• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota niet langer de grootste autofabrikant ter wereld

Auteur: Dizono, gepost 30 januari 2017 om 14:10 – 50 Reacties

Volkswagen Taro


Deze slag is namelijk gewonnen door de Duitsers.

Met 10,2 miljoen verkochte voertuigen is de Toyota-groep niet langer de grootste fabrikant ter wereld, een titel die het concern vier jaar lang mocht voeren nadat ze VAG aftroeften. Hoewel ze een minieme plus noteerden van 0,2 procent, is het Volkswagen gelukt de Japanners in te halen. Zij verkochten dit jaar 10,3 miljoen voertuigen, 3,8 procent meer dan in 2015.

Ik heb het bewust over voertuigen, want alle merken uit de concerns doen mee. Dus in het geval van Volkswagen niet alleen merken als Audi, Bentley en Skoda, maar bijvoorbeeld ook Scania en MAN. In het geval van Toyota gaat het om minder merken, behalve Lexus maken ook Hino, Daihatsu en het zeer marginale Ranz onderdeel uit van het conglomeraat.

Foto: de Volkswagen die eigenlijk een Toyota Hilux was; de Taro.

Ook interessant!

  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86
  • Golf 8 infotainment
    Volkswagen pakt grootste nadeel Golf 8 grondig aan
  • Video: belachelijk boze BMW beukt blauwe Toyota
  • toyota-lexus-elektrisch
    Forse aanval Toyota en Lexus op Volkswagen!

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, record, Toyota, vag, Volkswagen

Vorig bericht: « Bomvolle RS4 is een occasion om van te smullen
Volgend bericht: McLaren gaat gegevens Mercedes en Red Bull meten »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    30 januari 2017 om 14:14

    Stuivertje wisselen dus.

    Login om te reageren
  2. PunicaOase zegt

    30 januari 2017 om 14:22

    Knap hoor, ik zou er met de huidige berichten over zowel sjoemelen als kwaliteit niks van durven kopen…

    Login om te reageren
    • 't Peugje zegt

      30 januari 2017 om 14:48

      @punicaoase: Het is pas knap dat het een merk als Toyota, met veel minder dochterondernemingen, gelukt is om ze jaren lang achter zich te houden.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        30 januari 2017 om 15:05

        @straatzakelijk: met meer merken verkoop niet vanzelf meer. Toyota is op een aantal grote markten een stuk beter opgesteld dan VW (Japan, Africa en de VS bijvoorbeeld).

        Login om te reageren
    • stuko zegt

      30 januari 2017 om 15:47

      @punicaoase: echt? Wat heb je hier als consument nou uiteindelijk van gemerkt dan?

      Login om te reageren
      • PunicaOase zegt

        30 januari 2017 om 15:49

        @stuko: echt? De kwaliteit merk je niet als consument (dsg’s, kettingen, olie, etc.)…

        Login om te reageren
        • stuko zegt

          30 januari 2017 om 16:13

          @punicaoase: ik doelde meer op het sjoemelen.. het woordje kwaliteit niet opgemerkt ;-)

          Login om te reageren
  3. janmetdelangeachternaam zegt

    30 januari 2017 om 14:22

    Als je ziet wat voor auto’s ze tegenwoordig op de weg zetten verbaast het met nog dat ze zo groot zijn. Auto’s als de yaris en de auris rijden naar mijn mening voor geen meter en materiaal keuze laat ook aan de wensen over

    Login om te reageren
    • vagtroep zegt

      30 januari 2017 om 14:32

      @janmetdelangeachternaam: je krijgt er wel een stuk betrouwbaarheid en degelijkheid voor ipv om de paar weken naar de garage waardoor je auto meer in de garage rijd dan waar het hoort te rijden.

