
Slecht nieuws voor… ja, voor wie eigenlijk?
Eind vorig jaar was Jaguar het meest besproken automerk ter wereld. Je kunt zeggen wat je wil, maar dat is een hele prestatie. De Britten verrasten vriend en vijand met een ‘woke’ campagne, een nieuw logo en een radicale concept car.
Goed, we zijn ongeveer een jaar verder en dat betekent dat de productieversie bijna onthuld wordt. Althans, Jaguar had beloofd dat de auto eind 2025 onthuld zou worden. Maar wat blijkt? De Type 00 is uitgesteld tot volgend jaar. Daarmee blijft Jaguar dus nog langer een automerk zonder auto’s.



De precieze reden voor het uitstel is niet bekend, maar de grote cyberaanval op Jaguar Land Rover zal vast niet geholpen hebben. Deze heeft het hele bedrijf een maand lang lamgelegd. Maar dat is waarschijnlijk niet de enige factor die meespeelt.
Waar de Type 00 concept een coupé was, lijkt de productieversie gewoon een vierdeurs sedan te worden. We mogen er ook vanuit gaan dat de auto iets minder kaal wordt dan de concept car. Het kan dus best een fraai ding worden.



Qua specificaties kunnen we rekenen op een 770 kilometer range en meer dan genoeg vermogen. Aan dit alles komt een gepeperd prijskaartje te hangen. De elektrische Jag gaat waarschijnlijk minstens €110.000 kosten.
Naast de vele kritiek zijn er ook mensen die de rebrand van Jaguar noodzakelijk en zelfs briljant noemen, maar daar hebben we zo onze twijfels bij. Als er namelijk iets is wat nóg slechter verkoopt dan de uitgaande modellen van Jaguar, dan is het wel een dure EV.





Ik ben volgensmij de enige die het een gave concept vindt. Het hele woke gebeuren eromheen en Jaguar die zijn eigen historie de nek omdraait, daar vind ik ook genoeg van, maar het concept an sich. Villainous Jag, zeker in het zwart.
Nee hoor ik vind het ook een mooie concept car. Een 13 in dozijn auto hebben we al genoeg
@4g63: ik blijf erbij dat je nog geen één mening met permanent marker moet opschrijven totdat er een productieversie is. Er zijn maar twee dingen zeker: een concept is altijd een extreme vorm van wat er echt komt en de huidige richting van Jaguar is niet houdbaar.
Je kan wel nog een F-Type-facelift doorvoeren met een reclame van Tom Hiddleston die er zwoel naar kijkt vanuit een helikopter, maar de koper prikt daar dwars doorheen. En je kan je afvragen hoe veel jaren van rode cijfers Tata nog zin heeft om op hun naam te hebben. En dan is het probleem weer dat Jaguar niet radicaal genoeg was en nu een relikwie is.
Ik moet het nog steeds maar aanzien of hun nieuwe richting de goede is. Maar dat het een andere richting is, dat kan eigenlijk niet anders.
Er is terecht wel wat op het concept af te dingen. De basis: coupé met veel te lange motorkap is natuurlijk echt Jaguar maar de vlakke vormen en stompe neus slaat nergens op.
Dat hele kleurrijke woke gebeuren vind ik prima, woke doe je niemand schade mee aan maar het is wel lekker provocerend naar zure conservatieven.
Woke zorgt voor de polarisatie en verdeeldheid in de samenleving.
Woke (dat wil zeggen de progressieve minderheden die door conservatieven maar niet door hun zelf woke genoemd worden) staan voor deelname van iedereen aan de samenleving, degenen die zich daardoor gepolariseerd of verdeeld voelt moet eens bij zichzelf te rade gaan.
Ik vind em ook gaaf.. Zie 10x liever dit dan een i7 of EQS om maar eens 2 gedrochten te noemen..
Een interessant concept en alles wat eromheen gebeurt. Intussen zijn er wel een paar mensen vertrokken en wordt er wat geschaafd aan het radicale.
Nou, mooie boel. Kan mijn bijpassende roze Chanel tasje tegen die tijd ook in de kliko. Dan heb ik allang een ander favoriet kleurtje. Erg verdrietig.
In engeland is een dieselbeuker rijden geen probleem zolang je niet in een ulezone hoeft te komen en die mensen gaan vaak al met electrisch vervoer, de trein.
Wegenbelasting voor een 2006 w12 6 liter diesel is NUL pond. En de prijzen bij de supermarkt voor diesel zijn ook niet spannend, dus zelfs als je 1:7 rijdt met diesel wordt je daar niet arm. Stroom daarentegen is wel een probleem. En snellaadpalen, die van tesla uitgezonderd zijn vaak storingsgevoelig en het engelse klimaat helpt ook niet. Engelse auto’s door dat klimaat EN het stuur aan de rechterkant schrijven af als een malle. 120.000 euro voor een BEV jag? Die is na 7 jaar nog maar 10.000 retail. Als die het doet.
En in engeland kopen ze geen fnancy lancy BEV’s. Een kia, mg, misschien als je gek bent een model 3. Geen JAg.
De mensen die een BEV jag willen kunnen hem
Niet betalen.
@schuimbekje3: en toch hè, je kan zo veel verzinnen waarom elk JLR-product volgens logica niet scoort. Betrouwbaarheid, diefstal zelfs. En toch wemelt het van de Range Rovers en Jags in Engeland. Het enige dat ik kan verzinnen is nationalisme. Dus als je toch in dit segment aan het shoppen bent, is kennelijk het zijn van een Jag toch echt wel een reden om ervoor te kiezen. Ongeacht de rationele gedachten erachter.
Jaguar kan niet overleven zonder de markt buiten de UK. China, later India, de VS, en ooit ook Afrika zijn belangrijke markten voor volume. Al is de concurrentie nog zo hevig.
@verdebosco: oh ja dat zeker, ik ben niet degene die het marktaandeel van GB erbij pakt ;)
Maar internationaal gebeurt het ook wel, vooral in India. Daar is JLR een ‘eigen’ product en heeft een Jag of RR veel meer prestige dan een Duits of Aziatisch alternatief.
Ik heb zelfs wel eens een filmpje gezien van een Indiase MG ZS (of HS) waar in Range Rover-achtig schrift ‘Morris Garages’ op het paneel tussen voorbumper en motorkap staat. Als je een RR niet kan betalen, dan maar iets anders ‘Brits’ dat er met een beetje fantasie op lijkt.
Achteraf was het wel absurd hoe heftig mensen gingen reageren op die ‘woke’ campagne. Mensen nemen het allemaal veels te serieus. Waarom zou je boos worden? Is toch nergens voor nodig? Sowieso heeft het wel het doel bereikt, nog nooit is een concept zo viral gegaan, zelfs algemene media gingen er over schrijven. Is best knap gedaan.
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
Gezien jaguar met Bentley wil gaan concureren, zal die 110.000 denk ik 2 gedaan moeten worden.
edit werkt niet; “keer 2” moet dat zijn