• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Meer betalen voor je stroom als je een eigen laadpaal hebt

Auteur: willeme, gepost 30 mei 2024 om 13:57 – 60 Reacties

eigen laadpaal

Logisch toch? Als je een eigen laadpaal hebt, moet je meer betalen voor je stroom.

Elektrisch rijden wordt op sommige vlakken interessanter: de prijzen van EV’s dalen, de actieradius wordt telkens beter en de laadtijden gaan omlaag. Het is niet zozeer de EV zelf, dan de benodigde infrastructuur. Dankzij bijzonder handelen van overheden, bedrijven en en leveranciers, wordt de overstap naar een EV bemoeilijkt.

Zo heeft het kabinet besloten dat de financiële voordelen van een EV komen te vervallen. Nu doet netbeheerder Enexis ook een duit in het zakje om de EV minder aantrekkelijk tem maken: ze vinden dat mensen met een EV veel meer mogen gaan betalen. Dat stelt directeur Han Slootweg in een interview met het Algemeen Dagblad.

Huishoudens met eigen laadpaal moeten meer betalen

Nu klinkt dat in eerste instantie heel erg vreemd en opmerkelijk. Vandaar ook het nieuwsbericht. Het is niet zo dat Slootweg alleen operationeel directeur is van Enexis, hij is ook hoogleraar intelligente elektriciteitsnetten aan de TU in Eindhoven. Dan gaan we ervan uit dat hij er (erg) veel verstand van heeft.

Op dit moment betaalt elk huishouden netwerkkosten van 425 euro per jaar. Dat is niet meer van deze tijd, dat moet meer worden voor mensen met een laadpaal. Dat komt omdat het elektriciteitsnet veel zwaarder belast wordt. Tegenwoordig zijn er zat huishoudens met laapalen, zonnepanelen, warmtepompen en dergelijke. Natuurlijk, die gebruik je zelf, maar je bent natuurlijk wel alsnog aangesloten op het elektriciteitsnet.

Veel hogere kosten

Dat net moet constant worden aangepast en verbeterd. Denk aan dikkere kabels en meer transformatorhuisjes. Dat gaat gepaard met kosten en volgens meneer Slootweg kun je die het beste doorberekenen aan de gene die het meeste gebruik maakt van het elektriciteitsnet.

Dus naast een verdubbeling van de kosten van veelgebruikers, wil Slootweg ook de mensen tegemoet komen die nauwelijks gebruiken van het net naast het gewone verbruik van licht en huishoudelijke apparaten. Die mensen kunnen dan de helft betalen. Volgens Slootweg is het niet te verkopen dat beide partijen nu evenveel netwerkkosten betalen.

Dan is het woord nu aan u, waarde lezer! Wat denk jij? Ben jij het eens met de stelling dat mensen met zonnepanelen en laadpalen meer moeten gaan betalen? Of is het wel goed zo? Laat het weten in de comments! De leukste comment krijgt van @loek uitgelegd wat het verschil is tussen Misanorood en Imolarood.

Ook interessant!

  • gratis
    BREEK! Laadpalen in Utrecht gaan op zwart!
  • Je hebt een laadpaal thuis nodig: en nu?
  • koning autobelasting
    Koning moet autobelasting gaan betalen over dikke bakken
  • Meer wegenbelasting betalen in 2024

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

geld, laadpaal

Vorig bericht: « Autosalon van Brussel wordt volgend jaar weer gehouden
Volgend bericht: Daar is ‘ie dan: de állerlaatste Bugatti Chiron »

Lees Interacties

Reacties

  1. pomoek zegt

    30 mei 2024 om 14:06

    Natuurlijk, het is niet meer dan logisch dat als je veel gebruik maakt van een collectieve voorziening dat je hier ook méér voor betaald. Een vast tarief voor alle gebruikers is niet meer van deze tijd.

    O wacht. Het gaat over elektriciteit. Ik dacht dat het ging over de afschaffing van de motorrijtuigenbelasting en het invoeren van rekening rijden.

