
Jep: Jaguar is echt aan het veranderen.
Waarom kochten mensen een Jaguar? Ging het om het uiterlijk? Was comfort de doorslaggevende factor? De katachtige op de neus en de kont misschien? Of toch de heerlijke tonen van de verbrandingsmotor? Als het aan de algemeen directeur van Jaguar ligt, zal het niet door de aandrijflijn komen. Dat zegt Jaguar-baas Rawdon Glover tegen Top Gear.
Tenzij je net onder een steen vandaan bent gekropen, weet je dat Jaguar midden in een transitie zit. Of je het daar nu mee eens bent of niet, het marketingdoel is er zeer zeker mee gehaald. Nu is het zaak om potentiële klanten enthousiast te maken om in 2026 ook echt een nieuwe Jaaaagg te kopen.
Waarom klanten een Jaguar kopen
De nieuwe elektrische Jaguars moeten straks in de prijsklasse van ongeveer 120.000 Britse ponden vallen. Dat is nu omgerekend ongeveer € 145.000. Geld waar je ook een Lucid Air, Mercedes EQS of Tesla Model S Plaid van kunt kopen. Hoe gaat Jaguar mensen van deze auto’s weghouden?
”Wij denken dat er niet alleen een ruimte is op het gebied van de prijs, maar ook voor een merk dat wat disruptiever is. Mensen kopen auto’s voor het ontwerp en het interieur. De aandrijflijn staat op ongeveer de 13e plaats op de lijst”, denkt Glover. We zijn benieuwd welke 11 andere onderdelen van een auto belangrijker zijn voor klanten dan het motortype.
Daarnaast verwacht Glover dat de luxe EV-markt gaat groeien. ”Het is een S-lijn, toch? De groei was aanvankelijk sterk, maar vlakt nu af. Het gaat weer omhoog. De auto wordt gelanceerd in 2026 en heeft een levenscyclus van acht à negen jaar. Ik kijk naar waar de markt naartoe gaat, maar mensen gaan dit niet kopen omdat het elektrisch is. Ze gaan het kopen omdat ze het mooi vinden en het merk gaat meebewegen”, gelooft Glover.
De elektrische Jaguar wordt geen ”stuk zeep”
Dat Jaguar veel geeft om het uiterlijk is goed te zien aan de conceptauto’s die een tijdje terug verschenen. Glover wil dan ook dat zijn EV’s er een stuk anders uitzien dan het gros van de elektrische auto’s. ”Veel EV’s zijn best inwisselbaar: het cap-naar-voren ontwerp, kleine wielen die goed zijn voor de actieradius, hogere rijhoogte vanwege de batterij. Aerodynamica betekent dat ze eruitzien als een stuk zeep.”
Maar dat gaat bij de elektrische Jags niet het geval zijn. ”We hebben het tegengif gebouwd. Het is compleet anders. Het gaat er geweldig uitzien op de weg”, aldus de algemeen directeur van Jaguar. Daarnaast zullen klanten behandeld worden als ”insiders”. Zo komen er exclusieve podcasts waarin Jaguar-medewerkers te gast zijn. Dit moet ervoor zorgen dat klanten onderdeel worden van een community.
Als je dit in of na 2026 leest, weet je inmiddels hoe het is afgelopen met Jaguar en Glovers plannen. Wij, hier in 2024, zijn heel benieuwd. En nu maar hopen dat de Jags tegen die tijd wel te verzekeren zijn.
Foto: Jaguar F-Type gespot door @hhitalia
Bron: Top Gear
Waarom koop je een VW, bmw, of Citroën om iets te noemen. Het gaat om de beleving wat je hebt bij een merk.
Bij VW en bmw heb ik b.v. De beleving van drugs en patsers. Bij Jaguar een gevoel van Britse adel…..
En wat heeft dat met de aandrijflijn te maken en of ze klanten kunnen weghalen bij de concurrentie?
Toch mooi dat als ik een Jaguar lang de kant van de weg zie staan, ik eerder denk aan een onbetrouwbaar afschrijvingskanon in plaats van ‘Britse adel’.
Ken je doelgroep zou ik zeggen, net even aan ChatGPT gevraagd en jawel; de gemiddelde leeftijd van een Jaguar koper is 57 jaar. Het lijkt mij erg ambitieus om ineens een doelgroep aan te spreken die bijna 30 jaar jonger is (zoals ik). Misschien nog wel jonger zelfs met die LGBHTHI4KTV1080p actie van ze die echt een hele jonge doelgroep moet aanspreken. Ik zit liever in een BMW 530e, Passat 2.0tdi of zelfs een Elroq EV dan welke nieuwe Jaaaaag dan ook.
