Yep, LT staat weer voor Longtail.
Op het circuit gaat McLaren dezer dagen voor geen meter, maar naast de baan gaat het merk als een speer. In relatief korte tijd is het Britse merk uitgegroeid tot een speler waar merken als Ferrari, Lamborghini en Porsche toch serieus rekening mee moeten houden. Dat hebben ze dus net op tijd voor elkaar weten te boksen op basis van hun F1-faam voordat het F1-team the way of the Williams Dodo gaat.
McLaren heeft inmiddels een overzichtelijk gamma opgebouwd dat onderverdeeld is in de Sports Series, Super Series en Ultimate Series. De eerste categorie is het domein van de 540C en 570S, de tweede dat van de 720S en de derde is voor hypercars als de Senna en P1. Zoals de concurrentie dat ook zo effectief doet, biedt McLaren met name binnen de Sports Series en Super Series verschillende versies van hun modellen aan om klanten nog wat meer geld te laten spenderen precies te kunnen bieden wat ze willen. Ga je voor een coupé of een cabrio, meer vermogen of iets minder vermogen, een sportieve afstelling of iets meer comfort? Enfin, je kent de keuzes.
Elk sportief model moet natuurlijk ook een topper hebben, zoals een Performante, Pista of GT2 RS. Bij McLaren maakt men er nu een traditie van om de ‘LT’, wat een afkorting is voor Longtail, de ultieme versie van ieder model te maken. Dit is een historisch verantwoord concept, dat teruggaat naar de McLaren F1 GTR Longtail uit de jaren ’90. Meer recent was er ook al een 675LT, het sterkere broertje van de 650S (rijtest).
De nieuwste telg aan de LT-familie is deze 600LT. Gezien bovenstaande verhaal zal je inmiddels wel doorhebben dat het hierbij gaat om de sterkere (en iets langstaartigere) versie van de 540C en 570S. De 600LT is 96 kilo lichter dan de 570S, 74 millimeter langer dan de 570S en heeft -jawel- 600 pk. Aan de binnenkant heb je ook het gevoel dat je in iets speciaals zit dankzij de koolstofvezel sportstoelen die recht uit de P1 komen.
Exacte prestatiecijfers voor de 600 LT geeft McLaren nog niet op. Het merk wil wel kwijt dat de auto ‘in een beperkte hoeveelheid’ gebouwd zal worden (zonder daarbij een getal te noemen). Over het prijskaartje doet Macca daarentegen totaal niet moeilijk: in het Verenigd Koninkrijk zal de auto 185.500 Pond gaan kosten inclusief belasting.
UPDATE: we hebben inmiddels meer info, inclusief alle specs!
Holy shit, wat een prachtige wagen.
Horizontaal geplaatste uitlaten op de achterkant van het dak. Mag dat? Lijk mij niet gezond wanneer je binnen de bebouwde kom langs voetgangers en fietsers rijdt ( denk aan schoolgaande kinderen etc.).
@bmw2coupeeigenaar: De 918 Spyder heeft dit ook. Bij die auto mag het blijkbaar en misschien zijn er nog meer auto’s die dit al hebben…?
@bmw2coupeeigenaar: Uitlaatgassen zijn warm en stijgen dus in de buitenlucht; een laaggeplaatste uitlaat laat een fietser achter zich meer uitlaatgassen happen dan eentje die bij voorbaat al op hoofdhoogte is …
@dawwg: denk dat het dak van deze auto tot uw plasser komt
@bmw2coupeeigenaar: Maakt dat enig verschil qua vervuiling dan? Het komt hoe dan ook in de lucht.
@bmw2coupeeigenaar: ja Koos,dat mag
@bmw2coupeeigenaar: boeiend…. NOT
Je denkt toch niet serieus dat als de uitlaten lager zitten je niet dezelfde rotzooi inademt? Lucht beweegt en zeker met passerende voertuigen.
‘…een overzichtelijk gamma…’
Huh?
@harrie: 8 modelllen die stiekem allemaal een variant van een enkel model zijn is toch wat overzichtigtelijker dan de bouwmarkt.
Ik heb dus helemaal niks met dat merk. Design vind ik niet mooi, vind ze clinisch. Het geluid is ook weinig inspirerend.
@cpp1: ik ben het met je eens. Echter de performance versies zoals de LG zijn wel gaaf uitgevoerd en klinken ook niet onaardig. De standaard range klinkt inderdaad als een opgeblazen v6 turbo
@occasiefapper: Jaa performance TV’tje, haarscherp beeld !