    Gek dat als het gaat om het ownen van linkse tofu havermelk wokies dit wel op korte termijn kan worden ingevoerd en rekeningrijden al 30 jaar in een la blijft liggen.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      30 mei 2024 om 14:35

      Rekeningrijden is dan ook een absurd plan.
      -er is al kilometerheffing, die heet accijns. Is heel eenvoudig, rechtevenredig met hoeveel je rijdt en niet privacygevoelig. Enige nadeel is inderdaad dat de windmolenfarmeigenaren en andere gesubsidieerden in hun EV’s het nog niet betalen, maar dat komt ongetwijfeld nog.
      -je tuigt een systeem op waar iedereen privacy en tijd aan verliest zonder dat er een voordeel is
      -om te controleren of er geen fraude is, heb je ook weer een batterij ambtenaren nodig die niks werkelijk toevoegen aan de samenleving omdat zij een regel controleren die er helemaal niet hoeft te zijn.

      Kortom een krankzinnige exercitie en het is maar goed dat de broer van Rob Jetten geen bedrijf heeft dat kastjes maakt om e.e.a. te monitoren, anders zaten we er nu wellicht wel mee oogescheept.

      Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        30 mei 2024 om 14:49

        Rekening rijden is in feite een goed plan, alleen de manier waarop ze het wouden invoeren (inclusief buitenland km’s) is absurd, maar moeten de accijnzen inderdaad weg want dat is al een verkapte manier van rekening rijden.

        Ik zou het met open armen ontvangen rekening rijden, ik zelf rijdt amper (1x per 2 weken ofzo een dag naar kantoor met de daily en dan nog de hobby auto erbij voor de weekenden) maar betaal volle mep voor mijn auto’s, en als je per km gaat betalen, is het ook een stuk goedkoper om meerdere autos voor verschillende taken voor de deur te parkeren, ik zou het wel weten, dikke pickup erbij, etc

        Login om te reageren
        • Homer55 zegt

          30 mei 2024 om 16:50

          En als je nu niet meer de volle mep hoeft te betalen?
          Dan komen er bij mij minimaal 4 auto’s met onder andere een V8, een dikke diesel, een V12…….
          Dan een beetje die rijden en dan een beetje de andere. Zal de buurt leuk vinden met parkeer tekorten en de klimaat mensen zullen alarm slaan.
          Zagen we ook toen 25 jaar en ouder belasting vrij werd gingen ze massaal een rokende 300D rijden voor 10pm verzekering en een volle tank diesel voor 75 Euro…. Kwamen ze aantal jaartjes daarna wel achter dat het niet de bedoeling was….

          Login om te reageren
        • mashell zegt

          31 mei 2024 om 00:03

          Nog meer geparkeerde auto’s is net wat Nederlandse woonwijken nodig hebben….
          Ik zou zeggen maak bezit duurder en gebruik goedkoper. Dan zien we minder tweede- en derdewagens maar worden kilometers die de economie draaiend houden (naar werk of een plek om geld uit te geven) aantrekkelijker en neemt de parkeerdruk af.

          Login om te reageren
      • maotje zegt

        30 mei 2024 om 14:51

        Accijns is geen kmheffing. Dat is je eigen rare gedachte. Maar is totaal verkeerde beredenatie.

        Login om te reageren
        • jaapiyo zegt

          30 mei 2024 om 16:22

          Er zit inderdaad ook nog wat eerlijke variatie in voor het -daadwerkelijke!- verbruik van jouw eigen auto.

          Login om te reageren
        • PetervanderWaals zegt

          30 mei 2024 om 23:24

          Lekker kort antwoord. Prima beargumenteerd ook.

          Login om te reageren
      • pomoek zegt

        30 mei 2024 om 15:13

        Mee eens. Rekening rijden is zeker niet de beste manier waarop we moeten omgaan met het veel gebruiken van collectieve middelen. Een fikse verhoging van de accijns lijkt inderdaad de enige juiste oplossing.

        Login om te reageren
        • Johanneke zegt

          30 mei 2024 om 15:35

          Ik tank nu al vaak in Duitsland, dan wordt het altijd.

