• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi Sport Quattro Concept wordt een 2+2 hybride coupé

Auteur: sir_smokalot, gepost 14 augustus 2013 om 10:31 – 59 Reacties

Afbeelding Audi Sport Quattro Concept wordt een 2+2 hybride coupéAfbeelding Audi Sport Quattro Concept wordt een 2+2 hybride coupéAfbeelding Audi Sport Quattro Concept wordt een 2+2 hybride coupéAfbeelding Audi Sport Quattro Concept wordt een 2+2 hybride coupéAfbeelding Audi Sport Quattro Concept wordt een 2+2 hybride coupéAfbeelding Audi Sport Quattro Concept wordt een 2+2 hybride coupéAfbeelding Audi Sport Quattro Concept wordt een 2+2 hybride coupéAfbeelding Audi Sport Quattro Concept wordt een 2+2 hybride coupé

Audi Sport Quattro
Geruchten over een revival van Audi’s Quattro concept deden al even de ronde, en ze zwellen nu weer aan. Zojuist bereikte ons gedetailleerde, doch onofficiële informatie over de nieuwe Sport Quattro.

Waar het Quattro concept uit 2010 (408 pk uit een 2.5 TFSI) nog gebaseerd was op een A5-platform, schijnt de Sport Quattro (SQ) dichter bij de RS7 te liggen. Aan de basis ligt niet het MQB-, maar het MLB-platform. De lengte bedraagt ongeveer 4,70 meter, waar de Quattro slechts 4,28 meter lang was. Hierdoor is achterin ruimte voor twee extra passagiers, mits ze, aan de lijnen te zien continu in brace-positie zitten.

Audi is ondertussen qua innovatie aan alle kanten door de concurrentie ingehaald (*kuch* i8 *hoest*), en dus werd het hoog tijd met een antwoord te komen. Car and Driver mocht kennelijk even op de koffie in het designcentrum, en komt met een gedetailleerde uiteenzetting.

Audi Sport Quattro

Wellicht daarom is er gekozen om van de SQ een plug-in hybride te maken. Een elektromotor van om en nabij de 150 pk, gevoed door een batterijenpakket onderin de kofferbak moet, in combinatie met de bekende 4 liter V8, voor zo’n 600 pk zorgen. Dit zou betekenen dat de achtcilinder in S-, in plaats van RS-specificatie, wordt gemonteerd (hoewel andere bronnen reppen over een opgevoerde V8, waardoor er in totaal 800+ pk moet ontstaan. We zullen zien.).

In het design zien we duidelijk herkenbaar Quattro-designelementen, zoals de kenmerkende dikke C-stijl. Een groen licht voor een productieversie is nog niet gegeven, doch wordt een kleine run van maximaal 333 exemplaren (net zoals bij de R8 GT en A1 Quattro het geval was) voor mogelijk gehouden, waarschijnlijk over een jaartje of 2-3.

Audi Sport Quattro

De standhouders moeten wel even oppassen als er likkebaardende Russen langskomen. Hun nieuwe liefde voor hybrides is niet zuiver op de graat, als we sommige partijen mogen geloven.

Nogmaals: bovenstaande info hebben we niet uit eerste hand, dus we kunnen het pas 100% bevestigen zodra Ingolstadt besluit de lippen van elkaar te halen. Tot die tijd mag er natuurlijk gespeculeerd worden.

Ook interessant!

  • Video - Audi RS6 GTO Concept in detail
  • De Audi Sport Quattro is terug (en elektrisch)
  • Übergeil: Audi bouwt moderne Sport Quattro voor Ken Block
  • Audi dealerschap onder water

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, concept, Hybride, iaa-2013, plug-in, Schetsen, sport-quattro

Vorig bericht: « Mercedes-Benz GLA: nieuwe Duitse SUV-telg is hier!
Volgend bericht: Honda Civic Type-R blaast ingepakt over de ‘Ring [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. bogey zegt

    14 augustus 2013 om 10:40

    Dat design … zo mooi !
    Jammer dat hij er niet zal komen of toch helemaal anders zal uitzien.

    Login om te reageren
  2. jens28 zegt

    14 augustus 2013 om 10:40

    in de autoweek stond juist dat het een verkorte 5 wordt en niks met elektro motor zooi

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      14 augustus 2013 om 11:00

      Ja, maar wat weten die er nou van? ;-)

      Login om te reageren
      • 2800cc zegt

        14 augustus 2013 om 13:03

        @sir_smokalot: inderdaad, autoweek is voor kneuzen!

