
De sportauto op benzine leeft voort!
Het is al ruim anderhalf jaar geleden dat Toyota op de proppen kwam met een concept voor een elektrische sportauto. Een productieversie van die Toyota FT-Se zal er niet snel komen. Niet zolang Akio Toyoda iets in de melk te brokkelen heeft bij de grootste autofabrikant van de wereld.
Toyoda laat zich in een interview uit over de nabije toekomst van de sportieve Toyota’s. Hier in Nederland moeten we het doen met de GR Yaris en de laatste paar exemplaren van de GR Supra, terwijl je een tijdje terug ook nog een GR86 kon kopen. Elders ter wereld kun je nog terecht voor een GR Corolla. Zulke modellen zullen volgens Toyoda voorlopig altijd worden gebouwd met een verbrandingsmotor.
”Er zullen altijd mensen binnen Toyota zijn die een passie hebben voor het ontwikkelen van elektrische sportauto’s, maar voor mij als de ‘master driver’ is de definitie van een sportauto iets met een geur van benzine en een luidruchtige motor.”
Waarom geen elektrische sportauto?
Toyota laat de EV-sportauto dus links liggen, terwijl Porsche wel gelooft in een volledig elektrische Boxster. Wat maakt een elektrische GR-sportauto nu zo onaantrekkelijk voor meneer Toyoda? Hij zegt: ”Toyota is een massaproductiebedrijf, dus we moeten ook denken aan betaalbaarheid, zelfs met EV’s. Zodra Toyota de capaciteit heeft om betaalbare EV’s aan te bieden, dan is dat misschien het moment waarop ik als master drive een elektrische sportauto wil introduceren.”

Elektrisch racen? Laat me niet lachen!
De sportauto’s van Toyota zijn meer dan geinige handel. Ze zijn de basis voor raceauto’s van Toyota. Kijk maar naar de snelle Yaris of de Supra GT3’s. Wanneer er straks betaalbare elektrische sportauto’s zijn van Toyota, wil de racende Toyoda er geen raceauto’s van bouwen.
Toyoda: ”Het is niet opwindend, omdat het niet mogelijk is om langer dan een uur op een circuit te rijden. Het type races waar ik aan meedoe, zijn meestal langeafstandsraces, dus met de huidige EV’s zal het geen race zijn die draait om de auto’s. Het zal een race zijn in laadtijden of batterijuitwisseling of zoiets”. Zou de beste man weten dat er al elektrische raceklasses zijn die hij nu faliekant onderuit haalt.
Via Automotive News





Oké, maar wat gaat Toyota dan wel bouwen in de (nabije) toekomst?
Alles. Alleen geen elektrische sportwagens. En gelijk heeft ie.
Dat zijden ze bij de komst van de eerste auto’s ook: leuk van transport, niet voor sport. Voor de sport neem je gewoon een paard.
Inmiddels weten we beter en is er serieuze autosport, naast paardensport. Zo zal het weer gaan, maar dan electrisch. Battery technologie wordt steeds beter, meer energie in minder massa en sneller te laden. EV autosport zal gewoon een plekje krijgen naast ICE autosport en paardensport. Over 30 jaar zullen jullie zeggen “ja, die kerel had eigenlijk wel gelijk”
Over 30 jaar. Tja dan kan je van alles wel roepen. Dit gaat over de nabije toekomst, komende modellen enzo.
Een verstandig man, hadden we maar meer van dit soort lui op zulke posities ipv allemaal klakkeloos mee in de pollonaise van de linkse gekkies
Geen enkel links gekkie is voor sportwagens, elektrisch of niet. Elektrische Toyota’s zijn er al, en daar gaan er echt wel meer van komen. Ze hebben al miljarden in solid state accu’s zitten, denk je dat ze daar niets mee gaan doen? Eigenlijk zegt ie enkel: sportwagens blijven op benzine rijden. Helemaal goed als je het mij vraagt.
Porsche overweegt om ook een ICE in de Boxster te bouwen. Zij komen dan dus ook op terug.
Het schijnt dat Porsche ook al werk aan toch weer een brandstof versie, van de nieuwe te komen Boxter/Cayman, en zelfs van de nieuwe Elektrische Macon wordt al weer een ICE versie ontwikkeld.
Auto fabrikanten ovenleven het niet als ze nu op compleet elektrisch over gaan, de wereld is pas over 30 jaar klaar om op volledig elektrisch over te gaan.
@HZW dat zijn totaal ongebaseerde geruchten. Je kan niet van het PPE platform opeens een ICE maken. Misschien een EREV er van maken, dat is het enige wat zou kunnen. Of de ‘huidige’ ICE Macan toch nog een extra facelift geven en opnieuw in productie.
Maar er is ook een PPC platform. Je kunt op basis van de nieuwe Q5 een brandstof Macan bouwen die er identiek uitziet als de elektrische Macan.
Het standaard antwoord vanuit een autofabrikant die extreem achterloopt op de concurrentie. Met een Ioniq 5N rij je elke Toyota het snot voor de ogen op het circuit, en dat is zelfs een 5-persoons hatchbak. Moet je nagaan wat er zou gebeuren als Hyundai de moeite zou doen een lichtere en lagere sportauto te bouwen op datzelfde platform.
Eens.
En wat ze bouwen aan ‘sportwagens’ is ook niet erg indrukwekkend: BMW-techniek in een niet al te mooi jasje, een te slome GT86 of hoe ie nu ook heet, en een lachwekkend opgevoerde bejaardenmobiel :-(
Ik als “Master drive” snap precies wat hij bedoeld.
“Toyoda, grandson of Toyota Motor Corp. founder Kiichiro Toyoda, who has earned the unofficial title of “master driver”, holds the final say on what makes a Lexus a Lexus and a Toyota a Toyota. Under his leadership, the Japanese automaker has undergone a transformation, becoming a brand that genuinely cares about driving enthusiasts.”
“There will always be people inside Toyota passionate about developing electric sports cars. But for me as the master driver, my definition of a sports car is something with the smell of gasoline and a noisy engine.”