• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes gaat W14 nu toch echt aanpassen

Auteur: jaapiyo, gepost 18 maart 2023 om 18:02 – 4 Reacties

Mercedes W14

Het was al min of meer duidelijk, maar Toto Wolff heeft nu ook zelf te kennen gegeven dat de W14 op de schop gaat. Niet alles is echter mogelijk…

Mercedes verbaasde vorig jaar iedereen behalve Haas F1 met hun auto voor 2022. Als enige koos het kampioensteam voor een concept ‘zonder’ sidepods. Dat wil zeggen, de sidepods zijn er wel, maar ongeveer net zo groot als Calimero. De andere teams stonden versteld. Behalve opvallend genoeg Haas F1. Dat liet optekenen ook over het concept nagedacht te hebben, maar het toch maar niet gedaan had.

Gezien de dominantie van Mercedes vanaf 2014, dacht echter iedereen alsnog dat Das Haus weer iets geweldigs had uitgevonden. Maar ook grote namen, maken wel eens een fout. Newey deed dat bijvoorbeeld met de MP4-18, die uiteindelijk nooit aan de start kwam. En McLaren had natuurlijk nog een mispeer met de MP4-30 uit 2015, net zoals Brabham met de BT55. De drie genoemde auto’s hadden wellicht niet toevallig allemaal één overeenkomst, namelijk een ‘size zero’ concept.

Zelfs voor de leek is te begrijpen hoe zoiets aerodynamische voordelen zou kunnen hebben. Maar vanwege allerlei (al dan niet praktische) redenen, heeft het in het verleden vaak niet gewerkt. En ook de W13 kwam niet lekker voor de dag. De auto bleek eerst zeer veel last te hebben van porpoising. En toen dat eenmaal enigszins onder de knie was, bleek de W13 alsnog langzamer dan de RB18 en meestal ook dan de F1-75.

Zou Mercedes dit jaar dan bakzijl halen, was de vraag. Maar het antwoord, zo weten we, bleek ‘neen’ te zijn. De W14 reed in Bahrein gewoon weer met hele kleine sidepods rond. Lewis Hamilton was na afloop van de race niet onder de indruk. Hij zei dat de W14 ‘min of meer hetzelfde was als de W13’. Extra pijnlijk: met dezelfde aandrijflijn en achterwielophanging, ging Aston Martin -vorig jaar nog 7de in het WK- harder.

Wolff speculeerde dan ook reeds na de race dat het anders moet. En nu is die beslissing definitief gevallen, aldus Auto-Motor-und-Sport. De W14 krijgt gedurende de loop van het jaar een ander aerodynamisch concept. Vorig jaar deed dat gerucht ook al de ronde, maar toen kwam het er niet van. Nu dus wel, hoewel het alleen zal gaan om het aero-package. Het chassis aanpassen zou niet binnen het budget cap passen. Toto wil nog niet zeggen precies wanneer de boel op de schop gaat.

De kwestie roept ook vragen op over de positie van Mike Elliott, de ontwerper van de W13 en W14. Elliott is naar verluidt drijvende kracht geweest achter het behoud van ‘zijn kindje’. Nu dat niet de goede resultaten oplevert, staat zijn positie onder druk. Eerder berichtten we al dat Mercedes hengelt naar de diensten van oude bekende James Allison. Wordt dus vervolgd.

Ook interessant!

  • Met de Mercedes-Benz EQB 250+ kom je verder
    Mercedes-Benz EQB 250+ gaat door de 500 km
  • Nieuwe Mercedes W14 vertraagd, heeft kleine sidepods, meer pk's
  • Mercedes gaat een punt zetten achter EQ-label
  • Lewis Hamilton gaat nooit meer weg bij Mercedes

Nieuwste artikelen

  • Zo krijg je 100% cashback op Flitsmeister PRO
  • Amsterdamse oplossing voor milieuzone flopt als een malle!
  • Meer informatie gelekt over de volgende 3 Serie en iM3!
  • Zeer zeldzame sportauto die je al was vergeten staat op Marktplaats!
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Mercedes, Racing

Vorig bericht: « Luxe GT met LPG-installatie (10K) – AB Advies
Volgend bericht: Autoblog Podcast #3: Eindelijk weer een goedkope VW + autoveilingen »

Lees Interacties

Reacties

  1. vopo zegt

    18 maart 2023 om 18:25

    Dus weer een seizoen in de prullenbak.

    Login om te reageren
  2. geelbarrel zegt

    18 maart 2023 om 19:03

    Die gaan binnenkort de Aston Martin kopiëren….

    Login om te reageren
  3. p993 zegt

    19 maart 2023 om 08:16

    Bakzijl? Ai

    Login om te reageren
  4. Dickie zegt

    19 maart 2023 om 15:37

    Zo gaat dat gewoon, wat denkt iedereen dan dat je 10 jaar de beste auto kunt hebben? dit heeft Ferrari gehad na een lange periode ook RedBull/Renault zo gaat dat nou eenmaal.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North