Officieel: vernieuwde Mazda MX-5 met meer vermogen

Auteur: , 80 Reacties

De facelift brengt goed nieuws met zich mee.

Mazda heeft de MX-5 opgefrist. Er waren al geruchten dat het merk met deze facelift meer vermogen in de kleine Japanner ging proppen en nu is het officieel. Zowel de Roadster, als de RF met inklapbare hardtop, zijn er op vooruit gegaan. Wie kiest voor de nieuwe Chairo-variant kan de facelift herkennen aan de bruine softtop.

De 2.0 SKYACTIV-G draait voortaan meer toeren. Voorheen ging het blok door tot 6.800 t/min en met de facelift hoef je met de tweeliter pas bij 7.500 t/min te schakelen. Met de facelift levert de motor 184 pk en 205 Nm koppel. Een upgrade van 24 pk en 5 Nm.

Niet alleen de motor is vernieuwd. De MX-5 heeft voortaan een in diepte verstelbaar stuurwiel. Voorheen kon het stuurwiel alleen in hoogte worden aangepast. Daarnaast kunnen de Recaro-sportstoelen met de facelift los besteld worden op de 1.5 SKYACTIV-G . Dit was niet mogelijk bij het uitgaande model. Toen moest je het Sport-pack aanvinken op de 2.0 om de stoelen te krijgen. Verder introduceert Mazda met de facelift vijf nieuwe veiligheidssystemen, waaronder Traffic Sign Recognition System en een achteruitrijcamera.

De vernieuwde Mazda MX-5 is vanaf augustus verkrijgbaar. Prijzen beginnen bij 32.990 euro voor de softtop met de 1.5 motor. De SKYACTIV-G 184 (de motor die je wil hebben) is er vanaf 40.090 euro. Het duurste model is de MX-5 RF met automaat. Deze is er vanaf 48.990 euro.



80 reacties

YES! Het wordt bijna wat met het vermogen!
@Jochempie: zegt het internet…
Tussentijds hebben de eigenaren van Mx5’s (deze én de vorige versies) allang bakken lol!

Het gaat niet alleen maar om pk’s mensen.
@ukbob: Als eigenaar van een hele hoop mx5en kan ik je zeggen dat vermogen wel degelijk de domper is op de lol van een mx5.
Ja met de originele 2 liter is het ook ff leuk, maar 180-200 pk in een auto van dit gewicht is toch echt wel de sweet spot.
@ukbob: Ik heb een MX5…….. En er mogen meer PK’s in. Je zit ook wel eens met je MX5 op de snelweg.
@jochempie: Een extra (langere) versnelling zou dan ook helpen..

Dat merk ik met mijn eigen warme hatch, een Yaris TS met 105 pk. een lollig ding, maar op de snelweg…
Dan is de Focus C-max 1.8 ineens een stuk relaxter en uiteindelijk ook sneller.
@dracae: Ja, 4000 toeren bij 120 is ook nogal hoog. Helemaal voor 131 pk op 990 kilo.. Een turbo, een zesbak uit een NB en een 3.9:1 eindoverbrenging maakt het een volwassen auto om te rijden.
@ukbob: Doe mij toch maar wat meer vermogen in mijn ND 2.0. Ik rij er nu twee jaar mee rond, er mag best een scheutje meer pit in. Ik heb altijd nog een stuk ambitie over op het moment dat de toerenbegrenzer ingrijpt.
Zo’n RF met de 2.0 lijkt me echt een heerlijk scheurijzer. Wel prijzig hoor. Met wat opties zit je waarschijnlijk zo aan 45k.
Hebben ze de neus geschrapt ofzo? Jammer, vond het wel een leuk neusje.

