
Stapje voor stapje komen we dichterbij de productieversie van de Mercedes EQA. De Duitse autofabrikant heeft beelden vrijgegeven van een prototype.
Met deze nieuwe beelden zien we EQA op een manier zoals we de auto nog niet eerder hebben gezien. Het begon allemaal met een concept op de IAA in 2017. We zijn inmiddels ruim 2,5 jaar verder en begin 2021 zal de productieversie op de markt verschijnen. De onthulling is nog ver weg. Om men lekker te houden heeft Mercedes beelden gedeeld van een EQA in ijzige omstandigheden.

Dit prototype gebruikt men voor intensieve wintertests in het noorden van Europa. Die koude omstandigheden zijn belangrijk, want de EQA gaat een volledig elektrische auto worden. Het is zaak voor een (deels) elektrische auto om ook te kunnen presteren in extreme omstandigheden. Ook kijkt men wat de temperatuur van de accu is tijdens zo’n test in de sneeuw.

De onthulling van de Mercedes EQA is eind dit jaar. Details over de aandrijflijn zijn nog niet bekendgemaakt. Zo is bijvoorbeeld onduidelijk hoeveel kilometer je elektrisch moet kunnen rijden met deze crossover.
De EQA is het elektrische neefje van de GLA. Volgende week is de autosalon van Genève, maar daar gaan we deze auto dus nog niet zien. Wel neemt Mercedes ander nieuws mee naar de Zwitserse stad. Het merk presenteert onder meer zijn derde generatie hybride technologie. Ook beleeft de GLA zijn beursdebuut.
Een elektrische Mercedes A-klasse zou leuker zijn.
@nissanfairladyz: Der is al een A250e plug-in hybrid en binnen nu en 2 jaar volgt nog een A die volledig EV is.
Dit wordt een verkoopklapperrr!!
@quinn: Dan moet hij het beter gaan doen dan z’n grote broer, de EQC. Ik heb niet het idee dat die de bakens verzet qua prijs of actieradius, of qua verkoopaantallen.
@rrk147: zo’n EQC is vooral heel exclusief.
Hmm, ik heb vandaag een mooiere elektrische auto gezien….
@dutchdriftking: in iedergeval een die lager op zijn poten staat dan zo’n bejaarde suv. En dan ga ik voor je goede smaak uit van de Volvo. Sorry polestar.
@jpoers: Inderdaad, bloedmooi ding!
Het valt op dat alle EQ-modellen SUV’s zijn, zonder dat daar de G-notatie aan wordt toegevoegd. Een elektrische A-hatch of C-sedan kan dus eigenlijk niet meer, want EQA en EQC zijn al bezet.
Het ziet er dan ook naar uit dat MB volledig stopt met ‘normale’ auto’s…