de motor.” Ja dat is jammer idd. De Renault ingenieurs zouden vast gebaat zijn bij de input van een 20 jarige havo scholier.
@riddertevoet: Tuurlijk zijn die gebaat bij zijn input. Ze moeten toch weten onder welke omstandigheden de motor wel of niet presteert. Een goede coureur helpt daarin. Tuurlijk, onderdelen etc zullen ze hem niet bij nodig hebben. Maar ik denk dat zijn feedback wel waardevol is.
@e34m5touring: zijn feedback in woorden is compleet irrelevant in vergelijk met de sensordata. Zijn aanwezigheid is als motivator voor de medewerkers juist onbetaalbaar.
Tis bijna Sinterklaas. Alstie braaf krijgt ie misschien z’n zin. Al is t wel een verwend menneke. Jos is al veel langer dominant, thuis.
Met hulp van z’n pa lukt 15 jaar ook wel. Die ouwe zal dan echter wel regelmatig voor de rechtbank staan wegens het bedreigen of in elkaar rossen van andere F1 coureurs.
Lijkt me toch lastig als redacteur van Auto-Motor-und-sport. Stuur je iemand naar Max om er mee te praten. Weigert die gast om zinnige vragen te stellen waarbij er antwoorden zijn te krijgen over dingen die we nog niet wisten.
Ook denk ik dat het artikel op autoblog nog niet compleet is, want @Jaapiyo schrijft over hardere vragen die gesteld zijn, maar ik ze niet terug in de vertaling van het interview hier beneden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).