
De Japanse autofabrikant heeft eindelijk alles laten weten over de Mazda3 met turbo. Maar is het een concurrent voor de Golf GTI, of gewoon een rappe Mazda?
Stel je voor, je hebt als autofabrikant weken, zo niet maandenlang gepland naar hét moment dat je een nieuw automodel hebt aangekondigd. Je zorgt voor een gelikte presentatie, stuurt van te voren allerlei mysterieuze uitnodigingen naar media en wacht in spanning af naar de geplande datum… Om er dan achter te komen dat een van je collega’s de uitnodiging niet correct heeft bestudeerd.
Mogelijk is dit wat er gebeurde bij de onthulling van de sportievere Mazda3. Een ruime twee weken geleden plaatste Mazda USA namelijk een YouTube-filmpje, waarvan iedereen dacht dat het een teasertje was voor de Mazda3. Je hoort een turbomotor toeren, terwijl de datum 8 juli in beeld komt. Aankomende woensdag, dus. En wat plaatst Mazda Mexico afgelopen vrijdag online? Onderstaand filmpje over de Mazda3 met turbomotor. Foutje…
Maar goed, het goede nieuws is dat we niet meer hoeven te wachten op woensdag. De Mazda3 met turbomotor (die voor zover bekend geen spannende naam heeft, zoals Mazda3 Turbo) krijgt een 2,5-liter Skyactiv-G-motor die goed is voor 227 pk en 420 Nm. Dit is dezelfde motor als degene die Mazda bijvoorbeeld in de Mazda6 stopt.
Daarmee krijgt de Mazda3 beduidend meer vermogen dan de 184 pk die het nu maximaal aankan. Tegelijkertijd is het wel nog steeds minder dan bijvoorbeeld de 245 pk van de nieuwe Golf GTI. De Golf heeft met 370 Nm wel weer een stuk minder koppel. Daarnaast heeft de Mazda3 zoals eerder werd gemeld vierwielaandrijving en automaat, wat de stoplichtsprint wel aardig spannend zou maken.
Bij de Duitser is het overigens een stuk makkelijker om te zien dat je met een sportief model te maken hebt. De uiterlijke wijzigingen van de Mazda3 Turbo zijn een stuk subtieler te noemen. Zeg maar miniem. Wel krijg je – in Mexico – extraatjes als een elektrisch zonnedak, 18-inch velgen en automatische LED-koplampen.
Vanaf 10 juli is de Mazda3 Turbo in Mexico te koop voor omgerekend 19.405 euro. De auto komt sowieso naar de Verenigde Staten en Mexico, een Europese release is echter nog niet bekendgemaakt.
Das een mooie prijs ook. Die Mazda’s zitten al vaak standaard vol met opties. Vink nog wat meer leuks aan en hop, voor 25k een mooi bakkie!
@hamerhaai Daar was ik nog de woorden ‘in Mexico’ vergeten ;)
Dit ding zou 40.000/50.000 kosten in Nederland. BPM + BTW he.. (Daarom rijdt er zo veel oud spul hier)
Fraaie wagen. Erg interessante lijn.
Ik hoop dat deze uitvoering ook een ticket naar de EU krijgt.
Het aanbod hier begint aardig te verschralen…..
Er is werkelijk nog niet 1 yt video in dese app die werkt. Of je moet wellicht niet 100x op de play knop drukken, maar 1000x. Geen idee, mooi waardeloos.
Ligt toch echt aan jou dan, bij mij werkt het prima.
@benja01: tuurlijk jongen… Als t bij jou maar werkt.
@soundgarden: toevallig een ad-blocker geïnstalleerd op de telefoon? Ik denk dat het daarmee te maken heeft.
@soundgarden: Bij mij doet die het helaas ook niet.
@soundgarden: ik heb er ook problemen mee…
Lijkt me een lekkere uitvoering, zo’n drie deurs 3 Turbo.
Sowieso is die 3 een bijzonder fraaie wagen. Net een soort Alfasud van de 21e eeuw. Toppertje.
Precies!
Hopelijk niet want dat waren roestbakken!
19.5k in Mexico, ofwel 40k in Nederland.
:(
40k lijkt me aan de lage kant. Ik gok dat het tussen de 40k en de 50k zal zijn of wellicht daar nog overheen. Eerst BPM en dán nog BTW over die BPM he..
Als ie in Nederland uitkomt zullen niet veel mensen dit ding gaan leasen/kopen vermoed ik. (Bijna niemand koopt nog een nieuwe auto trouwens, nagenoeg alles is lease)
Lijkt me niet dat deze als GTI-concurrent bedoeld is. Eerder voor de consument die de skyactiv-x niet weet te waarderen omdat het een atmosferisch blok is qua karakter.
Jammer dat je deze niet hier gaat zien. Zal voor n kleine 40k best lopen hier.
Ik mis alleen die kaboutertjes…
De titel is erg goed genederlandst. Complimenten.
Denk dat dit nog best wat potentie heeft.
2.5 met turbo en nu al 420nm, beetje kietelen en kan zomaar 300pk en 520nm uit rollen.
Wat heb je daar aan…
Dan word je er alsnog helemaal uitgetrokken door een Tesla model 3 waar er 1000en van zijn hier…
Last net dat de nieuwe Tesla 3 long range standaard 449 PK gaat krijgen. (niet eens ’n performance model).
Aan de andere kant vind ik het ook wel weer leuk dat we wat vermogen op de Nederlandse wegen krijgen.. Eindelijk auto’s met veel vermogen waar we hier in NL niet 10x zo veel voor betalen als in het buitenland.
Zeer fraai en nu eindelijk met een beetje pit. Zet maar neer
Hij is fijn! Al is een 300pk MPS variant natuurlijk nog leuker.