        Login om te reageren
    • Carreza zegt

      14 augustus 2013 om 12:28

      @jens28: een verkorte 5…

      Misschien bedoelen ze een verkorte 7 want in artikel staan minstens 2 fouten…

      Login om te reageren
      • Carreza zegt

        14 augustus 2013 om 12:28

        @Carreza: elk artikel*

        Login om te reageren
  3. keesje1987 zegt

    14 augustus 2013 om 10:42

    Wel lastig, voorstoelen zonder rugleuning… Voorsprong door gemis…

    Login om te reageren
    • harie zegt

      14 augustus 2013 om 10:46

      @keesje1987: Dit is voor de fanboys met lange tenen… die kunnen bij de pedalen vanaf de achterbank…

      Login om te reageren
      • quattromeister zegt

        14 augustus 2013 om 10:50

        @harie: Oja.

        Login om te reageren
      • bogey zegt

        14 augustus 2013 om 12:26

        @harie: Nice one, comment doet me denken aan die oude mini coopers. Daar wenste je dat er geen voorstoelen waren en je op de achterbank kon zitten, alleszins als je boven 1m80 bent.

        Login om te reageren
        • awesome zegt

          14 augustus 2013 om 22:04

          @bogey: high-tower /police academy

          Login om te reageren
      • 2800cc zegt

        14 augustus 2013 om 13:05

        @harie: Volgens mij zitten hier meer bashers, dan fanboys…

        Login om te reageren
  4. leasegebakje zegt

    14 augustus 2013 om 10:47

    Ik denk dat de info uit de AutoWeek wat dichter bij de uiteindelijke waarheid zal zitten. Maar sowieso zou het TOP zijn als er weer een echte Audi quattro op de markt zou komen..

    Login om te reageren
  5. blootmens zegt

    14 augustus 2013 om 10:49

    Waarom hebben die concepttekeningen altijd zo’n overdreven grote wielen?

    Login om te reageren
    • 2800cc zegt

      14 augustus 2013 om 10:51

      @blootmens: Omdat “wielen”/velgen) de auto maken..

      Login om te reageren
    • sjaakk zegt

      14 augustus 2013 om 11:21

      @blootmens: Zal standaart op stalen velgen komen. ;-)

      Login om te reageren
      • bogey zegt

        14 augustus 2013 om 11:28

        @sjaakk: Is dat jouw ‘standaart’ wagentje op die foto?

        Login om te reageren
        • sjaakk zegt

          14 augustus 2013 om 12:39

          @bogey: Op je tenen getrapt? Bij audi moet je zelfs knipperlichten als optie aanvinken omdat die er standaart niet opzitten, dat is namelijk niet premium.

          Login om te reageren
          • bogey zegt

            14 augustus 2013 om 12:43

            @sjaakk: Good boy!
            Waarom zou ik juist op mijn tenen getrapt zijn?

            Login om te reageren
            • sjaakk zegt

              14 augustus 2013 om 12:51

              @bogey: Dat mensen heel snel over mijn avatar gaan beginnen, als ze niets zinvols kunnen zeggen. Dat je een beetje geagiteerd reageert.

              Login om te reageren
              • bogey zegt

                14 augustus 2013 om 13:00

                @sjaakk: Ik reageer gewoon nogal graag op mensen die ‘standaart’ afgeven op een merk om zo een hoop groupies te krijgen. Of omdat ze jaloers zijn op die grotere velgen? Of waarom nu juist die zinvolle stalen-velgen post?

              • sjaakk zegt

                14 augustus 2013 om 13:04

                @bogey: Wil jij gaan ontkennen dat audi’s standaart heel kaal zijn? Maar mijn post was een grapje als je goed kijkt.

              • bogey zegt

                14 augustus 2013 om 13:10

                @sjaakk: Ik wou ontkennen dat je standaart zo schrijft. En nu wordt de reactie me toch wat te lang om hierover bezig te blijven.

              • sjaakk zegt

                14 augustus 2013 om 13:37

                @bogey: Ach, je begint iets. Maar als de spelling verkeerd is jammer dan. Kan wel is vaker voorkomen, ik ga niet beweren dat ik alles goed typ.

    • Design_Driven zegt

      14 augustus 2013 om 12:23

      @blootmens: Daar geilen ontwerpers nou eenmaal op.

      Login om te reageren
  6. Kvgorp zegt

    14 augustus 2013 om 10:56

    de productie versie zal wel een gechopte versie van de A5 zijn. zonder veel spannende details en 16 inch wielen.

    Login om te reageren
  7. lincoln zegt

    14 augustus 2013 om 11:00

    nu nog effe Alfa Romeo opkopen ..
    driehoekie op de neus plakken ..
    Brera op de koffer schrijven ..

