McLaren trekt doeken van de 600 LT Spider

Auteur: , 39 Reacties

Daar is 'ie dan!

In een ver verleden was de naam ‘Longtail‘ voor McLaren een zéér speciale. Alleen de allerbeste auto’s, en dat waren er maar weinig, werden ermee bestempeld. Ondertussen is McLaren erg commercieel geworden en vuurt het lukraak namen op zijn modellengamma af. Na de presentatie van de 600LT Coupé afgelopen zomer is het vandaag, diep in de winter, de beurt aan de Spider.

Met de introductie van de 600LT Spider plakt McLaren het merkteken (LT) voor de vijfde maal in korte tijd op een van zijn auto’s. Hoewel we dit alles maar twijfelachtig vinden, is de 600LT Spider wel degelijk een fijne auto. Net als de Coupé beschikt de Spider over de inmiddels bekende 3,8-liter twin-turbo V8. Zoals de naam van het beestje al doet vermoeden produceert de achtcilinder precies 600 pk en nog eens 620 Nm aan koppel. Opmerkelijk genoeg snelt de wagen in exact evenveel seconden als de gesloten 600LT naar de 100 km/u. Volgens McLaren duurt de sprint slechts 2,9 seconden. Accelereren naar de 200 km/u gebeurt echter iets trager. Ten opzichte van zijn gesloten broeder geeft hij 0,2 seconden toen. Zijn topsnelheid ligt op 324 km/u.

Eveneens opmerkelijk is dat McLaren de koets van de gloednieuwe 600LT Spider niet verder heeft hoeven verstevigen. Volgens de Britten was het niet nodig de structuur van de Coupé aan te passen om er een cabriolet van te maken. Naar eigen zeggen was het koolstofvezel MonoCell II chassis al voldoende stijf. Wel weegt de Spider 50 kg meer dan zijn gesloten broer, maar aangezien dit inclusief de cabrio-constructie is, valt het nog behoorlijk mee. Zijn drooggewicht bedraagt slechts 1.347 kg. Tot en met een snelheid van 40 km/u kan men het dak openen of weer sluiten.

In Groot-Brittannië moet het apparaart 201.500 pond kosten. Hoeveel men in Nederland mag betalen, dat is vooralsnog niet bekendgemaakt.



39 reacties

Wat een feestnummer moet dit zijn. Geen dak en de uitlaten bijna direct achter je hoofd. Ik ga weer een staatslot kopen.
@jasperh: U heeft meer kans dat u onderweg geraakt wordt door de bliksem dan dat u de staatsloterij wint😂
@antoombom2000: wie niet waagt, wie niet wint! Ik ga 1 februari meedoen met de euromillions! Zo’n 600 lt is super! Iemand nog geluksgetallen op overschot?
Lekkere bak! Hij lijkt zo kort en compact terwijl het een LT (Long Tail) is.. klopt daar ook niks meer van tegenwoordig?
@mats106rallye: de LT term wordt nu meer gebruikt als aanduiding dat het de wat meer hardcore versie is van de standaard modellen. Volgens mij was de 675lt iets langer dan de 650s, maar bijna te verwaarlozen.
@silverscope: volgens de database van Autoweek zijn zowel de 650s en 675lt 4509mm lang. Exact gelijk dus.
@jochen: hij is volgens mij 1mm langer, geen grap.
Ik hou niet van mc laren heeft geen ziel niks
@ff40: Dit hebben we nu wel vaak genoeg gehoord.
@jules713: misschien ondat het zo is en omdat ze elke week met een ‘nieuw’ model komen terwijl ze allemaal even lelijk zijn.ZO
@kenner: Tsja, dat ze van ieder model dat ze uitbrengen ook een Spyder maken, dat valt te verwachten. En als deze wagens niet jouw smaak zijn, prima. Maar als je ze erop afrekent dat ze geen “ziel” hebben, dan ben je toch iets te prat gegaan op marketingpraatjes van niet nader te noemen Italiaanse fabrikanten, en doe je McLaren gewoon mee te kort. “Zo.”
@jules713: ik kan ze echt niet uit elkaar halen, de modellen van McLaren. Zelfde als Aston van een jaar of 10 terug. Een heel gamma aan types die heus allemaal wel anders zijn, maar ik zie de verschillen pas als ze naast elkaar staan…
@davelepeef: een mclaren 650, 570 en een 720 bijvoorbeeld zijn prima uit elkaar te halen hoor.
@jules713: Precies en anders hebben ze een stukje Senna in de aanbieding.

