• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: Porsche 911 GT2 RS snelste auto op de ‘Ring

Auteur: jaapiyo, gepost 27 september 2017 om 10:39 – 61 Reacties

Afbeelding Officieel: Porsche 911 GT2 RS snelste auto op de ‘RingAfbeelding Officieel: Porsche 911 GT2 RS snelste auto op de ‘RingAfbeelding Officieel: Porsche 911 GT2 RS snelste auto op de ‘RingAfbeelding Officieel: Porsche 911 GT2 RS snelste auto op de ‘RingAfbeelding Officieel: Porsche 911 GT2 RS snelste auto op de ‘RingAfbeelding Officieel: Porsche 911 GT2 RS snelste auto op de ‘RingAfbeelding Officieel: Porsche 911 GT2 RS snelste auto op de ‘Ring

GT2
Nou ja, de snelste straatlegale auto op de ‘Ring dan.

Het absolute record staat namelijk nog steeds op naam van wijlen Stefan Bellof, het Duitse racetalent dat in de jaren ’80 vaak vergeleken werd met Ayrton Senna. Bellof knalde in een Porsche 956 met Rothmans-livery de groene hel door in een ongelooflijke 6:11.13 minuten. Opdat wij niet vergeten.

Bellof

Lange tijd werd dit record gezien als een tijd die nooit meer uit de boeken gaat, al is het maar omdat er tegenwoordig niet meer met het snelste spul geracet wordt op de Nürburgring. Stiekem komen we met ‘gewone’ auto’s voor de straat echter langzaam maar zeker in de buurt van de toptijd. Porsche meldt ons namelijk dat de nieuwe 911 GT2 RS het record voor straatauto’s aangescherpt heeft naar 6:47.3 minuten. Porsche negeert daarmee overigens het bestaan van de elektrische NIO EP9, maar soit. Enfin, de tijd is nog een halve minuut langzamer dan die van Bellof, maar er wordt nog steeds verrassend veel progressie geboekt op dit vlak. Porsche’s meest recente hypercar, de 918, deed een rondje ‘Ring bijvoorbeeld in 6:57.

Collega @willeme schreef onlangs al dat de nieuwe über-911 bloedsnel is. Journo’s hadden de auto al geklokt op 6:56. Maar nu blijkt ‘ie dus nóg harder te kunnen gaan. De toptijd werd onder toeziend oog van een notaris gezet. Wel zo handig, daar er nog wel eens akkefietjes ontstaan over de legitimiteit van ‘Ring-tijden. Porsche was met twee 911 GT2 RS-en uitgerukt naar de Eifel en de auto’s deden direct vijf ronden op rij onder de 6:50. Achter het stuur zaten overigens Lars Kern en Le Mans-winnaar Nick Tandy. Hoge Porsche-pief Andreas Preuninger is trots op de consistentie van de 700 pk sterke turbo-raket:

De 911 GT2 RS toont zijn klasse niet alleen met het record, maar ook door zijn constante presteren. Dat dit met twee auto’s en twee rijders is gelukt, maakt ons extra trots. Het toont aan dat de 911 GT2 RS dit keer op keer kan presteren.

Porsche heeft al bewegend beeld vrijgegeven van de recordpoging. Ve hev done it!.

UPDATE: er is nu ook een onboard video van de hele ronde.

GT2-RS-record

Ook interessant!

  • Video - Porsche Taycan Turbo S vs 911 GT2 RS: wie wint?
  • 911 GT2 pakt ronderecord
    911 GT2 pakt ronderecord op Nürburgring Nordschleife
  • Porsche zet ronderecord op Zandvoort met GT2 RS
  • Porsche deelt video van GT2 RS MR record op Zandvoort
    Porsche deelt video van GT2 RS MR record op Zandvoort

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 991, 991-II, andreas-preuninger, circuit, geel, gt2, gt2-rs, nurburgring, Porsche, record, Video

Vorig bericht: « Audi maakt de RS4 en RS5 veel lichter met CFRP
Volgend bericht: Max Verstappen wil tien jaar dominant zijn in de F1 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Edge zegt

    27 september 2017 om 10:44

    Dat is gewoon absurd snel. En dat Porsche dít uit een 911 weet te persen maakt mij alleen maar meer benieuwd naar wat de Aston Martin Valkyrie en Mercedes-AMG Project One.