    Login om te reageren
    • bogey zegt

      14 augustus 2013 om 11:31

      @lincoln: Zei je dat ook bij de FF?

      Login om te reageren
    • TomRS6 zegt

      14 augustus 2013 om 14:44

      @lincoln:

      Zoals jij over Audi spreekt, lijkt het net alsof je telkens aan het spiegelen bent; absoluut niet origineel en telkens succesvol willen zijn met het zelfde kunstje.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        14 augustus 2013 om 15:50

        @TomRS6:

        dat klopt ..

        de Audi onder de autobloggers ..

        Login om te reageren
        • TomRS6 zegt

          14 augustus 2013 om 16:44

          @lincoln:

          Ja inderdaad, je komt vaak voorbij.

          Login om te reageren
  8. berlinetta zegt

    14 augustus 2013 om 11:07

    Ik zie het niet zo snel gebeuren.

    Login om te reageren
  9. alcantara zegt

    14 augustus 2013 om 11:09

    Hopelijk krijgt deze vierwielaandrijving.

    Login om te reageren
    • bierbuik zegt

      14 augustus 2013 om 11:35

      @alcantara: ik denk eerder voorwielaandrijving, waarom zouden ze hem anders de ‘Quattro’ noemen?

      Login om te reageren
      • alcantara zegt

        14 augustus 2013 om 11:47

        @bierbuik: Ha, je hebt gelijk! Wat ben ik toch dom he?

        Login om te reageren
  10. sjaakk zegt

    14 augustus 2013 om 11:22

    Op de tekening ziet het er goed uit, maar ja wat zal daar nog van overblijven als productie versie.

    Login om te reageren
    • ardonjr zegt

      14 augustus 2013 om 12:15

      @sjaakk: Niks.. Zoals met zoveel concepten van Audi gaat ook deze er gewoon niet komen.

      Login om te reageren
  11. gedwongenleaser zegt

    14 augustus 2013 om 11:23

    Toen die concept voor het eerst gepresenteerd werd was die fantastisch en hadden ze dat ding direct zoveel mogelijk ongewijzigd in productie moeten nemen. Tegen de tijd dat ze met dit ding op de markt komen is al het bijzondere er helaas alweer vanaf…

    Login om te reageren
    • Vreddy_B zegt

      14 augustus 2013 om 11:32

      @gedwongenleaser: Beetje zoals de Aston Martin Rapide. Die kwam zo vaak langs en werd zo de hemel in geprezen, maar duurde een eeuw voor dat hij uiteindelijk kwam. Toen de eerste foto’s van de auto in het wild opdoken vond ik er weinig meer aan. Als of hij niet echt ‘nieuw’ meer was.

      Login om te reageren
      • adyton zegt

        14 augustus 2013 om 12:30

        @Vreddy_B: dat heb ik al lange tijd met de Porsche 918 spyder. Die blijven ze ook tot de eeuwigheid testen, passeert hier heel vaak en is nog steeds niet officieel.

        Login om te reageren
      • gedwongenleaser zegt

        14 augustus 2013 om 14:48

        @Vreddy_B: ja idd, uiteindelijk is het alsnog een hele mooie auto geworden vind ik maar die echte wow-factor leek al wel weer te weg te zijn.

        Login om te reageren
  12. j00rs zegt

    14 augustus 2013 om 11:42

    Audi kennende zal het eindresultaat een stuk minder spannend zijn. Verder moet er gewoon een 5 cilinder in, niks v8. Hybride kan opzich nog, maar 4.7 m is veel te lang. De proporties moeten op de oude oer lijken.

    Login om te reageren
  13. kaspertje zegt

    14 augustus 2013 om 12:03

    Het gaat over Audi. Waar blijft de Pavlov-reactie? (saai)

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      14 augustus 2013 om 12:24

      @kaspertje: Jouw reactie is: saai

      Login om te reageren
  14. audifreak zegt

    14 augustus 2013 om 13:16

    Nice!!! Laat maar komen! Alleen is het jammer dat er nu voor een V8 wordt gekozen en niet een vijfcilinder…

    Login om te reageren
  15. ruben_vandensande zegt

    14 augustus 2013 om 13:26

    misschien moeten ze van de concepten van de quattro gewoon de nieuwe TT maken met een 5 cylinder erin.

    Login om te reageren
  16. glashelder zegt

    14 augustus 2013 om 14:32

    Goh, weer een hybride. Zeker alleen voor de lage bijtelling.

    Login om te reageren
    • jerry zegt

      14 augustus 2013 om 14:52

      @glashelder: Tja, dat is de toekomst he, opa. (Vroeger was alles beter)
      Wen er alvast aan, over 15 jaar zullen je auto’s geen petrol meer lusten.

