‘Mercedes S-Klasse wordt Rolls-Royce-concurrent’

Auteur: , 45 Reacties

Mercedes heeft het noodlijdende Maybach onlangs naar de slachtbank geleid, maar zulks wil niet zeggen dat er geen superluxe slee vol champagneglazenhouders uit de stal van Daimler komt. Mercedes werkt immers aan een Pullman-versie van de nieuwe S-Klasse, en daarbij moeten we denken aan een Rolls-royce Phantom-concurrent.

'Mercedes S-Klasse wordt Rolls-Royce-concurrent'

Dat zegt Mercedes-baas Zetsche in een interview met Autocar. We wisten al wat details over de S-Klasse Pullman, zoals de extra 30 tot 35 centimeter ten opzichte van de al verlengde S-Klasse, en het toevoegen van een extra zitrij in de variant die er nog een metertje bij krijgt. (Denk qua formaat aan de oude Mercedes S600 Guard Pullman van Mugabe.) Nu laat Zetsche weten dat ze ook het uiterlijk verder zullen onderscheiden van de reguliere S.

De aanpassingen aan de Pullman worden omschreven als ‘individual styling touches’. Verwacht dus geen complete overhaul van de carrosserie, maar subtiele aanpassingen. Wel komt er een andere grille in om de limo te distantiëren van de gepeupel-S-klasses. Wel, als het daar bij blijft, vragen we ons af of het genoeg is voor een Phantom-vernietiger.

De S-Klasse Pullman komt in 2014 te wereld, maar eerst krijgen we nog de S-Klasse Coupé (CL) te zien, die op de IAA in Frankfurt wordt getoond.



45 reacties

Ik vond altijd de maybach al twijfelachtig. Niet teveel mercedes s klasse idee enzo. Maar denk dat ik door die gril en dan de rest niet echt over de streep ben getrokken.
Denk niet dat deze het veel beter gaat doen dan Maybach. Mercedes is een zeer sterke naam maar in dat segment klinkt Rolls nu eenmaal beter..
Maar het ‘blijft’ een Mercedes. Betreft snelheid, motorisch en luxe kunnen ze vast een concurrent maken. Maar een Mercedes haalt natuurlijk niet de status van een Rolls.
@Vreddy_B:
Ooit was dat anders, met een W100 komen aanzetten was wat indrukwekkender dan een Silver Shadow. Ze zouden opnieuw een reïncarnatie van de W100 (met diezelfde indrukwekkende lijnen) op de markt moeten gooien…
@StijnB: W100 was destijds niet bepaald een verkoopsucces…waarschijnlijk te duur, net als de Maybach modellen.
@fit4fun:
Maar bleef wel bijna 20 jaar in productie, dus zoveel zullen ze er niet aan verloren hebben. Bovendien draai je nooit omvangrijke volumes in dit segment.
een R&R kan je niet vergelijken met een “merrie”
is net een klasse hoger een Phantom
Prachtige en goede auto zal Mercedes er natuurlijk van maken……Tot de eerste joker er een taxi bordje opschroeft.
Waarom zie je eigenlijk nooit een Rolls als taxi?
@norge: Voor de Rolls moet je (bij de phantom iig) 4.5 pond afschrijven voor elke gereden mijl, terwijl je daar helemaal niet zoveel last hebt bij de Mercedes-Benz S Klasse.

*mompelt iets over Britse ‘bouwkwaliteit’, en Duitse degelijkheid*
@bigcar: Je kunt mompelen wat je wil, in het geval van RR is dat niet terrecht. Ze maken al lang heel goede auto’s die ook ouder betrouwbaar blijken te zijn.

Wat ze nekt is dat de onderdelen duur blijven en daarom minder interessant zijn door dure onderhoud kosten. De S klasse is met alle respect gewoon een andere klasse en veel goedkoper te onderhouden dan een RR. Met een verschil in kwaliteit heeft dit niets te maken.
@sketcher: Haal em nou niet uit z’n droom. Hij heeft het zelf gehoord van een oom van een vriend, die had een nichtje met een vriend waarvan de opa een maat had die er een had. 100j geleden….
Phantom loopt vanaf 2003 en heeft nooit noemenswaardig gezeik gehad. Was met de laatste paar generaties S klasse wel anders.
@norge: Luxe 5 sterren hotels genoeg die een RR als taxi gebruiken, om bv. gasten van het vliegveld op te halen.
Subtiele aanpassingen en een andere grill: Een Maybach met Merc logo dus.
@mout: Het roer is dus om. Eerst was het namelijk een mercedes met een maybachlogo.
Aangezien je de huidige regelmatig als taxi tegen kan komen geef ik ze weinig kans. Een pullman is een prachtig merk maar heeft niet hetzelfde merkwaarde als een merk als RR.
Tja de maybach is eigenlijk alleen aan het gebrek aan uiterlijk en status ondergegaan. Want eigenlijk was iedereen het erover eens dat het achterin een maybach veel beter vertoefen was.
@lambo4all: Klopt, ze hebben met de styling compleet de boot gemist. De status is iets wat moet moet groeien zoals ik ook hier onder betoog. Daar heeft dat merk nooit de tijd voor gehad.
@sketcher:
en een maybach was 2x zo duur als een Rolls, dat heeft vast ook invloed gehad….
Overigens vond ik het tegenvallen van Mercedes dat de Maybach zo snel werd opgegeven. Je kunt niet verwachten dat je een ‘nieuw* merk gelijk een groot concurrent zal worden van een zo gevestigde naam als RR, zeker niet in een markt segment waar het bijna alleen om status draait.