Verder maakt de toevoeging van meer vermogen niet veel uit. Een MX5 heeft meer vermogen niet nodig. Keer op keer hebben ze bewezen een leuke auto neer te zetten met een leuk rijgedrag. Daar gaat het tenslotte om bij een MX5.
@viezefreddyw: rijgedrag is leuk maar als je elke keer zoek word gereden door golfjes diesel wordt je het wel zat
@gove: Denk maar niet dat er ook maar één eigenaar is van een MX5 die zich druk maakt om een Golfje die ietsje sneller is.
@viezefreddyw: eigenaars niet nee; daarom zijn er ook zo weinig van…
@n0zem: best verkochte open sportwagen ooit..idd je ziet zelden een mx5.. man man man.
@w0o0dy: ik denk toch dat een iets potentere versie potentieel een (veel) groter koperspubliek zou trekken, daar de basis van deze fantastische wagen daar uitermate geschikt voor lijkt. En nee; ik zie ze niet veel, het huidige model. Heb je courante verkoopaantallen voor me paraat?
@n0zem: 157 in 2015, 184 in 2016, 191 in 2017 en de teller staat al op 80 voor t jaar tot nu toe.
@w0o0dy: zo, dat had ik niet verwacht, ik moet hierbij mijn ongelijk toegeven. Echter blijf ik erbij dat een potentere versie deze wagen nog onsterfelijker zou kunnen maken. Maar dat kan natuurlijk altijd na aanschaf geregeld worden!
@n0zem: ze verkopen er meer van dan Audi van de TT (open+dicht) en BMW van de Z4. Dus toch niet zo verkeerd.
@w0o0dy: ik heb geen cijfers maar de laatste versie rijdt heeeel veel rond in België. Kost ook wat minder bij ons.
@w0o0dy: tja Paul , maar waarom heb je toen in vredesnaam gekozen voor inferieure achterbanden zodat hij eerder uitbreekt….
@tjongejongejonge: Paul? Zo heet ik niet. Ik heb toen de voor en achterbanden omgeruild omdat ik spelen leuker vind/vond dan hard gaan.
Inmiddels ligt er rondom nieuw rubber op dat flink plakt en dat is best leuk maar echt een beetje glijden dat is er niet meer bij. De auto is nu dus feitelijk iets minder speels maar wel sneller in bochten. Wel wat veiliger als het een keer regent.
@n0zem: De MX5 is de meestverkochte roadster ooit. Dat jij ze weinig ziet ligt aan jou.
@viezefreddyw: hij heeft dan ook een Golf als plaatje.
@str8six: dat ik ooit in een golfje reed, betekent niet dat ik niet óók een autoliefhebber zou kunnen zijn ;-)
@n0zem: Dat betekent het bijna wel :)
@Jochempie: hahaha, zo lijkt het op dit forum soms wel, idd! :-D
@viezefreddyw: de kever is ook veel verkocht, zie ik ook niet iedere dag. Het gaat me om het huidige model (waar dit artikel over gaat).
@n0zem: gelukkig is de afzetmarkt groter dan Nederland. Daar zie je ze wel regelmatig.
@gove: die Golf diesel mag dan misschien wat sneller zijn in een rechte lijn. Bij iedere rotonde pak je 50 meter voorsprong met de mx-5. En je hebt nog continu meer lol ook.
@w0o0dy: denk je dat serieus woody? Golf r heeft 360pk op 4 wielen. snap niet dat ze er een kleine turbo op zetten om de turbo-lag zo klein mogelijk te houden en je doorbreekt de 200pk ‘barrière’
@vtechlover: *foutje je bedoelde dieseltje, dan nog is een gtd sneller door zn nm en dsg.
@vtechlover: denk dat ie niet per se het uitaccelereren bedoelt. :P

