En natuurlijk ook van Ferrari, Sauber, Force India, Renault, Haas, Williams en Toro Rosso.
Jep, Mclaren gaat motorgegevens van alle Formule 1 auto’s meten. McLaren Applied Technology heeft namelijk de FIA-tender gewonnen en mag daarom van 2018 tot 2020 de motorsensoren leveren die alle teams moeten gebruiken. Inderdaad: moeten.
Nu mogen teams nog zelf hun leverancier kiezen voorzaken als temperatuur- en oliedruksensoren, maar vanaf volgend seizoen komt daar verandering in. Het is een volgende stap van de FIA om de elektronica in de auto’s zoveel mogelijk te standaardiseren. Zo moeten alle teams bijvoorbeeld al sinds 2008 dezelfde ECU-unit gebruiken, een device waarvan McLaren Applied Technology de levering ook jarenlang voor haar rekening heeft genomen. De software mogen de teams wel zelf schrijven, maar deze moet wel worden goedgekeurd door de FIA. Zo is bijvoorbeeld software die kan herkennen of de lichten op groen springen ten strengste verboden.
Dutchdriftking zegt
Juist hierin kan een slim team voorsprong boeken….
subaru4ever zegt
Betekend het leveren van sensoren dan ook meteen toegang tot de gegevens? Ik betwijfel het.. De gegevens die de sensoren leveren lijken mij exclusief voor het team zelf. Zou oneerlijk zijn tegenover de andere teams.
gregorius zegt
@subaru4ever: nee, natuurlijk niet. Maar je moet natuurlijk wel op het artikeltje klikken.
Voor McLaren is het alsnog positief. Met een beetje mazzel halen ze de ontwikkelkosten er zo uit en zo fund je weer wat slimme koppen die in jou organisatie ook elders kunnen helpen. Terwijl andere teams die slimme koppen nodig hebben om de sensoren te analyseren e.d.
pomoek zegt
Wel apart dat de teams zelf de software mogen schrijven voor de ECU. Gaat de fia nu alle codes doorlopen om te kijken of het allemaal wel legaal is?
bassx zegt
@pomoek: Het is een autocoded module. Zelf code schrijven is dan ook een relatief begrip. Het is niet zo dat er code gecompileerd wordt en geüpload kan worden naar de TAG-310B ECU. Je moet het zien als de controle die jij hebt over je computer door formules te schrijven in Excel.
pomoek zegt
@bassx: wow helder, bedankt voor de info!
n54coupe zegt
Zo is bijvoorbeeld software die kan herkennen of de lichten op groen springen ten strengste verboden.
Ik neem aam dat je de startlichten bedoelt hier.
Die zijn rood.
En bij de start gaan die van 0 naar 5, en dan uit….
Groene vlakken na een gele vlag situatie zijn wat lastiger. Niet elk baanvlak heeft die ledbakken. Meestal is het een gezwaaide vlag.
dutchiehd zegt
@n54coupe: lichten tijdens een pitstop gaan wel van rood naar groen
pinut187 zegt
@n54coupe: ha mooi gevonden!
bassx zegt
Door verschillende stukken software mag prima een verschil in snelheid worden gemaakt maar de software moet dan wel geschreven worden in een bepaalde omgeving en allemaal gedraaid worden door dezelfde hardware. Daarom denk ik dat dit wel een stap is in de goede richting. Nu mogen teams nog eigen hardware gebruiken in de vorm van sensoren en deze sensoren mogen eigen drivers gebruiken. Deze stap is namelijk om het laatste stukje eigen software te elimineren ook al gaat het enkel en alleen om drivers van sensoren er wordt toch nog eigen software buiten de ECU gebruikt.
Edge zegt
Winnen ze bij McLaren ook weer eens wat!
mrrallycross zegt
Mooi voor McLaren, zal wel een heel dik contract achter zit wat betreft omgang met de data