• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

“Mercedes-AMG werkt aan Panamera-concurrent met 600 pk”

Auteur: Author, gepost 21 februari 2017 om 12:03 – 35 Reacties


Grote plannen in Affalterbach!

Naar verluidt komt Mercedes-AMG in Genève op de proppen met een conceptuele vierdeurs sedan met niet minder dan 600 pk onder de kap. Deze conceptcar zou de toevoeging GT4 krijgen, voor de aandrijving zorgt de bekende biturbo 4.0 V8 die door vrijwel de gehele AMG-range wordt gebruikt. De vierzitter moet de CLS Shooting Brake vervangen tegen de tijd dat de productieversie op de markt komt, men houdt rekening met een marktintroductie in 2018.

De GT4 komt op het MRA-platform te staan, waar ook de C63, E63 en S63 op zijn gebouwd. Zoals we intussen gewend zijn komt er een gewone versie en een “S”, met meer pk’s, mogelijk een elektronisch in plaats van een mechanisch sperdifferentieel en hetere remmerij. Men rekent erop dat deze S dankzij nieuwe twin-scroll turbo’s meer pk’s krijgt dan de E63S, die momenteel goed is voor 612 pk en 850 Nm.

Verder wordt bij de GT4 meer gebruik gemaakt van lichtgewicht materialen om de prestaties en de rijeigenschappen naar een hoger niveau te tillen. Ook zou de motor een soort hulpmotor die kortstondig 20 pk extra levert, maar die ook een naadloos werkend start/stop-systeem mogelijk maakt. Het lijkt dan ook aannemelijk dat de GT4 een soort elektromotor meekrijgt. Daarnaast mogen we onze borst naar verluidt natmaken voor minder rappe versies, die worden uitgerust met zescilinder-motoren.

Al met al pittige concurrentie dus voor auto’s als de Porsche Panamera, de BMW 6-serie Gran Coupé en de Audi A7. We zijn benieuwd! (Via: Autocar)

Ook interessant!

  • Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
    Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
  • 1.111 pk voor de Mercedes-AMG GT Black Series
  • Video: Mercedes AMG One in het wild!
  • Video: Het F1-geluid van de Merces-AMG One!
    Video: Het F1-geluid van de Mercedes-AMG One!

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

amg, concept, geneve-2017, gt4, Mercedes, mercedes-amg

Vorig bericht: « De Ferrari 812 zoals je ‘m niet eerder zag
Volgend bericht: Lol: politie plukt fietser van de A1, was op weg naar… »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    21 februari 2017 om 12:11

    S klasse GTS mix?

    Login om te reageren
  2. soundgarden zegt

    21 februari 2017 om 12:12

    About time.

    Login om te reageren
  3. viezefreddyw zegt

    21 februari 2017 om 12:13

    Oh wat gaaf. Hier ben ik wel erg benieuwd naar. Mercedes heeft dik 12 jaar terug toch wel de toon gezet met de CLS. Vandaag de dag nog steeds een prachtige wagen. Ik ben erg benieuwd waarmee ze nu op de proppen komen.

    Login om te reageren
    • banaan7 zegt

      21 februari 2017 om 12:26

      @viezefreddyw: en laten we hopen dat ie net zo mooi wordt!

      Login om te reageren
    • E550 zegt

      21 februari 2017 om 13:03

      @viezefreddyw: laten we hopen dat het qua lijnen richting de CLS gaat en niet richting een hatchback of een poepende hond.

      Login om te reageren
  4. pomoek zegt

    21 februari 2017 om 12:20

    Een vierdeurs sedan met veel pk’s. Daar is MB toch groot mee geworden?

    Login om te reageren
  5. kenner zegt

    21 februari 2017 om 12:20

    CLS S…

    Login om te reageren
  6. martijn11 zegt

    21 februari 2017 om 12:29

    Er bestaat toch al zoiets als een Brabus rocket 900!

    Login om te reageren
  7. kilum zegt

    21 februari 2017 om 12:37

    Dus een nieuwe CLS! Top! Vooral als er weer een Schietende Rem versie komt. De laatste CLS SB is wat mij betreft een van de mooiste MB’s van de laatste 15 jaar. Vooral als CLS63 SB. Wat een heerlijke bak dan.

    Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      21 februari 2017 om 12:43

      @kilum:
      Schietende Rem versie? Shooting Break is wat anders dan Shooting Brake.

      Login om te reageren
      • kilum zegt

        21 februari 2017 om 12:45

        @original_arnoud: De vierzitter moet de CLS Shooting Brake vervangen tegen de tijd dat de productieversie op de markt komt,

        Staat letterlijk in de tekst. Maar wat jij wilt. Schietende Pauze dan.

        Login om te reageren
      • Pordon zegt

        21 februari 2017 om 12:53

        @Original_Arnoud: de officiële benaming is Shooting Brake.

        Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        21 februari 2017 om 13:02

        @original_arnoud: Bovenstaande heren hebben gelijk. Jij verwart het met de stationwagens van Peugeot, die Break werden genoemd.

        Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        21 februari 2017 om 13:58

        @original_arnoud: Beide termen worden gehanteerd.