Een doelgroep van 30 jaar jonger en het prijskaartje van 100k+ strook ook niet echt met elkaar. De oude garde geeft wél om de aandrijflijn > looks. Kan helaas niet in de toekomst kijken, maar ik vrees dat vooral het marketing bureau hier grof aan verdient en dat er van Jaguar weinig overblijft.
Helemaal met hem eens, alleen een Porsche (boxer) of BMW (6-in-lijn) wordt misschien door sommige specifieke klanten om die reden gekocht, maar de grote meerderheid van de bestuurders interesseert het zich echt geen bal. Dit is natuurlijk vloeken in de kerk op een auto forum waar iedereen dit super belangrijk vindt, maar besef je dus goed dat de gemiddelde koper dus 12 andere dingen belangrijker vindt dan aandrijflijn.
Echt dure EV’s verkopen volgens mij niet zo heel lekker, dus ik denk dat personen die rond de 150K op een auto stukslaan daar juist wel iets om geven. Ergo: Jaguar moet wel met iets heel speciaals komen willen ze iets bereiken met hun nieuwe model. Ik gun ze alle succes, vind het ondanks die wazige marketing campagne nog steeds een mooi merk.
Mee eens. Hoewel ik het leuk vind, dat mijn Daimler de laatste zes in lijn van Jaguar heeft, is dat ondergeschikt aan het ontwerp en de rust die het interieur uitstraalt. De fluwelen handschoen, zoals een zekere Britse journalist het noemt. En die kan prima elektrisch aangedreven worden.
Voor mij persoonlijk was/is de aandrijflijn altijd de belangrijkste optie.
Ja dat geldt voor mij ook, maar we zijn vermoedelijk in de minderheid. Ik ben bereid om vrij veel opties op te geven als dat een 6-8 cilinder betekent ipv een 4, de meeste personen denken niet zo geloof ik 😂
How the mighty have fallen….
Voor mij is de aandrijflijn altijd belangrijk geweest. Een mooi design en interieur met de aandrijflijn van een koffiemolen of wasmachine kan mij niet bekoren.
Neem de Ford Mustang die had je in 4, 6 en 8 cylinders. De V8 is de leukste om mee te rijden
CEO van Jag. heeft gelijk. Fiscale voordelen zijn belangrijker dan bepaalde motor.
Voor 13 in een dozijn auto’s misschien..een Jaguar kocht je toch ergens met een voorliefde voor auto’s..
Tsja, tijden veranderen. Turbo motoren zijn tegenwoordig zo krachtig en soepel dat het nog maar weinig uitmaakt wie ze bouwt. Een hybride aandrijflijn is ondertussen zo gemeengoed dat nagenoeg iedere autobouwer dat ook wel onder de knie heeft. En met de herintroductie van de elektrische aandrijflijn is ieder onderscheidend vermogen al helemaal verdwenen.
Maar pijnlijk is het wel dat uitgerekend de baas van Jaguar dit nu zo zegt. Want Jaguar stond al bekend om hun geweldige motoren toen ze zichzelf SS noemden. Maar goed, die historie pakt niemand ons af.
We gaan het zien wat er van Jaguar terecht komt. Ik vind de concept in ieder geval een inspiratieloos ontwerp (letterlijk iedere autobouwer ter wereld heeft ondertussen wel eens minimalistisch land yacht concept gebouwd). Juist het tegenovergestelde van ’tegingif’ wat mij betreft. Daar gaat geen enkele ‘exclusive podcast’ wat aan veranderen….
‘Mensen kopen auto’s voor het ontwerp en het interieur. De aandrijflijn staat op ongeveer de 13e plaats op de lijst’.
.
Dat heeft de marketing afdeling hem na die epische faal natuurlijk fluks wijsgemaakt om hem te sussen, enkel hebben ze daar niet bij vermeld dat dat in de prijsklasse tot pak ‘em beet 50k is.
Als je de verkoopcijfers van iets als een BMW 5 serie bekijkt dan weet je dat het ook tot een ton nog geldt. Meer motorvermogen heb je bij benzine al snel meer cilinders voor nodig dus kopen mensen die meer motorvermogen willen ook motoren met meer cilinders maar dat zegt nog steeds niet dat die mensen ook maar iets geven over de aandrijflijn of het aantal cilinders. Juist bij luxe modellen zoals Jaguar wil gaan maken geldt voor de aandrijflijn dat je er zo min mogelijk van mag merken.