          Login om te reageren
        • por100 zegt

          30 mei 2024 om 15:47

          Één Europa! Wordt wakker of blijf lekker bubbelen. De wal (voor jou populistische partijen) is jou al aan het keren, maar of je dat door hebt is natuurlijk een tweede.

          Login om te reageren
    • waterisnat zegt

      30 mei 2024 om 16:13

      Dus men moet betalen naar gebruik van collectieve voorzieningen is uw punt? Ik heb nog nooit WW getrokken, in de bijstand gezeten, sociale woningvoorzieningen gebruikt, etc., dus ik mag stoppen met meebetalen aan deze? Feest!

      Verder zijn EVs, zonnepanelen, etc vooral belastingontwijkingen (auto = 60% tax, energie = 90% tax) voor het gros van de mensen, even buiten de paar echt diep gelovigen van de groene-kudde-kerk. En als je niet verwacht dat belastingontwijkmogelijkheden in de loop van de tijd worden gesloten, dan leef je pas echt in een sprookjeswereld. Wel heb je tijdens het belasting ontwijken even meegewerkt aan het verder uitbreiden van de bureaucratie in NL. Het echte doel van alle “crises” in NL.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        30 mei 2024 om 22:53

        Haha, how can I make this about me…

        Login om te reageren
    • verdebosco zegt

      30 mei 2024 om 17:29

      Het is je reinste marktprotectie. Want verbruik is bij particulieren nooit een probleem geweest. Het ene huishouden verbruikt 2.000 kWh en de ander 10.000 kWh. Geen probleem. Gewoon betalen. Maar nu veel stroom van eigen zonnepanelen kan komen heeft Enexis (of Stedin, of Liander) weer een melkkoe nodig: de laadpaal. Overal problemen van maken en onwaarheden verspreiden. Wij als samenleving moeten verduurzamen en worden afgeperst door de monopolist (zoals Enexis of voor drinkwater Vitens). De politiek moet hard ingrijpen bij deze semi-publieke bedrijven.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        30 mei 2024 om 23:57

        Je hebt Vitens gezegd en dan voel ik woede opkomen… Ze rekenden altijd al absurde kosten voor acceptgiro’s maar dat accepteerde ik. Toen hebben ze vorig jaar ongevraagd het aantal factuurmomenten van vier naar twaalf verhoogd onder de noemer klantvriendelijkheid. Tuurlijk… Omdat op die manier de administratiekosten uit de hand liepen uiteindelijk toch maar een machtiging gegeven. En dan presteren ze het om eind vorig jaar een brief te sturen over het nieuwe termijnbedrag zonder dat bedrag daarin te noemen! Vitens levert prima water maar de bedrijfsvoering is zo knudde dat ze het meest klantonvriendelijke bedrijf zijn dat ik ken. En het is semi overheid, je zit er dus ongevraagd aan vast.

        Login om te reageren
        • slickrick zegt

          31 mei 2024 om 07:05

          Ik heb nog nooit van mijn leven de klantenservice van een waterbedrijf nodig gehad.

          Login om te reageren
      • slickrick zegt

        31 mei 2024 om 07:03

        Verduurzaming is een business model verpakt in een heel aantrekkelijk marketing jasje. Daar komen de mensen langzamerhand achter

        Login om te reageren
    • JelmerS zegt

      30 mei 2024 om 18:32

      Hoe meer stroom je gebruikt hoe lager de belasting. Van consumenten a 15cent/kw naar een bedrag met heel veel cijfers achter de komma als je miljoenen je afneemt. Hoezo verbruiker betaalt?! Daarnaast krijgt de consument een fixed tegemoetkoming energie kosten, dus verbruik je meer dan krijg je relatief gezien minder compensatie. Men moet vooral na al die jaren EV/warmtepomp stimulatie stoppen met dit soort onzin uitkramen en de zaken weer gaan afremmen.

      Login om te reageren
  2. Roskampies zegt

    30 mei 2024 om 14:11

    En de duimschroeven worden aangedraaid heeeel langzaam.
    Verfrissend!

