Eerste F1-testdag aardig voor Verstappen, Ferrari dominant

Auteur: , 44 Reacties

Een kleine samenvatting van de eerste testdag.

Eerste F1-testdag aardig voor Verstappen, Ferrari veruit sterkste

Na maanden wachten begint de Formule 1 langzaam maar zeker weer op gang te komen. Het circus is deze week neergestreken op het Circuito de Catalunya, gelegen in de omgeving van Barcelona, en aldaar zullen de teams de komende dagen hun auto’s voor het eerst testen. Vandaag mochten zij dat voor het eerst doen. Hoog tijd voor ons om de balans alvast een beetje op te maken. Hieronder volgen de eerste “conclusies”.

Ferrari heeft een vurige start gemaakt.
De formatie uit Maranello heeft een goede indruk gemaakt op de eerste testdag. Sebastian Vettel heeft vandaag niet alleen de meeste ronden (169 stuks) gereden, de viervoudig wereldkampioen uit Duitsland noteerde ook nog eens veruit de snelste ronde. Met zijn tijd van 1:18.161 was hij ongeveer vier tienden sneller dan Carlos Sainz in de McLaren. De tijden nauw in de gaten houden hoeven we natuurlijk nog niet, maar het is een redelijke indicatie.

Williams heeft de boot juist volledig gemist.
De equipe uit Grove heeft een bijzonder slecht jaar achter de rug en wil graag stappen vooruit maken, maar ook in 2019 wil het nog niet lukken. Williams was vandaag zelfs afwezig omdat zijn auto’s nog niet gereed waren. Als klap op de vuurpijl liet het team in de loop van de dag weten ook op dinsdag niet in actie te zullen komen. Yikes.

De Honda-motor in de Red Bull van Max Verstappen werkt!
Weten we nog hoe Honda en McLaren enkele jaren geleden de wereld op zijn kop gingen zetten? Wij ook. Tijdens de eerste testweken was het een drama van jewelste. Het kwam eigenlijk nooit goed. Na een jaar samen te hebben gewerkt met Toro Rosso lijkt Honda enigszins op pad te zijn om de uitdaging met Red Bull aan te kunnen. En jawel, op de eerste testdag ging het kersverse huwelijk niet direct in vlammen op. Integendeel, Max Verstappen reed op maandag zelfs 128 ronden.

De Nederlander liet zich vooralsnog niet verleiden tot snelle ronden. Zijn snelste tijd was 1:19.426. Over zijn optreden vertelde Max dat het tot zover goed gaat. Een dergelijk aantal probleemloze ronden wordt veelal immers niet op de eerste dag bereikt. Het team hoopt de trend zo door te kunnen zetten. Over de motor is Verstappen overwegend positief. Zijn team bekijkt de situatie met een zonnigere blik.

Eerste F1-testdag aardig voor Verstappen, Ferrari dominant

Mercedes is heerlijk aan het ‘sandbaggen’.
De regerend wereldkampioenen hebben zich op de eerste testdag gedeisd gehouden. Net als Verstappen hebben de Duitsers vandaag niet geprobeerd om de tijdenlijsten in lichterlaaie te zetten. Zowel Valtteri Bottas als Lewis Hamilton kwamen vandaag in actie en samen reden zij exact 150 ronden. De rondetijden van het rijdersduo lagen slechts luttele honderdsten van elkaar. Bottas was de snellere met een 1:20.127, Hamilton kwam tot een 1:20.135.

Renault is verrassend genoeg de hekkensluiter.
Waar Mercedes de voorlaatste tijden heeft geclaimd, is zo mogelijk het sterkste rijderduo van het veld er met de langzaamste tijden vandoor gegaan. Nico Hulkenberg, die na negen jaar in de Formule 1 nog altijd op zijn eerste podium wacht, was de snellere van de twee met een tijd van 1:20.983. Ricciardo, die aan zijn eerste jaar bij de Franse equipe begint, was drie duizendsten langzamer.

De nieuwe aerodynamica zorgt voor de nodige uitglijders.
Het is geen verrassing dat we op de eerste dag van een nieuwe Formule 1-seizoen de nodige coureurs in de rondte zien tollen. Dat gezegd hebbende lijkt de nieuwe aerodynamica aanvankelijk een redelijke uitdaging te zijn. De snelheid mag dan tot op zekere hoogte hetzelfde zijn gebleven, door de minder gecompliceerde voor- en achterspoilers zijn de auto’s duidelijk minder stabiel. Naar verwachting zullen de coureurs hier snel aan wennen, maar vooralsnog zorgt het met enkele regelmaat voor danspartijtjes.