You don’t need power if you don’t have to slow down for the corner..
@vtechlover: maar ook duurder dan een mx-5, om over een golf r nog maar te zwijgen
@vtechlover: hm… reed er laatst toch een GTD uit hoor. In de praktijk rijdt een ND 2.0 onder de 7 seconden naar de honderd. 6,5 lukt mits goed schakelen en bevorderlijk weer.
@vtechlover: ik zie vrijwel alles heel vlot klein worden in t spiegeltje bij de rotondes. Alleen echte sportwagens kunnen bijblijven. Natuurlijk kun je alles snel maken met vermogen. Een mx5 is echter snel (zolang er bochten zijn) ZONDER vermogen. Mijn oudje rijdt als een kart bij dat soort werk (snelle variatie van de richting door s’ bochten en bij rotondes.
@w0o0dy: Ik heb niet het idee dat de mx5 (nb,1.8 140PK) van mijn moeke veel sneller is rond een rotonde dan mijn ouwe trouwe 190 (met sportline onderstel). Vooral niet met de verse rubbertjes in de ophanging. Al is de Mazda wel leuker om mee te jakkeren, voornamelijk doordat de motor veel hoogtoeriger is.
@lekbak: mijn Na 1.8 met gele Koni’s een paar braces, nieuw rubber en Poly bushings en een custom uitlijning gaat onbeschoft hard door s’es… Ik denk dat die Benz zomaar 30/50 meter moet toegeven.. per rotonde.
@w0o0dy: Er is altijd een baas boven baas, een lotus elise moet ik ook laten gaan. Maar die ouwe blauwe van mij rijdt de nieuwste (of inmiddels niet meer?) fiesta st ook zoek in de bochten. Zelfs de bestuurder van een 996 was flink chagrijnig toen ik na twee rondjes klaverblad weer op z’n achterbumper zat aan het eind van de bocht en hij zichtbaar op de grens reed (ik ook trouwens).
@lekbak: overigens is een rotonde rond minder indrukwekkend dan “rechtdoor” over de rotonde.
@gove: zoek word gereden? je zit toch niet in gran turismo?
hmm jong gebruikte focus rs zelfde geld, of 2 serie cabrio, beetje duur voor zo’n gebakje
@gove: en toch kan ik me voorstellen dat dit leuker rijdt. (En je vergelijking gaat niet op, want een jong gebruikte MX5 is ook goedkoper dan een nieuwe. Heel gek)
@posthumus: komt aardig dicht bij een 228i cabrio met 10-15 k op de teller
@gove: Die Focus biedt ook wel veel lol, maar die 2-serie is toch wel een andere auto dan deze MX-5. Bovendien heb je voor dat geld een bomvolle MX-5 en een kale 2-serie.
Poeh, vanaf bijna 33k is toch wel een hoop geld voor zo’n klein speeltje.
@tvklarenbosch: kun je iets leukers opnoemen voor iemand die echt van rijden houdt dat goedkoper is?
@w0o0dy: je hebt helemaal gelijk, deze auto heeft weinig concurrentie. Iets wat mij verbaast, want hier moet Mazda toch een redelijke marge op maken lijkt me.
@w0o0dy: Ik kan zeer veel motoren opnoemen die dat beiden ja.
@wpgt: voor 33k kan je bij veel motormerken voor de topmodellen gaan en nog aardig opties bijbestellen
De Mazda Mx-5 RF is echt zo smakelijk, heb hem 3x gezien en elke keer heb ik mijn vriendin verveeld met een verhaaltje hoe smaakvol die auto wel niet is. Ik parkeer hem even in de droomgarage
En dan laten ze in plaats van echte foto’s computeranimaties maken, zodat je helemaal los kan gaan qua locatie, staat er alsnog een boom voor de auto…
Nog iets bekend geworden over het gewicht? Begreep dat de 2.0 wat lichtere onderdelen gebruikt, maar geen idee hoeveel dat scheelt. Vraag me ook af of er wat andere onderdelen verzwaard zijn voor het extra vermogen.
€33.000 tot bijna €50.000 voor een MX5….Het is toch al 1 april geweest? Welke idioot heeft dat bedacht?
@rike: de Nederlandse staat? Hier in België heb je de instapper al voor 10k minder
@winkeb: De Nederlandse staat is sowieso de grootste idioot
Off topic: Ik blijf een zwak houden voor Mazda, door hun actie met de tekst KOOP EEN DAF toen het Nederlandse auto- en vrachtwagenbedrijf DAF met faillissement bedreigd werd. Nog steeds hulde hiervoor!
Koop geen Abart / Fiat, maar de MX-5!
Geweldig leuke auto als je dichtbij bergpassen, etc. woont… Hier in de Randstad lijkt een MX-5 me horror…
@punicaoase: Ik gebruik hem als daily. 150km per dag, waarvan ruim de helft snelweg. Het Randstad-probleem zit tussen je oren ;-)
Heeft de facelift ook bagageruimte? Want nu kun je je creditcard nog niet eens kwijt in die auto. Wat jammer is want het is echt een leuk ding
@gulli: wel een beetje het idee achter deze auto
De mx-5 zal iets beter presteren na dit beetje vermogen maar mazda heeft nooit echte pk/prestatie machines gehad de rx8 was ook al zo’n sloom hok met z’n wankeltroep onder de kap deze mx-5 zal misschien nog wel sneller zijn.
@jwcroy82: voor een ongeblazen één-punt-drietje vond ik hem best rap
De RX8 dus
@gulli: Dat is niet vergelijkbaar en je weet het.
@jwcroy82: De RX-8 was sneller dan de Golf 5 GTI en doet ook niet onder voor de Golf 6 GTI. En vlotter dan de gemiddelde leasediesel. Dus sneller dan 95% van het Nederlandse wagenpark, mét een uniek rijgedrag.