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      30 januari 2017 om 14:45

      @janmetdelangeachternaam: maak dit verhaaltje nu nog eens over VAG en betrek dan de kwaliteit erbij. Misschien dat het dan iets logischer klinkt…

      Login om te reageren
    • robert110 zegt

      30 januari 2017 om 14:47

      @janmetdelangeachternaam: De beste Toyota’s zijn niet in Nederland leverbaar. De Tacoma bijvoorbeeld is echt een goede truck, en ook de 4runner is een top auto, daarnaast kan je in Australië nog een nieuwe Land Cruiser 70 krijgen. Maar daar is in Nederland geen vraag naar dus krijgen wij alleen de kleine rommel, en de Hilux

      Login om te reageren
      • inoh zegt

        30 januari 2017 om 17:23

        @robert110: En in Amerika blijft de Sienna de ultieme “swagger wagon”. Blijf het hilarisch vinden.

        Login om te reageren
        • rrvliet zegt

          30 januari 2017 om 18:48

          @inoh: Hatsa! https://youtu.be/ql-N3F1FhW4

          Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      30 januari 2017 om 14:49

      @janmetdelangeachternaam: ze leveren niet alleen in NL. Toyota is wereldwijd met allerlei betere modellen aanwezig maar ook nog goedkopere modellen.

      Login om te reageren
    • bofkont zegt

      30 januari 2017 om 16:00

      @janmetdelangeachternaam: Dat is onzin, toyota bouwt kwalitatief uitstekende wagens daar kan VAG nog veel van leren, prima no nonsens auto.
      Net of een Golf of audi zo dynamisch stuurt, dan moet je toch echt bij Bmw zijn.

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        30 januari 2017 om 18:39

        @bofkont: helemaal met je eens.

        Login om te reageren
      • dennisdebengel zegt

        30 januari 2017 om 20:56

        @bofkont: heb jij geen werk of zo? Man man man. Ga wat leuks doen. Er is ook leven buiten internet….:-) je bent hier te vaak.

        Login om te reageren
        • bofkont zegt

          31 januari 2017 om 10:00

          @dennisdebengel: Zeg dat tegen deze gasten wil je ;)

          http://www.autoblog.nl/nieuws/wie-heeft-in-2016-de-meeste-beste-reacties-gepost-94177

          Login om te reageren
          • viezefreddyw zegt

            31 januari 2017 om 12:42

            @bofkont: He, pas op he!?

            Login om te reageren
            • bofkont zegt

              31 januari 2017 om 14:09

              @viezefreddyw: Oh lol je staat er ook tussen wist ik niet eens, mijn wel gemeende excuus ;)

              Login om te reageren
              • viezefreddyw zegt

                31 januari 2017 om 14:20

                @bofkont: Excuses aanvaard.

              • bofkont zegt

                31 januari 2017 om 14:39

                @viezefreddyw: Gelukkig maar ;)

      • slickrick zegt

        30 januari 2017 om 21:13

        @bofkont: er was eens een Franse delegatie op bezoek in de Toyota fabriek in Japan, vroegen ze: waar is de quality man die de naden controleert…….hu hoe bedoel je naden controleren.?…..die zijn exact hetzelfde op elke auto hier

        Login om te reageren
    • slickrick zegt

      30 januari 2017 om 21:10

      @janmetdelangeachternaam: ja wat wil je van een auto die nieuw 8k kost? Een VW UP rijdt ook voor geen meter

      Login om te reageren
  4. LaLancia zegt

    30 januari 2017 om 14:44

    De cijfers die bekend zijn gemaakt gaan over productie, niet over daadwerkelijke verkopen (http://www.forbes.com/sites/bertelschmitt/2017/01/30/its-official-volkswagen-worlds-largest-automaker-2016-or-maybe-toyota/4/#22895f9327a9).
    Desalniettemin knap van de Duitsers. Alleen verdient Toyota per verkochte voertuig naar het schijnt een stuk meer dan VAG, en heeft deze de groei grotendeels autonoom bereikt.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      30 januari 2017 om 17:01

      @lalancia: Dus voor hetzelfde geld staat er nog een parking met een miljoen VW’s te wachten op klanten?

