Mercedes-Benz GLA: nieuwe Duitse SUV-telg is hier!

Auteur: , 74 Reacties

Voorafgaand aan de introductie op de IAA in Frankfurt teaserde Mercedes er weer lustig op los, maar nu is het zover: het doek is van de GLA. Maak kennis met de kleinste SUV ooit uit Stuttgart.

De afgelopen twee dagen werden door Mercedes schetsen en een weinig verhullende video vrijgegeven, dus wij wisten genoeg: de onthulling van de GLA is nabij. De productieversie is nagenoeg identiek aan het concept dat in april in Shanghai werd onthuld, en hiermee geen verrassing.

De GLA meet 4417 x 1804 x 1494 mm, en komt er in eerste instantie als GLA 200 (156 pk) en GLA 250 (211 pk). Dieselaars krijgen de 2.2 liter viercilinder als GLA 200 CDI (136 pk, 300 Nm) of GLA 220 CDI (170 pk, 350 Nm). Wil je meer pit, dan moet je even wachten op de GLA 45 AMG.

De voorlopig snelste GLA, de 250 4MATIC (het inschakelbare AWD-systeem is optioneel verkrijgbaar op elke GLA, behalve de 200), sprint in 6,5 seconden naar de honderd km/u, haalt een top van 235 km/u, en noteert een NEDC-verbruik van 7,1 liter per 100 km.

Mercedes GLA

Ga je voor de basisdiesel, dan is volgens Mercedes 4,3 liter mogelijk, met een CO2-uitstoot van 114 gram. Alle motoriseringen zijn gekoppeld aan manuele zesbak, of een 7G-DCT automaat met dubbele koppeling.

Met de komst van de GLA biedt Mercedes maar liefst vijf SUV-modellijnen (GLA, GLK, ML, GL, G) aan. Voor elk wat wils dus. De GLA komt er in de uitrustingsniveaus Style, Urban en AMG, en heeft een CW-waarde van 0,29 waar Mercedes kennelijk erg trots op is.

Vanaf maart 2014 staat de GLA bij de Nederlandse Mercedesdealer. Wij wensen we u veel plezier met de 57 foto’s in de gallery!



74 reacties

Ziet er goed uit, maar ik had wel iets meer verschil verwacht met de normale A. Het lijkt wel letterlijk een A die hoger op zijn poten staat en hier en daar een plastic stripje heeft. Geen echt nieuw model dus.
@berlinetta:
http://uncrate.com/p/2012/03/mercedes-a-class-xl.jpg

http://www.autoblog.nl/gallery/Mercedes/GLA_2014/Mercedes-GLA-2014-03.jpg

Ben het niet helemaal met je eens .. de neus van de A (ongeacht of het nu om de hier gelinkte AMG variant gaat) is toch echt wel anders. Kijk bijvoorbeeld maar naar de ‘luchtinlaten’ onderin.
Tsja, het is een variant van de A-Klasse, net zoals de CLA dat is. Dus inderdaad, een volledig nieuwe auto kon je niet verwachten.
@berlinetta:

Waarschijnlijk is dit ook zo. Ook al zou men ontkennen.
Nice, gaat een succesnummer worden.
@Pica: precies !! Kijk uit q5! Hier komt gla!
@reggie-boy_rood: Dit is meer een Q3/X1 Competitor…. Q5 heeft de GLK als competitor…
Ziet er goed uit. Achterkant doet me aan de huidige X3 denken. Maar prima car!
@Vreddy_B: Mij doen de achterkant, en voornamelijk die achterlichten aan een oudere Citroen Picasso die te veel naar de Mac is geweest.
De achterlichten van de A zijn leuk en bij de CLA zijn ze cool. Jammer dat die lijn niet is doorgezet.
@gregorius: Ok, iets duidelijker. In het concept zie je chromen sierstrip als een lijn doorgezet in de achter lichten. Daaromheen zit dan een duidelijke ‘C’ en omgekeerde ‘C’. En Ja, dat is het concept.
Maar waar de CLA door de vorm van de rand van de achterlichten nog dat scherpe heeft, zijn bij de productie versie van de GLA juist die 2 elementen weggevallen. Jammer.
Het is een mooie auto voor dat segment maar ik vind het KIA/Hyundai gehalte van de achterkant wel heel erg groot
Kom maar door! Ziet er toch stukken beter uit dan de X1 en Q3… Nou was dat ook niet heel lastig. Zeker met het AMG-pakket ziet die er stoer uit. Een GLA 250 4matic zou precies zijn wat ik nu zou willen hebben. Helaas nog even doorwerken en sparen.
dan is de Renault Captur ineens wel heeeeel sexy ..
@lincoln: overdrijven is ook een vak.. Niet twee vakken!
semi-permanent??? net als een stoplicht dat altijd op groen staat, maar soms op rood ofzo………..
Ongelukkige woordkeuze inderdaad. Heb er ‘inschakelbaar’ van gemaakt.
Minder lelijk dan veel van z’n concurrenten, maar ik snap nog steeds niet waarom mensen uberhaupt zo’n “mini SUV” kopen…