Wat had jij verwacht, een M3 concurrent?
@jwcroy82: vergeet de RX-7 niet. In top spec had die gewoon 280 pk en duurde 0-100 zo’n 5 seconden. We hebben het hier dan over midden jaren ’90, dat was toen ronduit snel (en dat is het eigenlijk nog).
@dizono: herinner me het testverbruik nog op circuit van het belgische blad Autogids toenertijd: 68l/100km. (ok niet 100% zeker, ergens rond de 70l in ieder geval 8-) )
Kunnen ze die lelijke jaren 90 stijl antenne niet eens wat beter wegwerken? Alleen daardoor al ziet de auto die vanaf later dit jaar uitkomt, er vandaag al gedateerd uit.
Solidair dat mensen die een arm of been moeten missen ook een MX5 kunnen bestellen, een andere reden om een automaat te nemen kan ik me werkelijk niet bedenken.
Ben wel benieuwd naar de specs… Want zijn snelle Italiaanse zusje met 170pk doet 0-100 in 6.8 met 170pk.. en topt 232km/u (https://www.autowereld.nl/fiat/124-spider/abarth-1-4-turbo-170pk-alle-opties-23328776/details.html ). Daar zou deze dan toch ook aan moeten komen…
@tvr1974: Ik weet wel zeker dat ik dan de Abarth had gekocht. Maarja Mazda fans..
@clarkson: Haha tot je hem ziet een hoort…
De leukste auto waarmee ik heb gereden 2017. De 1.5 ND op 16″. De leukste auto ooitZ eigenlijk. Zo genietbaar aan dagdagelijkse snelheden.
Enkele vergelijkingspunten:
– Ik vond niks aan de NA 1.6 toen ik die reed rond het jaar 2000.
– Thuis anno 2017 stond er een vefijnde GT86 met 230pk en een mooie koppelkromme.

Als de nieuwe 2.0 even genietbaar is… Kan zijn dat ie wat meer frustreert, juist omdat ie meer pks heeft en je je dan minder vaak kan uitleven, zoals het geval was met de GT…
@onehp: “genietbaar” – da’s een lekker woord! In het soort van “ik ben een gelukkeling”.
@lacker: nog een woord. ‘Fris’. Een frisse rijbeleving, en dat niet alleen omdat het dak open kan.

Ben er helemaal weg van. Jammer genoeg geen plaats/tijd meer voor een 2e auto…
2.0L met nog geen 200 peekaa en net aan 200Nm ..
bij 18.000.000.000 rpm ..

doei doei ..
@lincoln: meer nm koppel per kg dan je 528i, relschopper.
@lincoln: Numberphile..
Gaaf ding zou m wel met dit blok als RF willen rijden.
Mensen die hier praten over te weinig vermogen hebben bijna allemaal niet in een mx-5 gereden. Je hebt gewoon veel lol in die auto’s. Punt.
Ik rij in een nb en ik ben Engelse ponden aan het sparen voor een Rocketeer conversie. Mensen mogen altijd doneren. Het is een soort crowdfunding funding project. Bij gebleken interesse zal ik mijn IBAN hier wel bekendmaken;-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).