Audi Sport Quattro Concept wordt een 2+2 hybride coupé

Auteur: , 59 Reacties

Geruchten over een revival van Audi's Quattro concept deden al even de ronde, en ze zwellen nu weer aan. Zojuist bereikte ons gedetailleerde, doch onofficiële informatie over de nieuwe Sport Quattro.

Waar het Quattro concept uit 2010 (408 pk uit een 2.5 TFSI) nog gebaseerd was op een A5-platform, schijnt de Sport Quattro (SQ) dichter bij de RS7 te liggen. Aan de basis ligt niet het MQB-, maar het MLB-platform. De lengte bedraagt ongeveer 4,70 meter, waar de Quattro slechts 4,28 meter lang was. Hierdoor is achterin ruimte voor twee extra passagiers, mits ze, aan de lijnen te zien continu in brace-positie zitten.

Audi is ondertussen qua innovatie aan alle kanten door de concurrentie ingehaald (*kuch* i8 *hoest*), en dus werd het hoog tijd met een antwoord te komen. Car and Driver mocht kennelijk even op de koffie in het designcentrum, en komt met een gedetailleerde uiteenzetting.

Audi Sport Quattro

Wellicht daarom is er gekozen om van de SQ een plug-in hybride te maken. Een elektromotor van om en nabij de 150 pk, gevoed door een batterijenpakket onderin de kofferbak moet, in combinatie met de bekende 4 liter V8, voor zo’n 600 pk zorgen. Dit zou betekenen dat de achtcilinder in S-, in plaats van RS-specificatie, wordt gemonteerd (hoewel andere bronnen reppen over een opgevoerde V8, waardoor er in totaal 800+ pk moet ontstaan. We zullen zien.).

In het design zien we duidelijk herkenbaar Quattro-designelementen, zoals de kenmerkende dikke C-stijl. Een groen licht voor een productieversie is nog niet gegeven, doch wordt een kleine run van maximaal 333 exemplaren (net zoals bij de R8 GT en A1 Quattro het geval was) voor mogelijk gehouden, waarschijnlijk over een jaartje of 2-3.

Audi Sport Quattro

De standhouders moeten wel even oppassen als er likkebaardende Russen langskomen. Hun nieuwe liefde voor hybrides is niet zuiver op de graat, als we sommige partijen mogen geloven.

Nogmaals: bovenstaande info hebben we niet uit eerste hand, dus we kunnen het pas 100% bevestigen zodra Ingolstadt besluit de lippen van elkaar te halen. Tot die tijd mag er natuurlijk gespeculeerd worden.



59 reacties

Dat design … zo mooi !
Jammer dat hij er niet zal komen of toch helemaal anders zal uitzien.
in de autoweek stond juist dat het een verkorte 5 wordt en niks met elektro motor zooi
Ja, maar wat weten die er nou van? ;-)
@sir_smokalot: inderdaad, autoweek is voor kneuzen!
@jens28: een verkorte 5…