@sr20det: alleen klinken ze dus helemaal nergens naar. Je MOET er bijna wel een soundbar bij kopen om het nog een beetje mooi te krijgen
@cpp1: tja, misschien moet je er eens met een gaan rijden.
Hele dikke bak, ook lekker clean gebleven i.t.t. de Senna. Nu nog het interieur mooi maken McLaren!
Méhh. De 675LT vind ik wel erg mooi maar dit ding doet me vrij weinig tot niets. Mja, de inspiratie van de uitlaten hebben ze van de 918 kunnen halen. Niet echt mooi.
Ik heb echt helemaal niks met het merk, maar de sport series kan ik nog wel een beetje waarderen. De 570GT vind ik redelijk mooi en deze LT is ook niet heel verkeerd. Alleen doet het me niet zo heel veel dat ik het echt zou kopen als ik het kon betalen. Ik vind dat het de magie mist die de Italiaanse merken of Porsche wel heeft. En de interieurs vind ik echt om te huilen, zo lelijk.
I like! Moet een sensatie zijn om te rijden.
Jammer dat het huidige McLaren teert op de naam die groot is geworden door de auto van ontwerper Gordon Murray, die er nu niks meer mee te maken heeft. Huidige McLaren’s hebben enkel de merknaam gemeen met de legendarische F1. Maar dan wel termen als Longtail gaan gebruiken.
mooi interieurtje, staat goed bij het grijze exterieur, en een uitsparing voor je ballen in de stoel is ook handig
Lekker zeg! Vind die LT versies van McLaren toch veruit het smakelijkst!
Die schroeven boven de uitlaat zijn een partij lelijk!
Vind hem wel ruig! Alleen komen de stoelen uit de Senna en niet de P1, maar dat is een klein detail ;)
Wat een beauty. Wat kan McLaren toch goed prestaties en looks combineren (als we de Senna buiten beschouwing laten). Heerlijk clean en snel.
@pietertjep85d: Jij vindt dit een clean design?
Wow, die uitlaten
Uitlaattraject lijkt behoorlijk kort. Hopelijk is het geluid daardoor wat harder, want ten opzichte van een F430 klinkt een 570s toch een beetje als een staafmixer (gehoord op IAMS 2018)
@dare2think: vandaag over de nürburgring horen rijden en achter aan gereden maar klinkt goed hoor. Vind het wel gaaf zo die uitlaten naar boven.
Wat is nou het verschil tusse deze auto en de 570 s mso. Of beter gezegd, overbodig..
Vandaag daagje nürburg gedaan en langs zien komen. Echt een mooie wagen.
Als ik het budget zou hebben zou ik niet na hoeven te denken en zou er zéker een McLaren voor de deur staan. Deze 600LT is kandidaat, de 720S overigens ook.
En nu weer verder dromen…
Deze is cool ! Mijn favoriete vanaf nu … vooral die uitlaten ?
Mijn favoriete mclaren vanaf nu*
@kevin_krystofiak: McLaren ?
Ja ik weet het, vroeger was alles beter etc. Maar ik vind het toch wel wat jammer dat het magische dat de F1 in de jaren ’90 met zich meedroeg toch volledig verdwenen lijkt.
1350kg getankt en 600pk. Dat is voor die prijs erg erg goed… En sturen dat ging al erg goed voorheen, dus nu nog beter. Mijn favo McLaren…
Voor mij nu wel de coolste McLaren van het moment. Lekker compact met een bak vermogen en behalve de achtervleugel bevalt het design me ook. Lijkt me wel wat om van de vlammen in je binnenspiegel te zien als je hem even flink open trekt.
De sport series kon me tot nu toe niet zo heel erg boeien. Het design deed me een stuk minder dan de grotere broertjes of de modellen van de concurrentie, maar deze is toch wel erg lekker. die uitlaten, man man.. hulde
Er zullen weer veel YT’ers deze wagen leasen en de nodige filmpjes met die uitlaten maken. Kijk er naar uit.
Mansory heeft hier een kans laten liggen! Prachtige wagen overigens.
Wat is er anders aan een 540C etc dan? ik zie echt bijna geen verschill…
Nee, totaal niet mijn merk, allemaal saai gestyled, en lijken teveel op elkaar in mijn optiek (kijk die hele 5XX range van hun, zien er exact het zelfde uit allemaal). je ziet bij deze wel iets aan verschil met een 540C ofzo, maar niet veeel, ik zou hem denk ik niet onderscheiden van elkaar op de snelweg…. en dat als supercar/hypercarfreak…
@spykerboy: blijven oefenen