    Login om te reageren
    • ronnys zegt

      30 mei 2024 om 14:49

      Op zich ben ik er niet op tegen, het probleem is alleen, waar leg je welke grens.
      Als ik zonnepanelen heb belast ik het net, als ik een laadpaal heb en laad om 18:00 ben ik extra slecht bezig.
      maar als ik ga laden om 3:00 terwijl het rustig is? En als ik 20kWh thuis batterij heb en dus help om het net te stabiliseren, krijg ik dan geld toe voor de aansluiting?

      Login om te reageren
  3. rulefollower zegt

    30 mei 2024 om 14:11

    Dan moet wel eerst de wet veranderd worden. Ik zie nu al uit naar de stemming in de 2e kamer.

    Login om te reageren
  4. Friez zegt

    30 mei 2024 om 14:27

    Gelukkig is het maar de mening van één iemand. Ik zie het nog niet zo snel gebeuren. Zo wel, dan ben ik wel klaar met het vergroenen van mijn huishouden. Zulke maatregelen of uitspraken helpen niet bepaald om mensen in een (PH)EV te krijgen of zonnepanelen te plaatsen etc.

    Login om te reageren
  5. Johanneke zegt

    30 mei 2024 om 14:29

    De overheid: Hey mensen, iedereen moet over op elektriciteit! EV rijden, warmtepomp, koken op inductie, en plaats ook zonnepanelen, hier heb je subsidie. Minder fossiele brandstoffen verbranden is beter eh

    De burgers: Is goed! Doen we! Zorgen jullie wel voor voldoende capaciteit op het net?

    10 jaar later:

    Het net is vol en nu betalen voor je goede gedrag.

    Login om te reageren
    • Rokende Wielen zegt

      30 mei 2024 om 16:30

      En oh ja, industriële grootverbruikers krijgen juist korting op de energiebelasting als ze maar heel veel stroom afnemen… Iets met meten met twee maten zeg maar…

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        31 mei 2024 om 00:04

        Dat heet fossiele subsidies en dat wil het nieuwe kabinet keihard afschaffen ohh nee, uitbreiden…

        Login om te reageren
    • jaso013 zegt

      30 mei 2024 om 17:48

      Spijker en kop! Maar dit hadden we met zun allen allang aan kunnen zien komen natuurlijk…. Eerst iedereen afhankelijk maken van en daarna kapotbelasten. Ik heb 8 zonnepanelen laten plaatsen en daar houdt voor mij de verduurzaming op. Ik kijk komende 10 jaar nog wel ff aan wat ze allemaal van plan zijn.

      Login om te reageren
  6. SanderB zegt

    30 mei 2024 om 14:38

    Toch bijzonder dat de mensen die braaf gedaan hebben wat de overheid wilde, dus een dure warmtepomp, zonnepanelen en elektrische auto aangeschaft hebben, nu gestraft lijken te gaan worden door de energie bedrijven en netbeheer. Je zou dan toch verwachten dat de overheid daar een stokje voor zou steken om te voorkomen dat mensen in de toekomst niet meer braaf doen wat van hen gevraagd wordt.

    Ik ben overigens wel helemaal voorstander van betalen naar gebruik, dus ik stop ook maar mee betalen aan alle toeslagen, uitkering, zwembaden, scholen, musea, theater groepen etc. Ik denk dat me dat toch minimaal 80% van mijn belasting lasten gaat schelen.

    Login om te reageren
    • gekketurbo zegt

      30 mei 2024 om 15:35

      @SanderB: Ikke ikke ikke en laat de rest maar stikken dus…

      Login om te reageren
      • SanderB zegt

        30 mei 2024 om 16:38

        Nee dat zie je verkeerd, de man van Enexis geeft aan dat het niet eerlijk is als andere mensen betalen voor he gebruik van een groep mensen die meer afnemen, dus wel zo eerlijk om dat dan ook overal door te trekken.

        Login om te reageren
  7. petroldrinker zegt

    30 mei 2024 om 14:41

    Schitterend dit, ik ga dan denk ik de helft betalen als dit inderdaad zou gebeuren.