Neem de BMW X1, een xDrive20i is 2000 euro duurder dan een 320xi touring. En minder zuinig, minder ruim, zwaarder, langzamer, rijdt minder lekker en, maar dat is natuurlijk persoonlijk, vele malen lelijker… Waarom zou je dan ooit voor die X1 kiezen?
@ar156sw: De hogere instap en zitpositie.
@berlinetta: Maar dan zou je toch verwachten dat er alleen ouderen en mensen die slecht ter been zijn in rijden…? Ik zie met regelmaat mensen in zo’n auto waarvan ik met toch niet kan voorstellen dat ze niet 20 cm (of wat het ook mag schelen) meer door de knieen kunnen buigen om in te stappen…
@ar156sw: Bij die mensen zal juist de zitpositie doorslaggevend zijn. Er zijn genoeg mensen die liever een hogere zit hebben.
@berlinetta: tja, dat zal het wel zijn dan… persoonlijk snap ik niet wat mensen daar zo geweldig aan vinden, maar blijkbaar is dat veel mensen toch een hoop waard…
@ar156sw: Vergeet de doelgroep niet. Welvarende ouderen die “altijd” Mercedes hebben gereden en nu iets kleiners willen maar niet zo’n krap kreng als de A waarin je met je hoofd tegen het dak zit en je knieën tegen de borst (overdreven gezegd). In vliegtuigtermen: graag wat kleiner maar niet van business class naar cattle class. Die groep is voor MB heel belangrijk en zal zich ongetwijfeld op de GLA storten. Bovendien is het ding, zoals RazorHead al opmerkt, mooier dan de A en CLA. Komt wel goed.
@ar156sw: Dat je een wat hogere zit hebt en in het ideale geval 4×4 hebt is handig, kun je echter ook andere voertuigen voor kiezen. Er zijn er ook mensen die dit mooi/stoer/… vinden. Dat noemen we smaak en daar valt niet over te twisten. Alles wat je als negatieve punten kunt opnoemen over de mini-SUV, geldt in pricipe voor alle SUV’s. Gelukkig hoeft men dit niet te kiezen… prima toch.
@renezzzz: dan kunnen die oudere beter een B nemen is niet een heel hoge instap maar je zit wel wat hoger…
@sls63amg: Als die oudere mensen zo’n Mercedes mini-SUV mooier vinden, moeten ze toch gewoon dit ding kunnen kopen… Een B-klasse t.o.v. een mini-SUV zal altijd een betere keuze zijn in de praktische zin (voor iedereen). Als we echter allemaal rationale en praktische keuzes zouden maken, worden er vrijwel geen SUV’s meer verkocht.
@renezzzz: hoezo wie zegt er dat suv’s niet praktische zijn?
@sls63amg: Niemand… Volgens mij zijn we het met elkaar eens, maar lullen we lang elkaar heen. :-)
Dit kan toch niet goed rijden? Ze hebben de kleinste auto uit het gamma hoog op z’n poten gezet wat toch helemaal ten kosten gaat van het rijgedrag?
@beerton: Wat is het verschil dan met een X1?
@Pica: Niets, ik heb het zowel over de X1 als de Q3 als deze GLA
@beerton:

NEWSFLASH :