    Login om te reageren
  2. godofracing zegt

    27 september 2017 om 10:49

    https://m.youtube.com/watch?v=Fh8_2zQZ3xM&feature=youtu.be < Volledige on-board van het rondje. Bron: Instagram @Porsche

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      27 september 2017 om 10:50

      @godofracing: thx, ik ram ‘m er even bij/op.

      Login om te reageren
  3. viezefreddyw zegt

    27 september 2017 om 10:50

    Bizar man. 10 seconden sneller dan de 918 wat op het moment hoogstaande techniek is. Toch knap van Porsche dat ze dit weer weten te presteren. Ook al ziet het ding eruit als een kermisding.

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      27 september 2017 om 11:08

      @viezefreddyw: zet je ook aan het denken of de hybride techniek niet nog steeds wat te zwaar is.

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        27 september 2017 om 11:17

        @janjansen: Weet ik zo niet eigenlijk. Volgens mij weegt de 918 net geen 1700 kilo. Volgens mij weegt de GT2 RS net geen 1500 kilo. Het scheelt al gauw zo’n 200 kilo dus. Best veel, maar de 918 is wel echt een technisch hoogstandje met een snellere sprint naar de 100 en een hogere topsnelheid.

        Login om te reageren
        • woudloper zegt

          27 september 2017 om 19:38

          @viezefreddyw: banden zijn nu anders dan toen. En vooral, een aantal bochten op de nordshleife zijn heraangelegd en waarschijnlijk sneller dan voordien.

          Login om te reageren
  4. w0o0dy zegt

    27 september 2017 om 10:51

    Die Neo is nog 1,4 seconde sneller dus nee helaas voor Porsche niet de snelste. Wel de snelste RWD en de snelste in serie gebouwde auto.

    Login om te reageren
    • woudloper zegt

      27 september 2017 om 19:38

      @w0o0dy: en de Lanzante p1 LM

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        27 september 2017 om 19:42

        @woudloper: ja idd

        https://youtu.be/U4UD2N0EAdo

        Login om te reageren
  5. w0o0dy zegt

    27 september 2017 om 10:57

    @jaapiyo: 5 ronden op rij staat volgens mij nergens. Wel hebben ze 5 keer een tijd onder de 6:50 gereden met twee auto’s. Hoeveel rondjes en hoeveel uren daarvoor nodig waren is volgens mij nergens gemeld. En ff de tekst aanpassen ivm de recordtijd van de Neo.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      27 september 2017 om 11:01

      @w0o0dy:

      De nieuwe toptijd was geen toevalstreffer. De Duitse coureur Lars Kern (30) en de Brit Nick Tandy (32) braken het tot dan staande record van 6.52.01 direct door vijf ronden op rij tijden onder de 6.50 minuten te realiseren.

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        27 september 2017 om 11:05

        @jaapiyo: oh, waar haal je dat vandaan? Maar toch… Neo was sneller.
        https://youtu.be/mcepG9Twa_8

        Login om te reageren
        • jaapiyo zegt

          27 september 2017 om 11:08

          @w0o0dy: uit het ronkende pb van Porsche. Dat van de NIO heb ik nog even toegevoegd voor de volledigheid. Kennelijk ontkent Porsche het bestaan van die auto.

          Login om te reageren
          • Onehp zegt

            27 september 2017 om 12:05

            @jaapiyo: de NIO bestaat voorlopig niet, in productie…

            Login om te reageren
            • jaapiyo zegt

              27 september 2017 om 12:13

              @onehp: dat weet ik, dat weet jij, maar dat weet NIO niet.

