• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi bevestigt legendarische vijfcilinder voor RS3

Auteur: willeme, gepost 24 juli 2019 om 21:03 – 55 Reacties

Audi RS3 Sportback (8V)


En nog een paar andere modellen.

Audi is groot geworden met de vijfcilinder. Dit motortype konden we terugvinden in een hele hoop Audi’s. De legendarische Audi quattro, de bizarre Quattro Sport en superieure RS2 Avant hadden een vijf-in-lijn onder de kap. Geholpen door een turbo wisten deze auto’s zich te meten met concurrenten voorzien van een zescilinder of V8.

De terugkeer van de vijfpitter was eigenlijk uit nood geboren. Bij het ontwikkelen van de Audi RS3 en Audi TT RS was er keuze uit een extra opgepepte viercilinder of een VR6 met turbo. De viercilinder zou te ‘piekerig’ zijn qua vermogen en een VR6 met turbo was een grote uitdaging qua koeling. De oplossing was even simpel als doeltreffend. Het blok uit de Amerikaanse Jetta was toevallig een 2.5 vijfcilinder.

Volkswagen Jetta

Deze werd flink onder handen genomen, onder meer dankzij een turbocompressor en intercooler en voilà: Audi had een briljante motor voor de RS3 en TT-RS. Nu de meeste concurrenten een viercilinder lijnmotor hanteren, is de vijfcilinder met zijn kenmerkende roffel een verademing. Er gingen geruchten dat de motor op zijn einde zat. Het blok zou niet aan te passen zijn, zodat deze kon voldoen aan de Euro 7 emissie-eisen die binnenkort van kracht gaan. Gelukkig is er goed nieuws: die vijfcilinder blijft nog even.

Audi TT-RS '09

Dat bevestigt Oliver Hoffmann, de grote man van Audi Sport aan het Australische WhichCar. Hoffmann geeft aan dat de motor een zeer belangrijk aspect is van de Audi RS3. Het is een Unique Selling Point ten opzichte van hetgeen wat de concurrentie te bieden heeft, zeker nu BMW in deze klasse is afgestapt van de zescilinder uit de M140i.

Audi RS3

De 2.5 liter grote vijfcilinder zal ook in de volgende generatie snelle en compacte Audi’s aanwezig zijn. Dat geldt voor de Audi RS3 Sportback en ook de RS3 Limousine. Niet alleen die twee auto’s krijgen de vijfcilinder onder de kap, ook de RS Q3 en RS-Q3 Sportback zullen hem krijgen. Om te zorgen dat de motor voldoet aan de emissie-eisen zal er gebruik gemaakt gaan worden van zogenaamde mild-hybrid technologie en cilinder de-activatie.

Ook interessant!

  • Audi RS e-tron GT rijtest
    Audi RS e-tron GT rijtest video
  • Video: nieuwe Audi RS3 gespot
    Video: nieuwe Audi RS3 gespot
  • Audi RS3 2022: POV op het circuit
    Audi RS3 2022: POV op het circuit
  • Audi RS3 (2022) rijtest: eindelijk driften!
    Audi RS3 (2022) rijtest: eindelijk driften!

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, audi-sport, oliver-hoffmann, rs-q3, RS3

Vorig bericht: « 12 jaar oude bestseller wordt eindelijk uit zijn lijden verlost
Volgend bericht: Mercedes incasseert eerste tik sinds 2009 »

Lees Interacties

Reacties

  1. emmanuelwildiers zegt

    24 juli 2019 om 21:07

    @skoda lepelen jullie die ook even in de gefacelifte Superb Combi? Alvast bedankt :-)

    Login om te reageren
    • macz46 zegt

      24 juli 2019 om 21:14

      @emmanuelwildiers: of in de Scala RS

      Login om te reageren
    • macz46 zegt

      24 juli 2019 om 21:18

      @emmanuelwildiers: staan toch allebei op het mqb platform

      Login om te reageren
    • alloallo zegt

      24 juli 2019 om 21:26

      Yes please! @emmanuelwildiers:

      Login om te reageren
    • shibby zegt

      24 juli 2019 om 21:58

      @emmanuelwildiers: en de nieuwe cupra leon

      Login om te reageren
    • tjorque zegt

      24 juli 2019 om 22:30

      @emmanuelwildiers: dat blok, een beetje sportiviteitskuur voor de ophanging en besturing zodat het wat boeiender stuurt dan een olietanker en dan hoef ik geen andere auto meer.