Niet iedereen gaat continu met gierende banden de bocht om.
Er zijn blijkbaar mensen die op een normale manier rijden en niet continu de grenzen van het voertuig aanspreken.
@Hubert: Dan rijd dit ding nog niet naar behoren. Het comfort word er op deze manier ook niet beter op hoor. Er is een immens verschil tussen Q3-Q5, X1-X3, …
@beerton:

met een verhoogde Ford Transit kan een beginnende chauffeur naar behoren over alle NL wegen rijden met de daar geldende snelheidslimiet ..

het ligt misschien een beetje aan jezelf ..
@lincoln: Als je met weinig content bent wel ja..
@beerton:

en hoe zit dat dan als je met veel content ben ??
of de overtreffende trap .. met alles content ben ??
Wow, prachtige auto!!
Wow, dat ziet er wel heel erg goed uit zeg. Mooiste van zijn klasse.
Heb afgelopen weekend de MB Driving Experience mogen doen. Nog geen GLA natuurlijk, wel een CLA 220 cdi en meerdere A45 AMG’s mogen rijden. Voornamelijk het 4 wiel systeem van de A45 reed geweldig (juist ook over nat wegdek). Je kon er niet bij in de buurt komen met een C63 AMG (over het zelfde technische circuitje wat werd nat gehouden). Ok, die A45 klinkt als een kleuter naast de C63 en de smile die je op je bakkes hebt na de C63 was ook niet te overtreffen.
Enige nadeel: wat zijn die twee KLEIN van binnen. Niet een beetje, maar gewoon echt klein. Mijn vriendin heeft een 1-serie en een vriend van me een A3; daar kan je prima achterin zitten, al wil je er niet langer dan een uurtje in. Bij de A was het geen pretje, maar bij de CLA kreeg ik helemaal claustrofobie neigingen.
Zou dit ook voor de GLA gaan gelden?
@gregorius: Heb je het dan over hoofd- of beenruimte? Ik denk dat de interieurruimte vergelijkbaar is met de B.
@towi1989: in de A was het het AMG interieur. Dat was ook min of meer naar achter doorgevoerd. In een nauwe ruimte vind ik dat niet goed werken. Bij de CLA kwam het voornamelijk door de aflopende daklijn.
Of de effectieve ruimte nou echt kleiner is dan bij de 1 of A3, kweenie. Maar het gevoel was wel heel klein en nauw. Dat is ook een klasse. Ben ooit eens met 4 man in een 90-er Honda Civic naar Zuid Frankrijk gereden. Klein kutbakkie; maar je kan prima achter iemand zitten, de achterbank is relaxed en de lichtinval is goed geregeld. Ik denk dat een A / CLA toch een stuk groter is!
@gregorius: ja ik had dat in duitsland in Wuppertal 1, 5 maand geleden maar dat was een AMG dag toen mochten we met zijn 11’en in alle amg types rijden maar niet de hoge dus wel een e amg en de amg s, c , a, sls en sls gt, cls, slk, en sl 65 was echt geweldig toen ook nog 2 nieuwe s’ en gezien dat is nu niet bijzonder maar toen stonden ze op de parkeerplaats nog vòòr de onthulling.
Gewoon een A-klasse die iets hoger op z’n poten ligt. -=edit: nutteloos. Knip.=-
Haha wat een flater dit… Ziet er toch niet uit jongens, alleeb die achterkant al. Je hoort het ze zeggen: Nou mensen, we hebben 2 achterlichten en daar moet een achterkant omheen… Pfff
@keesje1987: smaken verschillen keesje, ik vind die A er buitengewoon goed uit zien.
Denk dat volgende auto zelfs een A gaat worden
@yerrie: Hopelijk woon je dan in Groningen dan hoef ik er niet tegenaan te kijken :-p
@keesje1987: Rotterdam, en daar rijden al zat van die mooie ( ; A’s rond
misschien dat het helpt maar hij zal snachts in de garage staan niet op de openbare weg, nu loop ik voor het project wat ik nu doe naar werk dus misschien komt ie straks net zo weinig buiten als mijn golf nu
@yerrie: Donders, Rotterdam… Mwah, Rotjeknor is groot dus zal hem niet vaak zien :-p Maar je hebt gelijk, smaken verschillen (gelukkig maar) :-)
BMW zal nu wel snel die X1 moeten vervangen. Dat ding was al lelijk, maar nu heeft ie het nog iets moeilijker gekregen.
persoonlijk vind ik deze echt vele mooier dan de CLA & A, proporties kloppen gewoon, daar waar de CLA precies 12″ velgjes heeft zitten.
Echt mooi !
Hij is best mooi en vergelijken de BMW X3 is die prachtig
Wat een gedrocht. Ik snap die hele ‘SUV’ hype niet, zeker niet voor middenklassers. Heeft alleen maar nadelen. Hoger gewicht, hoger zwaartepunt, hoger verbruik. Misschien dat je als bejaarde nog blij kunt zijn met de hoge instap maar verder..
@j00rs: Ik denk dat het de moedertjes ook een bepaald gevoel van veiligheid geeft, wanneer ze wat hoger op de weg in zo’n SUV rijden.. Dat is maar goed ook, want als ze zich nog onzekerder gaan gedragen krijgen we nog meer ongelukken..
Mmmm, deze of de gefacelifte Skoda Yeti…… moeilijk moeilijk……
@potver7: De Glk dan maar!
Ik vind hem goed ogen!
Ziet er opzich wel strak it, al ben ik niet zon fan van de achterlichten.