*Ik spreek over een nieuw merk omdat de oude Maybach ondanks een prachtige traditie zolang dood was dat je het merk opnieuw moet opbouwen en dat heeft tijd nodig. Het zelfde geldt, in mindere maten, voor pullman.
@sketcher: Ik denk dat maybach als merk gedoemd was te mislukken. Logisch gezien bood de Maybach te weinig ten opzichte van de MB S om het bizarre prijskaartje te verantwoorden. Belangrijker is denk ik dat de keuze vor een auto vaak emotioneel is. en waar zit de emotie in het merk Maybach? In traditie? Zoals jij zegt, die was er niet. De merkidentiteit moest opnieuw worden opgebouwd omdat niemand tot de heroprichting van het merk had gehoord. Ik denk dat het marketingtechnisch beter was geweest om de Uber S-klasse asl “maybach editie” door het leven te laten gaan. Dan bouw je merkidentiteit op en kun je na verloop van tijd Maybach als zelfstandig merk laten bestaan.
@pomoek: Helemaal mee eens, daar zat ik ook aan te denken. Dat was een veel beter beleid geweest. Wie weet is dat wat ze met Pullman gaan proberen
Dus met andere woorden wordt de markt gewoon bepaalt door Mercedes en BMW, de RR is onderhouds een BMW. Hoe mooi ik de nieuwe S ook vind, een RR Phantom is DE overtreffende trap tussen alle sedans.
@agera: Adamim, ik dacht dat jij een zwak had voor de mulsane? ;)
@bigcar: De Mulsanne is ook schitterend in de juiste kleurstelling, maar de RR Phantom is iets anders iets aparts. Ik weet niet precies hoe ik het moet uitleggen, maar ik zie de Phantom als een uber sedan. Qua afwerking maar vooral qua status staat een Rolls bovenaan. Zoiets als goed, beter, best :) Maar dat is mijn mening natuurlijk, hoe denk jij erover?
@agera: Inderdaad, een Rolls-Royce zit in de buitencategorie. Helemaal nergens mee vergelijkbaar, dat maakt hem bijzonder
@agera: Ik vind de Mulsanne mooier ogen. Over de voorkant zat ik te ‘twijfelen’ (maar wie ben ik om daar een oordeel over te vellen ;) ) maar als je dat gevaarte in het echt een aantal keer ziet wen je er echt aan. Oogt lekker egaal, een soort gestroomlijnde luxe tank op wielen. de Rolls is lekker hoekig, maar toch niet mijn auto. Ik vind het wel een statement, maar het is mijn auto niet.

De Merc daarentegen is wat meer integer, ik denk dat ik het daarom ook leuker vind dat de Rolls en de Bentley: je hebt een High-end sedan, met niet veel minder comfort, voor een aardige prijs. Je kan hem zo dik maken als je wilt, maar je blijft min of meer incognito..
Alhoewel, hoe incognito kun je zijn met zulke dikke auto’s
Ik deel het meeste van @pomoek zijn mening, de Maybach was te veel over the top, het merk spreekt eigenlijk niemand aan en in deze klasse is ook de kunst van het weglaten, of subtiliteit of bescheidenheid een MUST.
’t moet een soort van bescheiden voorkomen hebben, zodat de mensen darna zich kunnen vergapen aan de details en het vakmanschap.
En dat weten ze bij Rolls Royce gewoon als gee ander.
En daarvan kon je Maybach niet beschuldigen, ’t waren gewoon erg pompeuze over-the-top wagens, dat terwijl die S klasse dat in veel mindere mate zal zijn.
Maar maak deze S klasse verbazingwekkend mooi en goed en je kunt hem idd als Maybach editie op de kaart zetten.
@desjonnies:

Een maybach was net bescheidener dan een RR vind ik.
Zo’n phantom is een opvallend, over the top ding.
Zo’n maybach is niet de kleinste maar er zit langst de buitenkant een heel stuk minder bling en ‘look at me’ op.

Dat een maybach over the top is kan kloppen voor iemand die erin zit. Maar als je erlangst staat aan de lichten is dat toch wel een stuk minder opvallend dan een RR.

