• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mazda komt met nieuwe groene motorenreeks

Auteur: RubenBaeten, gepost 29 september 2009 om 14:13 – 33 Reacties

Mazda SKY-G benzinemotor

Kijk, je auto’s worden er best een stukje schoner van als je ze lichter en gestroomlijnder maakt. Maar je zult vroeg of laat toch ook iets aan de techniek moeten bijschaven. De Mazda MX-5 Superlight Concept is bijvoorbeeld hartstikke leuk, maar wordt aangedreven door een blok dat nog op een rotswand werd uitgetekend door mensen met veel haar. Tijd voor Mazda om daar iets aan te doen: op de Tokyo Autoshow presenteren ze daarom hun nieuwe motoren- en transmissiereeks genaamd SKY.

In 2015 wil Mazda hun auto’s 30% minder viezigheid laten uitstoten dan in 2008 het geval was. Zowel een nieuwe benzine- als een dieselmotor moeten hiervoor gaan zorgen. Beide maken gebruik van conventionele technieken, maar Mazda claimt deze zodanig geperfectioneerd te hebben dat er aanmerkelijk minder frictie in het blok plaatsvindt en dat de thermische efficiëntie naar een hoger niveau getild wordt.

De SKY-G is een direct ingespoten 2.0 viercilinder die 15% minder benzine verbruikt dan de huidige tweeliter. Het koppel is daarentegen met 15% gestegen, mede dankzij moderne injectoren en geoptimaliseerde variabele kleptiming. De SKY-D is het nieuwe dieselwonder met piezo-injectoren en een two-stage turbo, dat de bekende 2.2 met maar liefst 20% naar de kroon steekt. Hiermee moet een nieuwe Mazda6 net zo zuinig worden als de huidige Mazda2.

Ook laat Mazda een nieuwe SKY-Drive automatische transmissie zien, waarmee nog eens 5% extra winst geboekt wordt op het gebied van brandstofverbruik. De SKY-Drive is geheel opnieuw ontworpen en heeft wederom behoorlijk wat minder frictie, een frisse koppelomvormer en een koppeling met minimale slip. De bak heeft minder transmissievloeistof nodig en schakelt hierdoor sneller en directer, volgens Mazda bijna als een dual-clutch transmissie.

Vanaf 2011 kunnen we de SKY-pronkstukjes terugvinden in nieuwe Mazda’s.

Ook interessant!

  • Mazda 2 Hybrid
    Nieuwe Mazda 2 Hybrid komt heel bekend voor
  • Nieuwe Mazda Carol
    Nieuwe Mazda Carol is superschattig (met vierwielaandrijving!)
  • Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE
    Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE
  • Compacte mazda crossover
    Er komt nóg een compacte Mazda crossover aan

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

co2, Mazda, milieu, Techniek, tokyo-2009

Vorig bericht: « Blik op de weg terug op de buis
Volgend bericht: Porsche 997 Turbo met geile gele randjes »

Lees Interacties

Reacties

  1. DoetHetErToe? zegt

    29 september 2009 om 14:17

    Geen nieuws inzake wankeltjes?

    Los daarvan : altijd leuk; meer vermogen en er minder voor moeten verbruiken. Maar een Mazda6 die evenveel moet verbruiken als een Mazda2? Klinkt een beetje té goed, maar ok, we zien wel in 2011 zeker?

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      29 september 2009 om 14:43

      @DoetHetErToe?:

      Dat duurt nog even. ;)

      Login om te reageren
    • MattCurlew zegt

      29 september 2009 om 14:46

      @DoetHetErToe?: er komt een nieuwe 16X (2x800cc) Renesis rotatiemotor. Met direct ingespuiting. Zal debuteren in de opvolger van de RX-8 die in de wandelsgangen RX-9 wordt genoemd en gewoon 2 portieren krijgt. Over ong. 2/3 jaar komt ie

      Login om te reageren
  2. mrtn zegt

    29 september 2009 om 14:17

    Maar geen geblazen benzine motoren?

    Login om te reageren
  3. paulusrx7 zegt

    29 september 2009 om 14:44

    doet u mij maar een nieuwe rotery!! met 3 schijven graag…

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      29 september 2009 om 16:48

      @paulusrx7:

      U wenst?
      http://www.youtube.com/watch?v=aWz7gTiMXwA&feature=player_embedded

      Login om te reageren
  4. MattCurlew zegt

    29 september 2009 om 14:44

    Tja hopelijk is het ook echt zo want elke keer roepen ze dat de motoren zuiniger worden maar steeds blijkt van niet. En terwijl de rest allemaal overgaat op compacte turbomotoren met verschillende pk-varianten loopt Mazda continue achter… tis een goed merk maar ze lopen iets tevaak achter de feitjes aan..