Off-topic: Als ik 3-KKT-14 opvraag blijkt dat dit een groene polo uit 1998 te zijn, terwijl hij open MB B-klasse zit. Hoe zit dit dan precies? Is die MB dan een 2de hands ofzo?
Tja dit is meer een ”moetje” volgens mij..
Nog net niet zo afschuwelijk als een Q3, dat niet. Maar wel minstens zo afschuwelijk als een BMW X1. Kleine auto’s ontwerpen; ze kunnen het gewoon niet bij Mercedes. De A, B, CLA, dit ding en de SLK, allemaal vind ik ze lelijk.

Nee, de winnaar in de segment blijf de Opel Mokka voor mij. In de juiste kleuren gewoon een leuke, gezellige auto. En waarschijnlijk de helft goedkoper als deze Benz. Ik wist het wel als ik zou shoppen in dit segment.
@Rob: Imo hebben ze geen mooie wagens in dit segment noch in het mid – SUV segment. Als je een lelijke auto met hoge instap wil koop je toch gewoon een Meriva?
Ziet er stukken beter uit dan de concurrentie, maar de achterlichten hadden best wat kleiner gemogen…
Oei die achterkant, das wat minder….. Toch denk ik dat de verkoopcijfers van de bmw x1 nu heel erg gaan dalen. Want wat een schoonheid is deze auto in vergelijking met dat hok van bmw
Gaat rap de goede kant op met MB. Nu mijn portemonnee nog.
Weinig spannend inderdaad. Zeker in vergelijk met de Range Rover Evoque is de MB een maar een saaie CLA die hoog op zijn poten staat. In dit segment is de Evoque voor mij absoluut de beste optie.
Niet eens heel verkeerd voor een auto in deze klasse..
Ziet er zeker goed uit…
Alleen met AMG pakket ziet ie er een beetje uit
Dit is gewoon een kopie van de X1 net als dat de nieuwe a klasse een kopie is van de 1-serie. Zelfs die kleur en velgen zijn gelijk aan de X1. Maar goed, beter goed gejat dan slecht bedacht… Goed geslaagd deze auto, net als de nieuwe a klasse. Erg benieuwd naar de nieuwe c klasse komend jaar.
@ecklestone: u bent uw lenzen vergeten? Dat een auto in dezelfde klasse zit en daardoor qua proporties gelijk staat aan zn concurrent betekent niet dat ze op elkaar lijken. De A-klasse lijkt in helemaal niks op de 1-serie qua design en dit lijkt ook niks op een X1. Met jouw verhaal is een 7-serie dus ook een kopie van de S-klasse.
Dit vind ik dan weer minder van Mercedes, ziet er nogal banaal uit. Achja, zo heeft ieder merk zijn mindere modellen.
Ziet er beter uit dan de a klasse

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).