Mercedes incasseert eerste tik sinds 2009

Auteur: , 43 Reacties

Het zal toch niet het Dietser Zetsche effect zijn?

Mercedes-AMG GLA45 Yellow Night Edition (X156) '17

Daimler AG heeft voor het eerst in jaren een kwartaalverlies geleden. Daimler AG is het moederbedrijf van de automerken Mercedes-Benz, Mercedes-Maybach, Mercedes-AMG, Smart.

Daarnaast vallen de bedrijfswagen en truckdivisie er ook onder, evenals de merken als Freightliner, Mitsubishi Fuso, Sterling Trucks, Western Star, Detroit Diesel, Setra en Car2Go ook onder de Daimler vlag, evenals Daimler Financial Services. Kortom, een flink bedrijf.

Daimler

Onder de leiding van Dieter Zetsche maakte Daimler AG grootste sprongen. De charismatische leider is sinds kort opgevolgd door een nieuwe CEO: Ola Kallenius. De beste man kent niet de meest gelukkige start. Eerlijk is eerlijk: het komt niet direct door Kallenius. Het megaconcern heeft te maken met diverse terugroepacties die naar verluidt eraan zitten te komen. Het gaat om airbag-perikelen en naweeën van het dieselgate schandaal.

Mercedes-Benz E220 BlueTec

Daimler ligt onder een vergrootglas in Duitsland en in de Verenigde Staten. Hoewel Daimler niet zoals Volkswagen beschuldigd wordt van sjoemelsoftware, is de kans aanwezig dat er toch een groot aantal auto’s terug geroepen moeten worden. Het airbag probleem is eentje waar Mercedes zelf ook niet direct invloed op heeft, zo meldt Reuters. Het gaat nog om de auto’s die zijn uitgerust met airbags van leverancier Takata. Dat Japanse bedrijf is inmiddels al kopje onder gegaan.

Mercedes-Benz

Ook is Daimler stevig aan het investeren in nieuwe technologieën zoals elektrische aandrijflijnen, autonome auto’s en dergelijke. Daarvan kan het bedrijf nog niet de vruchten plukken, maar de uitgaven moeten al wel worden gedaan.

Mercedes-Benz

Kallenius heeft al aangeven dat er ingegrepen gaat worden. Zo wordt het (zeer omvangrijke) productportfolio herzien en worden er bezuinigd daar waar mogelijk. Daimler heeft bevestigd dat er geen banen verloren zullen gaan door de bezuinigingen.



43 reacties

Die zilvergrijze E klasse waarvan de foto hier in het artikel er tussen staat, wat een onnoemlijk mooier model was dat zeg, vergeleken met de huidige E.
@camber24: Zo zie je maar hoe smaken kunnen verschillen. De huidige E, mits met enige terughoudendheid samengesteld (lees: zoals een oude man hem zou samenstellen, niet zoals de Finse nachtapotheker dat zou doen), vind ik dan juist weer een heel fraai en goed gebalanceerd ontwerp. Waar de C net te gedrongen en de S net te gestrekt is, is de E precies goed.
@vaakbenjetebang:
Tja en ik heb dan weer iets met de S klasse. Toen die uitkwam had ik gelijk, dit is perfectie. Wat ik jammer vind is dat de c en e er zoveel op lijken. Enig verschil was wel wenselijk geweest want de e herken ik alleen van de achterlichten. Dat zou als autoliefhebber niet moeten.
@zeilboot: Grappig, ik vond de S bij de introductie echt prachtig, het ding rijdt overigens ook als een droom. En toen was de E daar, en ineens was de S te, te… groot. Heel raar. Het doet niks af aan de S, maar de E klopt in mijn ogen domweg vanuit alle hoeken onder alle omstandigheden, waar de S soms net wat onhandig groot oogt. Het zijn nuances, want in een smaakvol samengestelde S rijd je er natuurlijk patent bij, maar toch. De E is ‘bang on right’.
@vaakbenjetebang: Ik ben het helemaal met je eens, zowel bij de sedans als bij de coupes. De E klopt qua verhoudingen gewoon het beste.
@camber24: van voor de facelift, prachtige auto…
@camber24: Grappig hoe anders dat kan zijn. Ik vind dat verreweg één van de lelijkste E-klasses. Misschien wel de lelijkste. De huidige E vind ik echt schitterend.