        Login om te reageren
        • swid zegt

          24 februari 2017 om 05:18

          @SimonMc: dan en als ook

          Login om te reageren
  8. Gulli zegt

    21 februari 2017 om 12:40

    Apart, bij een naam/term als GT4 moet ik toch aan raceklasses denken en de magistrale Cayman. Dat is denk ik héél wat anders dan een snelle corpulente Benz.

    Login om te reageren
  9. Jochempie zegt

    21 februari 2017 om 12:59

    Ahem, de volgende generatie S-klasse staat misschien op het MRA platform, maar deze zeker niet. Ten eerste was de W205 C-klasse de eerste auto op dit platform (de S-klasse was vlak daarvoor al vernieuwd), en de huidige S-klasse staat op de underpinnings van het vorige model, uit 2005. Dat was vanwege de koudemiddel-gate, weten we nog?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 februari 2017 om 13:34

      @jochempie: Volgens mij is MRA ook niet zozeer een platform maar gewoon de combinatie van motor en interface naar de rest van de wagen.

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      21 februari 2017 om 14:49

      @jochempie: Oja, hoe zat dat ook alweer? Door hem op het platform van de vorige S-klasse te baseren kon Mercedes hem in technische zin door laten gaan als een facelift en op die manier dat koudemiddel langer gebruiken. Zoiets was het toch?

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        21 februari 2017 om 15:30

        @edge: Ja, de auto is eigenlijk tot op het karkas gestript, het buitenste plaatwerk is vervangen, maar het binnenplaatwerk is hetzelfde gebleven. Precies hetzelfde deed Volkswagen met de Golf 6. Al ziet de Mercedes er een stuk duidelijker anders uit dan z’n voorganger. De reden was inderdaad omdat de EU heeft bepaald dat (vanaf een mij onbekend moment) je bij de keuring van een auto op een nieuw platform de airconditioning voorzien moest hebben van een minder schadelijk koudemiddel. Mercedes vond dat koudemiddel echter zwaar ondermaats presteren voor de klimaatcontrole van de S-klasse, dus heeft het besloten het oude platform van de W221 S-klasse te gebruiken voor de W222.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          21 februari 2017 om 16:11

          @jochempie: Mercedes vind dat nieuwe koudemiddel brandgevaarlijk.

          Login om te reageren
          • Jochempie zegt

            21 februari 2017 om 18:56

            @mashell: Ah, dat was het, thanks. Wist niet precies wat er dan ondermaats presteerde.

            Login om te reageren
  10. allesmetturbo zegt

    21 februari 2017 om 13:00

    Hopen dat ie mooier word dan de huidige saaie line up zonder stance

    Login om te reageren
  11. gerjan zegt

    21 februari 2017 om 13:15

    Waarom. De cls is al de topper als het gaat om de A7 en de panamera. Helemaal de shooting brake. Prachtige auto!! Die geen concurrentie heeft.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 februari 2017 om 16:15

      @gerjan: de Panamera is qua het formaat en prijskaartje op S klasse niveau. De CLS (en ook A6 en 6GC) is een klasse lager

      Login om te reageren
  12. sralracer zegt

    21 februari 2017 om 13:45

    Waarom heb ik het gevoel dat dit een Aston Martin wordt

    Login om te reageren
  13. leaper035t zegt

    21 februari 2017 om 13:55

    Wacht eventjes. BMW, Audi en de Panamara werden toch als concurrent voor de CLS gebouwd? En nu gaat Mercedes een concurrent voor de concurrerende concurrent bouwen?

    Login om te reageren
    • ko4n zegt

      21 februari 2017 om 17:14

      @leaper035t: nee de 6GC en A7 zijn concurrenten voor de CLS. De Panamera is een concurrent voor de S-klasse, 7-serie, A8 en andere auto’s zoals een Quattroporte.

      Login om te reageren
      • leaper035t zegt

        21 februari 2017 om 17:19

        @ko4n: correct, ik vergat de TG-uitzending waarbij de Panam het tegen een Quattroporte en een AM Rapide opnam.

        Login om te reageren
  14. leaper035t zegt

    21 februari 2017 om 13:56

    *BMW 6GC en Audi A7

    Login om te reageren
  15. schaap zegt

    21 februari 2017 om 14:45

    Gewoon omdat er niet genoeg AMG’s kunnen zijn!

    Login om te reageren
  16. mrrallycross zegt

    21 februari 2017 om 15:44

    Klinkt alsof ze weer een nieuwe niche aan gaan

    Login om te reageren
  17. Rob zegt

    21 februari 2017 om 16:21

    Achjee, de zoveelste Mercedes met een AMG plakkertje. Het zal wel weer.
    Daarbij, Rob <3 Panamera. Kan me niet voorstellen dat Mercedes een betere vierzitter gaat bouwen.

    Login om te reageren
    • esprit84 zegt

      21 februari 2017 om 16:41

      @rob: Rob is kleiner dan 3

      Login om te reageren
  18. toyotafortuner zegt

    22 februari 2017 om 00:50

    mmm… wordt t mooier dan de CLS?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North