Waarom deze Ford Mustang 2,2 miljoen heeft opgeleverd

Auteur: , 33 Reacties

Het is een flink verhaal.

De beste ideeën belanden meestal per toeval bij de juiste mensen. Dit is destijds precies het geval geweest bij de allereerste en enige Ford Mustang Shelby GT500 Super Snake. Nu, ruim 50 jaar nadat de auto ter aarde kwam, is de wagen door Mecum Auctions geveild voor een gigantisch bedrag. Het veilinghuis verwachtte aanvankelijk dat de Super Snake voor maximaal 1,2 miljoen dollar verkocht ging worden, maar viel met verbazing uit zijn stoel toen een fanatieke bieder 2,2 miljoen dollar aan de uitgaf. Hieronder leggen we uit hoe dat kan.

Wie niet meer dan een simpel antwoord wil horen, zullen we bij deze verlossen: hebzuchtige mensen met teveel geld op zak zijn gestoord. Zij die een gecompliceerder antwoord willen, mogen doorlezen.

Willen we de oorsprong van het beestje vinden, dan moeten we terug naar 1967 – het jaar dat Ford de Mustang een V8 met 320 pk gaf. Carroll Shelby merkte al snel dat de pony weer vermogen kon hebben en dus was voor hem de logische stap eenvoudig: smijt er een groter blok in. De hieruit voortkomende GT500 kreeg de 355 pk sterke zevenliter V8 uit de ‘Interceptor’ van de politie. De muscle car vloog als warm brood over de toonbank en verkocht uiteindelijk bijna dubbel zo goed als de GT350.

Toen Carroll Shelby, destijds ook distributeur van Goodyear-banden, door de rubberfabrikant werd gevraagd een hoge-snelheidsdemonstratie te geven, stapte een werknemer van Shelby op het opperhoofd af met een idee: de GT500 moest nog sneller.

Waarom deze Ford Mustang 2,2 miljoen heeft opgeleverd

Toevallig zat Ford in 1967 precies middenin zijn meest dominante jaren op Le Mans. Een jaar eerder hadden de Amerikanen een einde weten te brengen aan de jarenlange succesreeks van Ferrari met de iconische GT40. Zodoende lag de volgende stap voor de hand: Shelby moest de racemotor van de GT40 in zijn nieuwe Super Snake plaatsen. Na enig wikken en wegen kreeg Shelby het voor elkaar en kwam de compactere, veel lichtere 427 V8 in de GT500 terecht.

Het blok is grotendeels gemaakt van aluminium onderdelen en produceert 520 pk. Zelfs vandaag de dag moet de achtcilinder nog altijd ruim 500 trappelende paarden produceren. Hoewel de krachtbron op enkele plekken werd aangepast, is het in essentie exact dezelfde motor die in de GT40 MkII ligt. Hiermee wist het heldenduo van Bruce McLaren en Chris Amon de 24 uur van Le Mans te winnen.

Hoewel het aanvankelijk de bedoeling was om de GT500 Super Snake in productie te nemen, ondervond Shelby snel dat de krachtbolide veel te duur was om vijftigmaal te fabriceren. Zodoende werd het idee in de prullenbak geworpen en werd het enige testmodel verkocht aan een privé-eigenaar. Door de jaren heen is de auto meerdere malen van eigenaar gewisseld voor flinke sommen geld. Bij de meest recente verkoopbeurt heeft hij wederom een recordbedrag opgebracht.



33 reacties

lastig om op te staan
Derde alinea: Carroll Shelby merkte al snel dat de pony ‘Weer’ vermogen kon hebben.
Ik neem aan ‘Meer’ vermogen?
@trust:

Nee, ze wilden WEER vermogen hebben. Uit de oude was het vermogen verdwenen.
@Hubert: correct me if I’m wrong, maar het fenomeen pony car ontstond in die tijd. Dus het woord ‘weer’ kan per definitie niet
@trust: hij wilde net als met een Ford Thunderbird het weer kunnen beinvloeden.
Ik vraag me af hoe dat van z’n plek komt met die fietsbandjes.
Maar waarom werd hij nou voor een goed miljoen meer afgetikt dan verwacht?