Misschien bedoelen ze een verkorte 7 want in artikel staan minstens 2 fouten…
@Carreza: elk artikel*
Wel lastig, voorstoelen zonder rugleuning… Voorsprong door gemis…
@keesje1987: Dit is voor de fanboys met lange tenen… die kunnen bij de pedalen vanaf de achterbank…
@harie: Oja.
@harie: Nice one, comment doet me denken aan die oude mini coopers. Daar wenste je dat er geen voorstoelen waren en je op de achterbank kon zitten, alleszins als je boven 1m80 bent.
@bogey: high-tower /police academy
@harie: Volgens mij zitten hier meer bashers, dan fanboys…
Ik denk dat de info uit de AutoWeek wat dichter bij de uiteindelijke waarheid zal zitten. Maar sowieso zou het TOP zijn als er weer een echte Audi quattro op de markt zou komen..
Waarom hebben die concepttekeningen altijd zo’n overdreven grote wielen?
@blootmens: Omdat “wielen”/velgen) de auto maken..
@blootmens: Zal standaart op stalen velgen komen. ;-)
@sjaakk: Is dat jouw ‘standaart’ wagentje op die foto?
@bogey: Op je tenen getrapt? Bij audi moet je zelfs knipperlichten als optie aanvinken omdat die er standaart niet opzitten, dat is namelijk niet premium.
@sjaakk: Good boy!
Waarom zou ik juist op mijn tenen getrapt zijn?
@bogey: Dat mensen heel snel over mijn avatar gaan beginnen, als ze niets zinvols kunnen zeggen. Dat je een beetje geagiteerd reageert.
@sjaakk: Ik reageer gewoon nogal graag op mensen die ‘standaart’ afgeven op een merk om zo een hoop groupies te krijgen. Of omdat ze jaloers zijn op die grotere velgen? Of waarom nu juist die zinvolle stalen-velgen post?
@bogey: Wil jij gaan ontkennen dat audi’s standaart heel kaal zijn? Maar mijn post was een grapje als je goed kijkt.
@sjaakk: Ik wou ontkennen dat je standaart zo schrijft. En nu wordt de reactie me toch wat te lang om hierover bezig te blijven.
@bogey: Ach, je begint iets. Maar als de spelling verkeerd is jammer dan. Kan wel is vaker voorkomen, ik ga niet beweren dat ik alles goed typ.
@blootmens: Daar geilen ontwerpers nou eenmaal op.
de productie versie zal wel een gechopte versie van de A5 zijn. zonder veel spannende details en 16 inch wielen.
nu nog effe Alfa Romeo opkopen ..
driehoekie op de neus plakken ..
Brera op de koffer schrijven ..
@lincoln: Zei je dat ook bij de FF?
@lincoln:

Zoals jij over Audi spreekt, lijkt het net alsof je telkens aan het spiegelen bent; absoluut niet origineel en telkens succesvol willen zijn met het zelfde kunstje.
@TomRS6:

dat klopt ..

de Audi onder de autobloggers ..
@lincoln:

Ja inderdaad, je komt vaak voorbij.
Ik zie het niet zo snel gebeuren.
Hopelijk krijgt deze vierwielaandrijving.
@alcantara: ik denk eerder voorwielaandrijving, waarom zouden ze hem anders de ‘Quattro’ noemen?
@bierbuik: Ha, je hebt gelijk! Wat ben ik toch dom he?
Op de tekening ziet het er goed uit, maar ja wat zal daar nog van overblijven als productie versie.
@sjaakk: Niks.. Zoals met zoveel concepten van Audi gaat ook deze er gewoon niet komen.
gedwongenleaser
Toen die concept voor het eerst gepresenteerd werd was die fantastisch en hadden ze dat ding direct zoveel mogelijk ongewijzigd in productie moeten nemen. Tegen de tijd dat ze met dit ding op de markt komen is al het bijzondere er helaas alweer vanaf…
@gedwongenleaser: Beetje zoals de Aston Martin Rapide. Die kwam zo vaak langs en werd zo de hemel in geprezen, maar duurde een eeuw voor dat hij uiteindelijk kwam. Toen de eerste foto’s van de auto in het wild opdoken vond ik er weinig meer aan. Als of hij niet echt ‘nieuw’ meer was.
@Vreddy_B: dat heb ik al lange tijd met de Porsche 918 spyder. Die blijven ze ook tot de eeuwigheid testen, passeert hier heel vaak en is nog steeds niet officieel.
gedwongenleaser
@Vreddy_B: ja idd, uiteindelijk is het alsnog een hele mooie auto geworden vind ik maar die echte wow-factor leek al wel weer te weg te zijn.
Audi kennende zal het eindresultaat een stuk minder spannend zijn. Verder moet er gewoon een 5 cilinder in, niks v8. Hybride kan opzich nog, maar 4.7 m is veel te lang. De proporties moeten op de oude oer lijken.
Het gaat over Audi. Waar blijft de Pavlov-reactie? (saai)
@kaspertje: Jouw reactie is: saai
Nice!!! Laat maar komen! Alleen is het jammer dat er nu voor een V8 wordt gekozen en niet een vijfcilinder…
misschien moeten ze van de concepten van de quattro gewoon de nieuwe TT maken met een 5 cylinder erin.
Goh, weer een hybride. Zeker alleen voor de lage bijtelling.
@glashelder: Tja, dat is de toekomst he, opa. (Vroeger was alles beter)
Wen er alvast aan, over 15 jaar zullen je auto’s geen petrol meer lusten.
@jerry: Ja kleinzoon. En opa kan het weten. Die rijdt al 7 jaar hybride. Hij weet ook nog hoe het was toen je voor hybrides de volle mep bijtelling betaalde. Toch reden ze toen ook fijn.
@glashelder: Fijn dat je dat stukje perspectief nog hebt.
Wordt op sommige momenten wat moe van dat geneuzel over anti-hybride etc.
Dat is de toekomst, waarvan dit een tussenstap is.
De angst bij sommige mensen is nog net zo groot als in de periode van de stoomtrein.
Prima, bouwen maar! Ziet er fantastisch uit. Alleen geen Sport Quatro noemen.

