Alle prijzen van de Mazda 3 SkyActiv-X bekend

Auteur: , 50 Reacties

Niet spotgoedkoop, wel redelijk compleet. En een unieke motor.

Vorige week konden we melden dat de Mazda 3 met de 180 pk sterke SkyActiv-X motor was aangekondigd voor de Nederlandse markt. Ook konden we toen al mede delen wat de vanafprijs zou worden. Voor 28.610 euro staat er eentje voor de deur. Dat is de prijs van de kaalste instapper die je waarschijnlijk nooit zal aantreffen.

Gelukkig heeft Mazda nu wat meer prijzen gedeeld. Die 28.610 geldt voor de vijfdeurs hatcback. Deze valt niet bij iedereen in de smaak. Die C-stijlen doen wat denken aan die van een Alfasud en de eerste generatie Seat Leon, dus je kunt het slechter treffen. Wie absoluut die hatchback niet wil hebben, kan kiezen voor de sedan met SkyActiv-X motor. Die kost namelijk 29.110 euro.

Mazda 3 SkyActiv-X '19

Heb je een hekel aan schakelen, dan is er goed nieuws: een automaat is namelijk leverbaar. Deze heeft zes verzetten en kost 31.110 euro. Een Mazda 3 Sedan SkyActiv-X met automaat kost 31.610 euro. Er zijn drie uitvoeringen: basis (zonder naam), Comfort en Luxury. De Comfort is 1.500 duurder dan de basis uitvoering. De Luxury kost 3.400 meer dan een Comfort (4.900 euro meer dan een basisuitvoering).

Mazda 3 SkyActiv-X

Ga je dus voor een Mazda 3 zoals je ‘m wilt hebben (en je op de plaatjes ziet), ben je ongeveer 36 mille kwijt. Mocht je willen leasen, dan kan dat vanaf 369 euro per maand (60 maanden / 10.000 km per jaar). Zit je vast aan milieulabels, dan moet je altijd voor de handbak gaan, die heeft ongeacht de uitvoering een A-label. De automaten hebben B- of C-label. De Mazda 3 met SkyActiv-X motor wordt geleverd in september 2019.



50 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
De sedan staat niet bij de afbeeldingen.
@durashift: Kijkt u eens: ALLE persfoto’s van de Mazda 3 Sedan:

https://www.netcarshow.com/mazda/2019-3_sedan/
@willeme: mooie auto toch? Met de 180pk lijkt het mij ook een erg prettige auto
@lekkerlinksrijden: Zo jammer dat het alleen zo weinig is. Je moet op zijn minst golfjes R de baas kunnen zijn.
@vondick: Dat moet helemaal niet hoor. Het zou leuk zijn maar daar is Mazda totáál niet mee bezig…
@durashift: en een Mazda 3 is altijd, beter dan een VW golf.
Wat is er revolutionair aan dit nieuws?
@alfalfa: Het nieuws is niet revolutionair, auto’s hebben al heel lang prijzen. De motor is dat wel. Het is tot nu de enigste in zijn soort. De Mazda3 is onder de lezers een populaire auto, dus vandaar dat we de prijzen graag even mede delen ;-)
@willeme: en ik ben meteen weer de configurator ingedoken. Niet dat er veel te configureren is want deze auto is standaard FULL OPTIONS NAVI LEDER 18″LM met boekjes!!

Nee maar serieus, je kunt alleen nog kiezen welke kleur je hem wil hebben, die auto’s zitten echt bommetje vol.
@gulli: De Mazda-configurator ben je inderdaad zo uitgespeeld. Model kiezen, uitvoering kiezen, kleur kiezen. Vervolgens heb je alleen nog de keuze of je wil betalen ja of nee.
@willeme: Misschien wel handig als je in het artikel zegt wat er zo revolutionair is aan die motor…
@langejohn: Dat is reeds eerder besproken hier op AB 😉
@langejohn: niet iedereen heeft een winterslaap gehouden…
Ik heb de 123 PK tijdelijk als auto vd zaak… geweldig wat je als standaarduitrusting krijgt bij die dingen:
Head up display
Digitale tellers
LED rondom
Keyless alles
LMV
CC met afstandsregeling
Kunstleder dashboard

Alleen NAVI etc is wennen, maar daar hebben we dan Apple CarPlay voor!

Mooie auto, die 180pk is een lekkere opvolger!
Gave wagen maar oprecht jammer dat de automaten het in dit geval minder goed doen dan de handbakken, wat bij andere merken soms precies andersom is.
Dat valt eigenlijk wel mee.
Dat dashboard hebben ze goed bij BMW afgekeken zeg. Beter goed gejat…
@erickson: Ik vind ’t niet echt op elkaar lijken eigenlijk. De Mazda heeft een strak en minimalistisch interieur, BMW is in mijn ogen veel traditioneler en tikkie fantasieloos.
@dondeboer: En echte klokken!

