
Geen EV-restomod, maar een écht elektrische productie-Miata.
Is dat even mooi? Loopt ‘master driver’ Akio Toyoda net te verkondigen dat Toyota absoluut nog géén elektrische sportauto wil, komt er net een patent van Mazda voorbij waarin het Japanse merk duidelijk hint naar een elektrische sportauto. De roadster op de tekeningen heeft de creatieve naam ‘Electric Automobile’, maar heeft duidelijk de vorm van een MX-5.
Normaal gesproken geven patenten enkel een vaag idee van een auto, maar deze keer zijn de documenten best uitgebreid. Mazda gaat vooral diep in hoe een elektrische MX-5 nog altijd leuk moet sturen. De magie zit hem in het doseren van de belangrijkste gewichtstoevoeging van de EV: de batterij.


Net zoals bij de Rimac Nevera wordt een deel van de batterijcellen opgeslagen in een tunnel in de vloer die precies onder het midden van de auto loopt. Zo moet het zwaartepunt zo laag mogelijk bij de grond komen te liggen. Andere delen van het accupakket worden elders gehuisvest. Er zijn twee accupakketjes op de achterste hoeken van de auto.

De meest inventieve batterijlocatie vinden we onder de voeten van de bijrijder (het voorbeeld hierboven is een rechtsgestuurde auto). Wanneer je alleen in de auto zit, kun je via een ”handmatig verstelbaar schuifmechanisme” een extra accupakket uitlijnen aan de passagierskant. Daarmee compenseer je jouw eigen gewicht en is de gewichtsverdeling tussen links en rechts weer beter in balans. Rijdt er wel iemand met je mee? Dan schuif je de batterij weer achter de stoel.

Rijden als een MX-5 op benzine
Het heeft allemaal met gewichtsverdeling te maken. Mazda wil dat de elektrische sportauto hetzelfde stuurgevoel heeft als benzine-equivalenten. Voor nu heeft het merk nog geen keuze gemaakt tussen voor- of achterwielaandrijving. Beide mogelijkheden worden dan ook in het patent meegenomen met een elektromotor op de voor- of achteras.
Helaas gaat het patent niet in op een EREV-versie met een hulprotatiemotor. Het is natuurlijk gissen wanneer er een productiemodel van de elektrische MX-5 komt. Eerst maar eens de volgende generatie afwachten die nog wel gewoon een benzinemotor krijgt. In de tussentijd kun je bij Electrogenic een oude MX-5 NA laten elektrificeren.
Bron: US Patent and Trademark Office via Motorguide





Extra gewicht op de achteras is meer grip in langzame bochten en meer drift capaciteit als de behoefte daar is. Zou een best leuke speeltje kunnen worden. Motoren van de MX5 vond ik zelf nooit de beleving echt verrijken, al zal het schakelen gemist worden…
Je moet er wat meer voor werken, des de groter het beloningsgevoel. 😊
Zo laag mogelijk zwaartepunt zoals in het artikel wordt beschreven haal je niet door de batterijen te stapelen in de middenconsole maar juist door een dunne laag over de hele vloer te verdelen. De reden om in het midden te stapelen heeft meer te maken met het behouden van de lage zit in de auto wat zeker voor een mx5 een goede zaak is.
Ik hoop niet dat dit de tekeningen zijn van de NE, dat wordt een krappe ruimte om in te vertoeven zo van boven gezien. Of wordt ’t net zo’n breed ding als de BMW… 🤔 Small, light and nimble… Laten we hopen dat ze die uitgangspunten meenemen in de opvolger van de ND.