      Tsss, zouden ze weer aan het sjoemelen zijn met cijfers…

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      30 januari 2017 om 17:05

      @lalancia: “How did Volkswagen explain its 670,000 unit gap between published deliveries and published production? It did not. After I sent my spreadsheet to Wolfsburg, the company enacted strict radio silence. I’m sure Volkswagen has an explanation.”

      Ok, iets minder dan een miljoen dus…

      Login om te reageren
  5. misterdrogba zegt

    30 januari 2017 om 15:03

    Als je ziet wat voor ondernemingen/merken VAG onder haar hoede heeft en wat voor ondernemingen Toyota onder haar hoede heeft, vind ik het nog indrukwekkend dat ze het zo lang hebben volgehouden..

    Login om te reageren
  6. bofkont zegt

    30 januari 2017 om 16:03

    Het blijft een knappe prestatie van VAG in deze moeilijke tijden, dieselgate gaat tussen de 20-25 miljard euro kosten, VAG is gelukkig groot en kapitaal krachtig genoeg om dit te kunnen financieren overleven, mening bedrijf had gelijk de poorten kunnen sluiten, 2017/2018 gaan absoluut weer topjaren worden, en 2020 weet niemand meer van dieselgate, nieuws is toch de waan van de dag.

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      30 januari 2017 om 18:42

      @bofkont: dan mogen ze wel wat aan hun kwaliteit gaan doen. Hoor toch steeds meer mensen klagen over hun VAGje, dat het toch wel heel vaak kapot gaat. En dan niet de lullige dingen maar serieuze problemen.

      Login om te reageren
      • bofkont zegt

        30 januari 2017 om 18:58

        @rufctr01: Ben ik met met je eens, het is niet meer de kwaliteit van weleer, de tijd van de 1.8 20vt en de 1.9 TDI waren de beste jaren.

        Login om te reageren
        • malko zegt

          30 januari 2017 om 20:36

          @bofkont: vergeet de 1.8/2.0 16v niet ;)

          Login om te reageren
      • Boomer zegt

        30 januari 2017 om 19:33

        @rufctr01: Rij intussen al meer dan 10 jaar 40.000km per jaar VAG en ik heb werkelijk nog nooit een issue gehad. Dat is ruim 400.000 probleemloze km’s. Ik heb in de priode twee keer een andere auto gehad, een BMW 1 serie 3 maanden en een toyota avensis 4 maanden. Juist die laatste heb ik 3 keer naar de dealer moeten rijden omwille van problemen.
        Daarvoor had ik als startersauto een grande punto… het enige grande daaraan was de hoeveelheid tijd hij bij de garage stond.
        Het ligt er maar aan waar je je oor te luisteren legt. Noem me maar fanboy, maar ik heb geen slechte ervaringen met VAG.

        Login om te reageren
      • dijan zegt

        31 januari 2017 om 10:51

        @wat gek dat alle mensen die geen vag rijden ,zoveel klachten horen van mensen die wel vag rijden . Ik als audirijder verneem juist dat vag rijders zonder problemen tevreden berijders zijn . Ik rij als sinds 2000 diversevag producten allen nieuw gekocht en mer als tevreden . Ik ben niet afhankelijk van lease ,maar koop de auto s zelf. Eenmaal een nieuwe bmw gekocht en na veel problemen na 11maanden ingeruild bij audi. Zijn Allebéstraat s nu slechte auto s?

        Login om te reageren
    • fanboy zegt

      30 januari 2017 om 20:05

      @bofkont: Toyota staat er financieel beter voor en behaalde dezelfde soort aantallen met veeeeel minder werknemers. Dus ook hogere marge per auto.

      Maarja moet ook wel want eenmaal verkocht verdienen ze er geen reet meer aan. Hooguit de dealers nog wat.

      Login om te reageren
  7. reistje zegt

    30 januari 2017 om 16:17

    En dan een VW tarieven als plaatje, geweldig.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      30 januari 2017 om 16:45

      @reistje: de taro, 100% Toyota waar ze de logo’s van verwisseld hebben als ik me niet vergis. Viel me ook al op.

