• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom deze Ford Mustang 2,2 miljoen heeft opgeleverd

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 16 januari 2019 om 14:03 – 33 Reacties

Afbeelding Waarom deze Ford Mustang 2,2 miljoen heeft opgeleverdAfbeelding Waarom deze Ford Mustang 2,2 miljoen heeft opgeleverdAfbeelding Waarom deze Ford Mustang 2,2 miljoen heeft opgeleverdAfbeelding Waarom deze Ford Mustang 2,2 miljoen heeft opgeleverdAfbeelding Waarom deze Ford Mustang 2,2 miljoen heeft opgeleverdAfbeelding Waarom deze Ford Mustang 2,2 miljoen heeft opgeleverdAfbeelding Waarom deze Ford Mustang 2,2 miljoen heeft opgeleverdAfbeelding Waarom deze Ford Mustang 2,2 miljoen heeft opgeleverd

Waarom deze Ford Mustang 2,2 miljoen heeft opgeleverd
Het is een flink verhaal.

De beste ideeën belanden meestal per toeval bij de juiste mensen. Dit is destijds precies het geval geweest bij de allereerste en enige Ford Mustang Shelby GT500 Super Snake. Nu, ruim 50 jaar nadat de auto ter aarde kwam, is de wagen door Mecum Auctions geveild voor een gigantisch bedrag. Het veilinghuis verwachtte aanvankelijk dat de Super Snake voor maximaal 1,2 miljoen dollar verkocht ging worden, maar viel met verbazing uit zijn stoel toen een fanatieke bieder 2,2 miljoen dollar aan de uitgaf. Hieronder leggen we uit hoe dat kan.

Wie niet meer dan een simpel antwoord wil horen, zullen we bij deze verlossen: hebzuchtige mensen met teveel geld op zak zijn gestoord. Zij die een gecompliceerder antwoord willen, mogen doorlezen.

Willen we de oorsprong van het beestje vinden, dan moeten we terug naar 1967 – het jaar dat Ford de Mustang een V8 met 320 pk gaf. Carroll Shelby merkte al snel dat de pony weer vermogen kon hebben en dus was voor hem de logische stap eenvoudig: smijt er een groter blok in. De hieruit voortkomende GT500 kreeg de 355 pk sterke zevenliter V8 uit de ‘Interceptor’ van de politie. De muscle car vloog als warm brood over de toonbank en verkocht uiteindelijk bijna dubbel zo goed als de GT350.

Toen Carroll Shelby, destijds ook distributeur van Goodyear-banden, door de rubberfabrikant werd gevraagd een hoge-snelheidsdemonstratie te geven, stapte een werknemer van Shelby op het opperhoofd af met een idee: de GT500 moest nog sneller.

Waarom deze Ford Mustang 2,2 miljoen heeft opgeleverd

Toevallig zat Ford in 1967 precies middenin zijn meest dominante jaren op Le Mans. Een jaar eerder hadden de Amerikanen een einde weten te brengen aan de jarenlange succesreeks van Ferrari met de iconische GT40. Zodoende lag de volgende stap voor de hand: Shelby moest de racemotor van de GT40 in zijn nieuwe Super Snake plaatsen. Na enig wikken en wegen kreeg Shelby het voor elkaar en kwam de compactere, veel lichtere 427 V8 in de GT500 terecht.

Het blok is grotendeels gemaakt van aluminium onderdelen en produceert 520 pk. Zelfs vandaag de dag moet de achtcilinder nog altijd ruim 500 trappelende paarden produceren. Hoewel de krachtbron op enkele plekken werd aangepast, is het in essentie exact dezelfde motor die in de GT40 MkII ligt. Hiermee wist het heldenduo van Bruce McLaren en Chris Amon de 24 uur van Le Mans te winnen.

Hoewel het aanvankelijk de bedoeling was om de GT500 Super Snake in productie te nemen, ondervond Shelby snel dat de krachtbolide veel te duur was om vijftigmaal te fabriceren. Zodoende werd het idee in de prullenbak geworpen en werd het enige testmodel verkocht aan een privé-eigenaar. Door de jaren heen is de auto meerdere malen van eigenaar gewisseld voor flinke sommen geld. Bij de meest recente verkoopbeurt heeft hij wederom een recordbedrag opgebracht.

Ook interessant!