Waarom RR beter werkt, is omdat het een gevestigde naam is en net omdat hij zo pompeus en opvallend is. Mensen die niet willen opvallen met hun geld rijden een golfje, een hyundai equus of een lexus LS maar zeker geen RR.
Een RR is net voor zij die het willen laten zien, voor de jetset en de lottowinaars.
Nieuwe w100 graag!!!!
Heb zelf een w114 (drie zitrijen) lang en dat voelt al sjeik laat staan een “echte” mercedes limo zoals de w100. En de naam pullman laten herleven lijkt me een goede zaak.
Ik denk alleen dat ze concurrent van RR kunnen worden als ze de Pullman ook een ander uiterlijk geven, anders blijft het gewoon een S-klasse met extra opties e.d. en ik verwacht dat dat té weinig onderscheidend zal zijn voor dergelijke klanten…
Het zou wel fijn zijn als Mercedes bijvoorbeeld met massage stoelen achterin komt ipv stoelverwarming of een deur die je van binnenuit automatisch kan openen als je wilt uitstappen met 1 knop zonder de handgreep daarvoor te laten gebruiken.
Als Mercedes met dit soort snufjes komt en een verlengde ‘gelimiteerde’ versie van de S klasse maakt, dan kan het zeker wel een concurrent worden van de Rolls Royce.
Ik sluit me aan bij het merendeel van de meningen hier: Technisch gezien kan Mercedes zeker een regelrechte concurrent maken voor een Phantom. Ook deze ook dezelfde status krijgt, is een tweede. Ik denk ook niet van niet. Over 10 jaar zie je toch weer de eerste foute figuren erin rond rijden.
Dus eigenlijk doen ze exact hetzelfde als met Maybach. Een uber S klasse die de Phantom en Mulsanne moet gaan beconcurreren. En gezien het succes van Maybach zal deze vrees ik het zelfde lot beschoren zijn. Enige voordeel voor Mercedes zijn de kosten. Nu kan de rest van de S range de klappen opvangen.
Maybach had in alles een voordeel op Rolls Royce. Was sneller, was luxer, was groter, was duurder, was beter gebouwd, was unieker (Minder verkocht dan een RR). Maar een ding had die niet en dat is de charme en historie waarop RR wel kon bouwen.

Overigens vind ik een Maybach totaal niet lelijk en de vergelijking met een S-klasse is echt niet zo sterk. Het probleem is dat Mercedes een veel langere adem moest hebben, dan krijg je pas historie. RR is ook niet mooi, apart gevormd met die rare koplampen en aflopende kont. Een BMW 3 serie is mooier. Maar de RR heeft wel de uitstraling van exclusiviteit, van klasse. Ook al is die hondslelijk, hij heeft wel uitstraling en imago en daar draait het blijkbaar om.
Technisch kan Mercedes RR overtreffen maar Mercedes is het Mercedes van vroeger niet meer. Waar de W100 alleenheerser was & RR de mindere was.Vandaag de dag is Mercedes wat gewoontjes geworden, nu concurrerend met BMW & Audi en ze liggen zelfs qua verkopen achter.

De Phantom heeft iets statigs, soort klasse dat misschien alleen de Mulsanne ook heeft.. De Maybach was technisch de meerdere, ook luxueus de betere, alleen het miste het statige van RR. Mercedes moet terug zulke auto’s maken, want Mercedes kan dat als geen ander.
@laulau: Je hebt een punt, maar RR=BMW dus ook op dit vlak concurreert Mercedes met BMW. Volgens mij is het niet dat Mercedes minder is geworden, maar dat RR gewoon superieur is. De samenwerking tussen Rolls Royce en BMW resulteerde in een perfect te noemen product. Het voorbeeld dat 2 culturen wel degelijk kunnen samen smelten. Waarbij juist veel mensen Lamborghini afkraken om die reden, krijgt RR alle lof.

Daarvoor is er maar een reden, de Rolls is een ECHTE Rolls gebleven en de Lambo gewoon niet. Als je het interieur van de Lambo ziet denk je gelijk aan Audi, bij Rolls is dat niet zo. Het blok van BMW, de afwerking en betrouwbaarheid van de Duisters en het tijdloze sjieke design van de Britten en je hebt de Phantom. Vooral het ontwerp van de Phantom is ijzersterk dat haast niet te verbeteren valt. Verder is een Rolls natuurlijk meer dan alleen een auto.
Ook al rekken ze zo’n S klasse op tot een meter of tien, het zal uiterst lastig voor ze worden om met een Mulsanne, Ghost of Phantom te concurreren denk ik…
Het is en blijft een taxi merk en concurrent van de RR dat worden ze echt niet aangezien daar alles met de hand word gemaakt zoals het echte hout wat bij MB door machine word gedaan en alleen een laagje fineer is over kunststof heen en nog wat andere dingen
@dahlback:

Des te langer je terug gaat in de tijd, des te minder dat RR een partij was voor mercedes, het tij kan terug keren.
@Hupke: Het tij kan inderdaad terug keren, toen ik je comment las moest ik aan het volgende denken. Het gaat hierbij weliswaar om Bentley, maar Bentley en RR waren allebei gewoon minder voordar ze werden overgenomen door de Duitsers.

http://www.youtube.com/watch?v=iW_UliVxw2o
Volgende week mag ik hem in het echt bekijken bij de plaatselijk dealer.
Ben zeer benieuwd, de afbeeldingen op de uitnodiging zien er zeer goed uit!
Als je de RR Phantom wil beconcurreren, Waarom noemen ze het dan überhaupt een ‘S-klasse’? Is dan de status niet meteen al weg?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).