    En niet gaan klagen jullie met een laadpaal thuis, jullie rijden die duracell konijnen immers voor een beter millieu etc toch? Daarom schreeuwen jullie er immers moord en brand over hoe geweldig ze zijn in jullie opinie en dat iedereen eraan moet….

    Login om te reageren
    • ronnys zegt

      30 mei 2024 om 14:50

      Als we tegelijkertijd de schade van de klimaat verandering door rekenen naar de veroorzakers gaat benzine waarschijnlijk 7,50 tot 10 euro per liter kosten….

      Login om te reageren
      • por100 zegt

        30 mei 2024 om 15:51

        Ja, maar dan moet je eerst een dictatoriaal regime in heel Europa krijgen. Kortste klap is Poetin hier aan de macht helpen en hem overtuigen Greta leuk te gaan vinden. Ik geef je 0% kans.
        Politiek is een vak mensen, ga het beoefenen en je leert je kanis dicht houden.

        Login om te reageren
  8. MarcoM zegt

    30 mei 2024 om 14:48

    De gouden worst.
    Het is mij opgevallen zodra de overheid met lokkertjes/subsidies komt, je na een tijdje fors wordt gestraft. Voorbeelden:
    Alfa Romeo Mito diesel, eerst wegenbelastingvrij, nu worden alle diesels gestraft.
    Mitsubishi Outlander PHEV, waar zijn ze gebleven net als de eerste Ampera’s,
    Zonnepanelen, gaan je geld kosten,
    Laadpalen aan huis idem.
    Subsidie op EV’s weg na 2024.
    Conclusie: mag jezelf invullen.

    Login om te reageren
    • bevano zegt

      30 mei 2024 om 15:29

      Lekker bezig maar zonnepanelen gaan je geen extra geld kosten, je gaat ook zonder salderen nog besparen. Het is alleen niet meer zo riant als het voorheen was. En bedrijven die negatieve bedragen gaan rekening moet je niet bij zitten winstbejag is hun bestaan niets meer en niets minder.

      Ben het echter wel eens met wat je aangeeft, lokken met belastingvoordelen en daarna keihard die deur dichtgooien. (0%, 4%,7%,14% bijtelling, wegenbelasting vrij rijden overdreven lokkertjes. Korte termijn beleid)
      Nu juist het elektrisch rijden ook voor de normale mens en met beter te betalen auto’s voorhanden komt gaat men zoiets doen.

      Ben het enigszins eens met het zwaarder belasten van grootverbruikers, maar we hebben het over huishoudens niet bedrijven waar een mega veelvoud aan elektriciteit verbruikt wordt. De overheid moet hierop inspelen om het elektrisch rijden eerlijk betaalbaar te houden. En dat is denk precies waar de elektriciteitsbedrijven op aan het mikken zijn. Meer geld binnen harken, is het niet via de thuisgebruikers dan is het wel via de overheid.

      Ben van mening dat men eens goed moet kijken naar de staat ons elektriciteitsnetwerk, we hebben al zomers gehad waar men waarschuwde voor overbelasting.(Koken, airco en nu laden erbij) Wat heeft men daaraan gedaan als netwerkbeheerder en elektriciteitsbedrijven?

      Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        31 mei 2024 om 12:04

        “winstbejag is hun bestaan niets meer en niets minder” want jij doet je werk uit liefdadigheid zonder dat je er wat aan over hoef te houden?

        Login om te reageren
  9. lekkerlinksrijden zegt

    30 mei 2024 om 14:48

    Benzine en Diesel gaan nog eens heel erg groot worden

    Login om te reageren
  10. maotje zegt

    30 mei 2024 om 14:48

    Ik heb nooit zorg nodig, maar betaal ook net zoveel aan zorgkosten als iemand die wel veel zorg nodig heeft. Graag dit ook opnieuw onder de loep brengen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      30 mei 2024 om 15:15

      Grappig dat iemand die zichzelf naar map vernoemd het solidariteitsbeginsel ter discussie stelt.