  • Ford Mustang Shelby GT500 rijtest
    Ford Mustang Shelby GT500 rijtest video
  • Shelby Super Snake Speedster
    Shelby Super Snake Speedster wil jij op je oprit hebben
  • Nieuwe Ford Mustang maakt gelijk debuut als brute GT3 racer
  • Ford laat de Mustang Mach-E naar benzine ruiken

Nieuwste artikelen

  • Gespot – De 992 GT3 R rennsport wordt uitgelaten in Maastricht
  • Overheid weigert pro-EV-onderzoek te publiceren
  • 782 pk en de BESTE! Bentley Flying Spur Mulliner #test
  • Een van de dikste SUV’s van dit moment wordt binnenkort goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

bruce-mclaren, carroll-shelby, chris-amon, Ford, gt350, gt500, Klassiekers, le-mans, shelby, super-snake

Vorig bericht: « Vierdeurs AMG GT van 2,5 ton na 5 dagen stukgereden
Volgend bericht: McLaren trekt doeken van de 600 LT Spider »

Lees Interacties

Reacties

  1. gove zegt

    16 januari 2019 om 14:25

    lastig om op te staan

    Login om te reageren
  2. trust zegt

    16 januari 2019 om 14:28

    Derde alinea: Carroll Shelby merkte al snel dat de pony ‘Weer’ vermogen kon hebben.
    Ik neem aan ‘Meer’ vermogen?

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      16 januari 2019 om 14:48

      @trust:

      Nee, ze wilden WEER vermogen hebben. Uit de oude was het vermogen verdwenen.

      Login om te reageren
      • trust zegt

        16 januari 2019 om 22:47

        @Hubert: correct me if I’m wrong, maar het fenomeen pony car ontstond in die tijd. Dus het woord ‘weer’ kan per definitie niet

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      16 januari 2019 om 14:55

      @trust: hij wilde net als met een Ford Thunderbird het weer kunnen beinvloeden.

      Login om te reageren
  3. Corrado16v zegt

    16 januari 2019 om 14:31

    Ik vraag me af hoe dat van z’n plek komt met die fietsbandjes.

    Login om te reageren
  4. reactief zegt

    16 januari 2019 om 14:35

    Maar waarom werd hij nou voor een goed miljoen meer afgetikt dan verwacht?

    Want dat is me nog niet duidelijk?

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      16 januari 2019 om 14:49

      @reactief:

      Er hoeven maar 2 sukkels met teveel geld te zijn die deze auto dolgraag willen hebben.
      Krijg je vanzelf een wedstrijdje ver pissen.

      Login om te reageren
      • reactief zegt

        16 januari 2019 om 17:10

        @hubert: Dat snap ik. Maar;

        ‘Waarom deze Ford Mustang 2,2 miljoen heeft opgeleverd’
        …
        ‘Het is een flink verhaal.’
        …
        ‘Wie niet meer dan een simpel antwoord wil horen, zullen we bij deze verlossen: hebzuchtige mensen met teveel geld op zak zijn gestoord. Zij die een gecompliceerder antwoord willen, mogen doorlezen.’

        En vervolgens een stuk waarom de auto bijzonder is, wat ze ook al wisten bij het vaststellen van de verwachtte verkoopprijs. Maar dat verklaart nog niet de meerprijs.

        Login om te reageren
  5. Arnoud zegt

    16 januari 2019 om 14:39

    En nog ziet het motorcompartiment er niet uit alsof het blok veel te groot is voor zo’n Mustang. Het past er alleszins redelijk in.

    Login om te reageren
    • fisto zegt

      16 januari 2019 om 18:01

      @original_arnoud: er staat ook in de tekst dat de 427 juist compacter is.

      Login om te reageren
      • Arnoud zegt

        16 januari 2019 om 19:15

        @fisto:
        En 427 cubic inch is nog steeds 7.0 liter aan slagvolume.

        Login om te reageren
      • Arnoud zegt

        16 januari 2019 om 19:27

        @fisto:
        En 427 cubic inch is nog steeds 7.0 liter aan slagvolume. Dus een monster van een motor voor wat niet eens een full muscle car was maar slechts een pony car.

        Login om te reageren
        • fisto zegt

          16 januari 2019 om 21:13

          @original_arnoud: in je reactie druk je je verbazing uit over het feit dat de motor redelijk goed in de auto lijkt te passen. Dat vind ik enigszins vreemd, omdat je direct uit de tekst kunt herleiden dat dit niet het grootste blok is dat in deze auto is gebruikt. Dat de 427 een compacter blok is dan de 428 gaat niet zozeer om het slagvolume, dat is namelijk vrijwel gelijk. Juist de buitenafmetingen van de 427 zijn kleiner.