              Login om te reageren
            • w0o0dy zegt

              27 september 2017 om 14:08

              @onehp: feit is dat het ding straatlegaal is.. en dat er minimaal 1 geproduceerd is. Dus geen record zonder allerlei mutsen en maten voor Porsche.

              Login om te reageren
              • bmwfreak038 zegt

                27 september 2017 om 14:54

                @w0o0dy: nio ep9 is geen straatlegale auto…

              • w0o0dy zegt

                27 september 2017 om 15:43

                @bmwfreak038: de auto is wel straat legaal maar de banden waren dat niet.
                http://www.carmagazine.co.uk/car-news/industry-news/nextev-2016-electric-hypercar-revealed/

              • 87sandyd zegt

                27 september 2017 om 18:25

                @w0o0dy: dus is de porsche de snelste ..

            • w0o0dy zegt

              27 september 2017 om 22:50

              @onehp: 7 stuks geproduceerd.. dus wel degelijk in productie.

              Login om te reageren
              • willeme zegt

                27 september 2017 om 23:05

                @w0o0dy: maar het record is niet gereden op straatlegale banden, volgens mij.

              • Onehp zegt

                27 september 2017 om 23:25

                @w0o0dy: tis maar wat je productie noemt. Maar goed, maakt mij verder niet uit. Geen van beide auto’s ga ik kopen ;)

  6. mrrallycross zegt

    27 september 2017 om 11:01

    Haha, in de buurt van het all time record. Scheelt slechts 36,17 seconden. Duurt nog wel ff voordat we dat ingehaald hebben

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      27 september 2017 om 11:25

      @mrrallycross: ja het is nog een flink gat. Maar toch vind ik het bizar met hoeveel seconden ze telkens die records aanscherpen. Waarschijnlijk een gevalletje decreasing gains, maar toch.

      Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      27 september 2017 om 11:26

      @mrrallycross: Dat gaat nog wel wat rollen edet kosten denk ik. Dit is al zo snel

      Login om te reageren
  7. dwersbongel zegt

    27 september 2017 om 11:03

    Flinke prestatie zeg! Ik zag in een vlog van Misha Charoudin hij dit ook zo had geschat (6:48) maar dat was getimed met een telefoon. Het is zelfs nog sneller dus.

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    27 september 2017 om 11:05

    Schitterend! Nu alleen alle carbon delen mooi in carrosserie kleur mee spuiten en hij is nog mooi ook!

    Login om te reageren
  9. trustmeiamanengineer zegt

    27 september 2017 om 11:19

    Dat is wel echt bizar rap. En dat met alleen RWD. Mooie prestatie.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      27 september 2017 om 11:31

      @trustmeiamanengineer: Had AWD de rondetijd niet alleen maar langzamer gemaakt door het extra gewicht?

      OT: bizar snelle tijd. Ook mooi om te zien hoe snel de techniek kan gaan. De 918 was een aantal jaar geleden zo ongeveer een van de snelste auto’s die je kon kopen. Die heeft het nu al lastig met een 911 die een fractie van zijn prijs kost.

      Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        27 september 2017 om 12:17

        @berlinetta: met 700pk denk ik dat de grens van maximale tractie op twee wielen wel bereikt wordt, dan is awd wel gunstig…

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          27 september 2017 om 12:29

          @davelepeef: Een P1, LaF of een F1-auto hebben ook rwd en die rijden voor zover ik weet prima. Zelfs Koenigsegg doet het zonder rwd en die zetten ook toptijden neer. Op een racebaan is awd niet noodzakelijk.

          Login om te reageren
          • davelepeef zegt

            27 september 2017 om 13:27

            @berlinetta: Misschien is mijn punt eigenlijk dat elektronische sturing je redding is bij 2wd icm dergelijke vermogens. Alle auto’s die jij noemt gaan bij vol gas alle kanten op zonder regeling; met awd zou dat beter zijn. Awd geeft per definitie een betere krachtsoverdracht, maar indd met een aantal nadelen.