De huidige 5-serie vind ik absoluut niet mooi. Maar de vorige 5-serie, de F10, vind ik tig keer mooier dan de W212 E-klasse. En dat terwijl Mercedes toch echt mijn ding is.
@viezefreddyw: Niet de lelijkste, in mijn ogen. De voorganger gaat met die titel naar huis, maar het scheelt niet veel. Mercedes heeft wat zwakke jaren gehad toen.
@vaakbenjetebang: De W211 vond ik dan weer fraai. Mooi rond zonder veel poespas en andere vage design dingetjes. Heb ook veel kilometers gereden met zo’n ding en dat beviel uitermate goed.
@viezefreddyw: Nee, de W211 zit me niet lekker. Het is niet zo dat ik er nu gericht een gat in kan schieten maar iets aan dat ontwerp schreeuwt mij iets te hard ‘hallo 2005’. Het is me te generiek ‘2005’ en niet ‘Mercedes’ genoeg. De W210 heb ik lang foeilelijk gevonden, maar die begint zowaar te groeien, 25 jaar na dato. Wellicht dat de W211 eenzelfde herwaardering van me gaat krijgen maar ik vind hem niet lelijk genoeg om weer mooi te kunnen worden, als je begrijpt wat ik bedoel.
@vaakbenjetebang: Ik snap wel wat je bedoelt. Het hangt ook een beetje er van af welk model je hebt. Ik vind hem na de facelift een stuk knapper dan voor. Een W211 als dit vind ik erg mooi;
https://www.autowereld.nl/I379224952/1280×0/mercedes-benz-e-klasse-w211-320-cdi-elegance-v6-224pk-automaat-leder.jpg
@viezefreddyw: aan de 211 heb ik nooit kunnen wennen. De w210 vind ik dan weer mooier en tijdlozer. (Wel het ge-facelifte model overigens) Mooi bewijs dat smaken verschillen. 😊
@viezefreddyw: onze smaken verschillen idd; ik vind de nieuwe 5 veel mooier dan de F10, die ik nu echt oud begin te vinden worden. De huidige E, ik vind het eenheidsworst, binnen het Mercedes gamma, te weinig onderscheidend van een C, en juist dat statige missen wat de voorgaande wel had. En zoals hierboven al benoemd, je ziet de huidige C/E te vaak met schreeuwerige AMG pakketjes. Ik vind het huidige Mercedes helaas te ordinair.
@camber24: grappig hoe over smaken valt te twisten. Ik deel je mening over deze E. Mercedes heeft hiermee naar mijn mening de juiste designkoers weer teruggevonden. Eenvoud, stijlvol en historisch zeer verantwoord.
Strategie en politiek! Verlies nemen tijdens het eerste kwartaal als CEO!

Kan je nu de schuld aan je voorganger geven.

Vervolgens in de volgende kwartalen het succes aan jezelf toeschrijven
@alloallo: precies. Oud trucje. Ola neemt een lekker diep financieel bad.
@alloallo: good mouning..Precies wat ik ook dacht
Ik heb ze in iedergeval geholpen met het bestellen van de nieuwe b klasse zoals in de advertentie. Graag gedaan.
@tijntje2: op de foto’s vind ik hem wel mooi, maar laatst zag ik er 1 rijden en viel het mij toch tegen. Hoe dan ook, have fun with it & ik hoop oprecht dat je minder moet wachten dan ik op mn A-klasse vorig jaar (7,5 maand).
@ghost: Ligt er volgens mij aan hoe die is samengesteld. Op de persfoto’s vind ik het best een cool ding, zeker voor een MPV-achtige. Laatst kwam ik hem voor het eerst tegen en het zag er niet uit. Dat was dan ook gelijk een basisuitvoering zonder fraaie opties.
@ghost: dit is mijn derde auto van de zaak en ze hebben mij altijd 2/3 Maanden verkocht. Ook nu weer. 1e en 2e auto was 10 maand dus ik ga uit van de lente 2020. Kan het alleen maar meevallen
@tijntje2: prachtig ding, vooral met AMG line en diamond grille!
Als je de klanten een goulash Mercedes verkoopt in in Hongarije in elkaar geknutseld wordt, en die verkoopt met een Renault motor, moet je er niet van schrikken dat je vroeg of laat de rekening gepresenteerd krijgt.