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      24 juli 2019 om 23:27

      @emmanuelwildiers: Of in de Octavia RS?

      Login om te reageren
    • koffiekopje zegt

      25 juli 2019 om 01:37

      @emmanuelwildiers: Gezien de Superb geen Audi is en dus niets met Quattro te maken heeft vrees ik dat je het zelf mag doen.

      Zal overigens best lukken als je een beetje handig bent.

      Login om te reageren
  2. maxidyne zegt

    24 juli 2019 om 21:22

    Geht nichts über 5 zylinder!

    Login om te reageren
  3. HZW zegt

    24 juli 2019 om 21:33

    De nieuwe RS Q3 Sportback gaat hem ook krijgen met 400 pk.

    Login om te reageren
  4. lincoln zegt

    24 juli 2019 om 21:44

    Nix magisch aan een vijfpitter ..
    OK .. ze zijn er niet zoveel ..

    Met een reden uiteraard ..
    Net zoals een rotary engine ..
    Die dan weer wel magisch is ..

    Login om te reageren
    • tge1 zegt

      24 juli 2019 om 22:34

      @lincoln: Je bent een kenner. Ik heb een RX7 gereden en kan beamen dat er qua motorgeluid weinig aan een rotatiemotor kan tippen.

      Login om te reageren
      • stephane8200 zegt

        25 juli 2019 om 09:20

        @tge1: ik heb een RX7 gehad en ook een Audi Coupe GT met 5 cilinder. Het heeft allebei wel iets. Audi reed alleen niet echt geweldig met die motor in een andere tijdszone vóór de vooras.

        Login om te reageren
    • tjorque zegt

      24 juli 2019 om 22:37

      @lincoln: De magie is dat het niet alledaags is. Als “iedereen” vijfcilinders had i.p.v. viercilinders dan zou dat al 80% van de huidige meerwaarde teniet doen.
      Toch blijf ik de roffel van een 5 pitter wel leuk vinden.

      Login om te reageren
      • donald zegt

        24 juli 2019 om 23:29

        @tjorque: ik heb een 2 pitter. De magie is dat het niet alledaags is. ?

        Login om te reageren
        • tjorque zegt

          25 juli 2019 om 09:45

          @donald: de magie van een tweepitter laat zich moeilijk omschrijven.
          Iets met het rauwe karakter van een ongetemde mynotaurus?
          (Ik heb een kwart-V8 in het vooronder van mijn motorfiets)

          Login om te reageren
      • emping zegt

        25 juli 2019 om 05:26

        @tjorque: waarom is de “roffel” zo veel anders met 5 cilinders?

        Login om te reageren
        • techniekmeneer zegt

          25 juli 2019 om 07:29

          @emping: Grapje hoop ik?

          Login om te reageren
        • tjorque zegt

          25 juli 2019 om 10:05

          @emping: een rechte viercilinder “klopt”, per omwenteling is er een ontsteking. Het geluid is vrij neutraal dus.
          Bij een vijfcilinder is er een ontsteking extra per twee omwentelingen wat een soort onbalans geeft.
          De perfecte sinus-golf geeft ook niet de mooiste muziek…

          Login om te reageren
      • erwinlagcher1977 zegt

        25 juli 2019 om 07:34

        @tjorque: Ik ben zelf toch wel verslaafd aan een Japanse Lijn 6.

        Login om te reageren
        • tjorque zegt

          25 juli 2019 om 09:52

          @erwinlagcher1977: de muziek van een rechte zes lust ik heel graag, liever dan een vijfje zelfs. Maar als de zes buiten bereik ligt zal ik met plezier genoegen nemen met een vijfje

          Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      25 juli 2019 om 08:32

      @lincoln: Wat is precies de reden dat er niet veel 5 cilinders zijn dan? De wankelmotor is simpel, hoe geniaal deze ook is voor liefhebbers, hij heeft een veel te hoog onderhoudsinterval, en veel te lage betrouwbaarheid voor de gemiddelde gebruiker. De 5 cilinder is wellicht wat onregelmatig in onstekings-volgorde wanneer je het vergelijkt met een 4 of 6 cilinder, hij is net zo betrouwbaar, klinkt fantastisch, en diesel uitvoeringen zijn best zuinig.

      Login om te reageren
    • pier zegt

      25 juli 2019 om 12:34

      @lincoln: grapje zeker, 5 cilinders klinken geweldig.

      Login om te reageren
      • bischero zegt

        25 juli 2019 om 18:14

        @pier: zeker, een Volvo 5 pitter of zelfs een 2.4JTD klinkt heerlijk!