          Login om te reageren
  6. vetnek zegt

    16 januari 2019 om 15:01

    Prima basis voor een ‘Eleanor’ ombouw xD

    Login om te reageren
    • B00G1E zegt

      16 januari 2019 om 15:15

      @vetnek: restomod met hellephant erin:P

      Login om te reageren
      • bullzeyersn zegt

        16 januari 2019 om 18:04

        @B00G1E: als je bedoelt letterlijk alleen de motor en onderstel aanpassingen, ben ik t helemaal met je eens. Hoe mooi Eleanor ook is, dit is The OG naar mijn mening.

        Login om te reageren
    • Benny_Weisz zegt

      16 januari 2019 om 23:29

      @vetnek:
      ….of voor een Guns n’ Roses videoclip…. huh, wat?…..

      Login om te reageren
  7. B00G1E zegt

    16 januari 2019 om 15:17

    Ik weet niet of dit in NL word uitgezonden maar momenteel is Barret Jackson live uit Scottsdale, AZ (althans niet nu maar wel deze dagen) op Motortrend/Velocity.
    Man man man wat gaat daar een geld om voor klassiekers. Maar je kan er toch ook nog wel degelijk een koopje scoren.

    Login om te reageren
  8. ghost zegt

    16 januari 2019 om 15:23

    Voor mij dan toch een nieuwe mustang met het blok van de nieuwe GT erin..mijn inziens gaat dit oude toch alleen maar stuk.

    Login om te reageren
    • 5cilinder zegt

      16 januari 2019 om 16:03

      @ghost: Nieuw spul gaat kapot, oud spul niet.

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        16 januari 2019 om 19:05

        @5cilinder: ja vast, net alles uit de UK van vroeger, laat me niet lachen..

        Login om te reageren
    • deora zegt

      16 januari 2019 om 16:09

      @ghost: de twin turbo V6? Doe mij dan maar een standaard GT350r als het nieuw moet zijn.

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        16 januari 2019 om 19:06

        @deora: ook leuk absoluut, maar zo’n hoogtoerige V6 met twin turbo en een chipje erop is echt bij lange na niet zielig.

        Login om te reageren
        • deora zegt

          16 januari 2019 om 21:02

          @ghost: dat is ook zeker geen verkeerde motor! Maar ik zou het geluid van de V8 wel missen.

          Login om te reageren
    • O plaat zegt

      16 januari 2019 om 18:55

      @ghost:
      Dit geef in mijn ogen meer karakter en elegantie. Ik vind het één van de mooiste Amerikaanse ontwerpen. Elke Ford V8 uit die tijd is zowat onverwoestbaar, en als er toch iets aan komt haal je met een schroevendraaier en dopsleutel 1/2. Heel de motor uit elkaar op een uurtje. Al zal alles wel behoorlijk krap zijn met dit exemplaar. Met een gewone 5.0 heb je amper plaats over in je motorcompartiment om overal gemakkelijk aan te kunnen.

      Login om te reageren
  9. toyotafortuner zegt

    16 januari 2019 om 17:59

    ???

    Login om te reageren
  10. RobUSA zegt

    16 januari 2019 om 19:16

    @ikschrijfookoverautos : Tip de nieuwe GT500 is volgens mij gisteren onthuld , verdient ook wel een artikel denk ik zo 700+ PK, carbon wielen, onder 11 sec 1/4 mile enz enz.

    Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      16 januari 2019 om 21:30

      @robusa: Blader eens door de artikelen van afgelopen dagen ;-)

      Login om te reageren
      • RobUSA zegt

        17 januari 2019 om 02:13

        @cossiekiller: Sorry net gemist dan, thanks !!

        Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      16 januari 2019 om 21:32

      @robusa: Allee vooruit, ik heb het zelf even voor je gedaan ;-) https://www.autoblog.nl/nieuws/nieuwe-ford-mustang-shelby-gt500-is-de-krachtigste-ooit-119249

      Login om te reageren
  11. weijs zegt

    17 januari 2019 om 01:21

    Kijk, een auto met een verhaal. Daar betaal je nou eenmaal voor.

    Als je een nieuwe 7-serie besteld betaal je ook en heb je zeker ook een verhaal!

    Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    17 januari 2019 om 12:04

    Natuurlijk een gaaf ding, maar gaat de nieuwe eigenaar er nog mee rijden?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North