      Login om te reageren
    • Mike zegt

      30 mei 2024 om 15:19

      Dan ga je lekker in Amerika wonen, niet gaan klagen als je dan ziek wordt en het niet kan betalen zoals vele Amerikanen die daardoor een korter leven hebben.

      Login om te reageren
  11. barchettadriver zegt

    30 mei 2024 om 15:11

    Dus, je betaalt netwerkkosten voor 3 x 25A, maar zodra je dat ook wilt gaan gebruiken, wil Enexsis er nog een keer geld voor zien.

    Ja, dat vinden wij vreemd. Heel vreemd.

    Login om te reageren
    • ttr6 zegt

      30 mei 2024 om 16:47

      Inderdaad, dat zou je aan die professor eens voor moeten leggen. Of hebben we in het verleden veel te veel voor die aansluiting betaald omdat we veel minder dan de piekbelasting verbruikten? Ik wil mijn geld terug van de afgelopen 30 jaar ;)

      Login om te reageren
  12. mashell zegt

    30 mei 2024 om 15:14

    Amehoela! We betalen ons jarenlang blauw betaald aan leveringskosten en in plaats van te investeren in de netten hebben de netbeheerders de kat uit de boom gekeken. En nu het domme volk medelijden heeft met de zielige netbeheerders willen ze de prijzen verhogen? Zo werkt dat niet!
    Er is in de toekomst meer vraag naar stroom, daardoor moet er meer aanbod komen en daardoor dalen normaal gesproken de kosten per klant, het moet dus juist goedkoper worden!

    Login om te reageren
  13. Gulli zegt

    30 mei 2024 om 15:24

    Dus het is nu een soort rat-race geworden voor allerlei bedrijven en instanties om zoveel mogelijk euro’s uit de panelen- en EV-eigenaren te trekken. Eerst de overheid die veel te vroeg stopt met subsidies, daarna het ene na het andere energiebedrijf dat meer nodig heeft ‘anders gaat het net stuk’ en dat voor het gemak maar ff verhaalt op de paneel- en EV-bezitter, en nu de netbeheerders die hun 10 jaar achterstallig onderhoud gaan proberen te verhalen op de mensen die dachten goed bezig te zijn door van het gas af te gaan en volledig over te stappen op elektrisch.

    En alle Henks en Ingrids die schreeuwen dat het altijd de rijken zijn die subsidies krijgen; iemand moet de kar trekken en de economie draaiend houden. Iemand moet de sector aanzwengelen want zonder de gesubsidieerde rijken ook geen tweedehands markt EV’s of betaalbare panelen en warmtepompen. Bovendien heb ik afgelopen jaar samen met mijn vrouw (en wij horen ZEKER niet tot de rijken maar hebben wel panelen en een EV) godschuwelijk veel belasting afgedragen, genoeg om drie Henks en Ingrids van huursubsidie te kunnen voorzien.

    Ik ben dit plukgedrag en de verkapte jaloezie wel een beetje beu inmiddels. Jarenlang wordt je verteld dat je in groene stroom en elektrische auto’s moet investeren, en nu je dat gedaan hebt ben je ineens de boeman.

    Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      31 mei 2024 om 12:09

      @gulli je bent wel heel gullible geweest om te geloven dat de overheid je daar in de toekomst niet voor zou gaan straffen…. je weet hoe ze werken, kosten verlagen om mensen binnen te hengelen, om daarna de kosten significant omhoog te gooien, als je dat niet aanzag komen….