Alles is te koop bij McLaren.
@ff40: kwam 1x een rijdende p1 tegen en mocht daar een tijdje van genieten. deed toch heel wat met mijn ziel.
@ff40: “geen ziel hebben” is de ad hominem bij auto’s.
Wordt niet echt warm van al die nieuwe McLarens de laatste tijd.
Ik vind 200.000 GBP voor dit apparaat een behoorlijk acceptabele prijs.. Ja, hij is niet zo geschift snel als een 720S, maar als alternatief voor een R8 V10 ofzo is het wel interessant.
@jochempie: Nou een R8 begint in de UK bij £120.000. De 600 LT is wel echt een andere prijsklasse.
@donstil: Oh ja, dat was me ontglipt, dat die prijzen zo verschillen tussen de UK en NL.
@Jochempie: in de UK zijn de autoprijzen superlaag, 2de hands helemaal..

..de verzekeringspremies daarentegen, die zijn torenhoog, zeker als je schades/ongelukken/rijden onder invloed achter je naam hebt staan.
@ghost: en terecht
Het is wel een gaaf ding, maar mooi vind ik hem niet.
Vreemd, dat de stroom van de uitlaat niet onder de achterspoiler wordt gericht om daar een hogere luchtsnelheid voor meer neerwaartse druk te genereren.
@fapfap: Maar dat zullen de ingenieurs van McLaren wel beter weten dan ik
@fapfap: volgens mij werkt het effect voor een vleugel alleen als de hoeveelheid lucht vóór en na de gelijk blijft.
@davelepeef: wowsers… Voor en na de vleugel dus gelijk blijft. Als je daartussen lucht gaat toevoegen breng je dit uit balans. Is er een luchtvaarttechnicus in de zaal om dit uit te leggen?
@davelepeef:
Daarom mijn opmerking: als de uitlaat onder de vleugel uitkomt dan voeg je daar lucht toe.
Het gaat bij vleugels om het verschil in luchtsnelheid. Een snellere luchtstroom onder de vleugel zorgt voor een neerwaartse druk.
Vleugels van vliegtuigen zorgen ervoor dat de luchtsnelheid over de vleugel sneller is dan de luchtsnelheid onder de vleugel, daardoor kunnen zij een vliegtuig dragen.
@fapfap: dit bedoel ik, volgens mij is dit de uitleg voor leken. De luchtsnelheid is volgens mij een resultaat van het feit dat er een groter volume onder de vleugel doorgaat dan boven, dat zorgt voor onderdruk aan de bovenzijde van de vleugel. Daarbij is het dus belangrijk dat het volume voor en na de vleugel gelijk is, wat er gebeurt als je extra lucht toevoegd, geen idee. Het gaat volgens mij ook niet zozeer om de luchtsnelheid, dat zorgt hoogstens voor een soort reactiekracht op de vleugel zoals je die ook voelt als je je hand uit een raam houdt. Dat werkt prima voor downforce, maar voor echt goeie aërodynamica komt er volgens mij meer kijken… Vandaar mijn roep om een luchtvaarttechnicus :)
Lijkt meer een Targa met die bulten… Niet heel fraai i.m.o.
@svenska_aeroplan_ab: lijkt dan op een speedster.
Foto’s 14 tm 16 FVDM
Long Tail, dat is beter voor de aerodynamica, laten we het dak er vanaf halen!
Tja, de technische specs zijn top, maar ik zou toch eerder voor een Huracan of 488 gaan.
@dutchdriftking: ik zou zelf de k ik ook eerder voor een huracan gaan. Maar je schijnt nog redelijk wat extra vermogen uit zo’n 570 door een tune en een betere uitlaat te kunnen halen. Dus als je echt op zoek bent naar een zo snel mogelijke auto zou ik dat eerder doen denk ik.
Ik vind de namen vrij helder hoor.

Zo’n LT is gewoon de hardcore versie van een model, waarbij het getal ists hoger ligt aangezien dan lekker duidelijk voor de PK’s staat.

Zeg maar de GT3, GT3 RS of GT2 RS van Porsche, maar die maakt er dus meer varianten van.
En Ferrari kiest altijd weer een andere Speciale naam…

Mijn inziens is ‘LT’ dan duidelijker.
“Met de introductie van de 600LT Spider plakt McLaren het merkteken (LT) voor de vijfde maal in korte tijd op een van zijn auto’s.”

Welke vijf auto’s zijn dat dan? Ik kom zelf namelijk niet verder dan de 675LT (coupe/spider) en de 600LT (coupe/spider).
@e46coupe: dat vind de autoblog redactie 4x
@e46coupe: was er van de f1 en de p1 geen longtail versie?
Men oh men, wat een gave machine vind ik dit toch. Zowel met als zonder dak.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).