    Login om te reageren
  5. Merry zegt

    29 september 2009 om 14:46

    Klinkt goed!
    Maar het is wel een gevalletje eerst zien dan geloven.
    Tevens vind ik de aanpak wel goed, gewoon een 2.0 zuiniger maken in plaats een 1.4T 1400 kilo laten trekken op een rollerband en claimen dat het zuinig is zoals de heren VAG doen.
    Ik zie hier wel wat in en ben allang blij dat ze heen hybride maken.

    Login om te reageren
    • MattCurlew zegt

      29 september 2009 om 14:47

      @Merry: ze komen wel met een hybride. Eerst wilden ze er niet aan beginnen maar door de concurrentie moet het wel. Ze werken samen met Toyota voor de techniek zodat ze er eerder mee kunnen komen..

      Login om te reageren
    • Laue zegt

      29 september 2009 om 14:49

      @Merry: Moet je toch maar eens in een golfje 1.4 tsI gaan rijden. Oke saai uiterlijk maar echt wel zuinig dingetje hoor.

      Login om te reageren
      • Merry zegt

        29 september 2009 om 14:58

        @Laue:
        Ik heb een Mazda6 2.3 gereden en ik kon daar ook gemiddeld 1 op 15 rijden met normaal weg gedrag.
        Koppel is toch echt belangrijken voor gewoon gebruik dan pk’s en dat is net wat de 1.4T mist.
        Zeker als je ook nog eens met 4 man er in zit en lange stukken aflegt.
        Daarbij heb ik ook nog wel een een aanhangen er achterhangen waarvan ik zeker weet dat die 1.4T dat niet zuinger gaat doen.
        Dat is wat ik probeer te zeggen de 1.4T is zuinig als je alleen doet waar die voor gemaakt is en dat is in je eentje van werk naar huis rijden.
        Een iets grootere auto met een 2.0 aanboord is misschien wel iest minder zuinig als je er met 1 man in rijd maar als je er andere dingen mee gaat doen dan alleen woon/werk verkeer blijft het verbruik nagenoeg het zelfde en zal dus meer alround zuinger zijn.
        Wat dus aantrekkelijker is voor een familie die geen lease auto hebben.

        Login om te reageren
        • Laue zegt

          29 september 2009 om 15:28

          @Merry:

          ik weet niet, maar ik heb nog nooit zon koppelrijke 1.4 gereden als de tsi van VAG. En ook zeker zuinig met 5 man erin. Logisch dat als je vaak meer te sleuren heb dan je 750kg boedelbak dat hij meer verbruikt.

          Login om te reageren
  6. sta zegt

    29 september 2009 om 15:07

    Bron?

    Login om te reageren
  7. johnny m zegt

    29 september 2009 om 15:12

    variabele kleptiming , nou nou . Het is wat.
    Laat die gasklep weg , individuele (inlaat) klepsturing zou het devies moeten zijn.
    De licentie van multiair is trouwens te koop.

    Login om te reageren
  8. RubenBaeten zegt

    29 september 2009 om 15:24

    @sta: Ehm, Mazda.

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      29 september 2009 om 15:32

      @RubenBaeten:

      en waarom is die op het plaatje dan blauw en heten ze sky? Niks groene reeks… :P

      Login om te reageren
  9. DoetHetErToe? zegt

    29 september 2009 om 15:34

    MattCurlew : da’s leuk om weten! Thank you!
    *gaat ff Googlen op sketches/spyshots/whatever er te vnden valt over de ‘RX-9’

    Login om te reageren
  10. DoetHetErToe? zegt

    29 september 2009 om 15:37

    edit : hmm, dat ziet er best wel braafjes uit… Maar zeker niet slecht. Ben beniuwd. De oude RX-7 was een leuk apparaat :)
    (en waarom staat er behalve dan over hybridegeruchten niks over de RX-9 hier op AB?? Jullie strooien anders wel de ene schets van de ene halfbakken designstudent na de andere op jullie blog?)

    Login om te reageren
    • MattCurlew zegt

      29 september 2009 om 16:02

      @DoetHetErToe?: tja genoeg impressies maar altijd gebaseerd op lucht..

      Login om te reageren
  11. Ronnie T uit L zegt

    29 september 2009 om 15:50

    Groen???
    Grijs met blauw bedoel je!