      Login om te reageren
  14. tla13 zegt

    30 mei 2024 om 15:28

    Dat is in België al eeuwig zo, je betaald transportkosten per kWh die je verbruikt. Verbruik je weinig dan betaal je veel en verbruik je veel dan betaal je héél veel (je betaald per kWh minstens evenveel aan transport en belastingen dan je betaald voor de energie)

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      30 mei 2024 om 15:32

      Als ik het goed begrijp is dat hier niet het geval. Je hebt panelen en/of een laadpunt? Dan ga je meer betalen. Ongeacht of je die uitzet, of je een accu hebt die het overschot opslaat, of dat je ze gebruikt om je auto mee op te laden als de zon schijnt en heel het net niet overbelast. Dat lijkt me niet terecht en ik hoop dan ook dat deze malloot snel wordt teruggefloten. Maar ja, het is ook wel een beetje ‘wij van WC-eend’ natuurlijk.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        30 mei 2024 om 16:06

        Deze malloot komt niet voor niets nu er mee, er moeten ministersposten verdeeld worden…

        Login om te reageren
  15. Batterijlikker zegt

    30 mei 2024 om 16:32

    Straks gaat Albert Heijn ook hogere prijzen rekenen voor mensen die een winkelwagen gebruiken in plaats van een mandje.

    Login om te reageren
  16. pietertje123 zegt

    30 mei 2024 om 16:40

    Wat er onlogisch aan het geheel is is dat we eigen panelenstroom niet zelf opmaken als de zon schijnt. Als het net uitvalt, valt je omvormer ook uit en dat is dom bedacht. Dat hoeft niet, zie boten/berghutten, campers. Logisch was een off-grid start en het grid alleen als dat onvoldoende zou zijn.
    Dat je er geen warmtepomp mee aan het werk kunt houden in de winter is wel helder, maar dat kan het bestaande net best aan als je het niet gebruikt als batterij.

    Subsidies zouden nuttig kunnen zijn om iets nieuws op niveau van algemene beschikbaarheid te krijgen, maar daar zijn we nog lang niet. Dus dat hele ev gesponsor was een brug te ver en te lang.

    Login om te reageren
  17. lekkaah zegt

    30 mei 2024 om 16:44

    Ah, de ‘divide & conquer’ strategie. Succes gegarandeerd.

    Login om te reageren
  18. smeck zegt

    30 mei 2024 om 16:48

    Dit plan is gewoon pure diefstal en keiharde misbruik van het systeem.
    Die netbeheerkosten die je elk jaar moet aftikken zijn bedoeld om het stroomnet te onderhouden en investeren in nieuwe ontwikkelingen. Enexis (even als voorbeeld) heeft vorig jaar nog 200 miljoen WINST gemaakt, geld wat ze daar voor hadden kunnen en moeten gebruiken. Jaren lang lekker harken zonder te investeren want divident en bonussen uitkeren is belangrijker dan onderhoud plegen. Met prijsplafond ging het harken helemaal over op absurd niveau, maar nu ze geld moeten uitgeven zijn ze opeens zielig…
    Wat mij betreft gaan ze eerst maar lekker interen op de reserves en de topsalarissen verlagen voordat ze de boel ook maar een cent mogen verhogen.

    Overigens hoor je geen woord over alle datacentres die een veelvoud van het volledige Nederlandse particuliere netwerk verbruiken per stuk. Dat zegt al genoeg over de intenties van de beste man.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      30 mei 2024 om 22:54

      Het zou inderdaad logisch zijn nu de netbeheerders een achterstand hebben in capaciteitsuitbreiding ze verliezen zouden nemen om hun achterstand in te lopen. Dat verdienen ze op langere termijn wel weer terug..Maar dan komen ze weer met het excuus personeelstekort…
      De rijksoverheid heeft steeds meer taken uitbesteed aan semi- en lagere overheden en zo de grip verloren. Als ik minister van economische zaken zou zijn dan zou ik de directeuren van de netbeheerders elke maandagochtend om 8:30u laten opdraven want hun gepruts is zeer schadelijk voor de economie.

      Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      31 mei 2024 om 12:33

      zeg je dat ook even tegen je baas? dat hij ff de salarissen naar beneden moet bijstellen om investeringen te kunnen doen?

      Login om te reageren
  19. anthwan zegt

    30 mei 2024 om 18:19

    Ik betaal al voor mijn aansluiting betaal je,per kw betaal je en je betaald al voor transport. Dus omdat het milieu ‘bespaar’ met mijn elektrische auto moet ik ook extra betalen. Dan maar een oude V8 geen wegenbelasting en lekker op gas, lekker Q7 V12 tdi staat ook nog op mijn ’to have’ lijst.