      Login om te reageren
  8. Esprit_de_Flandre zegt

    30 januari 2017 om 16:59

    Leuk dat je er een plaatje bijzet van de laatste goeie VW…

    Login om te reageren
  9. Erik zegt

    30 januari 2017 om 17:06

    VAG kan alleen zoveel verkopen omdat ze steeds stuk gaan en onze Nationale politie links en rechts ook nog wat aantallen afschrijft met het achtervolgen en aanhouden van personen. Toyota doet het beduidend beter met minder dochter ondernemingen.

    Login om te reageren
  10. dracae zegt

    30 januari 2017 om 17:08

    Dus… ik rij niet meer in het grootste merk van de wereld… Is me dat even schrikken…. Tijd om snel weer eens bij VW te gaan kijken….

    Login om te reageren
  11. mrrallycross zegt

    30 januari 2017 om 17:35

    Ze moeten kijken naar een merk. Niet naar een geheel concern

    Login om te reageren
  12. buutvrij zegt

    30 januari 2017 om 17:52

    De top van Toyota heeft enkele jaren geleden een statement gemaakt waarin ze uitlegden dat zij niet geïnterresseerd waren in wie de grootste autofabrikant is, en dat dat in verleden ook geen issue was en ook niet zal worden.

    Ik heb totaal geen respect voor VAG, en zeker niet voor de manier waarop ze uit alle macht de grootste wilden zijn en dat continu verkondigen. Het is gegaan ten koste van klanten, overheden, eigen personeel, mens & milieu, gigantische luchtverontreiniging elke dag weer op s’ lands wegen. Er is Fraude gepleegd op zeer grote schaal, ik en mijn kinderen hebben elke dag last van die dieselstinkhokken van ze. Van Corruptie zijn ze niet vies (zie aanbestedingen politie & defensie) en de VAG importeur hier is een maffia club. Gewoon een ontzettend schijtmerk dus.

    Login om te reageren
    • Erik zegt

      30 januari 2017 om 18:05

      @buutvrij:

      Voornamelijk Altijd Gezeik

      Login om te reageren
    • dijan zegt

      31 januari 2017 om 10:45

      @wat ben jij een zure man. Verkoop je auto en ga met de fiets ,dan blijven jij en je kinderen gezond.

      Login om te reageren
      • dijan zegt

        31 januari 2017 om 10:53

        Was bedoeld voor buutvrij.@dijan:

        Login om te reageren
  13. monsieurleloure zegt

    30 januari 2017 om 18:14

    Grappig, de foto van de openingspost geeft meteen de betrouwbaarste model van Volkswagen weer.

    Login om te reageren
  14. rufctr01 zegt

    30 januari 2017 om 18:44

    De Taro, de enige VAG die wel probleemloos blijft rijden…

    Login om te reageren
  15. sracert zegt

    30 januari 2017 om 20:17

    Papieren tijger van die Moffen, zover duidelijk. Stelletje ordinaire onbetrouwbare verspugers zijn het incl. wansmaak.

    Login om te reageren
  16. G-Ammo zegt

    31 januari 2017 om 12:15

    Gefeliciteerd, en hoeveel van die Duitsers staan weer terug in diezelfde garages waar ze zijn gekocht? :)

    Login om te reageren
  17. realhustler zegt

    31 januari 2017 om 13:09

    Het verdienmodel van VAG is anders dan Toyota. Toyota maakt winst op de verkoop, en verkoopt kwaliteit. VAG wil de grootste zijn, maar verdient weinig op de modellen. De kwaliteit is best goed maar minder als Toyota, maar daardoor verdienen ze meer aan onderdelen e.d. mits het niet teveel binnen de garantie is.
    Tot mijn verbazing had een vriend van mij problemen met zijn VAG auto van 3 jaar oud (120k) die ik net begin te krijgen met mijn 12 jaar oude Opel met 330k op de klok.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North