• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

McLaren gaat gegevens Mercedes en Red Bull meten

Auteur: Dizono, gepost 30 januari 2017 om 14:56 – 12 Reacties

F1 Sensoren


En natuurlijk ook van Ferrari, Sauber, Force India, Renault, Haas, Williams en Toro Rosso.

Jep, Mclaren gaat motorgegevens van alle Formule 1 auto’s meten. McLaren Applied Technology heeft namelijk de FIA-tender gewonnen en mag daarom van 2018 tot 2020 de motorsensoren leveren die alle teams moeten gebruiken. Inderdaad: moeten.

Nu mogen teams nog zelf hun leverancier kiezen voorzaken als temperatuur- en oliedruksensoren, maar vanaf volgend seizoen komt daar verandering in. Het is een volgende stap van de FIA om de elektronica in de auto’s zoveel mogelijk te standaardiseren. Zo moeten alle teams bijvoorbeeld al sinds 2008 dezelfde ECU-unit gebruiken, een device waarvan McLaren Applied Technology de levering ook jarenlang voor haar rekening heeft genomen. De software mogen de teams wel zelf schrijven, maar deze moet wel worden goedgekeurd door de FIA. Zo is bijvoorbeeld software die kan herkennen of de lichten op groen springen ten strengste verboden.

Ook interessant!

  • McLaren MCL35M met Mercedes-motor is hier
  • Nyck de Vries niet in F1, wat gaat hij nu doen?
    Nyck de Vries niet in F1, wat gaat hij nu doen?
  • Audi heeft McLaren gekocht
    BREEK: Audi heeft McLaren gekocht? *UPDATE*
  • 'Audi heeft tóch interesse in McLaren'

Nieuwste artikelen

  • Configureer een BMW alsof het weer 2005 is
  • ‘Verboden’ versie van de Toyota GR Supra bestaat nu alsnog
  • Controversiële crossover gaat nóg controversiëler worden
  • Een voorproefje op de nieuwe 911 GT2 RS
    Een voorproefje op de nieuwe 911 GT2 RS
FacebookTweetPinLinkedIn

fia, Formule 1, McLaren, Racing, Techniek

Vorig bericht: « Toyota niet langer de grootste autofabrikant ter wereld
Volgend bericht: MINI Countryman 2017: rijtest en video »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    30 januari 2017 om 15:06

    Juist hierin kan een slim team voorsprong boeken….

    Login om te reageren
  2. subaru4ever zegt

    30 januari 2017 om 15:32

    Betekend het leveren van sensoren dan ook meteen toegang tot de gegevens? Ik betwijfel het.. De gegevens die de sensoren leveren lijken mij exclusief voor het team zelf. Zou oneerlijk zijn tegenover de andere teams.

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      30 januari 2017 om 15:35

      @subaru4ever: nee, natuurlijk niet. Maar je moet natuurlijk wel op het artikeltje klikken.
      Voor McLaren is het alsnog positief. Met een beetje mazzel halen ze de ontwikkelkosten er zo uit en zo fund je weer wat slimme koppen die in jou organisatie ook elders kunnen helpen. Terwijl andere teams die slimme koppen nodig hebben om de sensoren te analyseren e.d.

      Login om te reageren
  3. pomoek zegt

    30 januari 2017 om 15:45

    Wel apart dat de teams zelf de software mogen schrijven voor de ECU. Gaat de fia nu alle codes doorlopen om te kijken of het allemaal wel legaal is?

    Login om te reageren
    • bassx zegt

      30 januari 2017 om 16:39

      @pomoek: Het is een autocoded module. Zelf code schrijven is dan ook een relatief begrip. Het is niet zo dat er code gecompileerd wordt en geüpload kan worden naar de TAG-310B ECU. Je moet het zien als de controle die jij hebt over je computer door formules te schrijven in Excel.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        30 januari 2017 om 16:51

        @bassx: wow helder, bedankt voor de info!

        Login om te reageren
  4. n54coupe zegt

    30 januari 2017 om 16:00

    Zo is bijvoorbeeld software die kan herkennen of de lichten op groen springen ten strengste verboden.

    Ik neem aam dat je de startlichten bedoelt hier.
    Die zijn rood.
    En bij de start gaan die van 0 naar 5, en dan uit….
    Groene vlakken na een gele vlag situatie zijn wat lastiger. Niet elk baanvlak heeft die ledbakken. Meestal is het een gezwaaide vlag.

    Login om te reageren
    • dutchiehd zegt

      30 januari 2017 om 17:41

      @n54coupe: lichten tijdens een pitstop gaan wel van rood naar groen

      Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      31 januari 2017 om 04:11

      @n54coupe: ha mooi gevonden!

      Login om te reageren
  5. bassx zegt

    30 januari 2017 om 16:52

    Door verschillende stukken software mag prima een verschil in snelheid worden gemaakt maar de software moet dan wel geschreven worden in een bepaalde omgeving en allemaal gedraaid worden door dezelfde hardware. Daarom denk ik dat dit wel een stap is in de goede richting. Nu mogen teams nog eigen hardware gebruiken in de vorm van sensoren en deze sensoren mogen eigen drivers gebruiken. Deze stap is namelijk om het laatste stukje eigen software te elimineren ook al gaat het enkel en alleen om drivers van sensoren er wordt toch nog eigen software buiten de ECU gebruikt.

    Login om te reageren
  6. Edge zegt

    30 januari 2017 om 17:12

    Winnen ze bij McLaren ook weer eens wat!

    Login om te reageren
  7. mrrallycross zegt

    30 januari 2017 om 17:38

    Mooi voor McLaren, zal wel een heel dik contract achter zit wat betreft omgang met de data

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North