• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mazda bedenkt slimme manier om elektrische MX-5 leuk te maken

Auteur: Bas Leesberg, gepost 2 mei 2025 om 08:58 – 4 Reacties

Geen EV-restomod, maar een écht elektrische productie-Miata.

Is dat even mooi? Loopt ‘master driver’ Akio Toyoda net te verkondigen dat Toyota absoluut nog géén elektrische sportauto wil, komt er net een patent van Mazda voorbij waarin het Japanse merk duidelijk hint naar een elektrische sportauto. De roadster op de tekeningen heeft de creatieve naam ‘Electric Automobile’, maar heeft duidelijk de vorm van een MX-5.

Normaal gesproken geven patenten enkel een vaag idee van een auto, maar deze keer zijn de documenten best uitgebreid. Mazda gaat vooral diep in hoe een elektrische MX-5 nog altijd leuk moet sturen. De magie zit hem in het doseren van de belangrijkste gewichtstoevoeging van de EV: de batterij.

Net zoals bij de Rimac Nevera wordt een deel van de batterijcellen opgeslagen in een tunnel in de vloer die precies onder het midden van de auto loopt. Zo moet het zwaartepunt zo laag mogelijk bij de grond komen te liggen. Andere delen van het accupakket worden elders gehuisvest. Er zijn twee accupakketjes op de achterste hoeken van de auto.

De meest inventieve batterijlocatie vinden we onder de voeten van de bijrijder (het voorbeeld hierboven is een rechtsgestuurde auto). Wanneer je alleen in de auto zit, kun je via een ”handmatig verstelbaar schuifmechanisme” een extra accupakket uitlijnen aan de passagierskant. Daarmee compenseer je jouw eigen gewicht en is de gewichtsverdeling tussen links en rechts weer beter in balans. Rijdt er wel iemand met je mee? Dan schuif je de batterij weer achter de stoel.

Rijden als een MX-5 op benzine

Het heeft allemaal met gewichtsverdeling te maken. Mazda wil dat de elektrische sportauto hetzelfde stuurgevoel heeft als benzine-equivalenten. Voor nu heeft het merk nog geen keuze gemaakt tussen voor- of achterwielaandrijving. Beide mogelijkheden worden dan ook in het patent meegenomen met een elektromotor op de voor- of achteras.

Helaas gaat het patent niet in op een EREV-versie met een hulprotatiemotor. Het is natuurlijk gissen wanneer er een productiemodel van de elektrische MX-5 komt. Eerst maar eens de volgende generatie afwachten die nog wel gewoon een benzinemotor krijgt. In de tussentijd kun je bij Electrogenic een oude MX-5 NA laten elektrificeren.

Bron: US Patent and Trademark Office via Motorguide

Ook interessant!

  • elektrische Mazda MX-5
    Een MX-5 elektrisch maken, mag dat?
  • Belgische dealer maakt Mazda MX-5 nóg leuker
  • Belgische Mazda MX-5 heeft twee kleurstellingen in één
  • Nieuwe MX-5 wacht genadeloze BPM-straf?

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Mazda, miata, mx-5, patent

Vorig bericht: « Sportauto van grootste automerk ter wereld moet ”naar benzine ruiken en herrie maken”
Volgend bericht: Goedkoopste Alpina stationwagon op Marktplaats ziet er piekfijn uit »

Lees Interacties

Reacties

  1. gekketurbo zegt

    2 mei 2025 om 09:26

    Extra gewicht op de achteras is meer grip in langzame bochten en meer drift capaciteit als de behoefte daar is. Zou een best leuke speeltje kunnen worden. Motoren van de MX5 vond ik zelf nooit de beleving echt verrijken, al zal het schakelen gemist worden…

    Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      2 mei 2025 om 13:16

      Je moet er wat meer voor werken, des de groter het beloningsgevoel. 😊

      Login om te reageren
  2. Mike zegt

    2 mei 2025 om 11:08

    Zo laag mogelijk zwaartepunt zoals in het artikel wordt beschreven haal je niet door de batterijen te stapelen in de middenconsole maar juist door een dunne laag over de hele vloer te verdelen. De reden om in het midden te stapelen heeft meer te maken met het behouden van de lage zit in de auto wat zeker voor een mx5 een goede zaak is.

    Login om te reageren
  3. drdre1 zegt

    2 mei 2025 om 13:18

    Ik hoop niet dat dit de tekeningen zijn van de NE, dat wordt een krappe ruimte om in te vertoeven zo van boven gezien. Of wordt ’t net zo’n breed ding als de BMW… 🤔 Small, light and nimble… Laten we hopen dat ze die uitgangspunten meenemen in de opvolger van de ND.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North