        Login om te reageren
  5. cpp1 zegt

    24 juli 2019 om 21:44

    Als ik een kleine hatchback zou moeten rijden dan zou ik inderdaad ook blindelings voor de 5 cilinder RS3 gaan. Ook al ben ik geen fan van de Audi’s vanaf 2004 en meer BMW minded. Als je zo’n obsceen bedrag wenste af te tikken voor zijn hatchback en je hebt de keuze, dan ga je toch niet in zo’n armetierig, vreselijk slecht klinkend viercilindertje rijden of wel dan. dan kan me het in dit geval gestolen worden dat de motor voor de vooras ligt.

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      24 juli 2019 om 21:56

      @cpp1: Dat is bij alle voorwielaandrijver met de motor dwars voorin het zelfde, dat de motor voor de vooras ligt.

      Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      24 juli 2019 om 21:57

      @cpp1: liever wegligging dan zo’n sok met steen

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      24 juli 2019 om 22:40

      @cpp1: als je de motor wilt horen kan je beter duizend euro stukslaan op de eerste jaren ‘90 hatch die je ziet. Van alle moderne meuk hoor je alleen wat de ingenieurs hebben bedacht dat je moet horen.

      Login om te reageren
    • ghost zegt

      24 juli 2019 om 23:04

      @cpp1: ga eens een keer een S3 en RS3 rijden, de verschillen zijn echt minimaal. Tiende van seconden, en ja de vijf cilinder doet meer geluid maar tegenwoordig is alles relatief imo, als je je uitlaat van je 4-cilinder aanpast is het geluid al beter, programmerend kan je tegenwoordig ook al heel veel..ik bedoel maar..

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        25 juli 2019 om 08:35

        @ghost: Je hebt er ervaring mee :P. Ja de S3 klinkt goed, is ook bloedsnel, maar de tuningsmogelijkheden van de 5-pitter zijn nog groter, en het geluid is écht. Ook wat waard.

        Login om te reageren
        • ghost zegt

          25 juli 2019 om 08:37

          @dutchdriftking: klopt maar we praten wel (facelift VS facelift genomen) over een krappe €20.000,- verschil bovenop een S3 aanschafprijs die ook niet bepaald laag ligt..zullen wellicht uitzonderingen zijn hier maar voor de meeste mensen die hier reageren is €20.000 de helft/hele jaarsalaris/2 jaar salaris/ je snapt me wel..

          Login om te reageren
          • Dutchdriftking zegt

            25 juli 2019 om 08:41

            @ghost: Klopt, die extra cilinder is inderdaad geen 20k waard. Wat is het verschil in Duitsland eigenlijk? Importeren over een paar jaar….

            Login om te reageren
      • JamesBond007 zegt

        25 juli 2019 om 11:44

        @ghost: ik ben vorig weekend met een TTRS & Golf GTI (en een aantal Focus RS-en en ST) op pad geweest, maar de TTRS is toch wel nét even dat stapje specialer, dankzij die extra cilinder. Dat geluid maakt gewoon begeerlijk. Kreeg ook de meeste aandacht tijdens het “revven” en het scheuren in de omgeving van “the ring”.

        Login om te reageren
        • ghost zegt

          25 juli 2019 om 12:08

          @jamesbond007: ws hebben we de zelfde vriendengroep, althans heb een vermoeden als je zegt RS’en en ST’en en TTRS / GTi maar tuurlijk, daar heb je ook gelijk, dat spreek ik niet tegen, maar laten we wel wezen, een TTRS nu in NL aangeboden €85k (8S model). De S3 die ik zelf gekocht eind maart, €60k. Dan hebben we het wel over een S3 plus een GTi ernaast, of een TTRS, je kan zeggen wat je wilt maar is wel serieus geld en stof tot nadenken in mijn optiek..

          Login om te reageren
  6. monsieurleloure zegt

    24 juli 2019 om 21:58

    Hoe is het eigenlijk afgelopen met de remproblemen waar de vorige RS3 mee kampte?

    Login om te reageren
    • p3r0x zegt

      24 juli 2019 om 22:28

      @monsieurleloure: Netjes warm rijden en rustig af laten koelen na stevig trappen. Als je hem met hete remmen wegzet trekken ze krom. Gewoon met beleid met techniek omgaan is moeilijk voor de meeste mensen tegenwoordig. In de moderne auto’s voel je niet meer wat er allemaal voor geweld gebeurd in je aandrijflijn.