            Login om te reageren
            • Onehp zegt

              27 september 2017 om 15:34

              @davelepeef: Porsche heeft 2/3 van het gewicht achteraan, onder acceleratie waarschijnlijk 75%. Dus 3/4 4wd = 3wd? Veel downforce helpt ook…

              Login om te reageren
              • davelepeef zegt

                27 september 2017 om 17:26

                @Onehp: hebben jullie aandelen rwd ofzo :) Ik beweer niet dat de auto sneller z’n rondjes doet met awd, er zijn immers een aantal nadelen. Ik denk gewoon dat er een bepaald vermogen is puur door elektronische regeling nog fatsoenlijk aan de straat te smeren is. awd kan daarbij een oplossing zijn, met wat nadelen. Vraag is dus waar een soort break-even punt ligt. In de rallysport is dat bijvoorbeeld ondanks lagere vermogens (liever koppel) allang bereikt.

              • p993 zegt

                27 september 2017 om 19:45

                @davelepeef: er is een aantal…

              • davelepeef zegt

                27 september 2017 om 19:56

                @p993: sorry ;)

  10. remus1997 zegt

    27 september 2017 om 11:31

    Niet vergeten dat toen de 918 de recordtijd reed de knik bij Flugplatz nog niet afgevlakt was. Dat is nu wel het geval en ook andere delen zijn aangepast en hebben beter asfalt gekregen. Vandaar ook de grote sprong qua tijden denk ik.

    Login om te reageren
    • remus1997 zegt

      27 september 2017 om 11:31

      @remus1997: en dat maakt Stefan Bellofs record natuurlijk des te meer bizar!

      Login om te reageren
  11. davelepeef zegt

    27 september 2017 om 12:18

    Als het ding nou nog een beetje aan te zien wordt, hebben we een topper. Want man, zoals ‘ie er hier bij staat vind ik het best een lelijkerd!!

    Login om te reageren
    • bmwfreak038 zegt

      27 september 2017 om 15:11

      @davelepeef: misschien was het allemaal wel niet te realiseren als die wat mooier gemaakt werd.

      Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        27 september 2017 om 17:08

        @bmwfreak038: tot zekere hoogte cast niet. Maar die zwarte (kale?) delen icm met die gele body met zwarte accenten… Dat had best wat beter gekund. Maar hey, mijn mening…

        Login om te reageren
  12. Gulli zegt

    27 september 2017 om 12:36

    Het circuit was ten tijde van Stefan Bellof toch korter? Zijn ze relatief gezien dan niet al sneller dan zijn record?

    “Owing to construction of the the track’s Grand Prix circuit, a bypass was added to the Nordschleife in 1983, shortening the track from 14.2 miles to 12.9 miles. As a result, the 1983 Nurburgring 1000km was held on the 12.9-mile Nordschleife, marking the only time top-level Le Mans cars raced on this configuration.” — http://www.roadandtrack.com/car-culture/classic-cars/news/a32791/nurburgring-record-stefan-belof-porsche-956/

    Login om te reageren
    • bmwfreak038 zegt

      27 september 2017 om 15:13

      @Gulli: de 956 is toch geen straatlegale auto, maar een race auto? dat maakt dit dus zowiezo geen relevante vergelijking? Of zeg ik nu iets geks.

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        27 september 2017 om 15:18

        @bmwfreak038: dat klopt, maar het is wel de vergelijking die dit artikel maakt, en de ‘ultieme’ tijd die er tot nu toe gereden is. Daar is elke fabrikant naar op zoek, om die ooit te verslaan.

        Wat dat betreft zou je ook een glasvezelkabel over de hele lengte van het circuit kunnen leggen en er 1 foton doorheen kunnen sturen. Dan is dat je nieuwe ultieme tijd, ga die maar eens verbreken met iets dat meer massa heeft dan 0 ?