Uitslag:
1. Vettel, Ferrari – 1:18.161, 169 ronden
2. Sainz, McLaren – 1:18.558, 119 ronden
3. Grosjean, Haas – 1:19.159, 65 ronden
4. Verstappen, Red Bull – 1:19.426, 128 ronden
5. Raikkonen, Alfa Romeo – 1:19.462, 114 ronden
6. Kvyat, Toro Rosso – 1:19.464, 77 ronden
7. Perez, Racing Point – 1:19.944, 30 ronden
8. Bottas, Mercedes – 1:20.127, 69 ronden
9. Hamilton, Mercedes – 1:20.135, 81 ronden
10. Hulkenberg, Renault – 1:20.980, 65 ronden
11. Ricciardo, Renault – 1:20.983, 44 ronden



44 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Ik lees.ergens anders tussen de regels door dat Verstappen dit jaar niet voor podium rijdt. Wordt ie geval wel een leuk gevecht in de middenmoot.
@tttijn: Sorry, welk accent is dit?
@tttijn: en waar lees je dat soort onpatriottisch nieuws?
@panam1: haha sorry ik had 2 whisky’s op :D
@tttijn: als je na 2 whiskey al zo slap gaat ouwehoeren dan zou ik maar stoppen met drinken.
@panam1: tussen de regels door. In het derde dal universum..
@cloverleaf: dat komt omdat hij een iq van 180 heeft.
@hplh: hij heeft net z’n ufo gelandt!
@cloverleaf: -t 🤭
@tttijn: Want Mclaren gaat samen met Ferrari de titelstrijd aan?
Als dit wat zou zeggen dan is McLaren dus kampioensvechter en Mercedes wint geen race.
@niex: Als je daar toch eens geld op zou durven inzetten en het zou nog uitkomen ook…
…bij nader inzien, doe dat toch maar niet.
Volgens had Mercedes een balansdagje..
@ghost: worstelen met de nieuwe stance.. blok van ferrari schijnt erg veel acceleratie te hebben
@wildbeest: je dacht dat ik serieus was?!😂
@ghost: ja want jij kijkt naar de ronde tijden en daarop baseer jij je visie
@wildbeest: hahaha mijn visie nog wel..

Straks komt @Lincoln nog met betere rondetijden door hoger opgeleiden..
@ghost: hahah dan reed jij achteraan 😂
@wildbeest: ja precies..
Verstoppertje van Mercedes zoals de vorige jaren, Ferrari verschoot blijkbaar van hun eigen snelheid precies en Renault trachtte ook niet op te vallen maar helaas wou McLaren laten zien dat er toch iets in het vat zat… Ik verwacht dezelfde krachtsverhoudingen zoals vorig jaar…
@chrisvis: Dit.
Is het nu toro rosso of torro rosso? Verder ben ik dit jaar meer gespannen dan laatste jaren om het seizoen nog eens te volgen
@tortuga: Toro Rosso
@tortuga: Tosso Rorro
@notsobig: Totto Rorro
@tortuga: Rotte Torso
@tortuga: Ossor Orrot
Dit. Zegt. Helemaal. Niks.
@sirprize: behalve de aantal rondes. Dat zegt wel wat
@duckmefaddy: als ze er veel hebben gereden wel, als ze er minder hebben gereden niet.
@sirprize: en sommige hebben veel gereden, dus het zegt wel iets. Niet bijster veel, maar iets.
@sirprize: dat lage aantal ronden van Williams is anders juist weer behoorlijk veelzeggend.
@duckmefaddy: is het de hoeveelheid of het hoeveelheid?
@ghost: ik denk het wel
@duckmefaddy: het aantal ronden dus..#taalnazimodusuit
@sirprize: daarom staat er ook ‘testdag’ en niet ‘uitslag F1 kampioenschap 2019’ ;-).
@willeme: er staat toch echt “uitslag” , bijdehandje 😉
Kunnen we het niet beter aan Jack Plooij vragen?
@lpgbarrel: nee, ik want #OntslaJackPlooij
@drdre1: -ik
Dit is allemaal zinloze tijd verdrijf.
Pas na de eerste kwalificatie weet je waar je staat.
Een paar interessante zaken wil ik nog wel even toevoegen: vooral Mercedes als RedBull reden met zware wagens. Dat was volgens kenners langs de baan goed te zien. De hoogste topsnelheid in de ochtend kwam op naam van…Max Verstappen of moet ik zeggen Honda/RedBull?

Als een zware wagen de laatste bocht van Barcelona zo goed door komt dat de hoogste topsnelheid wordt gehaald van iedereen dan kunnen er 3 verklaringen zijn : weinig downforce/Drag of erg snelle laatste bocht dankzij een geweldig chassis of de motor van Honda loopt behoorlijk hard! Beetje een inschatting, maar ik denk de laatste twee factoren.. erg goede balans door de laatste bocht en een prima motor. Ik heb zin in dit seizoen!
Wat misschien toch war zegt: max had de hoogste topsnelheid. Dat was toch anders afgelopen jaren. Afgetekend verschil met renault ook!
@volvov7025t: topsnelheid is onderrgeschikt aan de bochtsnelheden

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).