Vervolgens een kleiner en lichter broertje bouwen met 5-cilinder. Die wil ik dan.
Als je dichtbij het Sport Quattro concept wil blijven zou ik eerder denken aan de 2.5 TFSI vijfcilinder van de TTRS, gewoon standaard met 340pk maar dan met twéé electromotoren van elk 150pk en maak er dan gelijk een hybride/plugin van.
Dat is naar mijn idee veel meer spectakel en nog meer een kijkje in de toekomst met de klassieke oer-roffel van de vijfcilinder gecombineerd met een gigantische berg koppel/pk’s van de electromotoren, één per wiel.
@gallardogt:
Yep, dan moet hij minimaal 10% kleiner en een slordige 500kg lichter worden dan de S5 waar hij op gebaseerd is.
Dan is het een waardig eerbetoon aan de urquattro en de sportquattro.
Dat was de tijd dat Audi nog leuke auto’s maakte….
@jrk68:
Ja ik was destijds ook dol op die Urquattro Sport. Ik zou ook eerder het S5 platvorm gebruiken, daar heb je gelijk in. Maar per saldo hebben ze ongeveer net zoveel pk’s/koppel. En aan de andere kant, met veel extra koppel maakt het gewicht ook weer minder uit, zie bijv de Tesla modelS. Het gaat tenslotte naar mijn idee vooral om de souplesse tot pakweg 200 km/u, net als bij rally auto’s. In die zin kan je weer zeggen het gewicht is minder belangrijk. Maar wat compakter heeft ook mijn voorkeur. En als het interieur voorzien is van vier dunne (comfortabele) hightech kevlar kuipen met leer bekleed dan kunnen ook twee achterin ruim hun plekje vinden.
@gallardogt:
Gewicht is altijd belangrijk, hoe lager het gewicht hoe makkelijker een auto van richting veranderd. Neven effecten als zuiniger zal niet direct een issue zijn al druk je daarmee wel de aanschafprijs.
Denk daarbij aan bv de Camaro die hier 3X zoveel kost als in België en dat alleen maar door het verbruik.
Dus door consequent gewicht te besparen krijg je een leukere auto die uiteindelijk betaalbaarder zal zijn (of een hogere marge voor de fabrikant oplevert).
Als e-quattro zou dat wel kunnen met een 340 pk 2.5 TFSI motor.

Maar met 600 pk 4.0 TFSI en dan ook nog ± 170 pk elektro motor is een full hybrid quattro aandrijflijn een betere keuze.

Er gaan geruchten dat de 333 stuks eventueel alleen een 4.0 TFSI motor en manuele versnellingsbak krijgt en 200.000,- + euro gaat kosten.
@HZW:
Mijn insteek wat aandrijflijn betreft is juist bijv 60% elektrisch en 40% verbranding. Dat is toch meer de toekomst. Well ff plugin erbij natuurlijk. Zo’n concept zou meer exposure genereren.
Mooie schetsen, wat een droombaan hebben auto ontwerpers.
De i8 blijft mooier

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).