Dat wordt nog eens een dure optie bij de premium boertjes.
@dondeboer: de plaatsing van het scherm, de klimaatbediening, de vormgeving van het stuurwiel (het is net een M sport stuur) en als kers op de taart de grote draai drukknop, allemaal heel erg BMW. Niks mis mee, Mazda kopieert van de besten in ergonomie maar origineel is het niet.
@mashell: qua ergonomie heb je wel een punt, maar verder blijf ik op m’n standpunt dat de sfeer wel echt anders is. Maar goed, dat is ook maar een mening. 100 mensen, 100 meningen. Gelukkig valt r iets te kiezen :)
-edit: nutteloze bijdrage-
Heeft iemand de nieuwe 3 al een keer zien rijden? Ik niet…
@punicaoase: ik heb ze nu al een aantal keer gezien in Belgie en afgelopen week in Hongarije en Oostenrijk. Het blijven mooie wagens, zeker in het donkerrood!
@punicaoase: ja! Ontzettend fraaie verschijning!
@punicaoase: Er staat een nieuwe 3 bij mij op de hoek dus vaak genoeg 😉
@duderuud: Leuk, ik wacht nog steeds tot ik de eerste spot. Ik vind het een tof ding om te zien. Motorisch ben ik niet overtuigt van Mazda… ze voelen vaak wat sloompies aan… Deze nieuwe motor wil ik wel eens proberen.
@punicaoase: zever, gezever. Stap eens in een mx-5, ja zelfs die met de 1.5. sloom is dat ding echt niet te noemen.
@humpyourdog: nee die gaan door als een naaimachine aan de coke. Rijd heerlijk.
@humpyourdog: mwah vind de MX-5 specs/prestaties van de 1.5 vrij zielig… ook wel logisch met dat lage koppel. Heb er nooit in gereden. Wel in een Fiat 124 en de Abarth: beide vind ik niet overtuigen… de Abarth blèrde wel ultralekker ;-)
@punicaoase: Ik denk, jij hebt al een proefrit gemaakt.
@punicaoase: Zie ze regelmatig hier in het noorden.
Wie nu nog voor een golf, a3, 1, megane, etc kiest is knettergek!
Als ik een leaseslet zou mogen uitkiezen dan wist ik t wel
@cloverleaf: Het grote manco van deze super mooie auto is nogsteeds niet gefixt: ze zijn zo langzaam.
@cloverleaf: Er is veel leuks in dit segment. Persoonlijk zou ik voor een nieuwe Corolla Hybrid hatchback gaan. Nooit gedacht dat ik dat ooit zou zeggen. Ik zoek alvast dekking.
@dreester: ben het roerend met je eens over de Corolla. Ook een mooie wagen. Stiekem vind ik de Sports Touring de mooiere van de twee.

In het rood graag, met de velgen die veel persauto’s hebben, High Power hybrid erin, ja doe maar hoor
@dreester: ik ging m ff googlen, had m niet meer op mn netvlies maar idd. Knap ding!

Toch zou ik voor de Mazda gaan.

Eigenlijk grappig dat dit de spirituele opvolger is van de mighty bolhoed.
@cloverleaf: de bolhoed was toch een 121? Zag rich week flink onder de 3(23).
Mooi ding toch. Komt er ook een station? Een soort mini Mazda 6 is natuurlijk sowieso zijn.
Prachtige kar. Nu met een héle interessante motor. Fijn I-drive-achtig systeem. Lekker lage zit. En check dat heerijke korte pookje. Man, wat zou ik graag in deze wagen willen rijden!
@poes: *Sportief pookje.
Leuk dat men nog innoveert, maar ik heb liever een motor met een turbo.
225Nm vindt ik wat mager voor een 2 liter.
En nu nog iemand die een praktijktest weet te vinden…Uitstoot, verbruik, Nm. Er is weinig over te vonden. Vreemd….voor zoiets revolutionairs….Na 140 ICE motoren is er toch een doorbraak!!!! Denk toch dat het allemaal tegenvalt.
@amersfoorter: ding is nog niet uit, komt vanzelf. Las dat hij 4,3 l/100 km verbruikt volgens de WLTP.
@amersfoorter: er heeft gewoon nog niemand mee kunnen rijden. Dat zal zeer binnenkort wel gebeuren en uitgebreid in de pers belicht worden.
Lastig hoor… een Soul Red 3, of een rode Corolla. Toch wel de 2 mooisten in het segment
SkyActiv-G:
Vermogen: 122 pk
0-100 in: 10,4 sec
Gem verbr: 1:19,6
CO2 uitstoot: 115

SkyActiv-X:
Vermogen: 180 pk
0-100 in: 8,2 sec
Gem verbr: 1:23,3
CO2 uitstoot: 96

Waarom zou je nog voor de -G gaan!? Geweldige aanbieding en toen ik ‘m in het echt zag was ik helemaal om. Prachtige auto met dito interieur. Jammer dat de lichte lederen bekleding alleen op de Sedan te krijgen is
Die overhang van de neus is niet echt mooi.
Misschien een domme vraag, maar klinkt deze benzinemotor door de diesel achtige technologie ook een beetje als een diesel?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).