        Login om te reageren
        • bmwfreak038 zegt

          27 september 2017 om 15:28

          @gulli: haha, ik snap het wel hoe zou het zijn als fabrikant, dus porsche heeft zowiezo al het record hoe dan ook zo kun je de discussie helemaal teniet doen als je zou willen.?

          Login om te reageren
  13. ghengiskhan zegt

    27 september 2017 om 12:40

    Het gaat belachelijk hard, voor min of meer normale stervelingen (u & ik) niet te doen. Ik moet bij het horen van ‘GT2’ altijd aan de test van de GT2 door Clarkson: https://www.youtube.com/watch?v=wUGYbvOQoWQ

    Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      27 september 2017 om 15:12

      @ghengiskhan:
      Precies daarom zou ik deze auto verkiezen boven elke andere. Auto’s in dit segment horen je angst aan te jagen. Een surplus aan woeste power kunnen omzetten in ongekende snelheid zonder daarbij tussen zes plankjes te eindigen is zó ’thrilling’!

      Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        27 september 2017 om 17:10

        @Original_Arnoud: koop dan lekker een Noble ipv een Porsche vol beschermengels… De 993 GT2’s zijn te duur geworden dus bij Porsche heb je weinig te zoeken dan ;)

        Login om te reageren
  14. trolle zegt

    27 september 2017 om 12:54

    Blijft een saai lelijk ding. Ook al doet hij de ring in 5min,wordt er nie warm van. Die 956 daarintegen

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      27 september 2017 om 14:52

      @trolle: ohja, wat hadden ze moeten doen om dat ding niet saai te maken dan? Micky Mouse op de motorkap moeten tekenen. Een agijn op de deuren moet schilderen? Of misschien een roofscoop met uitstekende tong erop moeten plakken?

      Ik snap best dat je de zoveelste 911 wel eens zat bent, maar dit is toch geen saaie auto qua uiterlijk ..

      Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        27 september 2017 om 17:11

        @87sandyd: wtf is een agijn!? Ik ga het meteen ff google’en

        Login om te reageren
  15. davelepeef zegt

    27 september 2017 om 13:45

    Word! Vooral met die lelijke kleurstelling… Functioneel zal het allemaal wel zijn, maar het is doorgaans toch een straatwagen. Doe dan maar zo’n spoilerloze GT3, of wat was het ook al weer, in een lekker klassiek kleurtje. En ik zou dan wat extra’s lappen voor zo’n leuk geruit motief op de stoelen, zoals porsche in het verleden zo goed deed :D

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      27 september 2017 om 13:46

      @davelepeef:..
      @trolle …

      Login om te reageren
  16. Rick-dos zegt

    27 september 2017 om 14:13

    Voor een auto waarvan men zegt dat de lay-out niet klopt doet Porsche het toch niet slecht. De motor op de “verkeerde” plek hebben liggen en toch de benchmark kunnen neerzetten. Valt de prijs van dat ding alleszins mee….

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      27 september 2017 om 14:43

      @rick-dos: Dan vraag je je toch af wat ze bereiken als ze 700 pk in een Cayman flikkeren ;)

      Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      27 september 2017 om 16:30

      @rick-dos: we gaan het zien als McLaren een 720LT oid bouwt en die over de ring jakkert.

      Login om te reageren
  17. jangerrit_klok zegt

    27 september 2017 om 15:01

    De NIO stond op slicks. Deze GT2 RS als het goed is op straatbanden.

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      27 september 2017 om 15:37

      @jangerrit_klok: waarschijnlijk op Michelin Pilot Sport Cup 2… Maar waarschijnlijk een speciale versie die noch extremer is, maar nog steeds straatlegaal inderdaad.

      Login om te reageren
  18. w0o0dy zegt

    27 september 2017 om 19:43

    @woudloper: ja idd

    https://youtu.be/U4UD2N0EAdo

    Login om te reageren
  19. PeugeotGTI zegt

    27 september 2017 om 20:45

    Is dat niet even snel als een Zonda R..?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North