    Login om te reageren
  20. degrotemuis zegt

    30 mei 2024 om 18:30

    En ik maar denken dat we al betalen naar gebruik. Ik mag een 1 fase 40A of 3 fasen 25A aansluiting hebben voor een bepaald bedrag, 3 fasen 35A wordt duurder, 3 fasen 63A veel duurder in het vastrecht. Jarenlang geen probleem of je nu 1500 kWh of 15000 kWh verbruikt, maar nu opeens moeten de meer verbruikers nog meer extra neertellen.

    En kom niet met de rotsmoes dat het niet eerlijk is naar de mensen die niet zoveel gebruiken. Leuke verdeel en heers onzin, maar in de praktijk betalen die mensen straks nog steeds minimaal hetzelfde, wordt er alleen bij anderen nog wat meer geharkt.

    Misschien hadden de netbeheerders en de overheden als grootaandeelhouders van die beheerders eens geld moeten steken in verbeteren van het net in plaats van dividenden? Iedereen zag aankomen dat met de politieke groene droom van geen aardgas meer plus iedereen EV het electriciteitsnet uit de voegen zou barsten, maar vooral allemaal niets doen tot het echt krap wordt. En dan nu met deze verdeel en heers nepperij weer geld uit de zak kloppen bij de consument, vast wel een aantal goedgelovigen te vinden die denken dat hun kosten hiermee daadwerkelijk dalen omdat ze weinig verbruiken.

    Ons stroomverbruik was afgelopen jaar net boven de 2000 kWh, dus wij zullen niet direct getroffen worden zodra deze maatregel erdoor getrapt wordt, maar het klinkt wel weer als de volgende maatregel om geld bij iedereen uit de zak te kloppen.

    Login om te reageren
  21. schuimbekje3 zegt

    30 mei 2024 om 18:50

    wat een onzin..
    ik heb een klant met een eigen 10kV aansluiting, betaalt 0,00 per kwh… alleen voor de aansluiting.
    een andere klant, ziekenhuis, betaalt 1 ct per kwh..

    mensen die meer verbruiken betalen minder… bedrijfsaansluitingen zijn ook goedkoper dan prive aansluiting…
    geldklopperij met FUD en grove leugens..

    Login om te reageren
  22. kareljansen zegt

    30 mei 2024 om 20:33

    Volgens mij betaal je al meer vastrecht voor een 3×25 aansluiting dan 1×35, dus zie her probleem niet zo. Als er al een probleem is, dan kan men zich beter eens afvragen hoe fair het is dat de echte grootverbruikers heeeel veel minder per KWh betalen.

    Login om te reageren
  23. dafmaf zegt

    31 mei 2024 om 10:25

    Als je van een flat fee naar differentiatie gaat kost dat extra administratiekosten, dus ik vermoed dat iedereen meer gaat betalen.

    Login om te reageren
  24. Griffin zegt

    1 juni 2024 om 16:02

    Enexis is vorig jaar door de rechter verplicht nieuwe zonnevelden aan te sluiten. Daarnaast eerder deze week nog juigende berichten over commerciële zonnevelden die nu nog aangesloten worden. Dus gaan we de particulier die diep in zijn beperkte portemonnee heeft gegraaid om vooral maar PV installaties te plaatsen maar laten opdraaien voor het achterstallige onderhoud en voorziene noodzakelijke uitbreidingen van “het net”. Zo kennen we ze weer, de grootgraaiers.

    Je zal maar door je verhuurder panelen op je dak hebben gekregen waar je iedere maand voor moet betalen…

    Login om te reageren
  25. Vuurtoren zegt

    28 augustus 2025 om 17:09

    Hoogleraar Delft? Niveau is een stuk gedaald de laatste jaren. Wat een onzin. Laat eerst alle internetgebruikers, watergebruikers (en gelijk verbod op gebruik grondwater) en energie gebruikers in het buitengebied maar eens hun eigen aanlegkosten en hogere onderhoudskosten betalen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North