You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time
@johnwaters: Lijkt mij dat het daar weinig mee te maken heeft. Nu vinden jij en ik de CLA misschien een onwaardig grafhok met Renault motor, maar de meeste mensen die ik ken worden er helemaal wild van.
Het begin van de eerste economische dip na de crisis.
@dutchdriftking:

Nog voor het einde van 2020 hebben we weer een (gemaakte) crisis. Deutsche bank wil 18.000 man buiten knikkeren, bij Ford staan 2.500 banen op de toch en zo zijn er inmiddels al meer geruchten. Binnen nu en 1,5 jaar zitten we weer in een gecreëerde crisis waarbij de topmannen en de politiek even “balletje balletje” doen, en de burger en het MKB zijn wéér de sigaar.

Mark my words!
@jack_abarth: In het transport (met name de luchtvracht) is het gewoon heel goed merkbaar. Het gaat geen dikke crisis worden, gewoon een dipje van een jaar of 2 a 3.
@dutchdriftking: waarom denk je dat? Alle ingredienten zijn er voor een juist zware crisis, Brexit, Trump met z’n belemmeringen van de vrijhandel, de begrotingspolitiek in Italië en een rente die zo laag is dat een crisis dempende renteverlaging geen optie is. Dan zijn er ook nog enorme investeringen nodig om de klimaatdoelen te kunnen halen omdat veel landen (en Nederland in het bijzonder) de laatste jaren daar vooral gelanterfant hebben. Het zou juist wel eens een zware crisis kunnen worden.
@jack_abarth: dit, of ze blijven geld rondpompen en gaan verder de hoogconjunctuur in waarna de bel rond 2032 echt klapt. Vergeet niet dat er heee el veel geld bijgetyped is dat uitgegeven moet worden. Ben benieuwd wat er gaat gebeuren, altijd in beweging de toekomst is ;)
@tttijn: Koop alvast een berg goud..
@tttijn: ik ben best bereid mee te helpen om al dat geld uit te geven.
Daimler investeert mega in conventionele technieken (benzine, dieselmotoren) en daarnaast in Electra en Waterstof. Voor een producent als deze lijkt het me mega lastig op welke paard je moet gaan wedden!
De nationale Politie zal toch nog wel wat B klasses afnemen?
Gek genoeg zijn het allemaal die oude types.
De Koninklijke Marechaussee zie ik er ook al regelmatig in rijden, trouwens ook allemaal die oude types.
In Nederland wordt ook geen wiel meer verkocht dus dat zal ook niet helpen.
Tja als je 12 miljard nodig hebt om de EQC te ontwikkelen.. zal idd wel een big bath zijn
Ik ben zwaar fan van de C coupe. Volgend jaar een testrit mee maken.
@tttijn: Ik heb hem als mijn leasert genomen. Ik moet eerlijk zeggen dat het allemaal niet heel premium aanvoelt (vooral in het interieur merk ik vaker een rammeltje dan ik wil in een auto van 65K). Maar ja, naast de A5 en de 4 serie zijn er weinig alternatieven.
@airc: Alfa Giulia ;-)
@airc: @tttiin hier de C limousine. Zeer tevreden over. Geen rammeltjes in het interieur, hangt misschien van de samenstelling af. Qua rijden ook echt een premium gevoel
Als in het mooie rijtje het woord Smart pronkt snap ik dat verlies wel ja
Ik ben benieuwd of andere merken ook last gaan krijgen van die investeringen die ze moeten doen in elektrisch rijden. Lijkt me niet dat Mercedes hier als enige last van gaat krijgen.
Als de nieuwe Corvette voor minder dan 60000 us-dollar op de markt komt, dan zijn hun auto’s dik overprijst. Ook de andere constructeurs moeten iets doen in Europa.
@ericc: de bedreiging is natuurlijk niet de Corvette, dat is al jaren een leuke goedkope sportwagen waar alleen Amerikanen warm voor worden. De bedreiging komt uit China, afzwakking van de Europese afzet in China en de invoering van Chinese auto’s in Europa gaan link worden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).