    Login om te reageren
  12. RaKiM zegt

    29 september 2009 om 16:01

    srry mensen maar er is nog geen beeld van de rx-9 die wordt op het moment nog op zwaar beveiligt terein getest en zal niet naar NL gaan omdat die te duur en te hoog verbruik zal hebben.

    Maar als die er eenmaal is zal die idd een 1.6 2X795cc krijgen met waarscheinlijk een nieuw twin turbo systeem.
    de aandrijving blijft gewoon achter en het wordt een midden moter met de motor voor de bestuurder (SLR mclaren stijl) dit zijn de US specs over europa weet ik het niet

    en die geblazen benzine motoren komen ergens rond 2012 beginnent met de 2.0 en de 2.5 (2.5DISI speed6)

    Login om te reageren
  13. GWBoes zegt

    29 september 2009 om 16:04

    @ Merry

    volgens mij draai je koppel en vermogen om.
    als je een 1.8 fiat stilo en een 1.4 bravo vergelijkt heeft de stilo meer vermogen (+13 pk) maar wint de bravo het aan koppel (+44 Nm).

    Login om te reageren
  14. DoetHetErToe? zegt

    29 september 2009 om 16:13

    MattCurlew : ja, blijkbaar wel inderdaad. nog maar even afwachten dan. Maar als wat RaKiM en nog wat andere sites zeggen klopt, belooft het wel iets leuks te worden. :)

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      29 september 2009 om 16:52

      @DoetHetErToe?:

      Daar doelde ik dus met mijn eerste comment op. Nog even geduld. ;)

      Login om te reageren
  15. paulusrx7 zegt

    29 september 2009 om 17:17

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  16. Citrofiel zegt

    29 september 2009 om 18:34

    Is dit nog nieuws? Elke nieuwe motor is tegenwoordig x procent zuiniger en krachtiger dan zijn voorganger. Ach, Mazda is weinig is het nieuws, aardig dat jullie ze nog wat gunnen.

    Login om te reageren
  17. sjazz zegt

    29 september 2009 om 19:16

    @ Ronny T… haha je bent me net voor.

    Login om te reageren
  18. MattCurlew zegt

    29 september 2009 om 20:24

    Kan Mazda zich niet beter terugtrekken uit Europa? Alleen met de diesels hebben ze laten zien dat ze Europa interessant vinden maar vergeten dan weer mooi er een automaat aan te koppelen. Terwijl bijna alle andere merken overstappen op compacte turbomotoren komt Mazda alleen maar met een vernieuwde 2.0.. leuk voor de VS, Japan en Australie waar ze wel goed verkopen maar hier wil men inmiddels wel wat anders..

    Login om te reageren
  19. Cantago zegt

    29 september 2009 om 20:44

    Ik zie weer “groen” in de titel, ik lees het uit protest geeneens meer… bah!

    Login om te reageren
  20. DeVernieuwing zegt

    29 september 2009 om 23:22

    Pff, die luie 2.0 motor van Mazda zijn zelfs als ze 20% krachtiger/zuiniger zijn dan eerst nog steeds “zwak” vergeleken met de 5 jaar oude Duitse 2.0s van VAG en BMW … Gemiste kans hoor !

    Login om te reageren
    • MattCurlew zegt

      30 september 2009 om 11:24

      @DeVernieuwing: wij hebben thuis de Mazda3 2.0 met 150pk. Luie motor? Absoluut niet! Hoe kom je er bij? Trekt altijd goed op, je zit zo op de 160 voor je het doorhebt.. 8,9 sec van 0-100 is ook niet slecht

      Login om te reageren
  21. Ramshoek zegt

    30 september 2009 om 09:05

    Ik rijdt zelf sinds kort een Mazda3. Gekozen op basis van meerdere testuitslagen en op basis van klanttevredenheids en storings (on-) gevoeligheids onderzoeken. Ben benieuwd of ik zo tevreden blijf als ik nu ben…

    Maar een beetje critisch blijven kan geen kwaad en wat betreft de SKY-‘dinges’ technologie, da’s volgens mij toch vooral een nieuw flitsend marketing labeltje; de Diesel is al op de markt en van de 2 liter Benzine heb ik ook al een (Duitse) test gelezen…

    Login om te reageren
  22. BananaFlip zegt

    30 september 2009 om 15:47

    Dat klinkt erg goed.
    Het werd natuurlijk ook wel tijd, maar als je die nieuwe en de oude motoren zo met elkaar vergelijkt is dit inderdaad een grote vooruitgang.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North