Want dat is me nog niet duidelijk?
@reactief:

Er hoeven maar 2 sukkels met teveel geld te zijn die deze auto dolgraag willen hebben.
Krijg je vanzelf een wedstrijdje ver pissen.
@hubert: Dat snap ik. Maar;

‘Waarom deze Ford Mustang 2,2 miljoen heeft opgeleverd’

‘Het is een flink verhaal.’

‘Wie niet meer dan een simpel antwoord wil horen, zullen we bij deze verlossen: hebzuchtige mensen met teveel geld op zak zijn gestoord. Zij die een gecompliceerder antwoord willen, mogen doorlezen.’

En vervolgens een stuk waarom de auto bijzonder is, wat ze ook al wisten bij het vaststellen van de verwachtte verkoopprijs. Maar dat verklaart nog niet de meerprijs.
En nog ziet het motorcompartiment er niet uit alsof het blok veel te groot is voor zo’n Mustang. Het past er alleszins redelijk in.
@original_arnoud: er staat ook in de tekst dat de 427 juist compacter is.
@fisto:
En 427 cubic inch is nog steeds 7.0 liter aan slagvolume.
@fisto:
En 427 cubic inch is nog steeds 7.0 liter aan slagvolume. Dus een monster van een motor voor wat niet eens een full muscle car was maar slechts een pony car.
@original_arnoud: in je reactie druk je je verbazing uit over het feit dat de motor redelijk goed in de auto lijkt te passen. Dat vind ik enigszins vreemd, omdat je direct uit de tekst kunt herleiden dat dit niet het grootste blok is dat in deze auto is gebruikt. Dat de 427 een compacter blok is dan de 428 gaat niet zozeer om het slagvolume, dat is namelijk vrijwel gelijk. Juist de buitenafmetingen van de 427 zijn kleiner.
Prima basis voor een ‘Eleanor’ ombouw xD
@vetnek: restomod met hellephant erin:P
@B00G1E: als je bedoelt letterlijk alleen de motor en onderstel aanpassingen, ben ik t helemaal met je eens. Hoe mooi Eleanor ook is, dit is The OG naar mijn mening.
@vetnek:
….of voor een Guns n’ Roses videoclip…. huh, wat?…..
Ik weet niet of dit in NL word uitgezonden maar momenteel is Barret Jackson live uit Scottsdale, AZ (althans niet nu maar wel deze dagen) op Motortrend/Velocity.
Man man man wat gaat daar een geld om voor klassiekers. Maar je kan er toch ook nog wel degelijk een koopje scoren.
Voor mij dan toch een nieuwe mustang met het blok van de nieuwe GT erin..mijn inziens gaat dit oude toch alleen maar stuk.
@ghost: Nieuw spul gaat kapot, oud spul niet.
@5cilinder: ja vast, net alles uit de UK van vroeger, laat me niet lachen..
@ghost: de twin turbo V6? Doe mij dan maar een standaard GT350r als het nieuw moet zijn.
@deora: ook leuk absoluut, maar zo’n hoogtoerige V6 met twin turbo en een chipje erop is echt bij lange na niet zielig.
@ghost: dat is ook zeker geen verkeerde motor! Maar ik zou het geluid van de V8 wel missen.
@ghost:
Dit geef in mijn ogen meer karakter en elegantie. Ik vind het één van de mooiste Amerikaanse ontwerpen. Elke Ford V8 uit die tijd is zowat onverwoestbaar, en als er toch iets aan komt haal je met een schroevendraaier en dopsleutel 1/2. Heel de motor uit elkaar op een uurtje. Al zal alles wel behoorlijk krap zijn met dit exemplaar. Met een gewone 5.0 heb je amper plaats over in je motorcompartiment om overal gemakkelijk aan te kunnen.
🤤🤤🤤
@ikschrijfookoverautos : Tip de nieuwe GT500 is volgens mij gisteren onthuld , verdient ook wel een artikel denk ik zo 700+ PK, carbon wielen, onder 11 sec 1/4 mile enz enz.
@robusa: Blader eens door de artikelen van afgelopen dagen ;-)
@cossiekiller: Sorry net gemist dan, thanks !!
Kijk, een auto met een verhaal. Daar betaal je nou eenmaal voor.

Als je een nieuwe 7-serie besteld betaal je ook en heb je zeker ook een verhaal!
Natuurlijk een gaaf ding, maar gaat de nieuwe eigenaar er nog mee rijden?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).