      Login om te reageren
      • Stijnson zegt

        24 juli 2019 om 23:17

        @p3r0x: Wat bedoel je precies met rustig laten afkoelen?

        Login om te reageren
        • techniekmeneer zegt

          25 juli 2019 om 07:32

          @stijnson: Niet met gloeiend hete remmen de auto wegzetten op een parkeerplaats. Oftewel, de laatste 10 minuten van de rit rustig rijden om de boel geleidelijk af te laten koelen. Dat is ook beter voor de motor. Maar inderdaad, mensen hebben geen respect voor techniek tegenwoordig.

          Login om te reageren
  7. karaya zegt

    24 juli 2019 om 22:01

    Ik wil niet zeiken Willeme.

    Maar volgens mij is het een “Sport quattro” en geen “quattro Sport”.

    (ooit eens ergens gelezen dat je quattro met een kleine q schrijft)

    Login om te reageren
  8. gilettelubbers zegt

    24 juli 2019 om 22:16

    Legendarische motor met legendarisch geluid!? eindelijk weer een goede set van Audi

    Login om te reageren
    • Yzord zegt

      25 juli 2019 om 09:06

      @gilettelubbers: zijn er meerdere V5’s dan? Waar waar?

      Login om te reageren
  9. Robert zegt

    24 juli 2019 om 22:19

    Die vijfcilinder zou men prima kunnen inzetten in de grotere modellen (A4, A5, A6 en A7). De legendarische Typ 44 C3 (Audi 100/200) waren er ook mee uitgerust en waren daar prima mee gemotoriseerd.

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      24 juli 2019 om 22:34

      @rrrobert:
      Een S5 met dit blok zou zeer fijn zijn.

      Login om te reageren
    • reistje zegt

      24 juli 2019 om 22:56

      @rrrobert: Jep ik zie zelf liever een 5 in lijn dan een V6, maar goed ik gok dat het niet past in de A4 en A5. En misschien ook niet in de andere modellen.

      Login om te reageren
    • ghost zegt

      24 juli 2019 om 23:07

      @RRRobert: er waren ooit zelfs plannen voor een R8 met de 5-cilinder en plus minus 550-600pk. De TTRS is nu in feite een mini R8, want met een beetje goede intercooler, vergrootte inlaat, andere downpipe en goede chiptuning zit je ook snel op die 550-600pk.

      Login om te reageren
  10. zeilboot zegt

    24 juli 2019 om 22:43

    Valt een vijfcilinder ook onder downsizing? Of zie ik dat verkeerd?

    Login om te reageren
    • marinepower zegt

      25 juli 2019 om 22:49

      @zeilboot: terug redenerend vanaf een V10 hoogstwaarschijnlijk wel, al zegt het aantal cilinders in deze niet veel. Downsizing geldt voornamelijk voor slagvolume.

      Login om te reageren
  11. ghost zegt

    24 juli 2019 om 23:02

    Ik ben zeer benieuwd wat de gecombineerde CO2 zal zijn voor het nieuwe model. De oudere 8V zat op 189g/km, de facelift in sommige gevallen op 192g/km. Daardoor mede kwam deze soms nieuw met €27.000 aan bpm in de catalogus te staan. Als Audi dit weet te verlagen naar rondom 165g. Scheelt dat al snel €20.000,-

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      24 juli 2019 om 23:28

      @ghost: Dat zou even enorm schelen!

      Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    24 juli 2019 om 23:28

    Goed nieuws! Ik ga weer op zoek naar een oude.

    Login om te reageren
  13. emping zegt

    25 juli 2019 om 06:43

    @willeme technische vraag: hoe komt het dat een 5 cilinder een beter geluid maakt i.p.v. een 4 cilinder?

    Login om te reageren
    • erwinlagcher1977 zegt

      25 juli 2019 om 07:36

      @emping: Ik vermoed dat dat te maken heeft met een oneven aantal cilinders.

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      25 juli 2019 om 08:36

      @emping: Het oneven aantal en het daarbij behorende volgorde van ontsteking.

      Login om te reageren
  14. donjunior zegt

    25 juli 2019 om 07:40

    Nou dit is denk ik wel het beste nieuws sinds tijden wat ik hier lees op Autoblog.
    Wat ben ik onwijs fan van die vijf cylinder.. hoop er ook ooit eentje te kunnen rijden.. dat geluid!!

    Login om te reageren
  15. 20klepper zegt

    25 juli 2019 om 14:35

    Heerlijk geluid! Beter dan zo’n 4 cilinder met scheet-geluiden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North