      Login om te reageren
      • glashelder zegt

        14 augustus 2013 om 15:15

        @jerry: Ja kleinzoon. En opa kan het weten. Die rijdt al 7 jaar hybride. Hij weet ook nog hoe het was toen je voor hybrides de volle mep bijtelling betaalde. Toch reden ze toen ook fijn.

        Login om te reageren
        • jerry zegt

          14 augustus 2013 om 15:39

          @glashelder: Fijn dat je dat stukje perspectief nog hebt.
          Wordt op sommige momenten wat moe van dat geneuzel over anti-hybride etc.
          Dat is de toekomst, waarvan dit een tussenstap is.
          De angst bij sommige mensen is nog net zo groot als in de periode van de stoomtrein.

          Login om te reageren
  17. slaapmutsje zegt

    14 augustus 2013 om 15:24

    Prima, bouwen maar! Ziet er fantastisch uit. Alleen geen Sport Quatro noemen.

    Vervolgens een kleiner en lichter broertje bouwen met 5-cilinder. Die wil ik dan.

    Login om te reageren
  18. gallardogt zegt

    14 augustus 2013 om 16:45

    Als je dichtbij het Sport Quattro concept wil blijven zou ik eerder denken aan de 2.5 TFSI vijfcilinder van de TTRS, gewoon standaard met 340pk maar dan met twéé electromotoren van elk 150pk en maak er dan gelijk een hybride/plugin van.
    Dat is naar mijn idee veel meer spectakel en nog meer een kijkje in de toekomst met de klassieke oer-roffel van de vijfcilinder gecombineerd met een gigantische berg koppel/pk’s van de electromotoren, één per wiel.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      14 augustus 2013 om 17:55

      @gallardogt:
      Yep, dan moet hij minimaal 10% kleiner en een slordige 500kg lichter worden dan de S5 waar hij op gebaseerd is.
      Dan is het een waardig eerbetoon aan de urquattro en de sportquattro.
      Dat was de tijd dat Audi nog leuke auto’s maakte….

      Login om te reageren
      • gallardogt zegt

        14 augustus 2013 om 19:04

        @jrk68:
        Ja ik was destijds ook dol op die Urquattro Sport. Ik zou ook eerder het S5 platvorm gebruiken, daar heb je gelijk in. Maar per saldo hebben ze ongeveer net zoveel pk’s/koppel. En aan de andere kant, met veel extra koppel maakt het gewicht ook weer minder uit, zie bijv de Tesla modelS. Het gaat tenslotte naar mijn idee vooral om de souplesse tot pakweg 200 km/u, net als bij rally auto’s. In die zin kan je weer zeggen het gewicht is minder belangrijk. Maar wat compakter heeft ook mijn voorkeur. En als het interieur voorzien is van vier dunne (comfortabele) hightech kevlar kuipen met leer bekleed dan kunnen ook twee achterin ruim hun plekje vinden.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          15 augustus 2013 om 07:44

          @gallardogt:
          Gewicht is altijd belangrijk, hoe lager het gewicht hoe makkelijker een auto van richting veranderd. Neven effecten als zuiniger zal niet direct een issue zijn al druk je daarmee wel de aanschafprijs.
          Denk daarbij aan bv de Camaro die hier 3X zoveel kost als in België en dat alleen maar door het verbruik.
          Dus door consequent gewicht te besparen krijg je een leukere auto die uiteindelijk betaalbaarder zal zijn (of een hogere marge voor de fabrikant oplevert).

          Login om te reageren
  19. HZW zegt

    14 augustus 2013 om 18:17

    Als e-quattro zou dat wel kunnen met een 340 pk 2.5 TFSI motor.

    Maar met 600 pk 4.0 TFSI en dan ook nog ± 170 pk elektro motor is een full hybrid quattro aandrijflijn een betere keuze.

    Er gaan geruchten dat de 333 stuks eventueel alleen een 4.0 TFSI motor en manuele versnellingsbak krijgt en 200.000,- + euro gaat kosten.

    Login om te reageren
    • gallardogt zegt

      14 augustus 2013 om 20:24

      @HZW:
      Mijn insteek wat aandrijflijn betreft is juist bijv 60% elektrisch en 40% verbranding. Dat is toch meer de toekomst. Well ff plugin erbij natuurlijk. Zo’n concept zou meer exposure genereren.

      Login om te reageren
  20. workhardplayhard zegt

    14 augustus 2013 om 22:22

    Mooie schetsen, wat een droombaan hebben auto ontwerpers.

    Login om te reageren
  21. Ash zegt

    16 augustus 2013 om 10:49

    De i8 blijft mooier

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North